LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen voorlopig koopcontract

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Wsmurf

Geen voorlopig koopcontract

Ongelezen bericht door Wsmurf »

Wij hebben een bod geaccepteerd onderhands voor de verkoop van ons huis (zonder makelaar).
Met de verkopende partij is afgesproken voor een voorlopig koopcontract maar wij krijgen vandaag een mail dat zij nog wat willen uitzoeken en het nog te vroeg vinden voor een contract. Ik wacht al een week op het contract ook omdat in het begin van de correspondentie aangedrongen werd op een snelle overdracht. Wij zijn daarom ook al aan het bieden/kijken voor een ander huis.

De kopers willen nog niet een contract opmaken want zei vinden dit te vroeg. Kan ik dit nu zien dat men zich de verkennende fase bevind en het huidige bod dus niet accepteert ? Anders gezegd kan ik mijn huis op de markt zetten en andere biedingen accepteren ?

rozemarijntje

Re: Geen voorlopig koopcontract

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

zou het ze duidelijk maken dat je hier niet op kan en wil wachten!
dat als je een ander huis wel kan krijgen dat je dat doet...

mondelinge afspraak....?

bel voor de zekerheid eens met juridisch loket ,gewoon wat hun visie is,dan weet je in elk geval,of je fout bezig bent of niet....voor geval dat.
is eenmalig gratis...

succes

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Wsmurf schreef:Wij hebben een bod geaccepteerd onderhands voor de verkoop van ons huis (zonder makelaar).
Met de verkopende partij is afgesproken voor een voorlopig koopcontract maar wij krijgen vandaag een mail dat zij nog wat willen uitzoeken en het nog te vroeg vinden voor een contract. Ik wacht al een week op het contract ook omdat in het begin van de correspondentie aangedrongen werd op een snelle overdracht. Wij zijn daarom ook al aan het bieden/kijken voor een ander huis.

De kopers willen nog niet een contract opmaken want zei vinden dit te vroeg. Kan ik dit nu zien dat men zich de verkennende fase bevind en het huidige bod dus niet accepteert ? Anders gezegd kan ik mijn huis op de markt zetten en andere biedingen accepteren ?
Hmmm... ik denk dat het probleem hier is dat er geen makelaar aan te pas komt. Met de paar dingen die je vertelt kan niemand hier een zinvol advies geven denk ik. Het lijkt er op dat die mensen ruim de tijd willen nemen om de financiering rond te kunnen krijgen. Maar het zou ook kunnen dat de kopers-in-spé ergens achter zijn gekomen waar ze niet zo blij mee zijn, en dat eerst nog even goed willen uitzoeken alvorens zich vast te leggen. Het zou ook zomaar kunnen dat ze een ander huis hebben gezien dat beter bij hen in de smaak valt...

Een voorlopig koopcontract is helemaal niet zo voorlopig. Het is een bindend contract, dat alleen onder bepaalde voorwaarden ontbonden kan worden. Meestal gaat dat om het al dan niet verkrijgen van de financiering.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

een mondelingen overeenkomst is niet rechtsgeldig bij huizenkoop, moet echt eee getekend kontrakt liggen. Ik zou in deze ook zeker in het kontrakt verlangen dat met afloop financieringstermijn een bankgarantie van 10% bij de notaris van keuze gedeponeerd wordt. En voor de financieringstermijn is afgelopen dat je zelf nog geen actie richting ander huis neemt of daar een ontbinde voorwaarde mbt verkoop eigen huidige huis opneemt...dat je nu aan het bieden bent zou ik dus lekker gaan vertragen, en doorgaan met verkoop eigen huis, desnoods aan anderen. Aangezien zij niets getekend hebben is het je vrij aan anderen te verkopen namelijk. Dat is voor hen de keerzijde van niets tekenen. het getreuzel nu is een duidleijk signaal dat ze ervan af gaan zien, of wellicht een ander huis in de verkoop is gekomen waar ze eerst verder mee gaan om te kijken of dat gaan passen. geen risico lopen dus zou ik zeggen...

Wsmurf

Ongelezen bericht door Wsmurf »

Bedankt voor het advies.

Ik heb contact opgenomen met het jurdisch loket en heb daar advies gekregen om een termijn te stellen dat het contract wordt getekend zodat er duidelijkheid komt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hierboven is terecht aangegeven dat een koopovereenkomst schriftelijk moet zijn aangegaan. Dit kan zowel via de notaris als onderhands. Dat wil niet zeggen dat partijen geen rechten hebben, maar dat is erg afhankelijk van het stadium waarin de onderhandelingen zijn geraakt.

Er zijn er drie stadiums. In het eerste stadium mogen partijen de onderhandelingen straffeloos afbreken. In het tweede stadium moet men de schade vergoeden. En in het derde stadium zijn de onderhandelingen zo vergevorderd dat er een overeenkomst tot stand moet komen.

Om tot een goede inschatting te komen zijn alle relevante argumenten nodig. Het doen van een bod is een argument voor het tweede of derde stadium. Het is verstandig om in een mail terug aan te geven dat men mondeling wel een bod heeft gedaan. En vervolgens om te kijken hoe men daarop reageert.
Wsmurf schreef:De kopers willen nog niet een contract opmaken want zei vinden dit te vroeg. Kan ik dit nu zien dat men zich de verkennende fase bevind en het huidige bod dus niet accepteert ? Anders gezegd kan ik mijn huis op de markt zetten en andere biedingen accepteren ?
Ja, het ingenomen standpunt van de kopers maakt het onmogelijk om van hun kant te claimen dat partijen in het derde stadium zitten.

Gesloten