Pagina 1 van 3
Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 24 sep 2012 16:12
door Jeroen0494
Beste mensen,
Een tijd geleden heb ik bij Alternate Nederland een harde schijf gekocht van €99,90. Deze ging kraken en ik heb hem getest op defecten. Er waren twee sectoren kapot en daarom heb ik de harde schijf opgestuurd naar Alternate.
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk na een mailtje heeft Alternate mij kunnen vertellen dat de harde schijf inderdaad kapot is bevonden door de fabrikant (Hitachi) en dat die heeft besloten te crediteren voor een bedrag van €50,33. Alternate zegt vervolgens dat ze mij dit bedrag aanbieden, aangezien dit de dagwaarde van het product is.
Na een mailtje waarin ik heb duidelijk gemaakt dat ik hiermee niet akkoord ga heeft Alternate mij een keuze gegeven: Of €50,33 of een refurbished harde schijf ter waarde van €84,90 met 'dezelfde eigenschappen'.
Ik ben hiermee niet akkoord gegaan, ik heb mijn volledige aankoopbedrag terug gevraagd. Ik heb hen verteld dat ik mijn product had geretourneerd binnen de garantieperiode van 48 maanden (~36). Deze garantieperiode staat op de factuur, op hun site, in hun algemene garantievoorwaarden, in de Nederlandse èn de Europese wet.
Alternate wist mij het volgende te vertellen (zie bijlage).
Nu is dit gewoon niet waar en ik heb ook het volgende gezegd:
"
De wettelijke garantie van 6 maanden die u stelt zegt alleen dat als een product binnen zes maanden na de koop kapot gaat, de wet er vanuit gaat dat het defect er al was op het moment dat het artikel werd gekocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, dan moet zij het tegendeel bewijzen, niet de consument.
(Bron: Europees wetboek, Artikel 5, „Termijnen”, lid 3.)
"3. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de aflevering van de goederen, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van aflevering tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van de goederen of met de aard van het gebrek aan overeenstemming."
De "extra garantie" die u noemt, wordt aangeboden door de leverancier of fabrikant en is een aanvulling op de rechten die consumenten via de wet al hebben.
De consument heeft een wettelijke garantie van 24 maanden waarin het product kosteloos moet worden vergoed.
"In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht [...]"
(Artikel 3, "Rechten van de consument", lid 2, eerste zin.)
„De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen.”
( Artikel 5, „Termijnen”, lid 1, eerste zin.)
Bovendien staat op mijn factuur dat op mijn product, de Hitachi HDS722020ALA330 7K2000 SA2, een garantie zit van 24 maanden, welke voor u juridisch bindend is.
"Elke garantie is juridisch bindend voor degene die haar biedt, volgens de in het garantiebewijs en in de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden."
(Artikel 6, "Garanties", lid 1.)
Ik heb het product gekocht op 03.05.2011. Het gebleken defect is geconstateerd, het product geretourneerd en door u geregistreerd op 05.07.2012. Dat is binnen 24 maanden van mijn aankoop. De verkoper is dus aansprakelijk en kan ik mijn volledige aankoopbedrag terugverwachten.
"
Het antwoord van Alternate hierop is hetzelfde als eerst. €50,33 of die refurbished harde schijf.
Toen heb ik het voorstel gedaan om de waarde van de harde schijf te krijgen, namelijk €84,90. Nu komt Alternate er ineens mee dat ze verplicht zijn binnen de garantieperiode te vervangen.
Alternate vindt een refurbished harde schijf een goede optie, aangezien dit hetzelfde zou zijn als mijn harde schijf zou zijn gerepareerd. Ik ga hier dus niet meer akkoord, al was het alleen al dat ik het weet welke harde schijf ze me opsturen, 'merken kunnen verschillen'. Mijn harde schijf kwam zeer goed uit testen van Hardware.Info dus ik wil niet 'zomaar' een harde schijf opgestuurd krijgen.
Ik heb vaak bij Alternate gekocht, met walgelijke aftersales en dit is niet een druppen die de emmer doet overlopen, er wordt nog een halve watertank bijgegooid. Het moge duidelijk zijn dat ik klaar ben bij Alternate, maar ik wil mijn geld terug!
