LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huishoudinkomenstoets en halfwezenuitkering

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Marlin6162

huishoudinkomenstoets en halfwezenuitkering

Ongelezen bericht door Marlin6162 »

Hallo,

Wie kan mij helpen. Wij hebben een bijstandsuitkering en daar werd de halfwezen uitkering en halfwezen pensioen op gekort. Deze uitkering krijgen mijn minderjarige kinderen, 12 en 16 jaar.
Per januari 2012 is de huishoudinkomenstoets afgeschaft. De gemeente geeft aan dat het wel gekort moet worden maar komt met een wetsartikel van 9 oktober 2003, art. 31 lid2, en daar baseert men hun uitspraak op.
Het pensioen staat volledig op hun naam en wordt op deze manier toch als inkomsten voor mij gezien.

Ik heb het gevoel dat er toch iets niet klopt maar ben me er van bewust dat we met de feiten moeten dealen en zie daar maar eens achter te komen want een gemeente zal er alles aan doen om zo weinig mogelijk geld te verstrekken.

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen.

Groeten,
Marco

VioletPrue

Re: huishoudinkomenstoets en halfwezenuitkering

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Beste Marco,

Volgens mij mag de gemeente het (half) wezenpensioen van je kinderen helemaal niet inhouden van je uitkering.
Als zij bijvoorbeeld willen sparen van de wezenuitkering, moet dat gewoon mogen, het is immers geld op hun naam, waar jij verder buiten staat.
Ik zou eens een afspraak maken met het afdelingshoofd van Sociale Zaken in jouw gemeente.
Mocht dit niets opleveren, kijk dan eens of er een cliëntenraad is in jouw gemeente, waar cliënten zitting in hebben.
Je zou je verhaal eens bij hen neer kunnen leggen.
Ik wens je heel veel succes met deze situatie, je staat er al alleen voor met twee kinderen, dan kun je dit er echt niet bij hebben.
Succes!

Marlin6162

Ongelezen bericht door Marlin6162 »

Ik ga eens verder informeren, bedankt voor de tips.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Marlin6162 schreef:Ik ga eens verder informeren, bedankt voor de tips.
Neem eens contakt op met het juridisch loket.

VioletPrue

vogels schreef:
Volgens mij mag de gemeente het (half) wezenpensioen van je kinderen helemaal niet inhouden van je uitkering. Als zij bijvoorbeeld willen sparen van de wezenuitkering, moet dat gewoon mogen, het is immers geld op hun naam, waar jij verder buiten staat.
Ja hoor, mag wel degelijk gekort worden op ma d'r uitkering. Net zoals spaargeld van minderjarige kinderen mee telt.
Met welke onderbouwing dan?

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

is het niet zo dat er naar gekeken word wat er door alle gezinsleden binnenkomt? er is toch ook een nieuwe wet ingegaan over gezinsinkomen ? of was deze alweer van de baan ?

VioletPrue

manondoris schreef:is het niet zo dat er naar gekeken word wat er door alle gezinsleden binnenkomt? er is toch ook een nieuwe wet ingegaan over gezinsinkomen ? of was deze alweer van de baan ?
Die is van de baan en zelfs met terugwerkende kracht.
Met andere woorden, mensen die hierdoor gekort zijn, krijgen alsnog dat geld van de gemeente.

manondoris

VioletPrue schreef:
manondoris schreef:is het niet zo dat er naar gekeken word wat er door alle gezinsleden binnenkomt? er is toch ook een nieuwe wet ingegaan over gezinsinkomen ? of was deze alweer van de baan ?
Met andere woorden, mensen die hierdoor gekort zijn, krijgen alsnog dat geld van de gemeente.
o oke :) dan kan ik er geen zinnig antwoord op geven :wink:

manondoris

vogels schreef:
Dat de huishoudinkomenstoets (tijdelijk?) van de baan is, heeft niks te maken met het feit dat inkomen van minderjarigen mee gerekend wordt. @VP: Je mag het natuurlijk altijd zelf opzoeken, je hoeft het niet van me aan te nemen. Hier bijv. http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/519

O, ik heb het hier niet over een bijbaantje als folders bezorgen e.d.
is het niet altijd zo ,als er een inkomen binnenkomt uit wat dan ook dat er dan altijd gekort word? of aangevuld ! tis maar hoe je het bekijkt ! geld is geld toch :?

manondoris

ander bericht hieronder geplaatst!
Laatst gewijzigd door manondoris op 22 okt 2012 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

manondoris

. Voor de halfwezenuitkering Anw maakt het niet uit of uw partner andere inkomsten heeft. Maar als uw partner ook een andere uitkering heeft (bijvoorbeeld een bijstandsuitkering), kan het zijn dat de halfwezenuitkering van de andere uitkering aan uw partner wordt afgetrokken. Beide uitkeringen moet uw partner aanvragen bij de Sociale Verzekeringsbank. Kijk voor meer informatie op: www.svb.nl.

mischien heeft ts hier iets aan ?

