| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ING blokkeert creditkaart bij gebruik in buitenland
-
DocumentaKassel
ING blokkeert creditkaart bij gebruik in buitenland
ING klanten met een creditkaart kunnen in het buitenland voor onaangename verassingen komen te staan. Tijdens mijn vakantie in Nepal kocht ik op de 2e dag in een gerenommeerde winkel twee kunstwerkjes die ik met mijn ING creditkaart betaalde. Dezelfde avond kreeg ik een tiental sms’jes met de melding dat er mogelijk sprake was van fraude en of het vermelde nummer wilde bellen. Typisch een geval van phishing dacht ik.
Toen ik een paar dagen later weer met mijn creditcard wilde betalen bleek die geblokkeerd. Een familielid verzocht om bij mijn bankfiliaal te informeren of er werkelijk iets mis was. De kaart bleek inderdaad door de ING geblokkeerd en ik moest contact opnemen met de afdeling fraudebestrijding.
Twee keer gebeld, maar het opgegeven nummer werd niet beantwoord. Toen het nummer gebeld dat op de kaart zelf staat. Nadat eerst alle keuzemogelijkheden doorlopen waren (voor bijna 3 euro per minuut) het hele verhaal verteld. Uiteindelijk (na een paar minuten in de wachtstand) doorverbonden met een collega van fraudemanagement.
Volgens ING was er een verdachte transactie gepleegd wat hen noodzaakte mijn kaart te blokkeren. De verdachte transactie betrof de door mij aangekochte kunstwerken. Niks aan de hand dus. Mijn creditcard werd gedeblokkeerd, maar ING kon niet garanderen dat bij een volgende betaling de kaart opnieuw geblokkeerd zou worden.
Inmiddels had ik meer dan 20 minuten getelefoneerd. Mijn prepaid tegoed, voor noodgevallen tot 70 euro opgewaardeerd, was op. Telefonisch opwaarderen was door een bug in de opwaardeercomputer van KPN niet mogelijk. Vanaf dat moment was ik de daaropvolgende 3,5 week onbereikbaar.
Weer terug in Nederland geklaagd bij het ING filiaal in mijn woonplaats. Daar vond men het ook maar raar en heeft een uitvoerig klachtformulier ingevuld. Ik zou binnen 8 dagen iets horen.
Na een week een brief van de ING afdeling fraudemanagement. Met verontschuldigingen, maar omdat er transacties waren verricht waarvan ze niet zeker wisten of ik ze had verricht (mijn souvenirs) hadden ze de kaart als voorzorgsmaatregel tijdelijk geblokkeerd. Dat de klant daardoor een opgezadeld wordt met een probleem en met meer contant geld over straat moet (ook een veiligheidsrisico), lijkt voor de bank niet relevant.
Met betrekking tot de telefoonkosten kon ik een gespecificeerde rekening opsturen. Maar die krijg je niet bij prepaid bellen.
Gebeld met Fraudemanagement. Werd een kort gesprek. Zonder telefoonrekening werd maximaal 25 euro vergoed werd. We hadden dus een probleem, aldus de medewerkster. Desgewenst kon ik opnieuw een klacht indienen. De criteria voor blokkeren waren overigens geheim.
Voor mij was de maat vol en heb besloten weg te gaan bij de ING. Het feit dat een bank creditcards verkoopt als ‘de ideale manier van betalen in het buitenland’ en ze vervolgens blokkeert als je er, in waarschijnlijk sommige buitenlanden, mee betaalt, komt me weinig klantvriendelijk over. Het staat nog al haaks op de slogan: ‘De ING denkt met u mee’.
Het leek me goed deze gang van zaken onder de aandacht te brengen.
JW
Toen ik een paar dagen later weer met mijn creditcard wilde betalen bleek die geblokkeerd. Een familielid verzocht om bij mijn bankfiliaal te informeren of er werkelijk iets mis was. De kaart bleek inderdaad door de ING geblokkeerd en ik moest contact opnemen met de afdeling fraudebestrijding.