Nu de vraag, wat zijn mijn rechten in deze zaak? Heb ik recht op mijn volledige aankoopbedrag binnen de garantie-periode en/of heb ik recht op een nieuw product? Bestaat er zoiets als dagwaarde binnen de garantieperiode?
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 24 sep 2012 16:23
door Jeroen0494
Mijn excuses, de bijlage is niet doorgekomen. Hierbij de bijlage in text, boven is eerder:
Alternate:
Alternate heeft er voor gekozen om de rest. waarde van het product te crediteren, dit is het bedrag wat Alternate terug gekregen heeft van de fabrikant.
Tevens bieden wij u een oplossing aan door een refurbished HDD te leveren met de zelfde specificaties, dit is een passende oplossing aangezien dit ook een product had kunnen zijn dat u terug had kunnen krijgen van de fabrikant als uw product
was gerepareerd.
Graag verneem ik dan ook van u of u de schijf wilt ontvangen of het bedrag terug gestort wilt hebben op uw rekening.
Ik:
Volgens mij begrijpt u mijn punt niet. Uw garantievoorwaarden en de Nederlandse wetgeving verplichten u binnen de garantieperiode tot het vervangen van mijn harde schijf, ongeacht hoe de fabrikant deze zaak heeft afgehandeld, óf het vergoeden van mijn aankoopbedrag. Dat ik de schijf heb gebruikt is niet relevant, hij had binnen de periode dat ik hem heb gebruikt überhaupt niet kapot moeten gaan. Hierbij wil ik benadrukken dat ik recht heb op een nieuw product, en niet op een refurbished schijf, aangezien dat niet het product is waar ik een koopovereenkomst voor heb afgesloten.
Ik wil u daarom nogmaals vragen mij óf het volledige aankoopbedrag te vergoeden van €99.90 , óf mij een nieuwe
vervangende schijf te leveren, overeenkomstig met de specificaties van de schijf die ik oorspronkelijk heb aangeschaft.
Alternate:
Alternate heeft u een oplossing geboden, de HDD kan omgeruild worden voor een refurbished HDD zoals u die ook zou ontvangen van de fabrikant als het product gerepareerd was of eventueel vervangen was voor een refurbished HDD.
De fabrikant heeft gekozen om het product te crediteren voor de dagwaarde van het product(€ 50,33 incl BTW).
Als er 6 maanden verstreken zijn na aanschaf dan zijn wij niet meer verplicht om het totaal bedrag wat u heeft betaald voor uw product terug te storten op uw rekening.
Als u nog meer vragen heeft betreft de garantie afhandeling dan hoor ik dat graag.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 24 sep 2012 16:53
door newmikey
Het lijkt mij dat een defect op een harde schijf na 14 maanden gebruik niet geheel atypisch is. Van een harde schijf wordt niet verwacht dat deze 10 jaar meegaat. Harde schijven hebben een MTBF van enkele jaren maar er kan er wel eens één zijn die korter meegaat ook natuurlijk afhankelijk van hoe intensief het gebruik was en of de behuizing veel aan schokken is blootgesteld.
Uiteindelijk heeft u even meer dan een jaar het product gebruikt dus het lijkt me niet geheel redelijk dat u al uw geld terug verwacht op basis van de aankoopwaarde. Geheugen is inderdaad aan grote prijsschommelingen onderhevig.
Als deze winkel u echter een refurb aanbiedt met vergelijkbare snelheid en identieke grootte, voldoen zij daarmee voor zover ik kan zien aan hun verplichtingen. Ook door u een compensatie te geven van de aankoopwaarde minus een gebruiksvergoeding lijkt me aan alle eisen van redelijkheid en billijkheid voldaan.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 25 sep 2012 14:37
door Jeroen0494
Hartelijk dank voor uw reactie. Ik ga er over nadenken.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 25 sep 2012 20:10
door 16again
De fabrikant heeft gekozen om het product te crediteren voor de dagwaarde van het product(€ 50,33 incl BTW).
Met de fabrikant heb je niets te maken, alleen met de winkel.
Als consument heb je in veel gevallen meer recht op garantie, dan de winkelier bij fabrikant heeft.