VioletPrue

vogels schreef:[@VP: Je mag het natuurlijk altijd zelf opzoeken, je hoeft het niet van me aan te nemen.
Jij stelt, dan wil ik het graag zien.
vogels schreef:Hier bijv. http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/519 en hier http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... n-heb.html (halfwezenuitkering = kinderalimentatie)

O, ik heb het hier niet over een bijbaantje als folders bezorgen e.d.
Wel gek, want volgens artikel 3.2 op wetboek-online staat dat o.a. niet tot de middelen gerekend mag worden:
wetboek-online schreef:Niet tot de middelen van de belanghebbende worden gerekend:
p een financiële tegemoetkoming waarop personen met een ouderdomspensioen op grond van de Algemene Ouderdomswet recht hebben en een financiële tegemoetkoming waarop personen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet recht hebben;
M.a.w. de Anw uitkering van meneer mag niet worden meegerekend, maar die van zijn minderjarige kinderen wel?
Quatsch en ik zou ook zeker het gesprek aangaan.

VioletPrue

manondoris schreef:. Voor de halfwezenuitkering Anw maakt het niet uit of uw partner andere inkomsten heeft. Maar als uw partner ook een andere uitkering heeft (bijvoorbeeld een bijstandsuitkering), kan het zijn dat de halfwezenuitkering van de andere uitkering aan uw partner wordt afgetrokken. Beide uitkeringen moet uw partner aanvragen bij de Sociale Verzekeringsbank. Kijk voor meer informatie op: http://www.svb.nl.

Dit gaat over een partner, niet over minderjarige kinderen'.

Anw loopt inderdaad tot het 23e levensjaar van de kinderen, maar dit mag, zoals ik het zie, niet van het inkomen van de ouder worden afgetrokken.
Sterker nog, het Anw van meneer mag niet eens afgetrokken worden.

manondoris

VioletPrue schreef:
manondoris schreef:. Voor de halfwezenuitkering Anw maakt het niet uit of uw partner andere inkomsten heeft. Maar als uw partner ook een andere uitkering heeft (bijvoorbeeld een bijstandsuitkering), kan het zijn dat de halfwezenuitkering van de andere uitkering aan uw partner wordt afgetrokken. Beide uitkeringen moet uw partner aanvragen bij de Sociale Verzekeringsbank. Kijk voor meer informatie op: http://www.svb.nl.

Dit gaat over een partner, niet over minderjarige kinderen'.

Anw loopt inderdaad tot het 23e levensjaar van de kinderen, maar dit mag, zoals ik het zie, niet van het inkomen van de ouder worden afgetrokken.
Sterker nog, het Anw van meneer mag niet eens afgetrokken worden.
maar wel bij een bijstandsuitkering! halfwezen uitkering is toch alltijd voor kinderen ? als ts alleen een bijstandsuitkering heeft dan word het er wel afgetrokken . tenminste zo lees ik het :shock: mischien is er op www.svb .nl meer over te vinden .

manondoris

Uw inkomen en de Anw

Andere inkomsten die u heeft, kunnen invloed hebben op uw nabestaandenuitkering Anw. Deze inkomsten trekken wij helemaal, gedeeltelijk of niet van uw Anw af. Dit hangt af van het soort inkomen.

Op een halfwezenuitkering of wezenuitkering hebben andere inkomsten geen invloed. Wij trekken andere inkomsten hier niet van af. Maar als u ook een andere uitkering heeft (bijvoorbeeld een bijstandsuitkering), kan het zijn dat de halfwezenuitkering van uw andere uitkering wordt afgetrokken. Informeer hiernaar bij uw uitkeringsinstantie.

