LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuwenhuizen BV Heemstede installatiebedrijf
Nieuwenhuizen BV Heemstede installatiebedrijf
Hoi Forum,
Vorige maand boekte een vriendin een bedrag per ongeluk over naar installatiebureau Nieuwenhuizen BV uit Heemstede. Daar het ging om een verkeerd getal in het bankrekeningnummer kon de bank het geld niet terughalen en moest ik contact opnemen met het bedrijf.
Dat heb ik gedaan en telefonisch werd mij gevraagd de gegevens door te mailen, dan zou het worden teruggeboekt.
Onder excuses en vriendelijke groet stuurde ik die gegevens en 3 weken later was het bedrag teruggestort MIN €12,50 ADMINISTRATIEKOSTEN.
Zojuist contact gehad met het bedrijf [persoonsgegevens verwijderd door moderator] en zij zijn niet te vermurwen, vinden dat er maar een rectzaak van gemaakt moet worden. Ik zie mij dus genoodzaakt contact met een advocaat te gaan maken.
Pas te allen tijde op bij het invoeren van bankgegevens en controleer 3x voordat u verstuurd. Er zijn blijkbaar altijd lieden die het bedrag (of een deel ervan) van je stelen, zoals dit installatiebedrijf. En het probleem ligt vervolgens bij degene die het geld heeft overgemaakt.
Vorige maand boekte een vriendin een bedrag per ongeluk over naar installatiebureau Nieuwenhuizen BV uit Heemstede. Daar het ging om een verkeerd getal in het bankrekeningnummer kon de bank het geld niet terughalen en moest ik contact opnemen met het bedrijf.
Dat heb ik gedaan en telefonisch werd mij gevraagd de gegevens door te mailen, dan zou het worden teruggeboekt.
Onder excuses en vriendelijke groet stuurde ik die gegevens en 3 weken later was het bedrag teruggestort MIN €12,50 ADMINISTRATIEKOSTEN.
Zojuist contact gehad met het bedrijf [persoonsgegevens verwijderd door moderator] en zij zijn niet te vermurwen, vinden dat er maar een rectzaak van gemaakt moet worden. Ik zie mij dus genoodzaakt contact met een advocaat te gaan maken.
Pas te allen tijde op bij het invoeren van bankgegevens en controleer 3x voordat u verstuurd. Er zijn blijkbaar altijd lieden die het bedrag (of een deel ervan) van je stelen, zoals dit installatiebedrijf. En het probleem ligt vervolgens bij degene die het geld heeft overgemaakt.
Re: Nieuwenhuizen BV Heemstede installatiebedrijf
Vergeet die advocaat maar want het installatiebureau staat i.c. in zijn recht. Er is hier sprake van onverschuldigde betaling (art. 6:203 e.v. BW). De 'betaler' kan een dergelijke betaling uiteraard terugvragen (art. 6:203 lid 1 BW), maar de ontvanger mag voor ontvangst en terugbetaling redelijke kosten in rekening brengen:
art. 6:207 BW schreef:De ontvanger heeft, tenzij hij het goed te kwader trouw heeft aangenomen, binnen de grenzen van de redelijkheid ook recht op vergoeding van de kosten van het ontvangen en teruggeven van het goed, alsmede van uitgaven in de in artikel 204 bedoelde periode die zouden zijn uitgebleven als hij het goed niet had ontvangen.
In een 9 cijferig bankrekeningnummer zit een controlegetal. 1 cijfer verkeerd kan dus niet.denny35 schreef:Daar het ging om een verkeerd getal in het bankrekeningnummer
Tenzij het nog om een antiek gironummer gaat....
Meer OnTopic:
Redelijke kosten zijn logisch, het bedrijf heeft extra werk door uw fout.
Heeft u enig idee wat een controller kost bij een middelgrote onderneming ?
Dat u het diefstal noemt is schandalig. Uw kortzichtigheid bezoedelt de reputatie
van een correct opererend bedrijf.
art. 6:207 BW gaat over goederen en niet over een onverschuldigde betaling. art 6:203 BW lid 2 zegt het volgende:
Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
En het gaat om de woorden "gelijk bedrag".