Verder sluit ik me aan bij newmikey
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 25 sep 2012 23:14
door bgwkloos
volgens mij heb je gewoon recht op vervanging van het product. ze moeten gewoon een nieuwe harde schijf opsturen. hierbij krijg je natuurlijk weer 2 jaar garantie op. als ik jou was zou ik een nieuwe mail sturen waarmee je eist dat je een nieuwe harde schrijf krijgt en zo niet je een advocaat gaat inschakelen.
het maakt niet uit of er naar een aantal jaar sectoren kapot kunnen gaan zolang het binnen de garantie is moet alternate het product vervangen.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 26 sep 2012 00:59
door newmikey
bgwkloos schreef:...zo niet je een advocaat gaat inschakelen.
Tuurlijk, voor een harde schijf van €100. Dat geloven zij niet en eerlijk gezegd ik ook niet. Geen advocaat die daar z'n handen aan brandt. Je mag wel briefjes schrijven maar als je ongeloofwaardig wordt loop je het risico lachwekkend te worden.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 26 sep 2012 07:19
door 16again
ze moeten gewoon een nieuwe harde schijf opsturen. hierbij krijg je natuurlijk weer 2 jaar garantie op
Dat is zeker niet hoe het werkt. Aankoop/leverdatum blijft bepalend voor garantie, bij omruil/vervanging gaat geen nieuwe termijn in.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 26 sep 2012 09:55
door Jeroen0494
16again schreef:ze moeten gewoon een nieuwe harde schijf opsturen. hierbij krijg je natuurlijk weer 2 jaar garantie op
Dat is zeker niet hoe het werkt. Aankoop/leverdatum blijft bepalend voor garantie, bij omruil/vervanging gaat geen nieuwe termijn in.
Dat ik ook het probleem dat ik er mee heb. Het product wat ze willen opsturen is een 2e hands harde schijf. Als ik die neem vervalt mijn garantie.
Staat er in de wet dat ik recht heb op een nieuw product of niet? Het is op zich zeer coulant van Alternate dat ze mij de keuze bieden tussen een vervangend product en crediteren, het is het bedrag waar ik zeer grote moeite mee heb. In de wet staat dat ik het volledige bedrag terug moet krijgen, maar Alternate lijkt dit niet te snappen. Hoe kan ik dit op een nette manier duidelijk maken?
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 26 sep 2012 11:58
door grun
Jeroen0494 schreef:16again schreef:ze moeten gewoon een nieuwe harde schijf opsturen. hierbij krijg je natuurlijk weer 2 jaar garantie op
Dat is zeker niet hoe het werkt. Aankoop/leverdatum blijft bepalend voor garantie, bij omruil/vervanging gaat geen nieuwe termijn in.
Dat ik ook het probleem dat ik er mee heb. Het product wat ze willen opsturen is een 2e hands harde schijf. Als ik die neem vervalt mijn garantie.
Nee, je houdt gewoon de garantie vanaf de eerste aankoop. Mocht de refurbished schijf ook binnen die oorspronkelijke termijn kapot gaan, dan zal de leverancier die voor de tweede keer moeten vervangen door een gelijkwaardig product. Het kan toch niet zo zijn dat je je garantie opgeeft door het accepteren van een vervangend product.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 26 sep 2012 16:12
door bgwkloos
tuurlijk krijg je weer 2 jaar garantie want je heb immers een nieuw product gekregen en bij een nieuw product krijg je garantie. het zou best wel vervelend zijn dat als je aan het eind van je garantie je product kapot gaat. en je vervanging krijgt en die dan net een half jaar later ook kapot gaat en buiten de garantie valt. het is zo geregeld dat je gewoon opnieuw 2 jaar moet krijgen. en ze mogen helemaal geen refurbist harde schijf aanbieden ze moeten jou harde schijf of repareren of vervangen.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 26 sep 2012 16:41
door grun
bgwkloos schreef:tuurlijk krijg je weer 2 jaar garantie want je heb immers een nieuw product gekregen en bij een nieuw product krijg je garantie. het zou best wel ***** zijn dat als je aan het eind van je garantie je product kapot gaat. en je vervanging krijgt en die dan net een half jaar later ook kapot gaat en buiten de garantie valt. het is zo geregeld dat je gewoon opnieuw 2 jaar moet krijgen. en ze mogen helemaal geen refurbist harde schijf aanbieden ze moeten jou harde schijf of repareren of vervangen.
