Afgelopen zaterdag ontving een schrijven van het CAK met de uitleg over de nieuwe regelgeving voor eigen bijdrage voor thuiszorg.
Met ingang van 1 januari 2004 wordt de eigen bijdrage per uur verhoogd van 4,40 euro naar 11,80 euro. Een prijsverhoging van ruim 250 % !!!
In de praktijk zal dat betekenen dat ik voor 6 uur thuiszorg per week op jaarbasis zo'n 11 % van ons netto-maand inkomen moet gaan betalen aan de overheid.
Mag/kan een prijsverhoging van ruim 250 % zo maar ongestraft doorgevoerd worden door de overheid ?
Carolien
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eigen bijdrage thuiszorg 2004
-
spijkerwim
Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004
dag carolien...
jullie hebt nog mazzel!!!
ik kom voor mijzelf na een vlugge berekening op +- 15% uit
het totaal per 4 weken komt dan op € 300,00 (ongeveer)
ik word hier gewoon ongepast van....
nu even broeden op een gepaste brief richting
College voor zorgverzekeringen, Postbus 320, 1110 AH te Diemen.
alleen of dat helpt????
Groetejes Wim
jullie hebt nog mazzel!!!
ik kom voor mijzelf na een vlugge berekening op +- 15% uit
het totaal per 4 weken komt dan op € 300,00 (ongeveer)
ik word hier gewoon ongepast van....
nu even broeden op een gepaste brief richting
College voor zorgverzekeringen, Postbus 320, 1110 AH te Diemen.
alleen of dat helpt????
Groetejes Wim
Hoi Wim !
15 % van het netto inkomen is inderdaad heel erg veel geld ! Hoe hoger het salaris, hoe hoger de eigen bijdrage en ik heb niet het idee dat dat evenredig verdeeld is.
Hoe ben jij van plan om dit probleem het hoofd te bieden ? Wij zijn al op zoek gegaan naar particuliere hulp (een PGB ga ik al niet eens meer aanvragen, want ook daar ontstaan exact dezelfde problemen volgend jaar). Ze laten ons weinig andere keuze, want de kosten voor thuiszorg kunnen we echt niet elke maand opbrengen maar de hulp hebben we wel nodig. En zolang we geen vervangende hulp hebben gevonden snoeien we het aantal uren zorg drastisch terug om zo te voorkomen dat we financieel in de problemen komen.
De hulp zal degene zijn die dat deels op moet gaan vangen. Waar ze anders 6 uur tijd voor heeft zal straks in 3 uur gedaan moeten worden. Dat is onmogelijk, maar een andere oplossing heb ik er niet voor gevonden als we gebruik blijven maken van de thuiszorg.
Misschien dat er morgen iets positiefs komt uit het debat in de 2de Kamer met de Minister President. De SP gaat nog een laatste poging doen om de aangekondigde maatregelen ongedaan te krijgen.
N.b. Voor diegen die willen berekenen wat de maximale eigen bijdrage per maand voor hen is:
Het CAK-BZ houdt de volgende rekenformule aan:
Bruto jaarinkomen x 15 % : 13 perioden (van 4 weken)
Trek van de uitkomst van bovenstaande som vervolgens 140 euro af en dan krijg je de maximale maandelijkse eigen bijdrage.
15 % van het netto inkomen is inderdaad heel erg veel geld ! Hoe hoger het salaris, hoe hoger de eigen bijdrage en ik heb niet het idee dat dat evenredig verdeeld is.
Hoe ben jij van plan om dit probleem het hoofd te bieden ? Wij zijn al op zoek gegaan naar particuliere hulp (een PGB ga ik al niet eens meer aanvragen, want ook daar ontstaan exact dezelfde problemen volgend jaar). Ze laten ons weinig andere keuze, want de kosten voor thuiszorg kunnen we echt niet elke maand opbrengen maar de hulp hebben we wel nodig. En zolang we geen vervangende hulp hebben gevonden snoeien we het aantal uren zorg drastisch terug om zo te voorkomen dat we financieel in de problemen komen.
Misschien dat er morgen iets positiefs komt uit het debat in de 2de Kamer met de Minister President. De SP gaat nog een laatste poging doen om de aangekondigde maatregelen ongedaan te krijgen.
