LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NUON eindrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
acunoise

NUON eindrekening

Ongelezen bericht door acunoise »

Wij ontvingen onze eind rekening van de Noun eind juli begin augustus, nou dan ben je altijd weer benieuwd, wat je bij moet gaan betalen. Ik heb even moeten slikken, wij zijn een 2 persoonhuishouden die beide full time werken en we moeten €11.911,14 bijbetalen. We betalen normaal € 159,= per maand. Dit bedrag wordt nu dus maar €59,=.

We hebben meteen diezelfde dag contact opgenomen met de Nuon, ze zouden er naar kijken, na ongeveer een maaand en een paar telefoongespreken en mailcontacten stond er een meteropneemster op de stoep, gelukkig was ik thuis, wat blijkt, de Nuon heeft een ander meternummer op ons huisades staan, de meteropneemster heeft dit dus geconstateerd eind augustus, denk nu niet dat er ook maar iets veranderd is, ik krijg elke maand een uitsel van betaling, ze dachten toch zeker niet dat ik z'n idiote rekening ga betalen!

Elke maand bellen of mailen we, we worden gebeld door hele vriendelijke mensen die het voor ons gaan oplossen, maar ondertussen gebeurd er dus niets.

We worden hier een beetje moedeloos van!! :roll:

celesta

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door celesta »

Beste acunoise,

Ik begrijp het helemaal , ik heb nl. dezelfde ervaring , pas op als de zaken uiteindelijk geregeld worden , want NUON houdt wel vast een administratie en aanmaningskosten ook al zit de fout bij hen.

jaap.deboer
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2003 09:46

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door jaap.deboer »

:cry: Slechte ervaringen met eind- of andere rekeningen van NUON zijn ook voor mij heel gewoon.
NUON heeft n.l. call-centers als enig forum voor de klant en daar wordt je te woord gestaan door medewerkers die niet gehinderd worden door kennis van zaken. Bovendien: Klachten over rekeningen worden behandeld met een ondertoon van: "Allemaal smoesjes, jij bent de wanbetaler!"

acunoise

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door acunoise »

Bedankt voor de tip Celeste we zullen zeker dit in de gaten houden!

Gast

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door Gast »

celesta heeft niet dezelfde ervaringen persoonlijk! ze heeft er ooit gewerkt. En je weet wat men met oude werkgevers doen, lekker slecht erover praten.............

Gast

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door Gast »

De NUON heeft mij tenonrecht € 29.75 (ex. BTW) als administratie kosten in rekening gebracht.
Deze administratie kosten zijn in strijd met de regels zoals gesteld door NMA-net. (website www.dte.nl). De kosten mogen niet in rekening gebracht worden bij een beschermde afnemer. Een telefoontje naar de Klachten Dienst uitvoering Energie (DTE) heeft mij geleerd dat ik als particuliere afnemer een beschermde afnemer ben. Dus deze administratie kosten zijn ten onrechte in rekening gebracht.

Gelukkig ben er op tijd achter gekomen en heb de rekening nog niet betaald. Ik heb de NUON op de hogte gesteld. En een gecorrigeerde nota opgesteld. Hier bij bleek dat ik zelfs nog € 1,24 en heb de NUON gevraagd deze op mijn rekening te boeken.

Ik denk dat er veel meer slachtoffers zijn van deze praktijk van de NUON, omdat straam via EnergyXS aangeboden werd bij de COOP supermarkten. Er zijn veel van deze winkel in het gebied van de NUON.
Het is daarom denk ik belangrijk dat aan deze mistand aandacht wordt besteed. Ik ben geen slachtoffer, maar hoop hiermee anderen ook te waarschuwen.
De brief naar de NUON heb ik vanavond geschreven, dus er kan nog geen reaktie van de NUON zijn. Deze zal de brief pas komende zaterdag bezorgd krijgen.

A. van der Doef

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door A. van der Doef »