Twee keer gebeld, maar het opgegeven nummer werd niet beantwoord. Toen het nummer gebeld dat op de kaart zelf staat. Nadat eerst alle keuzemogelijkheden doorlopen waren (voor bijna 3 euro per minuut) het hele verhaal verteld. Uiteindelijk (na een paar minuten in de wachtstand) doorverbonden met een collega van fraudemanagement.
Volgens ING was er een verdachte transactie gepleegd wat hen noodzaakte mijn kaart te blokkeren. De verdachte transactie betrof de door mij aangekochte kunstwerken. Niks aan de hand dus. Mijn creditcard werd gedeblokkeerd, maar ING kon niet garanderen dat bij een volgende betaling de kaart opnieuw geblokkeerd zou worden.
Inmiddels had ik meer dan 20 minuten getelefoneerd. Mijn prepaid tegoed, voor noodgevallen tot 70 euro opgewaardeerd, was op. Telefonisch opwaarderen was door een bug in de opwaardeercomputer van KPN niet mogelijk. Vanaf dat moment was ik de daaropvolgende 3,5 week onbereikbaar.
Weer terug in Nederland geklaagd bij het ING filiaal in mijn woonplaats. Daar vond men het ook maar raar en heeft een uitvoerig klachtformulier ingevuld. Ik zou binnen 8 dagen iets horen.
Na een week een brief van de ING afdeling fraudemanagement. Met verontschuldigingen, maar omdat er transacties waren verricht waarvan ze niet zeker wisten of ik ze had verricht (mijn souvenirs) hadden ze de kaart als voorzorgsmaatregel tijdelijk geblokkeerd. Dat de klant daardoor een opgezadeld wordt met een probleem en met meer contant geld over straat moet (ook een veiligheidsrisico), lijkt voor de bank niet relevant.
Met betrekking tot de telefoonkosten kon ik een gespecificeerde rekening opsturen. Maar die krijg je niet bij prepaid bellen.
Gebeld met Fraudemanagement. Werd een kort gesprek. Zonder telefoonrekening werd maximaal 25 euro vergoed werd. We hadden dus een probleem, aldus de medewerkster. Desgewenst kon ik opnieuw een klacht indienen. De criteria voor blokkeren waren overigens geheim.
Voor mij was de maat vol en heb besloten weg te gaan bij de ING. Het feit dat een bank creditcards verkoopt als ‘de ideale manier van betalen in het buitenland’ en ze vervolgens blokkeert als je er, in waarschijnlijk sommige buitenlanden, mee betaalt, komt me weinig klantvriendelijk over. Het staat nog al haaks op de slogan: ‘De ING denkt met u mee’.
JW
Re: ING blokkeert creditkaart bij gebruik in buitenland
Ik ben hier wel benieuwd naar. Ik gebruik mijn ING-creditcard regelmatig in het buitenland zonder dat ik maar ooit dergelijke problemen heb gehad. Ook in niet-westerse en 2e/3e wereld landen. Was dit de eerste keer dat u uw kaart in het buitenland gebruikte? ING (en Mastercard!) monitoren de betalingen op vreemde niet gebruikelijke uitgaven en misschien ook wel in combinatie met waar de kaart gebruikt wordt. Dat het een gerenommeerde winkel is wil niet zeggen dat dat geen plek is waar regelmatig met valse creditcards wordt afgerekend.
Terzijde: een tiental SMS-jes negeren dat er mogelijk fraude gepleegd wordt met je card met de gedachte dat het wel fishing zal zijn komt op mij nogal kortzichtig over....
Terzijde: een tiental SMS-jes negeren dat er mogelijk fraude gepleegd wordt met je card met de gedachte dat het wel fishing zal zijn komt op mij nogal kortzichtig over....
