| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Telfort onbewust dataverbruik 458 euro ex btw in 24 uur
-
Familie U.
Telfort onbewust dataverbruik 458 euro ex btw in 24 uur
Beste allen,
Afgelopen maand heb ik een smartphone aangeschaft van het bekende merk apple, daarvoor had ik altijd een nokia 3310. De kinderen vonden dit toestel geweldig dus gelijk maar even mee laten spelen. Wat volgde was een totaal rekening van 600 euro. De kinderen hebben geyoutubed apps gedownload van alles en nog wat. We hebben een draadloze internet verbinding mijn zoontje zei dat hij de telefoon daar op had aangesloten dus hij kon zonder problemen internetten.
Ik neem het hem niet kwalijk, hij kon er ook niets aandoen. Uiteindelijk ben ik de eindverantwoordelijke als abbonementhouder maar dit bedrag is belachelijk hoog. Het is duidelijk dat dit onbewust onbedoeld en volledig per ongeluk gebeurd is. Niemand zou hier voor kiezen om voor 458 ex btw te internetten in 24 uur.
Persoonlijk dacht ik dat je met een sim only niet op internet kon omdat ik in mijn abbonement alleen belminuten heb. Niets bleek minder waar. De medewerkers van de telfort helpdesk waren zo vriendelijk om mij uitteleggen dat telfort de internet instelling verstuurd zodat je toestel toch op het internet kan. Maar hier is nooit omgevraagd kennelijk doen ze dit om zulke woekerwinsten te maken ?
Wat ik verwacht van telfort/KPN is dat zij een coulance regeling toepassen gebaseerd op het maximaal buiten belbundel tarief. Het bedrag van 600 euro is gewoon een hele grote financiele klap. Het gaat hier om 1 dag.
De klantenservice deed me een voorstel om mij 25 euro terug te betalen, hier ben ik natuurlijk niet akkoord mee gegaan. Ik zal er alles aan doen om dit op een normale en eerlijke manier op te lossen. Ik zal ook kijken of ik juridische stappen kan ondernemen en ook Tros Radar raadplegen.
Heeft er iemand nog tips, graag jullie reacties.
Met vriendelijke groet.
Afgelopen maand heb ik een smartphone aangeschaft van het bekende merk apple, daarvoor had ik altijd een nokia 3310. De kinderen vonden dit toestel geweldig dus gelijk maar even mee laten spelen. Wat volgde was een totaal rekening van 600 euro. De kinderen hebben geyoutubed apps gedownload van alles en nog wat. We hebben een draadloze internet verbinding mijn zoontje zei dat hij de telefoon daar op had aangesloten dus hij kon zonder problemen internetten.
Ik neem het hem niet kwalijk, hij kon er ook niets aandoen. Uiteindelijk ben ik de eindverantwoordelijke als abbonementhouder maar dit bedrag is belachelijk hoog. Het is duidelijk dat dit onbewust onbedoeld en volledig per ongeluk gebeurd is. Niemand zou hier voor kiezen om voor 458 ex btw te internetten in 24 uur.
Persoonlijk dacht ik dat je met een sim only niet op internet kon omdat ik in mijn abbonement alleen belminuten heb. Niets bleek minder waar. De medewerkers van de telfort helpdesk waren zo vriendelijk om mij uitteleggen dat telfort de internet instelling verstuurd zodat je toestel toch op het internet kan. Maar hier is nooit omgevraagd kennelijk doen ze dit om zulke woekerwinsten te maken ?
Wat ik verwacht van telfort/KPN is dat zij een coulance regeling toepassen gebaseerd op het maximaal buiten belbundel tarief. Het bedrag van 600 euro is gewoon een hele grote financiele klap. Het gaat hier om 1 dag.
De klantenservice deed me een voorstel om mij 25 euro terug te betalen, hier ben ik natuurlijk niet akkoord mee gegaan. Ik zal er alles aan doen om dit op een normale en eerlijke manier op te lossen. Ik zal ook kijken of ik juridische stappen kan ondernemen en ook Tros Radar raadplegen.
Met vriendelijke groet.
Re: Telfort onbewust dataverbruik 458 euro ex btw in 24 uur
Zat er ook een databundel bij het abonnement in, of was elke MB buiten de bundel? Volgens mij wordt je bij telfort bij overschrijding van je databundel automatisch afgesloten, juist om dit te voorkomen?Familie U. schreef:Beste allen,
Met vriendelijke groet.
Ah, nu lees ik dat er helemaal geen databundel was. Rest mij toch de vraag, waarom een smartphone kopen bij een abonnement zonder databundel, en je dan niet verdiepen in het goed uitzetten van dataverbindingen, en het zo aan een klein kind geven?