In de periode half mei tot begin juni 2003 bemerkte ik dat de warmtemeter wel erg veel aangaf. Over een periode van drie weken een verbruik van een jaar is erg veel.
Na contact opnemen bij de afdeling klantenservice werd mij verteld dat de meter niet stuk kon zijn, want die gaan nooit stuk.
Na mijn opmerking, "iemand moet toch de eerste zijn" werd mij gezegd dat ik dan wel doorverbonden zou worden.
De volgende persoon had ongeveer hetzelfde verhaal, maar was zo vriendelijk mij te verwijzen naar de mogelijkheid om de verwarmingsmonteur te verwittigen. Gedaan, en deze kwam bij het controleren van het mechanisme tot de conclusie dat het telwerk door bleef lopen zonder verbruik, de zogenaamde 8 storing.
Nieuwe meter gemonteerd, oude standen opgenomen en verzonden.
Omdat ik NUON niet zo vertrouw heb ik om een tussenrekening gevraagd teneinde het grote meterverschil tijdig op te vangen.
Van de aardige telefoonmedewerk(st)ers krijg ik alle medewerking, maar het besluit was dat ik over een aantal jaren het gemiddelde verbruik niet zou bereiken.
Hoe mijn dringende vraag om een tussenrekening ook was, ik kreeg er geen fatsoenlijk antwoord op.
Nadat ik hen een grafiek over het gehele jaar faxte, waar de piek overduidelijk zichtbaar was, kreeg ik geen antwoord meer.
Ik heb de zaak nu bij de Consumentenbond voorgelegd, en ben benieuwd wat zij mij voor advies gaan geven.

Gast

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door Gast »

Ook ik heb heel vervelende ervaringen met NUON, na tientallen telefoontjes en E-mails was men er eindelijk van overtuigd dat ik klant bij hun was sinds 27 maart 2003, dat kwam omdat men volhield dat er geen twee klanten op een adres kon zijn, echter de vorige eigenaar was overleden en had geen erfgenamen voorzover bekend en na zijn overlijden had hij ook niet eens zijn NUON opgezegd.

Thans ben ik zover dat na meer dan een half jaar er een nota is gekomen die uiteraard niet klopt, maar ik mag dat in termijnen betalen, maar krijg toch nog steeds aanmaningen van die rekening, terwijl NUON zelf een regeling heeft getroffen, ik heb dit alles schriftelijk, thans ben ik zover dat ik niet meer reageer en mij aan de door hun vastgestelde termijn :twisted: aflossing hou, hoeveel aanmaningen men ook van plan is mij te sturen, ik weet het niet meer, met het NUON valt niet te praten er klopt helemaal niets van mijn rekeningen, ik betaal veel te weinig, maar ik zie wel waar het schip strand, eindelijk hebben ze mij zover ik geef het op.

F.Roos
Meander 651
1181 WN Amstelveen
0204418401
0651695677

Alexander uit de Bulten

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door Alexander uit de Bulten »

Het valt mij wel erg op dat de Nuon nooit te veel terug betaald altijd vragen ze te veel aan ons terug.
Maar een meter opnemer kan een fout maken bij het ingeven van de meter standen het blijft verlopig mensen werk maar dat ze niet reageren is wel een bekende feit.
Ik woon in amsterdam en toen het nog de GEB (gemeentelijke energie bedrijf) was hadden ze ook wel problemen met de administratie maar dan kwam er iemand op bezoek en die zocht het voor je uit en meestal kreeg je binnen een week een bericht of iemand aan de deur.
Maar waarom nog Nuon als leverantier? je mag in nederland zelf bepalen wie je neemt en het is dan ook verstandiger om een ander bedrijf te nemen, het enige verschil is dat de naam op de nota anders wordt maar je krijgt geen andere meters maar het kan alleen maar een flinke sprong vooruit worden. :idea:

Stef

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door Stef »

Natuurlijk vragen ze altijd teveel , want daat trekken ze een jaar rente van.
Ook innen ze het liefst in het voorjaar , want dan gebruiken we minder

celesta

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door celesta »

Gast van 18 dec.
Het heeft er niets mee te maken dat ik er ( als uitzendkracht ) heb gewerkt.

Als je goed leest en je verstand gebruikt dan kan je ontdekkken dat er veel mis is bij NUON , als ik alleen zou klagen had je gelijk , maar toevallig? zijn er erg veel mensen die klagen , en wat dacht je van een uitspraak van de directie van NUON afgelopen week in de krant "wij houden rekening met een forse uittocht van klanten ".

Zij zijn zich daar nu al voor aan het indekken door nog zoveel mogelijk geld te innen.

Dus voortaan niet zo snel oordelen maar nadenken.

