LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ras pup wordt gebruikt voor doodles

Bespreek alle vormen van illegale handel in dieren hier.
Poedels

Ras pup wordt gebruikt voor doodles

Ongelezen bericht door Poedels »

Ik ben een beetje radeloos en weet niet zo goed wat ik moet doen.

Vorig jaar heb ik voor het eerst een nestje met poedels gefokt. Alles volgens de regels van de rasvereniging en de raad van beheer. Vader en moeder hond hebben alle gezondheids testen en hebben diversen shows gelopen. We hebben prachtige pups gekregen en zijn bij ons in huis groot gebracht met alle liefde en verzorging die daar bij hoort. We hebben hele leuke puppen kopers gekregen voor de honden........totdat ik een paar weken geleden er achter ben gekomen dat wij voor gelogen zijn door een familie.

In het kort: meneer mailt dat hij altijd allergies is geweest voor honden maar sinds iemand met een poedel bij hem over de vloer kwam was hij er achter gekomen dat hij niet op de hond reageerde. Zijn dochter van 25 wou altijd graag een hond en nu kon dan eindelijk de hond gekocht worden. Dit is dus wel een geloofwaardig verhaal. De mensen zijn twee keer bij ons geweest en ik kan niet anders zeggen dan dat wij het een aardig gezin vonden. Het gehele jaar krijgen we regelmatig mailtjes over de pup en de familie hoe blij ze wel niet zijn met de hond.

Nu ben ik er achter gekomen dat deze mensen al jaren golden retrievers hebben en onze pup (is nog net geen jaar) al drie keer gedekt heeft. 1 keer met een poedel en twee keer met een golden retriever. Ik ben er kapot van, want dit heb ik zo proberen uit te sluiten en ook in het contract gezet dat het niet is toegestaan labradoodles en goldendoodle te fokken.

Ik hebben diversen instantie gevraagd en benaderd wat wij hier aan kunnen doen en het antwoordt is Niets! Ondanks dat we een contract hebben en alles zwart op wit hebben staan dat de pup al drie keer heeft gefokt.

Ik voel me machteloos en vraag me af of er werkelijk niets aan te doen is. Het kan toch zomaar niet dat het ras wat ik zo lief heb, zo vergooid wordt door mensen die maar lukraak gaan lopen fokken.

Wat zou ik nog kunnen doen, want ik wil de hond terug hebben. Ook dit staat in mijn contract omschreven wanneer de puppykoper zich niet aan het contract houdt, ik de pup kan terug halen.

Ik zal vast niet de enige zijn wie dit is overkomen. Wie kan mij helpen?

crazyme

Re: Ras pup wordt gebruikt voor doodles

Ongelezen bericht door crazyme »

U wil niet dat bepaalde rassen vermengen ?

Waar hebben we dat eerder gehoord ?

Het lijkt mij overigens dat de sexuele escapades van een dier moeilijk contractueel te beinvloeden zijn....

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Heb je al contact met de hondenbescherming gehad?

Toch kan je er weinig aan veranderen, het is nu zijn hond.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Tja ik heb er echt geen verstand van , maar ik kan me aan de ene kant heel goed voorstellen dat u zich aan contract wil houden.

Aan de andere kant moet een contract m.i wel reeel zijn
kan je als verkopende partij zulke eisen stellen??

Aan de ene kant denk ik Nee, aan de ander kant denk ik Tja de koper is er zelf mee akkoord gegaan

Ik denk dat het heel slim is om eens naar het juridisch loket te gaan

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Even een wat algemenere vraag... in hoeverre is zo'n contract ueberhaupt rechtsgeldig ?

harley68

Ongelezen bericht door harley68 »

Ik begrijp niet goed waarom je de vraag hier stelt. Ik neem aan dat je alle informatie zonder problemen bij je rasvereniging kan opvragen, sterker nog, je zult waarschijnlijk een contractje wat als voorbeeld op de site van de raad van beheer gebruikt hebben.

Hier zul je niet wijzer worden.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

al bij de rasvereniging geinformeerd...

deze meneer heeft contractbreuk gepleegd.. en onder overduidelijke valse voorwenselen een hond bij u gekocht.

wijzelf hebben een raskater en wij hebben ook een contract getekend (niet fokken en ook niet naar buiten) dit doen wij dan ook niet..

zoals meerdere aangaven zijn hier niet veel mensen met ervaring u kunt beter bij de rasvereniging zijn en eventueel bij de rechtswinkel informeren (met kopie van contract)

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Dan had U de honden zelf moeten houden. Tegen hormonen is niets opgewassen.

bianca82

sjoegel heeft overduidelijk niet alles gelezen..

man gaf aan geen andere honden te hebben..
heeft verhaal over allergie opgehangen..

overigens poedels een tip die heel veel hobbyfokkers gebruiken... als u er geen goed gevoel bij heeft (u vond de familie niks begreep ik) niet doen..

wij moesten ook op kennismakingsgesprek.. we waren omringd met katten..als de katten ons niks hadden gevonden + de eigenaars geen goed gevoel hadden met ons was het gewoon niet doorgegaan (gelukkig zaten er binnen 10 sec 5 katten om ons heen die meestal niks van vreemden wilden weten dus dat scheelde bij ons)

ciske

sjoegel schreef:Dan had U de honden zelf moeten houden. Tegen hormonen is niets opgewassen.