Als u even door leest op dit forum, kunt u zien dat er al verschillende topics zijn over dit onderwerp. Mensen die in de overtuiging zijn een "alleen bellen/sms'en" abbonnement te hebben en dan raar opkijken als blijkt dat ook het dataverbruik wordt afgerekend.
Het is erg makkelijk om te zeggen "mijn zoontje kon er niks aan doen." Blijkbaar was het niet aangesloten op het draadloze netwerk en is er dus gewoon volledig verbruik geregistreerd. Hiervoor is uw telefoonprovider dan ook niet verantwoordelijk.
Het enige wat misschien zou kunnen is dat zij eerder een melding hadden moeten aangeven met betrekking tot het internetverbruik buiten de bundel. Van deze wetgeving en dergelijke heb ik geen verstand. Maar ik vind het wel erg gemakkelijk om maar te roepen "ik verwacht dat coulance wordt toegepast" terwijl het gewoon uw eigen/uw zoontjes fout is geweest.
Het is erg makkelijk om te zeggen "mijn zoontje kon er niks aan doen." Blijkbaar was het niet aangesloten op het draadloze netwerk en is er dus gewoon volledig verbruik geregistreerd. Hiervoor is uw telefoonprovider dan ook niet verantwoordelijk.
Het enige wat misschien zou kunnen is dat zij eerder een melding hadden moeten aangeven met betrekking tot het internetverbruik buiten de bundel. Van deze wetgeving en dergelijke heb ik geen verstand. Maar ik vind het wel erg gemakkelijk om maar te roepen "ik verwacht dat coulance wordt toegepast" terwijl het gewoon uw eigen/uw zoontjes fout is geweest.
-
HTCHenk007
Dat wordt veel auto's wassen voordat zoonlief het terug betaald heeft 
Doen bijna alle providers,je kan dan kiezen om ze wel of niet te installeren misschien heeft uw zoontje ze bewust of onbewust geinstalleerd.99% van de kopers van een Iphone willen vooral internettenDe medewerkers van de telfort helpdesk waren zo vriendelijk om mij uitteleggen dat telfort de internet instelling verstuurd zodat je toestel toch op het internet kan. Maar hier is nooit omgevraagd kennelijk doen ze dit om zulke woekerwinsten te maken ?
bellen is vaak bijzaak voor alleen bellen koop je hem niet daar zijn goedkopere toestelletjes voor.
Door te spreken van zoontje neem ik aan dat het een minderjarig kind is,en ja dan is de volledige verantwoording voor u.
Dure les volgende keer beter op letten en kinderen niet met "dure"speeltjes laten spelen en downloaden als ze er niet zoveel verstand van hebben.Een Nokia 3310 is een museum stuk je kan er ook alleen maar mee bellen en smsen.
Maar troost je er staan honderden topics van mensen die dachten via wifi te internetten,maar in werkelijkheid G3 gebruikten deels door slechte apparaat kennis, en het belangrijkste het niet lezen van de handleiding vooraf.
Sorry waarschijnlijk weer een antwoord die u eigenlijk niet wilde horen,ik kan om de waarheid heen draaien maar de uitkomst is het zelfde verbruikt is betalen.
gr Henk
-
magneetje
Ik vraag me af wat je met een smartphone moet als je toch niet op internet wilt?
Je neemt juist een smartphone om te internetten.
En als je op Wifi wil, dan zal je toch eerst het wachtwoord moeten instellen (bij een beveiligde wifi) op de smartphone, zodat je toegang hebt tot de Wifi.
Maar denk niet dat Telfort hier aansprakelijk voor is.
Het is uw eigen verantwoording dat u uw zoontje er mee liet spelen.
Weet niet hoe oud uw zoontje is?
Je neemt juist een smartphone om te internetten.
En als je op Wifi wil, dan zal je toch eerst het wachtwoord moeten instellen (bij een beveiligde wifi) op de smartphone, zodat je toegang hebt tot de Wifi.
Maar denk niet dat Telfort hier aansprakelijk voor is.
Het is uw eigen verantwoording dat u uw zoontje er mee liet spelen.
Weet niet hoe oud uw zoontje is?
Van de site van Vodafone geplukt.Datalimiet
Als je in het buitenland internet gebruikt tegen standaard tarieven staat er een automatische datalimiet aan van € 50 (excl. btw) per maand. Heb je de datalimiet bereikt dan kun je in het buitenland geen gebruik meer maken van internet. Zo word je beschermd tegen onverwacht hoge kosten. Indien je de Databundel op Reis activeert zal de datalimiet automatisch uitgaan. Deze kan je te allen tijde weer aanzetten, door datalimiet aan te sms'en naar 5000.