Nepal is nou niet echt een land waar je aan denkt als het gaat om betrouwbare bancaire systemen, logischerwijs zijn ze daar dus op afgejaagd, en proberen ze zo hun klanten te beschermen. Verder zijn de hoge telefoonkosten natuurlijk grotendeels te wijten aan de locatie, daar kan de ING niks aan doen toch? Die 20 minuten bellen kosten hier in Nederland een paar euro. En dat je niet langer bereikbaar was is niet echt relevant in dit geheel, dat is de schuld van de bug bij KPN, en gaat volledig buiten de ING om. Idem de gespecificeerde rekening, wat kunnen zij er aan doen dat jij een pre-paid kaart hebt? In de voorwaarden staat duidelijk dat ze enkel >25 euro vergoeden bij het overhandigen van een gespecificeerde rekening, die door je eigen keuze om te bellen met een prepaid verbinding, jij niet kan produceren.DocumentaKassel schreef:ING klanten met een creditkaart kunnen in het buitenland voor onaangename verassingen komen te staan. Tijdens mijn vakantie in Nepal kocht ik op de 2e dag in een gerenommeerde winkel twee kunstwerkjes die ik met mijn ING creditkaart betaalde. Dezelfde avond kreeg ik een tiental sms’jes met de melding dat er mogelijk sprake was van fraude en of het vermelde nummer wilde bellen. Typisch een geval van phishing dacht ik.
JW
Overkoepelend zie ik veel afschuiven van verantwoordelijkheid van je, en vind ik het ook nogal naiëf om op een reis door een land als Nepal, enkel te vertrouwen op plastic betaalmiddelen. Een beetje voorbereide reiziger neemt naar dat soort landen travellers cheques mee, of een voorraadje cash.
-
rozemarijntje
als mijn man op zakenreis gaat meld ik dit altijd bij ics om dit dus te voorkomen!
ze maken dan altijd aantekening,als hij terug is en ik zie dat alles correct is afgeschreven meld ik dat er vanaf nu geen afschrijvingen meer mogen komen..
tot nu toe nooit problemen en is toch al ver over de wereld geweest.
ze maken dan altijd aantekening,als hij terug is en ik zie dat alles correct is afgeschreven meld ik dat er vanaf nu geen afschrijvingen meer mogen komen..
Mijn vader reist al 40 jaar zakelijk over de wereld, met Amex, Visa en EC/MC kaarten, en heeft dit nog nooit hoeven melden?rozemarijntje schreef:als mijn man op zakenreis gaat meld ik dit altijd bij ics om dit dus te voorkomen!
Ik vermoed dat dit verhaal een samenloop van een weinig/geen internationaal gebruikte kaart, icm een exotisch land, en een point of sale waar een aantekening bij staat, is geweest.
-
rozemarijntje
Wij hoeven het ook niet te melden maar doen het altijd wel ,im geval van ts te voorkomen!
Nou zou er nog geen paniek zijn heeft ook zakelijke maar voorkomt ellende...een telefoontje en...scheelt een hoop ongemak..
Nou zou er nog geen paniek zijn heeft ook zakelijke maar voorkomt ellende...een telefoontje en...scheelt een hoop ongemak..
Ik denk, dat hier de schoen wringt, misschien had een van de smsjes de oplossing gebracht.Dezelfde avond kreeg ik een tiental sms’jes met de melding dat er mogelijk sprake was van fraude en of het vermelde nummer wilde bellen. Typisch een geval van phishing dacht ik.
Ik vind het juist goed dat ING je beschermt!
Het had eens wel zo moeten zijn dat iemand met jou gestolen kaart in Nepal de bloemetjes buiten zetten...
En 3.5 week onbereikbaar???? DOM laat iemand in nl even een beltegoed kaart kopen en het nummer doormailen of smsen en wat denk je van beltegoed.nl heeft verder niets met KPN te maken
Het had eens wel zo moeten zijn dat iemand met jou gestolen kaart in Nepal de bloemetjes buiten zetten...
En 3.5 week onbereikbaar???? DOM laat iemand in nl even een beltegoed kaart kopen en het nummer doormailen of smsen en wat denk je van beltegoed.nl heeft verder niets met KPN te maken
Denk dat de ING wel degelijk goed heeft meegedacht. Overstappen naar een andere bank moet je vooral doen; grote kans dat die dan minder alert zijn. Maar zoals zelf al geschreven hebt: alle sms-jes niet bekeken/gereageerd, tja, wie vraagt er nu om moeilijkheden.
