kapotte meter - verbruik geschat (Enexis/Essent)
Geplaatst: 03 sep 2012 23:38
Hallo,
Mogelijk heeft iemand nog wat goede tips, want ik loop tegen muren aan...
Situatie is als volgt. Ik ben bezig een huis te bouwen. Dan staat er zo'n tijdelijke stroomkast in de voortuin. Aan de ene zijde is de kast afgesloten door Enexis, met daarin de binnenkomende stroomleiding en de meter. Aan de andere zijde heb ik een slotje en hangt mijn groepenkast. Buiten het uiterlijk geen enkel verschil met de meterkast in een gewoon woonhuis.
Begin dit jaar valt zoals gebruikelijk een kaartje op de mat met de vraag de meterstanden door te geven. Ik kan alleen door een ruitje naar de meter kijken, ik kan er niet bij. Door het ruitje turend zie ik niets op het display (nieuw type digitale meter). Na veelvuldig contact met Enexis komt er een kerel kijken. Die constateert dat de meter kapot is. Tja, jammer denk je dan. Wat nu? Geen probleem, maak een afspraak en de meter wordt vervangen. Prima.
Afspraak gemaakt, meter wordt vervangen op 2 augustus. Overigens komt de monteur een paar uur te vroeg. Weet via een omweg op mijn perceel te komen en vervangt de meter zonder dat ik erbij ben. Tot dan toe nog goed, denk ik dan. Ik vraag me echter wel af hoe dat nu gaat met de meterstanden. Daarmee was immers het hele circus begonnen. Ik bel Enexis. Men heeft werkelijk geen idee. Buiten het aannemen van mijn opmerkingen over het voor Jan Doedel een middag vrij nemen (meter is ook zonder mij prima vervangen) kan niemand me meedelen hoe dit nu in zijn werk gaat. Ik blijf echter bellen. Voorlopig zonder resultaat.
Vandaag valt de afrekening van Essent echter op de mat. Of ik even 500 euro wil betalen. Ik bel Essent. Meterstanden zijn door Enexis geschat op 3100 kWh. Op zich niet vreemd voor een gezin. Echter ik woon daar niet. Ik bouw tot nu toe alleen maar. Vorig jaar gebruikte ik in 100 dagen 19 kWh. Paar keer een boormachine, soms een betonmolentje, soms een lamp. Geschat verbruik komt dus meer in de buurt van 100 kWh/jr en ik zou met een grote spreiding daarop ook nog wel akkoord zijn. Ik weiger echter zomaar 500 euro te betalen. Op de suggestie dat dat volgend jaar wel recht getrokken wordt (met de standen uit de nieuwe meter) ga ik ook niet akkoord. Ik ben geen bank!
Met Enexis bel ik zoals gezegd al weken. Om juist DIT te voorkomen. Helaas. Te moeilijk. Wat me tegenvalt is dat Essent ook de reden niet kan vatten. 19 kWh in 100 dagen in 2011 tegen 3100 kWh het volle jaar erna. "Enexis moet dat corrigeren, dat kan ik niet op eigen houtje." Maar schatten (foutief) mogen ze blijkbaar wel.
Iemand enig idee hoe dit bijvoorbeeld wettelijk zit? De energiemarkt is dan wel geprivatiseerd, maar de bedrijven zullen toch wel aan enige wetgeving onderhevig zijn? Andere suggesties ook van harte welkom.
Groeten,
Jan
Mogelijk heeft iemand nog wat goede tips, want ik loop tegen muren aan...
Situatie is als volgt. Ik ben bezig een huis te bouwen. Dan staat er zo'n tijdelijke stroomkast in de voortuin. Aan de ene zijde is de kast afgesloten door Enexis, met daarin de binnenkomende stroomleiding en de meter. Aan de andere zijde heb ik een slotje en hangt mijn groepenkast. Buiten het uiterlijk geen enkel verschil met de meterkast in een gewoon woonhuis.
Begin dit jaar valt zoals gebruikelijk een kaartje op de mat met de vraag de meterstanden door te geven. Ik kan alleen door een ruitje naar de meter kijken, ik kan er niet bij. Door het ruitje turend zie ik niets op het display (nieuw type digitale meter). Na veelvuldig contact met Enexis komt er een kerel kijken. Die constateert dat de meter kapot is. Tja, jammer denk je dan. Wat nu? Geen probleem, maak een afspraak en de meter wordt vervangen. Prima.
Afspraak gemaakt, meter wordt vervangen op 2 augustus. Overigens komt de monteur een paar uur te vroeg. Weet via een omweg op mijn perceel te komen en vervangt de meter zonder dat ik erbij ben. Tot dan toe nog goed, denk ik dan. Ik vraag me echter wel af hoe dat nu gaat met de meterstanden. Daarmee was immers het hele circus begonnen. Ik bel Enexis. Men heeft werkelijk geen idee. Buiten het aannemen van mijn opmerkingen over het voor Jan Doedel een middag vrij nemen (meter is ook zonder mij prima vervangen) kan niemand me meedelen hoe dit nu in zijn werk gaat. Ik blijf echter bellen. Voorlopig zonder resultaat.
Vandaag valt de afrekening van Essent echter op de mat. Of ik even 500 euro wil betalen. Ik bel Essent. Meterstanden zijn door Enexis geschat op 3100 kWh. Op zich niet vreemd voor een gezin. Echter ik woon daar niet. Ik bouw tot nu toe alleen maar. Vorig jaar gebruikte ik in 100 dagen 19 kWh. Paar keer een boormachine, soms een betonmolentje, soms een lamp. Geschat verbruik komt dus meer in de buurt van 100 kWh/jr en ik zou met een grote spreiding daarop ook nog wel akkoord zijn. Ik weiger echter zomaar 500 euro te betalen. Op de suggestie dat dat volgend jaar wel recht getrokken wordt (met de standen uit de nieuwe meter) ga ik ook niet akkoord. Ik ben geen bank!
Met Enexis bel ik zoals gezegd al weken. Om juist DIT te voorkomen. Helaas. Te moeilijk. Wat me tegenvalt is dat Essent ook de reden niet kan vatten. 19 kWh in 100 dagen in 2011 tegen 3100 kWh het volle jaar erna. "Enexis moet dat corrigeren, dat kan ik niet op eigen houtje." Maar schatten (foutief) mogen ze blijkbaar wel.
Iemand enig idee hoe dit bijvoorbeeld wettelijk zit? De energiemarkt is dan wel geprivatiseerd, maar de bedrijven zullen toch wel aan enige wetgeving onderhevig zijn? Andere suggesties ook van harte welkom.
Groeten,
Jan