Pagina 1 van 1

Ja hoor weer BCC garantie problemen

Geplaatst: 19 sep 2012 11:08
door Jan Verkerk
Dell-arrest.
Vraag: In de HCC publicatie van 5-04-2005 van Gerrit Jan Bel schrijft hij 
over garantie in de eerste zes maanden, dat als een product aantoonbaar kapot 
is, geeft dit de consument het recht om in overleg met de verkoper een 
beslissing te nemen.
 
1. Hij gaat accoord met het product te laten repareren onder garantie.
 
2. De consument eist een vervangend nieuw product.
 
3. Indien geen van beiden mogelijk is, de koop te ontbinden.
 
Nu mijn probleem; bij BCC (ja BCC weer) heb ik een laptop gekocht een Acer, 
na ongeveer zes weken sprongen spontaan de toetsen van mijn toetsenbord af.
 
Ik heb nog geprobeerd ze zelf terug te plaatsen, maar helaas zonder 
resultaat. Ik ben gelijk terug gegaan naar de BCC te Spijkenisse, waar ik het 
product gekocht hebt, maar ook de filiaalhouder constateerde dat inderdaad de 
toetsen niet zelfstandig terug te plaatsen waren, waarop hij mij aanbood om 
de laptop terug te sturen naar de fabriek van Acer.
Waarop ik hem vroeg, hoe lang dit ging duren, en waneer ik mijn laptop weer 
terug zou krijgen. Hij vertelde mij dat het minimaal 3 a 4 weken zou gaan 
duren, ik deelde hem mee, dat ik het daar niet mee eens was en een nieuwe 
gelijke of gelijkwaardige laptop wilde hebben en als het niet mogelijk was de 
koop te ontbinden en ik mijn geld terug wil hebben.
 
De verkoper zei dat ik daar geen recht op had, en hij het recht had de laptop 
aan de fabrikanmt aan te bieden en vragen wat er aan de hand is met het 
toetsenbord.
 
Ik heb de filiaalhouder erop gewezen en verwezen naar het Dell-arrest.
Dat als iets binnen 6 maanden kapot gaat het product in principe kapot 
geleverd is.
En ik het recht heb op een nieuw product en/of ontbinding van de koop.
Op dat naar mijn mening het kapot zijn van het product duidelijk aantoonbaar 
was de toetsen lagen er los bij op de laptop en hij zelf ook en toegaf dat 
het niet normaal is dat de toetsen er spontaan afspringen.
Dus hij het er mee eens was dat het producht koapot was je kon het 
toetsenbord/laptop namelijk niet meer gebruiken.
De vraag is dus: heb ik nu recht op een nieuwe laptop of heeft de verkoper 
gelijk, dat hij hem eerst mag aanbieden aan de fabriek om te kijken wat er 
aan de hand is met het toetsenbord.
 
PS. wat zijn hier mijn rechten. Moet ik terug gaan en alsnog een nieuwe 
laptop eisen en of geld terug? of heeft de verkoper gelijk en accoord gaan 
met het te laten repareren van de laptop en 2 tot 4 weken wachten.(op een 
product wat volgens de wet kapot geleverd is).
 
VR. groet
J.C. Verkerk
 
  :(

Re: Ja hoor weer BCC garantie problemen

Geplaatst: 19 sep 2012 11:14
door Brainless
U moet de verkoper de gelegenheid geven het product te repareren.

Pas als na meerdere keren aanbieden het probleem niet verholpen is, kan men als koper een vervangend product of geld terug eisen.

Re: Ja hoor weer BCC garantie problemen

Geplaatst: 19 sep 2012 11:31
door henk51
Ik snap niet wat Dell arrest te maken heeft met de toetsen van uw Acer het ging hier om de algemene voorwaarden van Dell. Bron: Artikel van SBM advocaten uit 2005

2005

Het DELL - Arrest


Onlangs heeft het gerechtshof in Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een kwestie die was aangespannen door de Home Computer Club HCC. Deze computergebruikersclub HCC had de internationale computergigant Dell in een gerechtelijke procedure betrokken over de aankoopvoorwaarden die Dell hanteert. Deze algemene voorwaarden waren zo eenzijdig en zodanig in het nadeel van de koper van Dell computers opgesteld dat het volgens HCC niet door de beugel kon.
Brainless geeft het goed weer.

gr Henk

Re: Ja hoor weer BCC garantie problemen

Geplaatst: 19 sep 2012 14:45
door olaf79
Brainless schreef:U moet de verkoper de gelegenheid geven het product te repareren.

Pas als na meerdere keren aanbieden het probleem niet verholpen is, kan men als koper een vervangend product of geld terug eisen.
Nee dat is pertinent onjuist en een fabeltje dat door verkopers in het leven is geroepen. Het zit zo
Als een product defect gaat en dit onder garantie valt (dwz het defect is niet aan de gebruiker toe te rekenen en is geen normale slijtage etc.), heeft de koper NAAR ZIJN keuze het recht te laten repareren, of een vervangend gelijkwaardig product te eisen. Echter mag nieuw product alleen geeist worden als dit in verhouding staat tot de kosten die reparatie met zich mee zouden brengen.
Een nieuwe auto eisen omdat de bougies gesprongen zijn is onrechtvaardig. Maar een nieuwe auto eisen als de gehele motor onder de auto uitdonderd is wel gerechtvaardigd.
Andersom gaat het trouwens ook op: de verkoper is verplicht de overlast voor de koper zoveel mogelijk te beperken. Stel nu dat het toetsenbord pas over 3 maanden leverbaar is. Dan is dit onnodige overlast voor de koper. Immers hij kan 3 maanden niet van zijn product gebruik maken. In zo'n geval is het toch redelijk een nieuwe laptop te eisen, zelfs al brengt dit hoge kosten voor verkoper met zich mee.
Maar 2-3 weken is heel redelijk, de overlast wordt daarmee redelijk beperkt. Aangezien een toetsenbord vervangen maar een fractie van de kosten meebrengt die een laptop vervangen zou kosten, is het al met al niet redelijk een nieuwe te eisen. Reparatie is in dit geval de optie.