LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] frame
Re: frame
Waarschijnlijk is er sprake van een inferieure kwaliteit metaal.1JanV schreef:Van een Chinese scooter.
Frame die breken maar niet op de lasnaden, dus gewoon netjes dwars door de midden gewoon elders midden in de buis wie weet hoe dit nu kan??
Re: frame
Oké, dat moet dan wel, maar waarom een breuk zonder kartelranden door bijvoorbeeld buigen of wrikken.riddert schreef:Waarschijnlijk is er sprake van een inferieure kwaliteit metaal.1JanV schreef:Van een Chinese scooter.
Frame die breken maar niet op de lasnaden, dus gewoon netjes dwars door de midden gewoon elders midden in de buis wie weet hoe dit nu kan??
De breuken zien er uit alsof die doorgezaagd zijn (op een puntje na dan) en dat verbaast mij, ik heb nu een paar frame gezien bij mijn zoon op de zaak. Ook heb ik doorgeroeste frame gezien van minimaal 4 jaar oud precies op/in de bocht van de balhoofdbuis waar de drie delen/steunpunten bij elkaar komen, gewoon het frame doorgeknikt, maar een breuk die netjes gewoon doormidden is heb ik van mijn leven niet gezien.
Re: frame
ik begrijp wel je bedoeld, maar er staat geen spaning op die buisframe mits je er met 500 kilo op zit. het breken gebeurt bij nader inzien tussen de treeplank en achter schokbreker op een recht stuk.boef530 schreef:Neem een cola blikje als je die buigt breken niet de naden maar het blik zelf, zegt genoeg toch.
Ik denk dat ik er zelf al iets op weet.
Het frame wordt opgerekt door dat de schokbreker omhoog en omlaag geduwd wordt en eigenlijk ook weer opwaarts naar achter en naar voren dus een dubbelen beweging, de hoek van de achterschokbreker drukt het subframe naar voren en weer naar achter. jammer dat er hier geen foto's geplaatst kunnen worden. dus kort voor de boeg het frame wordt uitgerekt op het zwakste punt tussen de lassen in, deze buisframe wordt dunner en dunner en wordt gewoon uit elkaar getrokken, de rechter kant heeft totaal geen spanings probleem. Dat ik op mijn leeftijd dit nog moet zelf ontdekken, die chinese gebruiken drie frame waarop een type keuring is gegeven voor europa maar plaatsen er alles op wat een importeur mooi vind en zo geen rekening houden welke gevolgen er kunnen komen, dit geld dus ook voor het balhoofdbuis deze wordt boven de lassennaden met regelmaat door de voorvork opgedrukt waardoor je dus een zwak punt krijgt waar water onder de los komende verf zijn gang kan gaan. ik ben trots op mij zelf.
-
- Berichten: 32471
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: frame
Dus als ik het goed begrijp wordt de linkerkant steeds langer, de rechterkant niet, waardoor in eerste instantie de brommer zo krom als een hoepel wordt en uiteindelijk in elkaar zakt?deze buisframe wordt dunner en dunner en wordt gewoon uit elkaar getrokken, de rechter kant heeft totaal geen spanings probleem.
Oké dan. Nooit gemerkt, afgaande op jouw verhaal, dat de wielen dan niet meer in een rechte lijn staan?
Re: frame
is bijna niet merk baar het zal een of twee mm zijn meer is niet nodig. wat wel kan is dat je kunt zien dat de schokbreker niet in lijn staat met het achterwiel wat betekend dat de druk anders is op de ophanging, dat is dan ook de reden dat die ophanging stuk gaat zoewel van het frame als de cilentblok in de schokbreker.witte angora schreef:Dus als ik het goed begrijp wordt de linkerkant steeds langer, de rechterkant niet, waardoor in eerste instantie de brommer zo krom als een hoepel wordt en uiteindelijk in elkaar zakt?deze buisframe wordt dunner en dunner en wordt gewoon uit elkaar getrokken, de rechter kant heeft totaal geen spanings probleem.
Oké dan. Nooit gemerkt, afgaande op jouw verhaal, dat de wielen dan niet meer in een rechte lijn staan?