Dat klopt niet. Doe eens een link naar een artikel waarin dat staat.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 26 sep 2012 23:37
door olaf79
Jeroen0494 schreef:16again schreef:ze moeten gewoon een nieuwe harde schijf opsturen. hierbij krijg je natuurlijk weer 2 jaar garantie op
Dat is zeker niet hoe het werkt. Aankoop/leverdatum blijft bepalend voor garantie, bij omruil/vervanging gaat geen nieuwe termijn in.
Dat ik ook het probleem dat ik er mee heb. Het product wat ze willen opsturen is een 2e hands harde schijf. Als ik die neem vervalt mijn garantie.
Staat er in de wet dat ik recht heb op een nieuw product of niet? Het is op zich zeer coulant van Alternate dat ze mij de keuze bieden tussen een vervangend product en crediteren, het is het bedrag waar ik zeer grote moeite mee heb. In de wet staat dat ik het volledige bedrag terug moet krijgen, maar Alternate lijkt dit niet te snappen. Hoe kan ik dit op een nette manier duidelijk maken?
De wet is simpel en stellig. U heeft als koper de keuze tussen vervanging of reparatie. Als reparatie en vervanging niet redelijkerwijs gevraagd kunnen worden of als dit onnodige overlast voor u als koper meebrengt kan de koop ontbonden worden.
Vervanging betekend niet een tweedehands product krijgen dat door een ander is gebruikt. Geld terug betekend niet de dagwaarde vergoeden. Geld terug betekend het volledige aankoop bedrag terug. Bij ontbinding gaat het er immers om dat het de koop ongedaan gemaakt wordt.
In plaats van te dreigen met een advocaat kunt u uw rechtsbijstandsverzekering inschakelen en tevens dreigen melding te maken over alternate op allerlei forums.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 26 sep 2012 23:40
door olaf79
grun schreef:bgwkloos schreef:tuurlijk krijg je weer 2 jaar garantie want je heb immers een nieuw product gekregen en bij een nieuw product krijg je garantie. het zou best wel ***** zijn dat als je aan het eind van je garantie je product kapot gaat. en je vervanging krijgt en die dan net een half jaar later ook kapot gaat en buiten de garantie valt. het is zo geregeld dat je gewoon opnieuw 2 jaar moet krijgen. en ze mogen helemaal geen refurbist harde schijf aanbieden ze moeten jou harde schijf of repareren of vervangen.
Dat klopt niet. Doe eens een link naar een artikel waarin dat staat.
Als een non conform product vervangen wordt door een conform product wordt dit beschouwd als een uitgestelde levering. De levering is immers pas compleet vanaf het moment dat u een conform product heeft ontvangen. Pas vanaf die levering gaat de garantie lopen. Bij een vervangend product is het dus alsof u het product pas dan gekocht heeft. U heeft vanaf dat moment de gewone wettelijke garantie en eventuele fabrieksgaranties.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 26 sep 2012 23:59
door Jeroen0494
Hartelijk dank voor uw reacties,
Zoals ik het nu begrijp vervalt mijn garantie niet als ik een vervangend product krijg. Aangezien mijn harde schijf niet meer wordt gemaakt dacht ik het Alternate makkelijk te maken door mijn geld terug te vragen. Wat ik ook uit uw reacties kan opmaken ik dat ik recht heb op het volledige bedrag, nu moet ik dit nog Alternate zien duidelijk te maken. Ik heb het gevoel dat wat ik ook zeg, ze negeren het gewoon en geven elke keer hetzelfde 'advies'. Uiteraard ben ik rechtsbijstand verzekerd, maar ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen. Ik ben ten slotte student en heb weinig tijd voor dit soort dingen.