Alert zijn op wat? TS heeft met de kaart tijdens haar vakantie betaald, dat is geen verdachtte handeling, dat is waarvoor mensen een creditcard nemen! In Nederland betaal je via je debitcard en iDeal. Wat ING in feite zegt is dat je je creditcard niet mag gebruiken in Nepal, want dat is verdacht. maar ja, landen uitsluiten klinkt niet leuk in de advertentie van wereldwijd betalen.tenormin schreef:Denk dat de ING wel degelijk goed heeft meegedacht. Overstappen naar een andere bank moet je vooral doen; grote kans dat die dan minder alert zijn. Maar zoals zelf al geschreven hebt: alle sms-jes niet bekeken/gereageerd, tja, wie vraagt er nu om moeilijkheden.
En de banken adverteren zelf dat je heel voorzichtig moet zijn op zaken als emails en sms-jes. Toch logisch dat een klant dat als poging tot phising beschouwd.
Wel grappig dat als een klant voorzichtig is en niet zomaar op smsjes reageert, dan noem je dat dom. Als een bank zomaar een kaart blokkeerd noem je dat alert.
wiseger, ieder zijn mening, hoor. De meesten w.o. ik vinden het "een beetje dom" dat er zoveel sms-jes zijn genegeerd.
Waarom? In dat smsje werd alleen maar gevraagd een bepaald nummer te bellen, er werd niet gevraagd om bankgegevens zoals inlogcodes. Je kunt dus gerust bellen, en eerst eens horen wat ze te zeggen hebben. Mochten ze tijdens dat gesprek codes willen weten dan kun je alsnog ophangen.wiseger schreef:En de banken adverteren zelf dat je heel voorzichtig moet zijn op zaken als emails en sms-jes. Toch logisch dat een klant dat als poging tot phising beschouwd.
Letterlijk van de ING site, vijf tips om phising te herkennen, tip 4:tenormin schreef:wiseger, ieder zijn mening, hoor. De meesten w.o. ik vinden het "een beetje dom" dat er zoveel sms-jes zijn genegeerd.
4.De boodschap inspeelt op angstgevoelens. U moet bijvoorbeeld direct reageren anders wordt uw account stopgezet.
Dus een SMS-je dat ING fraude met je creditkaart vermoed en dat je moet reageren, anders wordt de kaart geblokkeerd is strijdig met deze regel. Dat de klant de SMS-jes als phising zag is dus, conform de richtlijnen van ING, helemaal terecht.
Dus wanneer je je aan de richtlijnen van de bank houdt, vindt jij dat dom?
Laatst gewijzigd door wiseger op 04 okt 2012 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Dezelfde avond kreeg ik een tiental sms’jes met de melding dat er mogelijk sprake was van fraude en of het vermelde nummer wilde bellen. Typisch een geval van phishing dacht ik.
Twee keer gebeld, maar het opgegeven nummer werd niet beantwoord. Toen het nummer gebeld dat op de kaart zelf staat.
Gebeld met het nummer op de creditkaart? Dat telefoonnummer is gelijk aan het nummer waarvan de smsjes ontvangen zijn?
Of er nu na 1 of tientallen smsjes gerageerd zou zijn, de kosten zouden gelijk zijn.
Twee keer gebeld, maar het opgegeven nummer werd niet beantwoord. Toen het nummer gebeld dat op de kaart zelf staat.
Gebeld met het nummer op de creditkaart? Dat telefoonnummer is gelijk aan het nummer waarvan de smsjes ontvangen zijn?
Of er nu na 1 of tientallen smsjes gerageerd zou zijn, de kosten zouden gelijk zijn.
-
rozemarijntje
als ik veel smsjes had gekregen had ik toch zelf even gebeld,je bent er zelf ten alle tijden bij om gegevens door te geven.
zolang je alleen maar belt is er niks aan de hand...
voorbeeld rabobank is buiten Europa alles al geblokkeerd daar moet je het al doorgeven voor je weggaat..
het is een samenloop van omstandigheden,natuurlijk denk je ik heb een cc voor dit soort dingen,maar men moet er ook in deze tijd erg van bewust zijn dat de banken heel erg opletten..en u en zich zelf in bescherming nemen...
een telefoontje voor je wegging had voldoende geweest...
