Pagina 1 van 1

Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 09 okt 2012 20:31
door Nicole1971
Ik heb eind december vorig jaar een Qware 10 inch tablet gekregen.
Sinds enkele weken doet de tablet helemaal niets meer en ik kan het niet naar de winkel brengen omdat ik daar geen bonnetje van heb omdat het een kadootje was.
Nu zegt de één dat men met een kado wél terug naar de winkel kan, terwijl de ander zegt dat je er toch echt een aankoopbon voor nodig hebt.
Ik heb uiteraard gevraagd om een bon, maar die is er niet meer. Wat kan ik nu doen?
Ik heb Qware zelf ook het probleem voorgelegd, maar die hebben nog steeds niet gereageerd.
De garantie zou een jaar zijn, dus tot eind december. Moet ik nu naar de winkel, of kan ik het ook opsturen naar Qware? Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft.

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 09 okt 2012 20:36
door dhc
De gulle gever zal aan de bak moeten. Hij/zij is koper en de enige die iets kan regelen.

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 09 okt 2012 20:37
door Bob Schurkjens
En dat terwijl je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. Het leven kan ingewikkeld zijn.

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 09 okt 2012 21:15
door tenormin
Bob Schurkjens schreef:En dat terwijl je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. Het leven kan ingewikkeld zijn.
Ja, da's wel waar, maar als het bit bij het paard niet goed zit, vervang je dat toch ook, prettiger voor het paard :wink:

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 09 okt 2012 21:20
door berndv
Als antwoord op je titel, de garantie veranderd niets als het om een kado gaat. De garantie wordt altijd verstrekt aan de koper, niet de gebruiker.

Het claimen van garantie zonder bon is hier al vaker aan bod gekomen. Blijft een lastig verhaal, soms is via een bankafschrift nog iets te achterhalen, als er contant betaald is, moet er aangetoond kunnen worden dat de tablet bij de winkel gekocht is. En hoe? Geen idee, daar gebruik je normaal de bon voor.

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 09 okt 2012 22:25
door sephora30
Zonder bon geen garantie. Als dat de voorwaarden zijn van de winkel is daar helaas niks aan te doen. Of jij de koper bent of niet maakt niks uit, een bon van een tablet staat niet op naam.

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 09 okt 2012 22:33
door berndv
sephora30 schreef:Zonder bon geen garantie. Als dat de voorwaarden zijn van de winkel is daar helaas niks aan te doen. Of jij de koper bent of niet maakt niks uit, een bon van een tablet staat niet op naam.
Daar zijn wel wat eerdere topics over geweest, het punt is dat je moet aantonen dat het artikel daar gekocht is, en zonder bon is dit nagenoeg niet te doen.

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 09 okt 2012 22:43
door Skillz95
volgens mij is het gewoon geen bon geen garantie.

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 09 okt 2012 23:01
door Chocomelk
berndv schreef: Daar zijn wel wat eerdere topics over geweest, het punt is dat je moet aantonen dat het artikel daar gekocht is, en zonder bon is dit nagenoeg niet te doen.
Mischien heeft die persoon het wel via de pin betaald ?

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 09 okt 2012 23:24
door tenormin
Chocomelk schreef:
berndv schreef: Daar zijn wel wat eerdere topics over geweest, het punt is dat je moet aantonen dat het artikel daar gekocht is, en zonder bon is dit nagenoeg niet te doen.
Mischien heeft die persoon het wel via de pin betaald ?
Met pin betaling krijg je toch ook een bon.

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 09 okt 2012 23:30
door Chocomelk
tenormin schreef:
Met pin betaling krijg je toch ook een bon.
Klopt maar is het ook op het afschrift na te lezen.

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 10 okt 2012 00:23
door Bob Schurkjens
Bon is niet nodig als er een pinbetaling heeft plaats gevonden, zie www.consuwijzer.nl ergens.

