Onnodige afspraken interne geneeskunde Zaans Medisch Centrum
Geplaatst: 01 okt 2012 19:44
Kreeg last van acute klachten op mijn werk en ben naar het Gelre ziekenhuis spoedeisende hulp gegaan. Na een hele dag (!) onderzoeken van bloed, urine en gescand te zijn is een diagnose gesteld. Hiervoor medicijnen ontvangen en de 'verplichting' tot een vervolgonderzoek bij de maag/lever/darm specialist. Ik gaf aan dit liever in mijn woonplaats te laten verrichten, in het Zaans Medisch Centrum. Hiertoe een uitgebreide verwijsbrief ontvangen van de behandelend chirurg.
Direct de volgende ochtend op vrijdag gebeld om een afspraak te maken. Volgens het secretariaat was het handiger als ik eerst de arts sprak en daarom is een terugbelafspraak gemaakt. Ik heb de hele ochtend en middag gewacht, maar werd niet gebeld. Daarom maandagochtend nog eens gebeld. Ik kreeg iemand anders van het secretariaat, die niet in ging op het feit dat ik niet was terug gebeld. Of ik mijn verhaal nogmaals wilde vertellen. Ik verwees haar naar afgelopen vrijdag en het feit dat alles al gevraagd was en waarschijnlijk in mijn dossier was geregistreerd. Zij gaf aan dit niet te kunnen lezen en daarom moest ik nogmaals mijn hele verhaal doen. Daarna werd een afspraak ingepland met een van de artsen. Ik vroeg of dit dan de behandeling/het vervolgonderzoek betrof. Dit bleek niet het geval. De arts moest eerst zelf mij zien en dan een conclusie trekken. Ik gaf aan dat ik reeds de hele dag was onderzocht en een collega chirurg reeds diagnose had gesteld, welke ik ook uitgebreid in een verwijsbrief heb meegekregen. Is het dan niet handig om even met betreffende chirurg te overleggen? Nee, ik moest eerst langskomen voor consult. Ik gaf nogmaals aan dat dit reeds was gebeurd en dat ik bang ben dat ik dan met 5 minuten weer buiten sta met dezelfde diagnose en wederom een vervolgafspraak zou moeten maken voor het vervolgonderzoek. Mevrouw wilde echter niet afwijken. Ik vroeg haar naam en op de vraag waarom ik dat deed, antwoordde ik dat ik een klacht wilde indienen. 'U kunt geen klacht over mij indienen', was het antwoord. Ik gaf aan dat ik dat wel kon, omdat ik vond dat er niet goed geluisterd werd en er onnodig consulten lijken te worden ingeboekt. Een derde zou kunnen beoordelen of er sprake is van een klacht, leek mij. Zij was echter niet bereid haar volledige naam te geven en verbond mij door met haar teamleider. Ook hier de situatie uitgelegd. Ik heb mijn verwijsbief gemaild, maar kreeg alsnog te horen dat een gewoon consult de regel was. Kortom: een consult welke volgens mij totaal overbodig is als er overleg gepleegd zou zijn met de chirurg in het Gelre ziekenhuis of als er vertrouwd zou worden op de verwijsbrief. Hoezo kosten te hoog in de zorg?
Direct de volgende ochtend op vrijdag gebeld om een afspraak te maken. Volgens het secretariaat was het handiger als ik eerst de arts sprak en daarom is een terugbelafspraak gemaakt. Ik heb de hele ochtend en middag gewacht, maar werd niet gebeld. Daarom maandagochtend nog eens gebeld. Ik kreeg iemand anders van het secretariaat, die niet in ging op het feit dat ik niet was terug gebeld. Of ik mijn verhaal nogmaals wilde vertellen. Ik verwees haar naar afgelopen vrijdag en het feit dat alles al gevraagd was en waarschijnlijk in mijn dossier was geregistreerd. Zij gaf aan dit niet te kunnen lezen en daarom moest ik nogmaals mijn hele verhaal doen. Daarna werd een afspraak ingepland met een van de artsen. Ik vroeg of dit dan de behandeling/het vervolgonderzoek betrof. Dit bleek niet het geval. De arts moest eerst zelf mij zien en dan een conclusie trekken. Ik gaf aan dat ik reeds de hele dag was onderzocht en een collega chirurg reeds diagnose had gesteld, welke ik ook uitgebreid in een verwijsbrief heb meegekregen. Is het dan niet handig om even met betreffende chirurg te overleggen? Nee, ik moest eerst langskomen voor consult. Ik gaf nogmaals aan dat dit reeds was gebeurd en dat ik bang ben dat ik dan met 5 minuten weer buiten sta met dezelfde diagnose en wederom een vervolgafspraak zou moeten maken voor het vervolgonderzoek. Mevrouw wilde echter niet afwijken. Ik vroeg haar naam en op de vraag waarom ik dat deed, antwoordde ik dat ik een klacht wilde indienen. 'U kunt geen klacht over mij indienen', was het antwoord. Ik gaf aan dat ik dat wel kon, omdat ik vond dat er niet goed geluisterd werd en er onnodig consulten lijken te worden ingeboekt. Een derde zou kunnen beoordelen of er sprake is van een klacht, leek mij. Zij was echter niet bereid haar volledige naam te geven en verbond mij door met haar teamleider. Ook hier de situatie uitgelegd. Ik heb mijn verwijsbief gemaild, maar kreeg alsnog te horen dat een gewoon consult de regel was. Kortom: een consult welke volgens mij totaal overbodig is als er overleg gepleegd zou zijn met de chirurg in het Gelre ziekenhuis of als er vertrouwd zou worden op de verwijsbrief. Hoezo kosten te hoog in de zorg?