Eigenlijk zou op elk abonnement standaard een kostenlimiet moeten zitten welke de gebruiker zelf kan uitschakelen indien gewenst.
De politiek werkt alleen traag. De providers zullen dit zelf nooit regelen (voor het binnenland)
Sorry hoor maar is dit een grapje???
De data is gewoon verbruikt en dient betaalt te worden...
Als u zoontje nu perongelijk een paar uur achter elkaar gebeld had met een tante in het buitenland ( ik noem maar iets) dan kunt u toch ook niet zeggen: niemand gaat voor 100den euro's bellen dus het moet wel duidelijk zijn dat dit zo niet bedoeld was...
En over hoe dom het is een kind een iphone te geven en zelf niet even te controleren waar hij mee verbonden is ( wifi OF 3g) .....tja wat kan ik daar over zeggen
Ik vind die 25 euro nog netjes
En misschien heeft telford wel een smsje gestuurd let op uw data verbruik...weet TS veel de iphone is zonder toezicht bij zijn/haar zoontje
Mijn zoon 13 speelt ook heel graag op mijn telefoon, maar geloof me dat ik daar boven op zit en die durft echt niets te downloaden zonder mijn toestemming zelfs als ie 100% zeker weet dat ie op wifi zit
De data is gewoon verbruikt en dient betaalt te worden...
Als u zoontje nu perongelijk een paar uur achter elkaar gebeld had met een tante in het buitenland ( ik noem maar iets) dan kunt u toch ook niet zeggen: niemand gaat voor 100den euro's bellen dus het moet wel duidelijk zijn dat dit zo niet bedoeld was...
En over hoe dom het is een kind een iphone te geven en zelf niet even te controleren waar hij mee verbonden is ( wifi OF 3g) .....tja wat kan ik daar over zeggen
Ik vind die 25 euro nog netjes
En misschien heeft telford wel een smsje gestuurd let op uw data verbruik...weet TS veel de iphone is zonder toezicht bij zijn/haar zoontje
Mijn zoon 13 speelt ook heel graag op mijn telefoon, maar geloof me dat ik daar boven op zit en die durft echt niets te downloaden zonder mijn toestemming zelfs als ie 100% zeker weet dat ie op wifi zit
-
Familie U.
@sjohie
Uiteindelijk zou ik natuurlijk ook een internet abonnement afsluiten, het gaat hier om de eerste dag dat ik de telefoon heb aangeschaft.
@SuzanneQ
Er is geen enkel smsje verstuurd naar het toestel, ik heb andere klachten over Telfort gelezen eentje die veel overeenkomsten heeft met mijn geval en ook daar is geen sms gestuurd. Telfort heeft toen wel coulance toegepast.
@Leojes30
Bedankt voor je zeer informatieve reactie maar ik ga er niet op in.
Dames en heren, is het niet een beetje te gek voor woorden dat een provider niets zegt of doet als je de kosten voor 1 jaar internet in 1 dag maakt. Wellicht ligt het aan mij maar dit is toch niet normaal ?
Uiteindelijk zou ik natuurlijk ook een internet abonnement afsluiten, het gaat hier om de eerste dag dat ik de telefoon heb aangeschaft.
@SuzanneQ
Er is geen enkel smsje verstuurd naar het toestel, ik heb andere klachten over Telfort gelezen eentje die veel overeenkomsten heeft met mijn geval en ook daar is geen sms gestuurd. Telfort heeft toen wel coulance toegepast.
@Leojes30
Bedankt voor je zeer informatieve reactie maar ik ga er niet op in.
Dames en heren, is het niet een beetje te gek voor woorden dat een provider niets zegt of doet als je de kosten voor 1 jaar internet in 1 dag maakt. Wellicht ligt het aan mij maar dit is toch niet normaal ?
Hier staat precies de kern van dit verhaal.
Instellingen voor een iPhone worden niet per sms verstuurd, maar staan automatisch in het toestel, dus dit zal het zoontje niet gedaan hebben. Tijdens het activeren wordt al wel gewaarschuwd dat mobiel internet kosten met zich mee kan brengen.
U zegt geen databundel te hebben, akkoord. Als u in het buitenland komt met uw telefoon zou u raar staan te kijken als u opeens geen verbinding meer zou hebben, tja u heeft geen bundel voor buitenland. Als u even een 0900 nummer wilt bellen zult u ook raar staan te kijken als u opeens een bandje hoort dat u eerst een servicenummers bundel moet hebben.
