Advocaat die tegen je pleit
Geplaatst: 20 sep 2012 14:44
Als het mij gebeurt, kan het u ook gebeuren.
Volgens de gedragsregels van de advocatuur is dit een advocaat niet alleen“gewoon” toegestaan, maar is een advocaat daar zelfs toe verplicht, als het bestuur van de orde van advocaten dat betitelt als “het openbaar belang”. Zie “Conflict van plichten” uit de gedragsregels advocatuur, hierin staat dat een advocaat daartoe verplicht is als de deken hem dat “adviseert”.
Hoe een advocaat te werk gaat, als hij tegen je pleit? Het komt erop neer dat zo’n advocaat tegen je pleit op een manier waarvan hij verwacht dat je dit niet door hebt. Onder andere de volgende tactieken worden daarbij gehanteerd:
1) Het benadrukken van argumenten die niet in uw voordeel zijn (of zelfs tegen u werken), waarvan u niet inziet dat die argumenten geen juridische relevantie hebben in uw voordeel.
2) Het juist onvoldoende of niet uitwerken van argumenten die wel in uw voordeel zijn.
3) Het niet verwijzen naar de goede wetsartikels.
4) Het gebruiken van woorden en zinsconstructies, die te complex zijn voor u om te begrijpen, waarin hij tegen u pleit (zonder dat u dit door heeft).
De kans is groot dat als een advocaat één of meerdere van deze tactieken hanteert, u dit niet door heeft. En als u dit al ziet dan is het zeer moeilijk hier iets aan te doen. Het eerste dat u doen kunt, is uw advocaat ermee confronteren en zeggen dat hij zijn werk moet doen.
Een advocaat kan op de volgende manieren reageren:
a) U ervan overtuigen dat hij wel degelijk uw belang verdedigd heeft.
b) Dreigen per direct te stoppen, omdat u het waagt kritiek op hem te uiten.
c) U met een “onafhankelijke” deskundige in contact te brengen, die u ervan probeert te overtuigen dat hij wel degelijk uw belang verdedigd heeft.
En u heeft vervolgens maar zeer weinig mogelijkheden om iets te doen.
U kunt uw advocaat hele expliciete opdrachten geven, het probleem is dat u om dat goed te kunnen doen, u eerst de universitaire opleiding rechten af moet ronden. En als uw advocaat dingen toezegt, zich daar vervolgens niet aan kan houden.
Vervolgens kunt u overstappen naar een andere advocaat, die net zo goed tegen u kan pleiten.
En dan heeft u de mogelijkheid om klachten in te dienen tegen advocaten. Het doel van deze klachtenprocedures is het vertrouwen in de advocatuur hoog houden en toezicht te kunnen houden op “lastige” burgers en de “lastige” advocaten die in de bres springen voor de mensenrechten in dit land.
Zo lang dit toezicht overgelaten aan het bestuur van de beroepsgroep advocaten, is er praktisch niet of nauwelijks toezicht. Het Ministerie van justitie heeft een wetsvoorstel bij de tweede kamer in laten brengen, zodat de overheid direct functionarissen in het Bestuur van de orde van advocaten kan aanwijzen. Zodra dat gebeurt, dan kan het Ministerie van justitie het Openbaar Ministerie opdragen iemand aan te klagen en de "onafhankelijke" advocaat die iemand zou moeten verdedigen opdragen ook tegen de aangeklaagde te pleiten.
Volgens de gedragsregels van de advocatuur is dit een advocaat niet alleen“gewoon” toegestaan, maar is een advocaat daar zelfs toe verplicht, als het bestuur van de orde van advocaten dat betitelt als “het openbaar belang”. Zie “Conflict van plichten” uit de gedragsregels advocatuur, hierin staat dat een advocaat daartoe verplicht is als de deken hem dat “adviseert”.
Hoe een advocaat te werk gaat, als hij tegen je pleit? Het komt erop neer dat zo’n advocaat tegen je pleit op een manier waarvan hij verwacht dat je dit niet door hebt. Onder andere de volgende tactieken worden daarbij gehanteerd:
1) Het benadrukken van argumenten die niet in uw voordeel zijn (of zelfs tegen u werken), waarvan u niet inziet dat die argumenten geen juridische relevantie hebben in uw voordeel.
2) Het juist onvoldoende of niet uitwerken van argumenten die wel in uw voordeel zijn.
3) Het niet verwijzen naar de goede wetsartikels.
4) Het gebruiken van woorden en zinsconstructies, die te complex zijn voor u om te begrijpen, waarin hij tegen u pleit (zonder dat u dit door heeft).
De kans is groot dat als een advocaat één of meerdere van deze tactieken hanteert, u dit niet door heeft. En als u dit al ziet dan is het zeer moeilijk hier iets aan te doen. Het eerste dat u doen kunt, is uw advocaat ermee confronteren en zeggen dat hij zijn werk moet doen.
Een advocaat kan op de volgende manieren reageren:
a) U ervan overtuigen dat hij wel degelijk uw belang verdedigd heeft.
b) Dreigen per direct te stoppen, omdat u het waagt kritiek op hem te uiten.
c) U met een “onafhankelijke” deskundige in contact te brengen, die u ervan probeert te overtuigen dat hij wel degelijk uw belang verdedigd heeft.
En u heeft vervolgens maar zeer weinig mogelijkheden om iets te doen.
U kunt uw advocaat hele expliciete opdrachten geven, het probleem is dat u om dat goed te kunnen doen, u eerst de universitaire opleiding rechten af moet ronden. En als uw advocaat dingen toezegt, zich daar vervolgens niet aan kan houden.
Vervolgens kunt u overstappen naar een andere advocaat, die net zo goed tegen u kan pleiten.
En dan heeft u de mogelijkheid om klachten in te dienen tegen advocaten. Het doel van deze klachtenprocedures is het vertrouwen in de advocatuur hoog houden en toezicht te kunnen houden op “lastige” burgers en de “lastige” advocaten die in de bres springen voor de mensenrechten in dit land.
Zo lang dit toezicht overgelaten aan het bestuur van de beroepsgroep advocaten, is er praktisch niet of nauwelijks toezicht. Het Ministerie van justitie heeft een wetsvoorstel bij de tweede kamer in laten brengen, zodat de overheid direct functionarissen in het Bestuur van de orde van advocaten kan aanwijzen. Zodra dat gebeurt, dan kan het Ministerie van justitie het Openbaar Ministerie opdragen iemand aan te klagen en de "onafhankelijke" advocaat die iemand zou moeten verdedigen opdragen ook tegen de aangeklaagde te pleiten.