Pagina 1 van 1

Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 03 sep 2012 17:00
door dineveld
Allen,

Een aantal weken geleden ontstond op het midden van het scherm van mijn laptop een kleine zwarte vlek in. Binnen enkele dagen liep dit uit tot een grote vlek die meer dan de helft van het scherm bedekte. Aangezien de Laptop vorig jaar is aangeschaft en nog binnen de garantie periode valt is de laptop verstuurd naar Samsung (Comserve Network Netherlands B.V., zij verrichten garantie werkzaamheden voor Samsung). Korte tijd later kreeg ik echter een email dat de schade niet onder de garantie omdat Samsung (Comserve) meent dat dit valschade is en dat aan de reparatie een bedrag van EUR 250 is verbonden en indien ik de laptop ongerepareerd wens terug te onvangen dit EUR 40 onderzoeks kosten bedraagt.

Aangezien de laptop zeer zeker niet is gevallen en/of ergens tegenaan is gestoten (hij staat namelijk altijd op een bureau alsof het een desktop is) was ik verontwaardigd over de reactie van Samsung. Na een mailwisseling waarin ik aangeef dat de laptop niet is gevallen blijft samsung vasthouden aan de stelling dat het scherm is gescheurd en dit enkel het gevolg kan zijn van valschade. Voordat de laptop naar Samsung is verstuurt heb ik echter foto's van het scherm gemaakt en hierop is aan de buitenkant geen enkele beschadeging te zien. Op de foto's die samsung toestuurt overigens ook niet. Hierop is enkel te zien dat het scherm een grote zwarte vlek vertoont (en dat was bij mij ook al bekend). De klantenservice van Samsung was zo vriendelijk om te meldden dat zij niets voor mij kunnen doen en dat ik gewoon de EUR 40 zal moeten betalen alvorens ik de laptop terug ontvang, daarnaast wisten zij mij ook te melden dat niemand het ooit eens is met de uitslag van valschade en dat zij daarom hierover niet discuseren.

Aangezien ik niet goed weet hoe ik met de situatie verder moet en ik in alle eerlijkheid meen dat er echt geen sprake is van val- of stoot schade ben ik benieuwd naar ervaringen of tips van mensen. Het is naar mijn mening belachelijk dat Samsung in de posistie verkeert om de laptop niet te retourneren alvorens ik betaal terwijl dit naar mijn mening volsterkt onterecht is.

Alvast bedankt voor uw reacties.

Vriendelijk groetend,
David

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 03 sep 2012 17:10
door dhc
Zonder een oordeel te vellen over de wel/niet aan te tonen en te bewijzen valschade, dient u wel de onderzoekskosten te betalen. Dit wordt altijd gemeld en daar bent u acoord mee gegaan toen u de laptop ter reparatie aanbood.
U ontkomt er simpelweg niet aan. Of u het er nu mee eens bent of niet, de laptop krijgt u pas terug na betaling van de onderzoekskosten, en dan maakt het niet uit of u wel/niet in de garantie "zit"...

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 07 sep 2012 19:53
door alfatrion
Je kunt bij de ConsuWijzer een voorbeeldbrief vinden over het recht op herstel/vervanging binnen de garantieperiode. In een van de laatste zinnen wordt de verkoper er op gewezen dat de bewijslast omgekeerd is vanwege de garantie. Ik laat in het midden of de overheid hier gelijk over heeft, omdat ik dit niet kan aantonen.

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 08 sep 2012 01:06
door Bob Schurkjens
Heb je geklaagd bij de verkoper? Daar moet je namelijk zijn. Die 40 euro kun je "onder protest" betalen door de woorden "onder protest" bij je overschrijving te zetten. Je laptop wordt nu als het ware gegijzeld.

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 08 sep 2012 09:41
door olaf79
In principe heb je recht op kostenloze reparatie of vervanging van het product. De melding dat het product niet onder garantie valt wegens valschade is wel wat summier. De fabrikant / reperateur mag dat natuurlijk eerst even onomstotelijk bewijzen.
Ik zou de 40 euro inderdaad onder protest betalen en vervolgens een second opinion aanvragen bij een onafhankelijk reparateur. Als die tot de conclusie komt dat het geen valschade betreft is de verkoper gehouden je alle kosten te vergoeden, inclusief de kosten van de second opinion, de onderzoekskosten van de 1e reparateur en uiteraard de kosten van de reparatie zelf. Let wel op: als er inderdaad sprake is van valschade komen alle kosten alsnog voor jouw rekening.
Overigens heeft de poster hierboven gelijk: Het beste is om contact op te nemen met de verkopende partij en niet de fabrikant. Volgens de wet is de verkoper verantwoordelijk voor de afhandeling van garantieclaims en niet de fabrikant