Gast

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door Gast »

De vraag is alleen of je er wat mee opschiet met het verkassen naar een andere leverancier. De collega's van Essent en Eneco etc. hebben nou ook niet zo'n beste naam op het gebied van klantvriendelijkheid. Verder hebben de gevestigde namen al zo'n positie opgebouwd dat ze nieuwkomers die een bedreiging zouden kunnen gaan vormen snel de nek om kunnen draaien. Nuon heeft bijvoorbeeld niet voor niets eigen productiecapaciteit - wat ze in eerste instantie verkocht hadden - weer aangekocht. Puur om situaties zoals eerder dit jaar tussen E.On en EnergyXS te voorkomen!
Denk overigens dat de opmerking:"Zij zijn zich daar nu al voor aan het indekken door nog zoveel mogelijk geld te innen." niet reeel is. Zal meer te wijten zijn aan te weinig en slecht ingewerkt personeel als aan de kaspositie van de Nuon die, ondanks het Vitesse debacle, mismanagement (2 van de 3 directeuren zullen niet voor niets weggestuurd zijn) en de aankoop van Reliant, best nog wel aanzienlijk zal zijn.

celesta

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door celesta »

Gast,

De 2 vertrokken directeuren waren nog vanuit het "oude nest" zij deden het nog zo gek niet , het probleem zit hem in de laag eronder.
De directeuren van toen hadden nog wel gevoel voor klanten en probeerden dat aan de tussenlaag te doceren echter dat betekende
voor deze laag wel anders werken , en daar zit het probleem , er heerst een mentaliteit van "ik moet nog maar een paar jaar , dus waarom zou ik veranderen ?".

Zij hebben het bij de nieuwe president voor elkaar gekregen dat de 2 moesten verdwijnen.

Dat ze te weinig , en ondeskundig ( dus goedkoop ) personeel hebben dat klopt , maar daar heb je als klant natuurlijk geen boodschap aan , als een bedrijf als NUON zich zo arrogant gedraagt zoals ze doet , kan je maar 1 conclusie trekken zij weten dat ze een monopolie positie hebben en maken daar misbruik van .
Als het een beursgenoteerde onderneming zou zijn gingen ze dezelfde weg als UPC , nu heeft niemand er grip op , je zou hoogstens de NMA kunnen verzoeken om na te gaan of zij geen misbruik van hun positie maken , er is al eens gesuggereerd of de nationale ombudsman hier iets mee kan , maar die doet dat alleen voor overheidsinstellingen.
Zolang er nog enkele provincies zijn die nog in NUON zitten zou je de NOM kunnen vragen of hun toezicht wel voldoende is ,maar dan moeten we snel zijn want de berichten dat de provincies eraf willen worden steeds sterker.

20_dec_gast

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door 20_dec_gast »

De 2 vertrokken managers mogen dan wel de juiste "kruideniersmentaliteit" (positief bedoeld!) gehad hebben maar als ze dit niet naar beneden door kunnen communiceren (beetje vreemd woord want niet aanwezig in Nuon vocabulaire) dan schort er in mijn ogen toch wat aan hun management capaciteiten!

Overigens hoeft ondeskundig niet synoniem te zijn aan goedkoop!
Het terugschroeven van de kwantiteit van het personeel lijdt natuurlijk tot een grote kostenbesparing - en tot "goedkoop personeel" - en als je daar klanttevredenheid niet als grootheid tegenover stelt heb je al gauw pure winst :). Personeel moet dan wel breder inzetbaar worden en als ze hier niet uitgebreid in gecoached worden krijg je dus een puinhoop zoals op Nuon CCC en meerdere afdelingen. Wat dat betreft heeft het Nuon management maar een zeer korte termijn visie!

Overigens heeft de consumentbond er al bij de overheid op aangedrongen om de DTe (elec. waakhond) ook bevoegdheden te geven op gebied van consumenten zaken dus misschien hebben we daar op termijn wat aan!
Overigens, als de NMa al in had willen grijpen dan hadden ze hun kans al gehad bij de overname van Reliant. Maar consumenten lijken wat dat betreft vogelvrij helaas!

nuon

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door nuon »

Ook ik heb een eindafrekening gehad van de nuon. In dec. 2001 ben ik in mijn nieuwe huis gaan wonen en stond de meyer op nul, precies een jaar later stond de meter de meter op 2080 door mij zelf ingevuld op de afrekening stond geschat? Weer een jaar later stond de meter op 9280??? door mij zelf ingevuld maar ik woon alleen??? Heb naar de Nuop geschreven en die zeiden dat mijn geschatte verbruik over 2002 erg weinig was.De meterstand over 2003 geeft het werkelijke verbruik aan en het te weinig verbruikte over 2002??? Mijn termijn bedrag is nagenoeg hetzelfde gebleven???(was E32.95 en is nu E31.93???) dit komt omdat ze in 2002 gebruik gemaakt hebben geschat verbruik?? Ik moet dus E880.87 bijbetalen voor een 1 persoons huishouden??? Ik heb 2 maanden zelf elke dag de stand opgenomen van wat ik verbruik en kom lang niet aan zoveel stroom verbruik. Ik heb al een betalingsregeling met de Nuon afgesproken maar ik ben het er :oops: eigenlijk nog steeds niet mee eens, bovendien werk ik ook nog eens 2o uur per week dus waar komen die hoge bedragen toch vandaan bij de Nuon. Ik heb vernomen dat er vreselijk veel klachten over de Nuon zijn.