en bij andere bank..gaat het misschien precies het zelfde...ze hebben geprobeerd je te bereiken,je geeft geen antwoord nou dan maar blokkeren...vind het goed dat ze het doen..rot voor u maar ?
voorbeeld rabobank is buiten Europa alles al geblokkeerd daar moet je het al doorgeven voor je weggaat..
het is een samenloop van omstandigheden,natuurlijk denk je ik heb een cc voor dit soort dingen,maar men moet er ook in deze tijd erg van bewust zijn dat de banken heel erg opletten..en u en zich zelf in bescherming nemen...
en bij andere bank..gaat het misschien precies het zelfde...ze hebben geprobeerd je te bereiken,je geeft geen antwoord nou dan maar blokkeren...vind het goed dat ze het doen..rot voor u maar ?
Je mag ook geen antwoord geven, de bank zal nimmer u per telefoon benaderen en dreigen dat u afgesloten wordt als u niet reageert. Dat is het anti-phinsing beleid van de bank. Het staat in hun eigen regels, regel nummer vier. Daar moet je je als consument aan houden!rozemarijntje schreef:als ik veel smsjes had gekregen had ik toch zelf even gebeld,je bent er zelf ten alle tijden bij om gegevens door te geven.
Ook heb ik nog nooit gehoord dat je je bank kan bellen als je op vakantie gaat en je creditkaart wil gebruiken, je creditkaart heeft wereldwijde dekking. Speciaal voor je vakantie heb je tenslotte de kaart aangeschaft. Op zich niets mis mee om af te spreken dat je je vakantie doorgeeft aan de bank, echter dan moeten ze dat wel tot beleid maken en duidelijk communiceren naar de klanten.
Tot slot, de creditkaart is ook niet gratis, je betaald voor deze dienst en als je hem gebruikt, wordt je afgesloten. Zeer dubieus allemaal, neem aan dat ING nu netjes je betaalde geld terug betaald?
Als er wel fraude met je kaart was gepleegd en ING had niet geblokkeerd was je ook bij ING weggegaan omdat ze niet hadden ingegrepen. Dus either way............
Kan me wel voorstellen dat je dacht dat de sms-jes fishing waren en je niet dat nummer hebt gebeld.
Kan me wel voorstellen dat je dacht dat de sms-jes fishing waren en je niet dat nummer hebt gebeld.
-
rozemarijntje
@ wiseger
Ik bel mijn bank ook niet ik bel ics,of je er ooit van gehoord hebt of niet...je kan ook zelf denken,nou ze zijn zo bezig,laat ik het even doorgeven..
Beter voor je zelf denk ik..
Kan een hoop problemen voorkomen...
Ik bel mijn bank ook niet ik bel ics,of je er ooit van gehoord hebt of niet...je kan ook zelf denken,nou ze zijn zo bezig,laat ik het even doorgeven..
Eh, ik wil niet vervelend zijn maar ICS is in een bank. Ze hebben een bankvergunning van DNB. Is ook verplicht, anders kunnen ze geen creditcards uitgeven waarop saldo kan staan. Dat ze ook creditcards onder ABNAMRO vlag leveren, doet daar niet aan af.rozemarijntje schreef:@wiseger
-
rozemarijntje
Andere bank, cc komt via ics
Wat is er nou moeilijk aan..boeit mij het,ik bel ics ,krijg geen problemen,simpel of niet?
Zal mij worst wezen hoe het in elkaar steekt wat me meer interesseert is dat ik alles voor ben..simpel zat
Mijn card wordt niet geblokkeerd ,ik heb geen hoge telefoonkosten en alles wordt in de gaten gehouden..einde verhaal..
Ga hier verder niet alles zitten uitdiepen het is een tip doe ermee wat je wilt..simpel
Wat is er nou moeilijk aan..boeit mij het,ik bel ics ,krijg geen problemen,simpel of niet?
Zal mij worst wezen hoe het in elkaar steekt wat me meer interesseert is dat ik alles voor ben..simpel zat
Mijn card wordt niet geblokkeerd ,ik heb geen hoge telefoonkosten en alles wordt in de gaten gehouden..einde verhaal..
Ga hier verder niet alles zitten uitdiepen het is een tip doe ermee wat je wilt..simpel