Het verschuilen achter "ik dacht" is een heel zwak iets, u wist dat u een overeenkomst had afgesloten, maar was dus zelf niet op de hoogte van de inhoud van de overeenkomst.
Waarom zou telfort enige verantwoordelijkheid hebben als u eindverantwoordelijk bent?Familie U. schreef:Uiteindelijk ben ik de eindverantwoordelijke als abbonementhouder
Instellingen voor een iPhone worden niet per sms verstuurd, maar staan automatisch in het toestel, dus dit zal het zoontje niet gedaan hebben. Tijdens het activeren wordt al wel gewaarschuwd dat mobiel internet kosten met zich mee kan brengen.
U zegt geen databundel te hebben, akkoord. Als u in het buitenland komt met uw telefoon zou u raar staan te kijken als u opeens geen verbinding meer zou hebben, tja u heeft geen bundel voor buitenland. Als u even een 0900 nummer wilt bellen zult u ook raar staan te kijken als u opeens een bandje hoort dat u eerst een servicenummers bundel moet hebben.
Het verschuilen achter "ik dacht" is een heel zwak iets, u wist dat u een overeenkomst had afgesloten, maar was dus zelf niet op de hoogte van de inhoud van de overeenkomst.
-
Familie U.
Beste Bern,
Telecomproviders hebben een zorgplicht die zij dragen. Daarom stel ik telfort uiteindelijk toch verantwoordelijk.
Verder loop je nu onzin uit te kramen, een iphone is niet automatisch ingesteld om op internet te kunnen. Allereerst heeft hij gegevens nodig van het telfort netwerk. Verder staat er in het boekwerk ook veel misleidende informatie het gebruik van data. ik citeer :
" De telefoon is niet standaard ingesteld voor mobiel internet en mms. Daarom sturen wij u de instellingen automatisch toe via een sms-bericht. Heeft u de instellingen niet ontvangen, dan kunt u deze gratis zelf opvgragen door "ja"te smsén naar 1300. Ukunt ook op telfort.nl/instellingen uw gegegens invullen. De instellingen worden daarna per sms naar u verstuurd. Om mobiel internet en mms te kunnen gebruiken, dient u de instellingen op te slaan en te activeren. Dit doet u door het betreffende profiel (bijvoorbeeld Telfort Spot) in uw telefoon te selecteren. Als uw toestel om een wachtwoord vraagt, dan is dit altijd 1234. U kunt uw toestel ook handmatig instellen voor mobiel internet en mms."
Hieruit kan ik niet anders concluderen dan dat er acties vereist zijn om de telefoon klaar voor internet gebruik te maken. Acties waarvan geen een door mij zijn uitgevoerd.
Telecomproviders hebben een zorgplicht die zij dragen. Daarom stel ik telfort uiteindelijk toch verantwoordelijk.
Verder loop je nu onzin uit te kramen, een iphone is niet automatisch ingesteld om op internet te kunnen. Allereerst heeft hij gegevens nodig van het telfort netwerk. Verder staat er in het boekwerk ook veel misleidende informatie het gebruik van data. ik citeer :
" De telefoon is niet standaard ingesteld voor mobiel internet en mms. Daarom sturen wij u de instellingen automatisch toe via een sms-bericht. Heeft u de instellingen niet ontvangen, dan kunt u deze gratis zelf opvgragen door "ja"te smsén naar 1300. Ukunt ook op telfort.nl/instellingen uw gegegens invullen. De instellingen worden daarna per sms naar u verstuurd. Om mobiel internet en mms te kunnen gebruiken, dient u de instellingen op te slaan en te activeren. Dit doet u door het betreffende profiel (bijvoorbeeld Telfort Spot) in uw telefoon te selecteren. Als uw toestel om een wachtwoord vraagt, dan is dit altijd 1234. U kunt uw toestel ook handmatig instellen voor mobiel internet en mms."
Hieruit kan ik niet anders concluderen dan dat er acties vereist zijn om de telefoon klaar voor internet gebruik te maken. Acties waarvan geen een door mij zijn uitgevoerd.
Een iPhone is wel standaard in gesteld voor internet:
https://www.telfort.nl/KBS/consument/se ... ons/iPhone
https://www.telfort.nl/KBS/consument/se ... ons/iPhone
iPhone: handleidingen en instructies
De Apple iPhone is standaard ingesteld voor het netwerk van Telfort. Dit betekent dat instellingen voor mobiel internet en mms al ingesteld zijn.
-
Familie U.