Gast

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door Gast »

hier kennen we dat probleem maar dan bij de ENECO

anne van weenen

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door anne van weenen »

De jaarafrekening die we in maart vorig jaar kregen toonde dat we € 2.612,96 moesten bijbetalen - voor een tweepersoonshuishouden terwijl we € 155 maandelijks betaalden. Er was niets veranderd in onze gezinssituatie, noch in de samenstelling van onze electrische apparatuur, noch in onze levensstijl en toch claimen zij opeens een verbruik dat ver boven het 'normale' zou liggen...........ze hadden ons in 2002 te laag geschat, beweren ze. In 2 jaar tijd moeten we volgens hen 6.594 hoog en 7.081 laag en 7.947 aan gas verbruikt hebben........terwijl ons verbruik nu opeens wel weer 'normaal' is? We betalen sinds vorig jaar maandelijks € 291. De meters zijn al tot tweemaal toe vervangen en daar moet naar onze mening dan ook de fout gezocht worden, maar ze dreigen alleen maar ons af te laten sluiten........! Ik zal dit voorleggen aan de Geschillencie. Openbare Nutsbedrijven, maar wat zijn onze rechten nu - wat kunnen we nu doen om afsluiting te voorkomen? Alleen maar 'onder protest' gaan betalen?

anne van weenen

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door anne van weenen »

De jaarafrekening die we in maart vorig jaar kregen toonde dat we € 2.612,96 moesten bijbetalen - voor een tweepersoonshuishouden terwijl we € 155 maandelijks betaalden. Er was niets veranderd in onze gezinssituatie, noch in de samenstelling van onze electrische apparatuur, noch in onze levensstijl en toch claimen zij opeens een verbruik dat ver boven het 'normale' zou liggen...........ze hadden ons in 2002 te laag geschat, beweren ze. In 2 jaar tijd moeten we volgens hen 6.594 hoog en 7.081 laag en 7.947 aan gas verbruikt hebben........terwijl ons verbruik nu opeens wel weer 'normaal' is? We betalen sinds vorig jaar maandelijks € 291. De meters zijn al tot tweemaal toe vervangen en daar moet naar onze mening dan ook de fout gezocht worden, maar ze dreigen alleen maar ons af te laten sluiten........! Ik zal dit voorleggen aan de Geschillencie. Openbare Nutsbedrijven, maar wat zijn onze rechten nu - wat kunnen we nu doen om afsluiting te voorkomen? Alleen maar 'onder protest' gaan betalen?

alette berends

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door alette berends »

ook ik heb een nare ervaringen met de nunonafrekening.
Als bewuste gebruiker van electriciteit/gas heb ik elk jaar ongeveer dezelfde kosten.
Altijd of komt er iemand opnemen, of komt er een biljet waarop ik zelf de meterstanden kan invullen. Nu komt er een rekenimg, waarbij nuon suggereert zelf de standen te hebben opgenomen, terwijl er niemand is geweest, noch was er een zelfopnamemogelijkheid en verdubbelt mijn gebruik min 10 %. Betaal dus bijna tweemaal zoveel als anders.
Direct gebeld en een gefingeerd verbruik opgegeven, waardoor ik niets behoefde bij te betalen, maar mijn maandeijkse afdracht kon niet gewijzigd worden. Waar is het NUON mee bezig???? :x

Wik Evers

Re: NUON eindrekening

Ongelezen bericht door Wik Evers »

In de jaarrekening over 2003 wordt ook het nieuwe maandelijkse termijnbedrag voor gas en electriciteit aangegeven. Tot mijn schrik ging dit omhoog van 198 euro naar 291 euro. Na 20 minuten kreeg ik via de servicedesk een Nuon-medewerker. De "computer" had zijn werk niet goed gedaan en had het geschatte gasverbruik te hoog berekend. Nieuwe termijnbedrag werd snel vastgesteld op 190 euro. Kost wel 2 euro voor de telefoon, maar het kan veel erger.

Gesloten