Pagina 1 van 1

Woekerpolissen ALLIANZ FUTURE Nieuwsbrief-2 aan lotgenoten

Geplaatst: 02 okt 2012 21:34
door rudiger.versteege
WOEKERPOLISAFFAIRE : ALLIANZ FUTURE
Nieuwsbrief 2
2 oktober 2012


Beste TROS/RADAR lotgenoten van Allianz Future producten,

Op 12 april 2012 zond ik u, voor zover u toen al lid was van deze groep, onderstaande e-mail met een invulformulier, met als doel de diverse RF producten te rubriceren, omdat er veel meer van deze bleken te bestaan, dan ik aanvankelijk dacht.

Van: Rüdiger & Yvonne Versteege
Verzonden: donderdag 12 april 2012 19:56
Aan: lotgenoten Allianz Future
Onderwerp: Inventarisatieformulier Royal Future

Beste lotgenoten,

Graag uw aandacht voor het volgende.

Voordat ik het initiatief tot de oprichting van onze groep Lotgenoten Royal Future nam, was ik er steeds van uit gegaan, dat onder Royal Future slechts één product was verkocht: Royal Future Spaarplan. Ondergetekende is namelijk in het bezit van een dergelijk polis en verkeerde in de waan, dat als we over een Royal Future Polis spraken, we het over een en zelfde product spraken.
Dit blijkt dus niet het geval, want onder R.F. zijn ca. 15 producten verkocht. Hoewel Allianz in principe bij al deze producten hetzelfde kunstje uithaalt, is het moeilijk deze producten zonder meer als één R.F. woekerpolis te zien. Daarom zal er eerst geïnventariseerd dienen te worden, over welke producten we het hebben en welke voorwaarden en clausules er van toepassing zijn.

Daarom heb ik een inventarisatieformulier ontworpen, zodat het mogelijk wordt de verschillende producten te clusteren. Pas daarna kunnen we gaan bekijken wat we met het resultaat kunnen gaan doen. Zelf ben ik op verzekeringsgebied niet deskundig, daarom volgende oproep: zijn er onder jullie lotgenoten, die dat wel denken te zijn en willen meedenken ?

Willen jullie zo vriendelijk zijn het formulier z.s.m. ingevuld aan mij te retourneren.

Met vriendelijke groet,


Rüdiger Versteege

Helaas was de respons nogal teleurstellend: van de ca. 120 formulieren heb ik slechts 15 ingevuld retour ontvangen. Ik heb dus geen compleet beeld kunnen krijgen over het geheel. Door persoonlijke omstandigheden en ziekte heeft mijn reactie langer geduurd dan aanvankelijk de bedoeling was en daarvoor mijn excuus.
Ik heb door de weinige reacties van Lotgenoten slechts 5 RF productgroepen kunnen selecteren:
1. RF Spaarverzekering (Spaarplan),
2. RF Hypotheekplan,
3. RF Pensioenplan,
4. RF Lijfrenteplan,
5. RF Levensverzekeringsplan.

Uit de retour ontvangen formulieren heb ik voor de eerste fase een selectie gemaakt, op basis van de meest kansrijke gevallen. De insteek is namelijk, dat eerst de meest voor de handliggende gevallen aan bod komen, onder het motto: “als eerst één schaap over de dam is dan ……enz..”

Omdat de wetgeving (WCAM) ons nog steeds niet in staat stelt collectief een claim in te dienen en ook Europese wetgeving op zich laat wachten, ligt er op dit moment slechts één route voor ons open, althans als wij niet nog langer willen wachten en niet ontzettend veel geld kwijt willen zijn: een klachtenprocedure via het Klachten Instituut Financiële Dienstverlening (KIFID), voorafgegaan door een Interne Klachten Procedure (IKP) bij de verzekeraar.