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 08 sep 2012 10:12
door Leojes30
Met val (of stoot) schade kan ook een lichte klap bedoeld worden, bijvoorbeeld je laptop dicht klappen terwijl er een pen tussen ligt, dan kan het beeldscherm inwendig scheuren, en dat zie je aan de buitenkant niet, of bijvoorbeeld een klap als ie in een (laptop) tas zit en die zet je wat hard neer of de tas valt om ( als je hem recht op de grond zet)

Ik hoor zoveel verschillende verhalen van mensen die ook echt niet bewust in de gaten hebben dat er wel degelijk iets mee gebeurt is, maar als er val en/of stoot schade is geconstateerd, dan kan je het wellicht verhalen bij je inboedel verzekering, al zal je dan wel moeten vertellen wat, wanneer er waar gebeurt is met de laptop en dat is moeilijk in dit geval...

Ik zou de raad van Olaf op volgen, maar geeft de onafhankelijke repa ook aan, dat het val/stoot schade betreft dan zou ik toch eens heel goed nadenken (ook aan andere gezinsleden vragen) wat er gebeurt zou kunnen zijn.

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 10 sep 2012 22:49
door TheLD
Zeker zo'n soort vlek: http://computerrepairblog.blogspot.nl/2 ... aptop.html

Barst bij een lcd zit meestal niet aan de oppervlakte. Laatst nog mijn smartphone laten vallen, aan de buitenkant geen schade, maar wel de zwarte vlek :cry:

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 11 sep 2012 23:30
door 53o
De fabrikant / reperateur mag dat natuurlijk eerst even onomstotelijk bewijzen.
Ik zou de 40 euro inderdaad onder protest betalen en vervolgens een second opinion aanvragen bij een onafhankelijk reparateur. Als die tot de conclusie komt dat het geen valschade betreft is de verkoper gehouden je alle kosten te vergoeden, inclusief de kosten van de second opinion, de onderzoekskosten van de 1e reparateur en uiteraard de kosten van de reparatie zelf. Let wel op: als er inderdaad sprake is van valschade komen alle kosten alsnog voor jouw rekening.
Lijkt mij deels een correct antwoord. Een reparateur hoeft het niet onomstotelijk te bewijzen, tenzij de eigenaar het betwist. Als de eigenaar het niet betwist, is het niet nodig, en dat bespaart kosten als het inderdaad veroorzaakt is door de eigenaar.

Voor de rest ben in het volledig eens met deze reactie. Als je zeker ben van je zaak, vraag een second opinion aan (maar je moet dan idd de onderzoekskosten betalen en het hierna tegen betaling laten onderzoeken).

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 12 sep 2012 00:17
door TheLD
Lijkt me niet correct. Ik zie het geheel ineens verschuiven van fabrikant naar verkoper.

Indien bij de verkoper geen claim is neergelegd kun je natuurlijk niet op een blauwe maandag met dit verhaal naar binnen stappen. Daarmee bedoel ik dus alle kosten inclusief second opinion.

Advies is dus om je nu eerst bij de verkoper te vervoegen.

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 25 sep 2012 23:22
door bgwkloos
eigenlijk had je niet naar samsung zelf moeten gaan maar naar de verkoper van het product omdat zei verantwoordelijk zijn voor jou garantie. de verkoper moet het product laten repareren. over je heb ik niet precies een oplossing. maar de bewijslast ligt idd gewoon bij samsung als ik jou was zou ik naar een advocaat stappen om te vragen wat voor juridische stappen je kan ondernemen. ik zou ik geen geding die 40 euro betalen wat je altijd kan doen is aangifte van diefstal van je product bij de politie omdat ze het niet willen terugsturen zonder kosten. want een inspectie van defecte producten valt onder de garantie.

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 04 okt 2012 09:10
door SRo
Wat vervelend allemaal om te horen.

ik heb in september een nieuwe laptop gekocht,ook van Samsung.
maar nu staat mijn toetsenbord dus afgedrukt op mijn scherm.
dat klinkt een beetje gek, maar je kan de afzonderlijke toetsen en bij bepaald licht zelfs de afzonderlijke letters onderscheiden.

in het begin kreeg ik het nog wel weg met een doekje, maar sommige vlekken lijken nu zelfs permanent in mijn scherm te zitten.