Ik wijs ook op jurisprudentie: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BO2967
Ik zeg: Nieuwenhuizen heeft geen poot om op te staan. Succes en het feit dat ik over diefstal spreek is een mening. Het ging trouwens om twee omgedraaide getallen.
En daarnaast hebben ze 60% "administratiekosten" gerekend. Dat is niet redelijk.
Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
En het gaat om de woorden "gelijk bedrag".
Ik wijs ook op jurisprudentie: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BO2967
Ik zeg: Nieuwenhuizen heeft geen poot om op te staan. Succes en het feit dat ik over diefstal spreek is een mening. Het ging trouwens om twee omgedraaide getallen.
En daarnaast hebben ze 60% "administratiekosten" gerekend. Dat is niet redelijk.
Laatst gewijzigd door denny35 op 19 sep 2012 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Laatst gewijzigd door denny35 op 19 sep 2012 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus de hoofdsom is eigenlijk maar twee tientjes? Ik dacht aan een enorm bedrag omdat je het ook al over rente trekken hebt. Hoeveel zou dat zijn, 3% van 20 euro gedurende 3 weken? Toch niet meer dan 1 of hooguit 2 cent...denny35 schreef:En daarnaast hebben ze 60% "administratiekosten" gerekend. Dat is niet redelijk.
Laatst gewijzigd door denny35 op 19 sep 2012 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
U vriendin heeft een fout gemaakt niet het installatie bedrijf !denny35 schreef:Oh, en heeft u enig idee wat IK kost per uur? Dat gaat in de vordering mee!
Ik wens niet de dupe te worden van een kennelijk slepend conflict tussen een bank, een tandarts en een installatiebureau. Ben er klaar mee. De jurist sprak hier zelfs van asociaal gedrag. En dat is het dan ook.
Meneer had niet het lef aan mij te vertellen dat er kosten zouden worden gerekend toen ik het bedrijf benaderde om het bedrag terug te boeken.
En de rente die ze die 3 weken trekken...
Overigens vind ik het niet netjes om hier op het forum de naam van het installatiebedrijf
neer te zetten.
Maar verder bent u wel helemaal gezond ?denny35 schreef:Oh, en heeft u enig idee wat IK kost per uur? Dat gaat in de vordering mee!
Ik wens niet de dupe te worden van een kennelijk slepend conflict tussen een bank, een tandarts en een installatiebureau. Ben er klaar mee. De jurist sprak hier zelfs van asociaal gedrag. En dat is het dan ook.
Meneer had niet het lef aan mij te vertellen dat er kosten zouden worden gerekend toen ik het bedrijf benaderde om het bedrag terug te boeken.
En de rente die ze die 3 weken trekken...
U maakt een fout. En iemand anders mag dat herstellen. Het gaat om 12,50 / 0,6 = 20,83
en dan klaagt u over de rente ???????
Ik denk dat u andere problemen heeft. En dat is ook een mening.
Laatst gewijzigd door denny35 op 19 sep 2012 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
De ING bank heeft je als advies gegeven dat je het hier op het forum moet zetten !?denny35 schreef:Jammer. Ik dacht dat het om onterechte actie van het bedrijf ging. Vervolgens wordt daar keihard overheen gemaaid op persoonlijke aanval, en indien blijkt dat ik in mijn recht sta, gaat het helemaal off-topic.
Het melden op dit forum heb ik gedaan op advies van de ING bank en ik vind het ook terecht. Zo ga je niet met mensen om. Sommigen maken kennelijk geen fouten. Dat zijn over het algemeen mensen die niets leren.
Het is geen onterechte actie van het bedrijf, u vriendin heeft wat verkeerd ingevuld, dat kan gebeuren maar u kan niet verwachten van een bedrijf dat ze u het volledige bedrag terug storten.
Het bedrijf heeft na vordering en ingebrekestelling bij het horen van het betekenen van de dagvaarding, het bedrag overgemaakt.
Jammer, had liever de rechter horen oordelen over "de honderden gevallen per jaar" waar het bedrijf in het verweer over sprak.
Jammer, had liever de rechter horen oordelen over "de honderden gevallen per jaar" waar het bedrijf in het verweer over sprak.
Omdat TS kennelijk berichten verwijdert.denny35 schreef:Hoi Forum,