N.b. Voor diegen die willen berekenen wat de maximale eigen bijdrage per maand voor hen is:
Het CAK-BZ houdt de volgende rekenformule aan:
Bruto jaarinkomen x 15 % : 13 perioden (van 4 weken)
Trek van de uitkomst van bovenstaande som vervolgens 140 euro af en dan krijg je de maximale maandelijkse eigen bijdrage.
-
spijkerwim
hoi carolien
Gezien mijn handicap kan ik echt niet met minder hulp toe...
aan een persoonsgebonden budget heb ik nooit gedacht, want ik wil gewoon geholpen worden, en wil geen werkgever worden met alle admin. rompslomp die dat met zich meebrengt..
ik heb net een klachten brief gebaard richting dat college van wijze dames en heren welke in begeleidende brief van CAK worden genoemd.
wil jij mij ailen dan kan ik je mijn uit woede ontsproten bedenksel wel toesturen... misschien een hulpje bij het maken voor eigen klachten brief...
want ik vind wel dat zoveel mogelijk mensen daar een klacht moeten deponeren....
groetjes Wim [email protected]
Gezien mijn handicap kan ik echt niet met minder hulp toe...
aan een persoonsgebonden budget heb ik nooit gedacht, want ik wil gewoon geholpen worden, en wil geen werkgever worden met alle admin. rompslomp die dat met zich meebrengt..
ik heb net een klachten brief gebaard richting dat college van wijze dames en heren welke in begeleidende brief van CAK worden genoemd.
wil jij mij ailen dan kan ik je mijn uit woede ontsproten bedenksel wel toesturen... misschien een hulpje bij het maken voor eigen klachten brief...
want ik vind wel dat zoveel mogelijk mensen daar een klacht moeten deponeren....
groetjes Wim [email protected]
-
Brainless
Het eigen risico gaat van 4,60 naar 11,80
Wat werken ze in de hand??
Iedereen gaat opzoek naar de werkeloze buurvrouw die voor 6,00 p/u bij wil verdienen.
Iedereen gaat opzoek naar de werkeloze buurvrouw die voor 6,00 p/u bij wil verdienen.
-
Kwaker
Dit heet mantelzorg en dat staat al gigantisch onder druk.Het eigen risico gaat van 4,60 naar 11,80
In het najaar wilde de regering de HHD (huishoudelijke zorg) afschaffen, omdat het een soort luxe zou zijn. De instellingen in de thuiszorg hebben hier met succes tegen geprotesteerd. Maar via het drastisch verhogen van de eigen bijdrage heeft Den Haag toch een manier gevonden om mensen uit deze vorm van zorg te werken en alsnog flink te besparen.
Overigens zal dit niet tot besparing leiden, maar tot een verschuiving in de zorgvraag naar duurdere vormen, waardoor o.a. weer groei van de wachtlijsten voor verzorgingshuizen omdat mensen echt niet in staat zijn om de thuiszorg te missen.
Het is een keiharde beslissing van de regering, waar de zorgverzekeraars en de zorginstellingen helemaal niets aan kunnen doen.
We gaan terug naar hoe het voor de oorlog was: ieder voor zichzelf!
-
Arm
Je doet er niks aan .Want zieken en ouderen kunnen nu eenmaal ziet zo makkelijk protesteren.
En wat doet de vakbond .Gewoon zeggen dat je er tegen bent maar echt goede acties tegen deze kabinetsplannen zijn er nog niet geweest.
En dan bedoel ik niet waarmee je alleen burgers mee pest.
Alleen in Amsterdam daar lachen ze om .
Met ze allen naar het binnenhof zoals in de jaren zeventig helaas ben ik zelf daarvoor niet gezond meer voor.
Het heulen met Balkellende met een referendum onder de leden waar van die stomme mensen nog in trappen ook.Dat doen ze.
Want wat is daar nou van terecht gekomen.
Voor mij nooit geen vakbond meer.
En wat doet de vakbond .Gewoon zeggen dat je er tegen bent maar echt goede acties tegen deze kabinetsplannen zijn er nog niet geweest.
En dan bedoel ik niet waarmee je alleen burgers mee pest.
Alleen in Amsterdam daar lachen ze om .
Met ze allen naar het binnenhof zoals in de jaren zeventig helaas ben ik zelf daarvoor niet gezond meer voor.
Het heulen met Balkellende met een referendum onder de leden waar van die stomme mensen nog in trappen ook.Dat doen ze.
Want wat is daar nou van terecht gekomen.
Voor mij nooit geen vakbond meer.