Aangezien ik zelf niet deskundig ben, ben ik in zee gegaan met de Stichting ODIN (voorheen Wonderpolis geheten, zie haar website, tegenwoordig http://respect.nl/claim-experts/), die door René Graafsma is opgericht. René is zelf een tussenpersoon geweest die woekerpolissen verkocht, maar hier ontzettend spijt van heeft gekregen en de tegenaanval t.a.v. de verzekeraars heeft ingezet.
Volgens TROS/ RADAR is René als volstrekt bonafide te beschouwen en met zijn mensen erg deskundig op dit gebied. ODIN schat de kansen, nu Wabeke vertrokken is, hoog in en bovendien zou het een relatief snel traject zijn. Een collectieve onderhandeling met ALLIANZ zou (in een later stadium) tot de mogelijkheden behoren.

Voor geïnteresseerden: de eerste onderzoekskosten bedragen voor Lotgenoten die zich via mij bij Stichting ODIN aanmelden slechts € 50,= Overigens staat het u vrij om individueel contact op te nemen met ODIN, echter dan bedragen de kosten
€ 82,50 en bovendien is haar capaciteit beperkt. ODIN werkt op No Cure No Pay basis. Hierbij moet worden opgemerkt, dat in geval van Cure and Pay ook alle gemaakte kosten voor onderzoek en schadeherstel deel uitmaken van de claim aan de verzekeraar, bovenop de schadevergoeding voor de gedupeerde (tot een vast maximum bedrag (van € 2.450,= in de IKP-fase en € 5.000,=, indien tot het eind bij de Geschillencommissie van het KiFiD geprocedeerd moet worden). Ook lotgenoten waarvan de polis inmiddels is afgekocht worden uitdrukkelijk uitgenodigd deel te nemen.

Inmiddels heb ik mijn eigen dossier beschikbaar gesteld aan ODIN, heeft men de herstelschade geïnventariseerd en is men thans bezig de claim aan ALLIANZ te formuleren. Op zeer korte termijn zullen een aantal geselecteerde lotgenoten, die hebben aangegeven mee te willen doen, volgen.

Vervolgens worden zgn. pré-IKP’s bij ALLIANZ opgestart om te polsen of de verzekeraar bereid zou zijn tot een voor ons aanvaarbare schikking. Zo niet, worden de IKP’s (conform de eisen van het KiFiD) gestart, zo nodig gevolgd door de Klachtenprocedure via het KiFiD.

Het ligt in de bedoeling in de tweede helft van oktober op een nader te bepalen locatie, in het centrum van het land, s’ avonds een informatiebijeenkomst te organiseren voor alle lotgenoten van ALLIANZ FUTURE. Om concreet te zijn, denk ik daarbij aan week 43.

Daarvoor ga ik via een afspraakplanner op internet (http://www.doodle.com/) een viertal alternatieven geven: maandag-, dinsdag-, woensdag- of donderdagavond, resp. 22, 23, 24 of 25 oktober, zodat zoveel mogelijk lotgenoten van RF producten naar deze bespreking kunnen komen.

Ik verwacht tussen de 20 en 120 personen, een behoorlijke bandbreedte dus, want ik heb over de mate van opkomst geen idee. Hebben jullie wat betreft de locatie een voorkeur of zelfs een voorstel, maakt dat dan kenbaar!

• We kunnen langs de autoweg een zaal huren bij bijvoorbeeld Van de Valk, dit is makkelijk voor iedereen, die met de auto komt. Kosten als bijdrage aan de zaalhuur ongeveer € 10,= per persoon, afhankelijk van het aantal aanwezigen.

• We kunnen ook vlak bij het CS Utrecht een zaal huren, gemakkelijk voor degenen, die met het openbaar vervoer komen. Kosten eveneens ongeveer
€ 10,= per persoon.

Graag hoor ik jullie voorkeur wat betreft de locatie en als iemand een ruimte ter beschikking heeft, is dat ook zeer welkom, want dat scheelt weer in de kosten.

Graag jullie antwoord voor 10 oktober.

 Ja, ik zal aanwezig zijn op de informatiebijeenkomst

 Mijn voorkeur gaat uit naar Van der Valk restaurant/CS Utrecht (doorhalen wat niet
van toepassing is)

Ik hou u op de hoogte over het verdere verloop.

Met vriendelijke groet,

Rüdiger Versteege
TROS/ RADAR/ LOTGENOTEN ALLIANZ RF