In ieder geval bedankt voor de informatie, ik zal Alternate nog maar een email sturen.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 27 sep 2012 00:08
door olaf79
Jeroen0494 schreef:Hartelijk dank voor uw reacties,
Zoals ik het nu begrijp vervalt mijn garantie niet als ik een vervangend product krijg. Aangezien mijn harde schijf niet meer wordt gemaakt dacht ik het Alternate makkelijk te maken door mijn geld terug te vragen. Wat ik ook uit uw reacties kan opmaken ik dat ik recht heb op het volledige bedrag, nu moet ik dit nog Alternate zien duidelijk te maken.
Je hebt het inderdaad goed begrepen. Ik zou het er niet bij laten zitten.
Ik heb het gevoel dat wat ik ook zeg, ze negeren het gewoon en geven elke keer hetzelfde 'advies'.
Alternate is lid van ICT Waarborg en QShop waarborg. Ze hebben zich daarmee gecommitteerd zich te houden aan de wettelijke bepalingen rond garanties. Ik denk dat dreigen met een klacht bij deze waarborgen, plus dreiging met publicatie (en dus slechte naam) wel de nodige beweging doet komen in Alternates starre houding.
Uiteraard ben ik rechtsbijstand verzekerd, maar ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen. Ik ben ten slotte student en heb weinig tijd voor dit soort dingen.
Hm, als je student bent, heb je juist zeeen van tijd
In ieder geval bedankt voor de informatie, ik zal Alternate nog maar een email sturen.
Ik denk dat de tijd van emailen voorbij is, een goede en in juridisch jargon opgestelde brief komt veel beter, serieuzer en vooral dreigender over en laat zien dat je weet waar je over spreekt. Je vindt verschillende voorbeelden op consuwijzer.nl
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 27 sep 2012 09:15
door grun
olaf79 schreef:Als een non conform product vervangen wordt door een conform product wordt dit beschouwd als een uitgestelde levering. De levering is immers pas compleet vanaf het moment dat u een conform product heeft ontvangen. Pas vanaf die levering gaat de garantie lopen. Bij een vervangend product is het dus alsof u het product pas dan gekocht heeft. U heeft vanaf dat moment de gewone wettelijke garantie en eventuele fabrieksgaranties.
Dat komt op mij over alsof je maar een keer in je leven een product hoeft te kopen, en vervolgens wordt dat product keer op keer vervangen, mits je ervoor zorgt dat het op tijd (lees: binnen de garantie) stuk gaat. Dan zouden fabrikanten en winkeliers verlies lijden en dus failliet gaan.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 27 sep 2012 11:05
door Jolijn
Fabrikanten maken toch doorgaans gewoon producten die (bij normaal gebruik) niet binnen de garantie stuk gaan?
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 27 sep 2012 11:24
door grun
Jolijn schreef:Fabrikanten maken toch doorgaans gewoon producten die (bij normaal gebruik) niet binnen de garantie stuk gaan?
Dat mag je wel hopen, ja. En dan moet je dus weer een nieuwe kopen als hij echt versleten is. Mensen die geen zin hebben om geld uit te geven nodig je op deze manier wel uit om het natuurlijk slijtageproces een handje te helpen, en om de fabrikant/winkelier op te laten draaien voor de vervangingskosten.
Ik vind het echt ontzettend krom als die regel echt zo bestaat. En zelfs als dat volgens de letter van de wet zo is, wat ik betwijfel, dan nog moet je het in de praktijk afdwingen. Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. De winkelier ziet je aankomen als je voor de zoveelste keer met een kapot apparaat aan komt zetten.
Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode
Geplaatst: 27 sep 2012 13:22
door Jolijn
@Grun ik ben het met je eens als je als zelfstandige (electronica) winkelier steeds dezelfde klant steeds met diverse apparaten aan ziet komen, die altijd (net) binnen de garantietermijn mankementen vertonen, je zo je twijfels hebt over hun onschuld.
Aan de andere kant: dan moet je als consument je administratie heel goed op orde hebben en precies weten wanneer van welk apparaat de garantie verloopt. En dan ook nog de deskundigheid hebben hebben om het ding zo te 'mollen' dat je niet verantwoordelijk kunt worden gehouden.
En als een apparaat naar behoren, zonder problemen werkt, niks mee aan de hand, kom je dan op de gedachte 'oh, wacht eens even, wanneer is ook weer de garantie afgelopen?'