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 10 okt 2012 01:12
door 53o
Het claimen van garantie zonder bon is hier al vaker aan bod gekomen. Blijft een lastig verhaal, soms is via een bankafschrift nog iets te achterhalen, als er contant betaald is, moet er aangetoond kunnen worden dat de tablet bij de winkel gekocht is. En hoe? Geen idee, daar gebruik je normaal de bon voor.
Als verkoper in een winkel ben ik hier ook erg strikt in. Als een persoon niet kan aantonen dat een artikel bij mijn winkel of een andere uit hetzelfde concern gekocht is dan geef ik geen service tenzij hiervoor betaald wordt. Lijkt mij toch wel logisch?

Aan TS: Zonder aankoopsbewijs, en dat hoeft niet de factuur te zijn, maar dat kan een afschrift zijn of een hele specifieke indicatie van de aanschaftijd (bij een ipad die meerdere keren per dag over de toonbank gaat kan ik weinig doen met de datum, maar een tablet die maar af en toe verkocht wordt dan vind ik een datum voldoende bewijs als deze dan ook daadwerkelijk verkocht is).
Bon is niet nodig als er een pinbetaling heeft plaats gevonden, zie www.consuwijzer.nl ergens.


Ook al kan ik nu facturen makkelijk terug vinden, met systemen bij andere werkgevers was dit niet altijd hetzelfde.

Hoe dan ook, afschriften van een bedrag wat redelijk overeen kwam met een reele aanschafsprijs werden geaccepteerd voor garantie, maar wat als het een combinatie aankoop betreft? Een afschrift van 800 euro werd niet geaccepteerd voor een tablet van 200 euro.

Gelukkig kan ik nu eindelijk alle facturen opnieuw uitdraaien wanneer mogelijk, maar bij veel bedrijven is dit niet altijd mogelijk. Dat is geen schuld van het bedrijf, de consument is ten alle tijden verantwoordelijk voor het overleggen van een aankoopsbewijs als zij aanspraak willen maken op garantie.

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 10 okt 2012 09:59
door witte angora
Blijft over het aanspraak maken op de fabrieksgarantie, maar hoe doe je dat?

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 10 okt 2012 11:50
door alfatrion
berndv schreef:Als antwoord op je titel, de garantie veranderd niets als het om een kado gaat. De garantie wordt altijd verstrekt aan de koper, niet de gebruiker.
Het komt nog wel eens voor dat winkelpersoneel vragen of het een cadeau is. En het inpakken als je daarop bevestigend antwoord. In deze situatie kan de gebruiker wel aanspraak maken op de garantie, omdat er sprake is van een impliciet derdenbeding. Hijema noemt als voorbeeld dat de ontvanger aanspraak kan maken op de levering ondanks dat er een overeenkomst tot stand is gekomen tussen de vervoerder en de verzender. bron

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 10 okt 2012 16:39
door dhc
witte angora schreef:Blijft over het aanspraak maken op de fabrieksgarantie, maar hoe doe je dat?
moet je even aan BBCS vragen...proest....die zit alleen nog op Vara Kassa te roeptoeteren...

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Geplaatst: 13 okt 2012 13:38
door mukkiefuk
alfatrion schreef:
berndv schreef:Als antwoord op je titel, de garantie veranderd niets als het om een kado gaat. De garantie wordt altijd verstrekt aan de koper, niet de gebruiker.
Het komt nog wel eens voor dat winkelpersoneel vragen of het een cadeau is. En het inpakken als je daarop bevestigend antwoord. In deze situatie kan de gebruiker wel aanspraak maken op de garantie, omdat er sprake is van een impliciet derdenbeding. Hijema noemt als voorbeeld dat de ontvanger aanspraak kan maken op de levering ondanks dat er een overeenkomst tot stand is gekomen tussen de vervoerder en de verzender. bron
Op die manier kun je onder alle verantwoordelijkheden als consument uitkomen.