Bedankt voor de waardevolle informatie, hier kijkt natuurlijk iedereen naar voordat je een sim-kaart in een telefoon stopt.Brainless schreef:Een iPhone is wel standaard in gesteld voor internet:
https://www.telfort.nl/KBS/consument/se ... ons/iPhoneiPhone: handleidingen en instructies
De Apple iPhone is standaard ingesteld voor het netwerk van Telfort. Dit betekent dat instellingen voor mobiel internet en mms al ingesteld zijn.
Ook al lees je dit niet van tevoren... je ziet direct dat het teken van internet verschijnt.Familie U. schreef:Bedankt voor de waardevolle informatie, hier kijkt natuurlijk iedereen naar voordat je een sim-kaart in een telefoon stopt.Brainless schreef:Een iPhone is wel standaard in gesteld voor internet:
https://www.telfort.nl/KBS/consument/se ... ons/iPhoneiPhone: handleidingen en instructies
Ik voel meer mee met TS, zeker als je van een veilige 3310 naar een Iphone overstapt mag er best wat meer verteld worden bij aanschaf.
Dit heeft de provider echt wel hele grote windeieren gelegd omdat ze het dataverkeer zo duur maken!
Die kosten zijn hun keuze en de klant kan nu dokken.
Een duidelijker waarschuwing in het scherm zou hun sieren, zoiets van: pas op, u gaat nu buiten uw bundel data verbruiken en dit kost ongeveer 1 euro per minuut....of 60 euro per uur.... dan komt de boodschap ook over bij een nieuwe gebruiker.
Als je al wat langer zo'n smartphone hebt dan weet je het wel, maar een nw gebruiker waarschuwen doet niemand kwaad.
Dit heeft de provider echt wel hele grote windeieren gelegd omdat ze het dataverkeer zo duur maken!
Een duidelijker waarschuwing in het scherm zou hun sieren, zoiets van: pas op, u gaat nu buiten uw bundel data verbruiken en dit kost ongeveer 1 euro per minuut....of 60 euro per uur.... dan komt de boodschap ook over bij een nieuwe gebruiker.
Als je al wat langer zo'n smartphone hebt dan weet je het wel, maar een nw gebruiker waarschuwen doet niemand kwaad.
Deed iedereen dat maar.Familie U. schreef:
Bedankt voor de waardevolle informatie, hier kijkt natuurlijk iedereen naar voordat je een sim-kaart in een telefoon stopt.
Onzin. Internetverbruik is niet in minuten weer te geven. 1 minuut YouTube heeft heel andere kosten dan 1 minuut nu.nl.Frantic2 schreef: Een duidelijker waarschuwing in het scherm zou hun sieren, zoiets van: pas op, u gaat nu buiten uw bundel data verbruiken en dit kost ongeveer 1 euro per minuut....of 60 euro per uur....
Providers hebben een zorgplicht, klopt, dat betekent niet dat u kunt doen wat u wilt en zich daar later maar op beroepen. Enige vorm van coulance zou mooi zijn, maar zoals ik al aangaf, heeft telfort daar naar mijn mening geen verplichting voor.
TS heeft een sim-only abonnement, dus deze telefoon niet gekregen via de provider.Frantic2 schreef:Ik voel meer mee met TS, zeker als je van een veilige 3310 naar een Iphone overstapt mag er best wat meer verteld worden bij aanschaf.
Dan zou ze eerder (als ze al iemand als "schuldige" aan wil wijzen) de verkoper moeten aanspreken, dan Telfort.
Het lijkt me toch geen al te grote stap vanuit de provider, dat als men een iPhone koopt, een apparaat gericht op online content consumeren en berichten uitwisselen, tenminste nadenkt over het dataverbruik, als men er een sim-only abonnement zonder databundel in drukt?Familie U. schreef:Bedankt voor de waardevolle informatie, hier kijkt natuurlijk iedereen naar voordat je een sim-kaart in een telefoon stopt.Brainless schreef:Een iPhone is wel standaard in gesteld voor internet:
-
magneetje
Mijn man neemst straks mijn Iphone 3.
Maar ik wacht eerst wel even met de simkaart overzetten totdat ik voor deze sim een internetabonnement heb, want ongemerkt zit je toch snel op internet met al die apps die er standaard opstaan.
Maar ik wacht eerst wel even met de simkaart overzetten totdat ik voor deze sim een internetabonnement heb, want ongemerkt zit je toch snel op internet met al die apps die er standaard opstaan.
Of je verdiept je even in de instellingen om het uit te zetten..magneetje schreef:Mijn man neemst straks mijn Iphone 3.
Deze apparaten gaan gemakkelijker online, dan ofline, maar dat is ook omdat ze kort door de bocht ontwikkeld zijn voor online werken, anders zouden het meer "phones" dan "smartphones" zijn natuurlijk.