Jawel hoor , je kan de hond ook laten helpen, (castratie, sterillisatie).

bianca82

ciske schreef:
sjoegel schreef:Dan had U de honden zelf moeten houden. Tegen hormonen is niets opgewassen.

Jawel hoor , je kan de hond ook laten helpen, (castratie, sterillisatie).
castratie...

het verwijderen van baarmoeder of testikels

sterilisatie wordt vrijwel nooit en te nimmer gedaan bij dieren.. (alleen bij mensen)
sterilisatie wordt het in de volksmond genoemd maar is niet correct

ciske

bprosman schreef:Even een wat algemenere vraag... in hoeverre is zo'n contract ueberhaupt rechtsgeldig ?

Dat vraag ik mij dus ook af.

@Bianca , maakt niet zoveel uit hoe het genoemd wordt, je snapt wat ik bedoelde.

bianca82

meeste van die contracten zijn kopieen van de rasverenigingen.. die zijn rechtsgeldig..

ik weet wat je bedoeld maar ik probeer al jaren mensen te informeren erover ;)

zelfs mijn examinatoren (studie dierverzorging) wisten dat niet.. en gingen mij corrigeren.. had bijna mijn examen gekost omdat zij niet wisten wat correct was (gelukkig had ik een verklaring van een dierenarts als bijlage in mijn verslag gestopt)

ciske

ik weet wat je bedoeld maar ik probeer al jaren mensen te informeren erover
Okee, bedankt voor je uitleg. :wink:

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

meeste van die contracten zijn kopieen van de rasverenigingen.. die zijn rechtsgeldig..
Daar heb ik toch mijn twijfels over. Ik begrijp dat het contract meer inhoudt dan alleen koop en verkoop van de pup, maar dat er ook nog sprake is van verplichtingen die moeten worden nageleefd. Zo te lezen lijkt het te gaan om een zogenaamde duurovereenkomst die door de koper opgezegd zou kunnen worden (met een redelijke termijn. Maar misschien zit er hier nog een verdwaalde jurist die hier op zou willen antwoorden.

sjoegel

Eigenlijk is het dierenmishandeling. Coppuleren of paren is een natuurlijk gedrag wat je niet moet gaan frustreren. Als die honden zin hebben, laat ze lekker.

Die hond is niet meer van jou. Waar maak je je dan druk om. Als je baas wilt blijven moet je niet eerst geld vangen en daarna nog even bepalen wat ze met die hond doen !

ciske

sjoegel schreef:Eigenlijk is het dierenmishandeling. Coppuleren of paren is een natuurlijk gedrag wat je niet moet gaan frustreren. Als die honden zin hebben, laat ze lekker.

Die hond is niet meer van jou. Waar maak je je dan druk om. Als je baas wilt blijven moet je niet eerst geld vangen en daarna nog even bepalen wat ze met die hond doen !

Misschien dat die het welzijn van de hond voor zich heeft?
sjoegel als je geen verstand van honden hebt, kan je beter je mond houden. :D

sjoegel

Wat bedoel je met welzijn ? Die hond heeft zelf wel door of de tegenpartij matcht of niet.

bianca82

een hond van nog geen jaar al 2 nestjes laten krijgen is niet gezond voor het dier of te wel niet goed voor de dierwelzijn..

als men zo al met een dier omgaat is de kans ook aannemelijk dat het dier niet de goede zorg krijgt die het nodig heeft zoals dierenarts controle en inenting (het is zeer verstandig om met zwangere dieren naar dierenarts te gaan bijvoorbeeld dat zie ik helaas amper gebeuren) bepaalde voeding (dus niet troep van purina die alleen geld uitgeven aan reclame en juist niet aan onderzoek of de voeding wel geschikt is voor de gezondheid van dieren)

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik lees in de OP dat de hond al 3 keer een nestje gedekt heeft, ik wist niet eens dat dat kon als de Reu nog geen jaar is....Maar hoe dan ook vind ik het ook echt niet kunnen.....maar of er juridisch iets aan te doen is, betwijfel ik

Gesloten