LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] executieverkoop Huis

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
flyingd

executieverkoop Huis

Ongelezen bericht door flyingd »

Hallo.

Vraagje.

een huis wordt door executieverkoop verkocht. En brengt meer op als de resterende hypotheekschuld. Krijg je dan de meerwaarde van de bank terug?

Voorbeeld:
Koopprijs huis 2005: € 200.000
restschuld in 2012: € 170.000
executie verkoopprijs 2012:€ 230.000
----------------------------------------------------------
Verschil: +€ 60.000
Kosten gemaakt door bank: € 10.000
Opbrengst: € 50.000

Die 50.000 euro is dan toch zeker voor de eigenaar? of mag de bank de winst houden?

Fiesiekus

Re: executieverkoop Huis

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ook alle ander kosten die verband houden met de verkoop, worden uit de verkoop betaald.

Achterstallige hypotheekrente
Gemeentelijke belastingen over de periode da het huis in bezit was
Aflossing van de hypotheekschuld..
Etc.

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

flyingd schreef: Voorbeeld:
Koopprijs huis 2005: € 200.000
restschuld in 2012: € 170.000
executie verkoopprijs 2012:€ 230.000
Ik vrees dat het een uiterst hypothetisch voorbeeld is...

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Een huis met executieverkoop moeten verkopen om deze
tijd en dan zoveel 'winst' van die paar jaar...... :shock:

flyingd

het gaat hier niet om wat nu wel en niet in deze tijd mogelijk is. maar om de uitkomst.

na verkoop en aftrek van alle kosten blijft er nog 50.000 euro + over. komt dat geld de eigenaar toe of de bank?

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij is het zo dat een eventuele restschuld verhaald wordt op de ex-eigenaar, dus logischerwijs zou je zeggen dat een eventuele overwaarde dan ook voor de ex-eigenaar is.

flyingd

Zo denk ik er ook over.

Nu het echte verhaal,

In 1997 heb ik een huis gekocht met een hypotheek van 95.000 Gulden
de executie waarde was vast gesteld op 77.000 gulden. In 1998 verloor mijn baan en kon ik de hypotheek niet meet opbrengen. Uiteindelijk is mijn huis eind 1998 met een executieverkoop per opbod verkocht. Ik had in tussen een nieuwe baan gevonden in Duitsland en heb uitzetting niet afgewacht en in Duitsland gaan wonen. Zo heb zelf van de executieverkoop niets meegekregen. Mijn maat zij tegen mij dat mijn huis voor 115000 gulden verkocht is geworden in die executieverkoop. Een deel van de hypotheek is betaald tot de hypotheek niet meer op te brengen was.
Exacte cijfers heb ik niet maar het zal ongeveer zo zijn geweest.

Schuld: -ƒ 93000
rente: -ƒ 1500
kosten: -ƒ 15000
------------------------
Totaal: -ƒ 109500
------------------------
executie opbrengst ƒ 115000
------------------------
rest: ƒ 5500

Jaren later, toen ik weer in Nederland gevestigd was kreeg ik een rekening voor geschoteld van +/- € 26000,- Ik vermoed hypotheek min executie waarde, plus kosten en rente.

Hypotheek: - ƒ 95000
kosten en rente: - ƒ 16500
executiewaarde: ƒ77000
----------------------------------
totaal: - ƒ 32500
---------------------------------
In euro: -€ 14.706,-
rente en kosten: -€ 11.000,-

De schuld is inmiddels al een paar jaar geleden afbetaald. Maar ik heb me altijd afgevraagd of in niet verschrikkelijk ben benadeeld. Het huis is met winst verkocht en toch mocht ik nog even € 26000 ophoesten.

Mocht het nu blijken dan ik dat geld niet verschuldigd was. Dan kan ik het nog terug vorderen. Maar voor ik een jurist ter hand neem wil ik eerst zeker zijn van min zaak.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Vaak bieden de bieders ook niet de hoofdprijs, de "buit" wordt vaak vantevoren bedeeld/afgesproken.
Zal niet de eerste keer zijn dat er een 'vriendje' van de bankmedewerker meebiedt.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Vrees dat het te lang geleden is om nog terug te kunnen vorderen.
Bovendien moet je dan wel weten wat je precies tegoed zou hebben.
Je noemt vermoedelijke bedragen, van die ca €26.000 heb je toch wel een specificatie? Of in elk geval destijds gekregen? Daarop staat dan toch ook het verkochte bedrag?
"De verkoopprijs was €115.000 " vlgs jouw vriend, dat telt niet, met alleen een mondelinge bewering kun je niks.
Verder denk ik net zo logisch als oa Klaas.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

flyingd schreef:Zo denk ik er ook over.

