LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nep-reviews

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5515
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Nep-reviews

Ongelezen bericht door Radar »

Het internet is een waardevolle bron van informatie voor wie zich voor aankoop wil verdiepen in een bepaald product of een bepaalde dienst. Op bijna elke website staan recensies van eerdere gebruikers en die informatie kan voor klanten bepalend zijn.

De betrouwbaarheid van recensies is echter niet altijd even groot. Radar laat zien hoe kinderlijk eenvoudig het blijkt nep-recensies te plaatsen, terwijl sites veelal verklaren de reacties vooraf actief te redigeren.

Heeft u hier ervaring mee?

hanz
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:57

Re: Nep-reviews

Ongelezen bericht door hanz »

ls,

Tot nu toenog geen enkele slechte ervaring gehad met aankopen via internet.
Integendeel zelfs.

Mvgr,

Hanz

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Nep-reviews

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Het blijft een kwestie van gezond verstand gebruiken. Als alle recensies laaiend enthousiast zijn dan weet je dat je te maken hebt met een gevalletje "te mooi om waar te zijn en dus niet waar".
TROS Radar schreef:terwijl sites veelal verklaren de reacties vooraf actief te redigeren.
Dat lijkt me sowieso lastig: een onafhankelijke vergelijkingssite kan niet weten wie een echte gebruiker is en wie een faker, en op de site van een leverancier is de kans groot dat alleen positieve recensies door de selectie komen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Nep-reviews

Ongelezen bericht door sjoegel »

Op dit forum staan ze ook. Honderden. Slechte recentie ? binnen no-time staan er een paar opvallend positieve vaak met identieke spelfouten van mensen die zich speciaal aangemeld hebben om iets positiefs te melden.
Laatst gewijzigd door sjoegel op 17 sep 2012 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Nep-reviews

Ongelezen bericht door crazyme »

Komt erg veel voor. Sommige sites zijn misschien wel voor 95% gevuld met valse recenties.

Je herkent de schrijfstijl en stijlfouten vrij eenvoudig. Logisch, wanneer je in 1 avond 300 recenties moet typen....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nep-reviews

Ongelezen bericht door sjohie »

Daarom ga ik bij voorkeur af op professionele recensies, eventueel aangevuld met wat ik lees op de diverse vergelijkingssites.

En in het geval van mijn hobby, audio apparatuur, die koop ik bij een echte/fysieke winkel waar ik de mogelijkheid krijg om rustig te kunnen luisteren en vergelijken, en het apparaat in kwestie een weekendje mee naar huis mee mag nemen voor de definitieve test.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Nep-reviews

Ongelezen bericht door berend12 »

Je zal altijd op meerdere sites moeten kijken voor een evenwichtig beeld.
Maar mijn ervaring is dat negatieve reviews vaak betrouwbaar zijn en hele positieve niet en dat mensen die alles goedpraten dat meestal uit hun duim zuigen.
Het is iets heel anders, maar neem nou die positieve beoordelingen van het Nivel die straks weer in alle persberichten en kranten verschijnen over bepaalde zorgverzekeraars. Ik denk dat Friezen hun verzekeraar sowieso de beste vinden omdat ze chauvinistisch zijn. Zou graag zien dat Radar en de kranten zelf eens gaan peilen welke zorgverzekeraar goed is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nep-reviews

Ongelezen bericht door sjohie »

berend12 schreef:Je zal altijd op meerdere sites moeten kijken voor een evenwichtig beeld.
Maar mijn ervaring is dat negatieve reviews vaak betrouwbaar zijn en hele positieve niet en dat mensen die alles goedpraten dat meestal uit hun duim zuigen.
Het is iets heel anders, maar neem nou die positieve beoordelingen van het Nivel die straks weer in alle persberichten en kranten verschijnen over bepaalde zorgverzekeraars. Ik denk dat Friezen hun verzekeraar sowieso de beste vinden omdat ze chauvinistisch zijn. Zou graag zien dat Radar en de kranten zelf eens gaan peilen welke zorgverzekeraar goed is.
Aan de andere kant, wat is zeg een hotelreview op Zoover waard als men er een 2 voor geeft, omdat het animatieteam te prominent aanwezig was, en er veel jengelende kinderen waren, als je ziet dat bij de eerste klik op een touroperator er groot "kindvriendelijk" bij het hotel staat, en de revieuwers in kwestie er in in de bouwvak zaten?