Inkomsten die wij niet van uw Anw aftrekken
•Een aanvullend nabestaandenpensioen dat u krijgt van een pensioenfonds of verzekeraar.
•Een nabestaandenpensioen dat u krijgt uit een lijfrente van uw partner.
•Rente.
•Dividend.
•Spaartegoeden.

Inkomsten die wij gedeeltelijk van uw Anw aftrekken
•Inkomen uit loondienst.
•Winst uit een eigen bedrijf.
•Inkomen uit (vervroegd) pensioen.

Wij berekenen de hoogte van de nabestaandenuitkering Anw als volgt:
•de eerste € 728,10 van uw inkomen tellen we niet mee.
•het inkomen boven € 728,10 trekken we voor twee derde van de nabestaandenuitkering af.
•verdient u meer dan € 2.400,74 per maand, dan krijgt u geen nabestaandenuitkering Anw.

Voorbeeld:

U verdient € 900 per maand. De eerste € 728,10 telt niet mee. Er blijft € 171,90 over. Twee derde daarvan is € 114,60. Dit bedrag trekken wij af van uw nabestaandenuitkering Anw.

Inkomsten die wij helemaal van uw Anw aftrekken
•Een werkloosheidsuitkering (WW).
•Een arbeidsongeschiktheidsuitkering (bijvoorbeeld WAOof WIA).
•Een ziektewetuitkering (ZW)
•Een nabestaandenuitkering uit een ander land dan Nederland
•Diverse andere uitkeringen.

Is uw uitkering hoger dan € 1.115,09 dan krijgt u geen nabestaandenuitkering Anw.

Meer soorten inkomen

Staat uw inkomen niet op deze pagina? Bekijk meer soorten inkomen.

Meer soorten inkomen en de invloed op uw nabestaandenuitkering

dit staat op de site van de svb !

VioletPrue

Maar het gaat hier om vader in de Wwb met twee minderjarige kinderen.
Die informatie van de SVB heeft het over een Anw en Wwb uitkering tegelijk.
Dat hebben die kinderen niet, want die zijn te jong voor bijstand.
Het gaat erom, dat de Wwb uitkering van een volwassene wordt gekort, omdat zijn minderjarige kinderen Anw hebben.
En dat mag niet, zoals ik het lees.

manondoris

ze wonen toch bij pa of moe ,inderdaad minderjarig dus gaat het geld naar pa of moe ! inkomsten dus . zijn wezen niet altijd kinderen ?

VioletPrue

manondoris schreef:ze wonen toch bij pa of moe ,inderdaad minderjarig dus gaat het geld naar pa of moe ! inkomsten dus . zijn wezen niet altijd kinderen ?
Ja, wezen zijn kinderen.
En nee, dat geld gaat niet naar de ouder.
Dat geld gaat, op naam van het kind, naar het kind.
Op de bankrekening van het kind.
Ik spreek uit ervaring, ik heb het jaren gekregen na de dood van mijn vader.
Mijn moeder kreeg ook Anw, maar op haar naam en op haar rekening.
Dat van mij en mijn zus was niet voor mijn moeder en zij kon daar ook niet bij.

manondoris

ik ben benieuwd of ts nog reageerd en er achter komt hoe het werkelijk zit ! ben er nu wel nieuwschierig naar :)

Suus12

Ongelezen bericht door Suus12 »

Beste mensen,
Het is een misvatting dat een halfwezenuitkering "van" het kind is. Een kind is immers niet in staat het aan te wenden voor het eigen levensonderhoud. Een halfwezenuitkering is een doeluitkering aan de ouder van het kind, welke bijvoorbeeld inkomsten uit alimentatie moet missen in verband met het overlijden van de andere ouder. De halfwezenuitkering is bedoeld om de achterblijvende ouder het financiele gat dat dan ontstaat te kunnen laten opvangen ten behoeve van het levensonderhoud van het kind, wat normaal gesproken door twee ouders zou zijn opgevangen.

In die zin behoort een halfwezenuitkering daarom zonder uitzondering tot het inkomen van de ouder, en wordt de halfwezenuitkering als inkomen van de ouder ook gekort op een bijstandsuitkering.

Ik zag dat er ergens een opmerking gemaakt wordt over het vrijlaten van financiele tegemoetkomingen. Dit betreft niet de halfwezenuitkering maar bijvoorbeeld de ANW-compensatie of AOW-compensatieregeling van enkele euro's per maand. Zeker niet de halfwezenuitkering!!

Groeten,

Suus

Gesloten