Nu het echte verhaal,

In 1997 heb ik een huis gekocht met een hypotheek van 95.000 Gulden
de executie waarde was vast gesteld op 77.000 gulden. In 1998 verloor mijn baan en kon ik de hypotheek niet meet opbrengen. Uiteindelijk is mijn huis eind 1998 met een executieverkoop per opbod verkocht. Ik had in tussen een nieuwe baan gevonden in Duitsland en heb uitzetting niet afgewacht en in Duitsland gaan wonen. Zo heb zelf van de executieverkoop niets meegekregen. Mijn maat zij tegen mij dat mijn huis voor 115000 gulden verkocht is geworden in die executieverkoop. Een deel van de hypotheek is betaald tot de hypotheek niet meer op te brengen was.
Exacte cijfers heb ik niet maar het zal ongeveer zo zijn geweest.

Schuld: -ƒ 93000
rente: -ƒ 1500
kosten: -ƒ 15000
------------------------
Totaal: -ƒ 109500
------------------------
executie opbrengst ƒ 115000
------------------------
rest: ƒ 5500

Jaren later, toen ik weer in Nederland gevestigd was kreeg ik een rekening voor geschoteld van +/- € 26000,- Ik vermoed hypotheek min executie waarde, plus kosten en rente.

Hypotheek: - ƒ 95000
kosten en rente: - ƒ 16500
executiewaarde: ƒ77000
----------------------------------
totaal: - ƒ 32500
---------------------------------
In euro: -€ 14.706,-
rente en kosten: -€ 11.000,-

De schuld is inmiddels al een paar jaar geleden afbetaald. Maar ik heb me altijd afgevraagd of in niet verschrikkelijk ben benadeeld. Het huis is met winst verkocht en toch mocht ik nog even € 26000 ophoesten.

Mocht het nu blijken dan ik dat geld niet verschuldigd was. Dan kan ik het nog terug vorderen. Maar voor ik een jurist ter hand neem wil ik eerst zeker zijn van min zaak.

Ik vraag mij af, waarom je eerst met een science fiction verhaal komt, en dan eerst met de echte feiten op tafel.
Na het eerste verhaal, heb je recht op de overwaarde, dat is duidelijk.
Na het tweede verhaal heb je geen recht meer, want zoals andere al hebben geschreven, is het lang geleden (14 jaar).
Tevens van horen zeggen, hier bedragen te noemen is al niet gebruikelijk.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Da's wel een beetje de omgekeerde wereld :wink: eerst hier vragen om zekerheid en dan naar een jurist.
Jurofoon, Juridisch Loket en rechtenforum zijn er ook voor advies.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

flyingd schreef:Mocht het nu blijken dan ik dat geld niet verschuldigd was. Dan kan ik het nog terug vorderen. Maar voor ik een jurist ter hand neem wil ik eerst zeker zijn van min zaak.
U kunt het beste eerst de bedragen uitzoeken die voor de diensten zijn gerekend, alsmede de werkelijke opbrengst van het huis.

U heeft toch wel een specificatie van de 26.000 gevraagd, anders zult u dit bestens alsnog opvragen.

Zonder dat u de echte bedragen weet kan niemand, ook een jurist , iets voor u doen

flyingd

Ik ben vandaag bij de ABN AMRO geweest om mijn dossier op te vragen. ik hoop die in de loop van volgende week te ontvangen. ook heb ik een Hypothecair Uittreksel opgevraagd bij het Kadaster. dan wordt gelijk inzichtelijk wat er destijds is betaald voor het huis. volgende week meer.

Chocomelk

flyingd schreef:Ik ben vandaag bij de ABN AMRO geweest om mijn dossier op te vragen. ik hoop die in de loop van volgende week te ontvangen. ook heb ik een Hypothecair Uittreksel opgevraagd bij het Kadaster. dan wordt gelijk inzichtelijk wat er destijds is betaald voor het huis. volgende week meer.
Voor mij onbegrijpelijk waarom u zich daar nu pas druk over maakt wat er in
1998 gebeurd is. :shock:

Docomelk

Ongelezen bericht door Docomelk »

Chocomelk schreef:
flyingd schreef:Ik ben vandaag bij de ABN AMRO geweest om mijn dossier op te vragen. ik hoop die in de loop van volgende week te ontvangen. ook heb ik een Hypothecair Uittreksel opgevraagd bij het Kadaster. dan wordt gelijk inzichtelijk wat er destijds is betaald voor het huis. volgende week meer.
Voor mij onbegrijpelijk waarom u zich daar nu pas druk over maakt wat er in
1998 gebeurd is. :shock:
Beter is het verleden te laten rusten dat is ook beter voor uw gemoedsrust.

