iMac reparatie - wel of geen garantie op consumable parts
Geplaatst: 27 sep 2012 10:08
2 weken geleden ontstonden er opstartproblemen met mijn iMac (21,5 inch, nov. 2010). Via Apple Support Center doorverwezen naar een Authorised Apple Service Provider (AASP), in mijn geval Groningen. Na onderzoek was de conclusie dat de harde schijf defect was. Deze kon, inclusief upgrade van 0,5 naar 1 TB, voor een kleine 200 euro worden vervangen. Volgens de verkoper viel deze vervanging niet meer onder de garantietermijn van apple. De reparatie toch maar laten uitvoeren want je hebt die iMac niet voor niets ooit aangeschaft.
Gisteren hoor ik dat Apple zich ook aan het Europese consumentenrecht dient te houden, waarbij een minimale garantie termijn van 2 jaar geldt. In mijn situatie zou er dan recht op garantie bestaan.
Vandaag bel ik Apple Support Center daarover en zij geven aan dat dat ik voor het claimen van mijn recht als consument (dat op zich is natuurlijk al vreemd) bij de AASP moet zijn. Daar kunnen zij samen met mij het zogenaamde Consumer Law formulier invullen. Dat wordt dan vervolgens door Apple beoordeeld. Maar ik moest niet te veel hoop hebben want de garantie geldt niet voor de zogenaamde consumable parts, zo werd mij gezegd. Dit zou dan de harde schijf, de batterij en de optical drive betreffen.
Mijn vraag is: Kan apple zo maar onderdelen uitsluiten van garantie? Of heb ik sowieso recht op een kosteloze vervanging/reparatie volgens het Europese consumentenrecht?
Ik hoor graag met welke munitie de AASP kan bezoeken.
Gisteren hoor ik dat Apple zich ook aan het Europese consumentenrecht dient te houden, waarbij een minimale garantie termijn van 2 jaar geldt. In mijn situatie zou er dan recht op garantie bestaan.
Vandaag bel ik Apple Support Center daarover en zij geven aan dat dat ik voor het claimen van mijn recht als consument (dat op zich is natuurlijk al vreemd) bij de AASP moet zijn. Daar kunnen zij samen met mij het zogenaamde Consumer Law formulier invullen. Dat wordt dan vervolgens door Apple beoordeeld. Maar ik moest niet te veel hoop hebben want de garantie geldt niet voor de zogenaamde consumable parts, zo werd mij gezegd. Dit zou dan de harde schijf, de batterij en de optical drive betreffen.
Mijn vraag is: Kan apple zo maar onderdelen uitsluiten van garantie? Of heb ik sowieso recht op een kosteloze vervanging/reparatie volgens het Europese consumentenrecht?
Ik hoor graag met welke munitie de AASP kan bezoeken.