Idem voor restaurantreviews, wij hadden erg lekker gegeten (Vis & Co in Haarlem, aanrader) en bij het afreken liet ik blijken dat ik onze positieve ervaring zou delen op een review site. Dit leverde een wat aarzelende patron op, die voorzichtig vroeg of ik wel objectief zou zijn. Dit omdat een stel de week ervoor een 4 had gegeven, omdat de jas niet snel genoeg van ze aangenomen werd bij binnenkomst. Wat blijkt, sommige van die restaurant review sites plegen geen wederhoor bij echt slechte reviews, en bieden ook de restauranthouders geen mogelijkheid om deze te laten verwijderen, als het pure laster is. Stond vorig jaar iets van in de krant, hoe een rancuneuze omwonende een prima pannenkoekenrestaurant met zijn review-terreur bijna om zeep had geholpen, en hoeveel moeite zij wel niet moesten doen om dat iedere keer weer recht te brijen.

En overigens schiet Radar zelf ook wel eens een bok wat dit betreft, ik herinner me een item over extensions ~2 jaar geleden, waarbij ze een kleine kapperszaak geruïneerd hebben, en later bleek dat de klant in kwestie maar bleef aandringen en zeuren om extensions die eigenlijk niet konden met haar haar/kapsel, en dus tegen het advies van de kapper in ging, én niks wilde weten van de volgens objectieve experts zeer coulante tegemoetkoming van de kapper toen het toch helemaal mis bleek gegaan te zijn, en voordat radar met een camera tussen de rododendrons lag.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Nep-reviews

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

trosradar schreef:De betrouwbaarheid van recensies is echter niet altijd even groot. Radar laat zien hoe kinderlijk eenvoudig het blijkt nep-recensies te plaatsen, terwijl sites veelal verklaren de reacties vooraf actief te redigeren.

Heeft u hier ervaring mee
Ook op dit forum staan behoorlijk wat nep-reviews. Vaak te herkennen aan posters die zich uitsluitend voor dit ene positieve bericht registreren , en daarna nooit meer terugkomen

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Nep-reviews

Ongelezen bericht door Emmy75 »

sjohie schreef:Aan de andere kant, wat is zeg een hotelreview op Zoover waard als men er een 2 voor geeft, omdat het animatieteam te prominent aanwezig was, en er veel jengelende kinderen waren, als je ziet dat bij de eerste klik op een touroperator er groot "kindvriendelijk" bij het hotel staat, en de revieuwers in kwestie er in in de bouwvak zaten?
Eigenlijk helemaal geen fluit. Het is dan ook zaak om ook de reviews inhoudelijk te lezen. De gevallen "zeuren om het zeuren" oftewel klagen over iets dat meer aan de klager zelf ligt, zijn er echt wel tussenuit te halen.

Bovendien ligt het er maar helemaal aan wat men zoekt in een vakantie. Sommigen willen bv juist geanimeerd worden en kan het animatieteam niet prominent genoeg aanwezig zijn.

Ik denk dat reviews soms handig zijn, maar mensen moeten wel zelf nadenken over de inhoud ervan en bv de plaats waar ze te lezen zijn. Reviews op een site van een bedrijf zelf, kunnen natuurlijk ook al te "gekleurd" zijn. Ik denk niet dat men zich in de aankoopbeslissing helemaal moet laten leiden door reviews. Zeker bv bij een restaurant review. Men kan er toch geen buil aan vallen en het is geen grote aankoop.
sjohie schreef: En overigens schiet Radar zelf ook wel eens een bok wat dit betreft, ik herinner me een item over extensions ~2 jaar geleden..
Iets recenter ook zo'n gevalletje met een dansschool.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... chool.html

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Nep-reviews

Ongelezen bericht door crazyme »

Emmy75 schreef:
sjohie schreef: En overigens schiet Radar zelf ook wel eens een bok wat dit betreft, ik herinner me een item over extensions ~2 jaar geleden..
Iets recenter ook zo'n gevalletje met een dansschool.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... chool.html
Dat laatste was geen bok schieten, dat was willens en wetens leugens presenteren.

Gesloten