Jekker

Ongelezen bericht door Jekker »

De executiewaarde speelt in dit verhaal geen rol. Het gaat om de openstaande hypotheekschuld vermeerderd met de openstaande bedragen en verkoopkosten. Als de verkoopprijs meer bedraagt dan deze kosten is deze meerwaarde voor u.

Ik vraag mij af waar de kosten van € 26.000 vandaan komen. Het lijkt mij dat in 1998 de verkoop is afgehandeld en er niets meer te vorderen valt. Jij zou zelfs nog wat te vorderen hebben van de bank.
Tevens zou ik graag willen weten wat je bedoelt met jaren later.

Ik denk dat in jouw verhaal wat zaken ontbreken waardoor het warrig wordt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Met een achterstand op de rentebetaling van f. 1500 zal er nog niet geveild worden. Die achterstallige rente zal m.i. veel hoger moeten zijn geweest.

Ook zijn er veel meer kosten aan een executieverkoop. Los van de normale kosten van de (ver)koop van een woning, heb je te maken met advertentiekosten, zaalhuur, loon voor de veilingmeester etc. Dat kan algauw in de tienduizenden euro's lopen. En dat zal 15 jaar geleden ook behoorlijk meer dan 7000 euro zijn geweest.

flyingd

Ik ben ook zeer benieuwd waar die kosten vandaan zijn gekomen. Eerlijk gezegd heb ik altijd gedacht dat de bank bij executie verkoop eigenaar is en daarom de executie prijs van 77000 gulden van de schulden hebben afgetrokken. Het rest bedrag( 18000 gulden) vermeerderd met de kosten zijn dan bij mij verhaald. Zoals gezegd heb ik alles opgevraagd en hoop binnenkort dus antwoord te hebben.

Voor de gene die het allemaal maar onzin vind, het is tenslotte al zolang geleden! wil ik dit kwijt. Als jij en je gezin meerdere jaren onder de financiële druk hebben moeten leven waardoor er een uitzichtloze situatie is ontstaan. Opstapeling van schulden en het ene gat met het andere vullen. Dan wil je toch ook weten of het allemaal niet voor niet is geweest!?

Bovendien. Mocht de Bank zich hebben misdragen en komt mij nog geld toe, wil ik daar best wat moeite voor doen.

Chocomelk

flyingd schreef:
Voor de gene die het allemaal maar onzin vind, het is tenslotte al zolang geleden! wil ik dit kwijt. Als jij en je gezin meerdere jaren onder de financiële druk hebben moeten leven waardoor er een uitzichtloze situatie is ontstaan. Opstapeling van schulden en het ene gat met het andere vullen. Dan wil je toch ook weten of het allemaal niet voor niet is geweest!?

Bovendien. Mocht de Bank zich hebben misdragen en komt mij nog geld toe, wil ik daar best wat moeite voor doen.
Juist daarom als je onder financiele druk stond dan had je toch al veel
eerder aan die bel getrokken om je schulden te betalen etc.

Maar wens je wel succes.

Jekker

Ongelezen bericht door Jekker »

Ik ben ook zeer benieuwd waar die kosten vandaan zijn gekomen. Eerlijk gezegd heb ik altijd gedacht dat de bank bij executie verkoop eigenaar is en daarom de executie prijs van 77000 gulden van de schulden hebben afgetrokken. Het rest bedrag( 18000 gulden) vermeerderd met de kosten zijn dan bij mij verhaald. Zoals gezegd heb ik alles opgevraagd en hoop binnenkort dus antwoord te hebben.
De bank is geen eigenaar van de woning. Dat ben jezelf. Om eigenaar van de woning te kunnen zijn dient deze per notariële akte te worden overgedragen. De bank heeft wel het recht om over te gaan tot executieverkoop.
De executiewaarde is eigenlijk de (theoretisch) minimale waarde wat de woning bij gedwongen verkoop op zou brengen. Voor de verkoopprijs van de woning maakt dit niets uit.

Ik benieuwd welk spelletje de bank heeft gespeeld. Als je door de bank benadeeld bent kun je deze kwestie altijd voorleggen aan de AFM.

Als ik het goed begrijp gaat het om een bedrag van ca. € 2.300 (restwaarde bij verkoop woning) en € 26.000 aan extra kosten waarvan de herkomst onduidelijk is?

Gesloten