Door uw verhaal ben ik erg terughoudend geworden met het opsturen van mijn laptop, zou ik met dit geval beter langs de winkel kunnen gaan of er maar gewoon meer rond blijven lopen?

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 04 okt 2012 09:43
door alfatrion
Ik zou als eerste een brief sturen naar de verkoper en dan ermee naar de winkel. In dit geval zou specifiek vragen om vervanging. Dit recht heb je tenzij de kosten van herstel echt zoveel goedkoper zijn.

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 04 okt 2012 15:47
door olaf79
alfatrion schreef:Ik zou als eerste een brief sturen naar de verkoper en dan ermee naar de winkel. In dit geval zou specifiek vragen om vervanging. Dit recht heb je tenzij de kosten van herstel echt zoveel goedkoper zijn.
Als TS nog niet langs de winkel is geweest zou ik eerst daar langs gaan, werkt dat niet dan een brief op hoge poten schrijven.

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 05 okt 2012 00:21
door dhc
alfatrion schreef:Ik zou als eerste een brief sturen naar de verkoper en dan ermee naar de winkel. In dit geval zou specifiek vragen om vervanging. Dit recht heb je tenzij de kosten van herstel echt zoveel goedkoper zijn.
Ts heeft de laptop vorig jaar gekocht, dus de zesmaanden termijn is voorbij.
Nu is het aan TS om aan te tonen dat de schade niet door hem is ontstaan, zolang leverancier van mening is dat er val-stootschade is geconstateerd heb je dus een probleem.

Vzke niet iedereen op het verkeerde been te zetten svp....

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 05 okt 2012 09:39
door alfatrion
dhc schreef:Vzke niet iedereen op het verkeerde been te zetten svp....
Waarom schrijf jij dan dat de eigenaar moet aantonen dat hij iets niet heeft gedaan? Dat is niet zo.
dhc schreef:Ts heeft de laptop vorig jaar gekocht, dus de zesmaanden termijn is voorbij.
SRo heeft dat afgelopen september gedaan.

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 05 okt 2012 11:34
door dhc
Aangezien de Laptop vorig jaar is aangeschaft
Zet je leesbril op....

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 05 okt 2012 11:42
door alfatrion
Doe even normaal. Dat gecommandeerd van staat je niet.

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 05 okt 2012 13:05
door dhc
En dat maak ik zelf wel uit, jij bent geen moderator en opvoeden doe je maar elders. Als jij niet kan lezen wijs ik je daar op, want je info klopt dus gewoon niet....

Re: Garantie Samsung Laptop

Geplaatst: 09 sep 2014 23:59
door Voyager
dhc schreef:Zonder een oordeel te vellen over de wel/niet aan te tonen en te bewijzen valschade, dient u wel de onderzoekskosten te betalen. Dit wordt altijd gemeld en daar bent u acoord mee gegaan toen u de laptop ter reparatie aanbood.
Nadat onze Samsung laptop was gevallen geprobeerd te achterhalen wat de onderzoekskosten zouden zijn. Dit vooral voor het geval dat reparatie duurder zou zijn dan aanschaf van een nieuwe.
Samsung heeft staan op hun site:
"Mocht u een SAMSUNG product willen opsturen voor reparatie, neem dan eerst contact op met de SAMSUNG Service en Informatielijn; Tel: 0900-SAMSUNG (0900-7267864) (10 c/m)."
Daar konden ze niet zeggen wat de onderzoekskosten zouden zijn. wellicht niet de meest snuggere callcenter medewerker getroffen.. Hij adviseerde contact op te nemen met Comserve. Gedaan via mail.
Ook die zeggen dat zij eerst het apparaat bekijken en dan een prijsopgave doen. Logisch want ze kunnen niet in hun glazen bol zien wat er kapot is.. Maar ik had dan ook niet om een prijsopgave gevraagd.. Ik claim ook geen garantie en geef al aan dat het apparaat gevallen is. Weer geen woord over wat de onderzoekskosten zijn. Ik kan me voorstellen dat het niet duidelijk aangeven dat er onderzoekskosten zijn als het geen garantie geval is en hoe hoog de onderzoekskosten voor veel mensen een probleem is.
Ik lees hier dat de kosten 40 euro zijn, ergens anders kwam ik 60 euro tegen.
Uiteindelijk de boel zelf uit elkaar geschroefd, onderdelen laten komen en um weer als nieuw gemaakt.