LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tijdelijke verhuur toegestaan?
-
Tijdelijke verhuur toegestaan?
Hallo,
Heeft iemand toevallig ervaring met het tijdelijk verhuren van een koopwoning onder de leegstandswet? Ik begrijp dat de ene bank hier soepeler mee om gaat dan de andere kredietverstrekker... Iemand toevallig ervaringen met Rabobank of Aegon? Als je niet mag verhuren, zijn leeg laten staan of verkopen de enige optie. Beide zal denk ik ook niet goed zijn in deze tijd. Leegstand komt de waarde mi niet ten goede en gedwongen verkopen zal ook tot een restschuld leiden......
Alvast bedankt voor de reacties...
Heeft iemand toevallig ervaring met het tijdelijk verhuren van een koopwoning onder de leegstandswet? Ik begrijp dat de ene bank hier soepeler mee om gaat dan de andere kredietverstrekker... Iemand toevallig ervaringen met Rabobank of Aegon? Als je niet mag verhuren, zijn leeg laten staan of verkopen de enige optie. Beide zal denk ik ook niet goed zijn in deze tijd. Leegstand komt de waarde mi niet ten goede en gedwongen verkopen zal ook tot een restschuld leiden......
Alvast bedankt voor de reacties...
Re: Tijdelijke verhuur toegestaan?
Leg de vraag eens voor bij je eigen hypotheekverstrekker, dat is de enige die je hier duidelijk antwoord op kan geven.
-
Als je wilt verhuren hoor ik wel eens dat je twee dingen kunt doen:
- Toestemming vragen met het risico dat je die niet krijgt;
- Zonder toestemming verhuren. Zolang je maandelijks netjes blijft betalen zal de hypotheekverstrekker er wellicht ook geen moeite mee hebben / er niet achter komen.
Het mooiste is natuurlijk als je toestemming krijgt van de hypotheekverstrekker, maar het is dus inderdaad de vraag hoe die erin staan....
- Toestemming vragen met het risico dat je die niet krijgt;
- Zonder toestemming verhuren. Zolang je maandelijks netjes blijft betalen zal de hypotheekverstrekker er wellicht ook geen moeite mee hebben / er niet achter komen.
Het mooiste is natuurlijk als je toestemming krijgt van de hypotheekverstrekker, maar het is dus inderdaad de vraag hoe die erin staan....
Persoonlijk zou ik altijd voor de variant met toestemming gaan. Stel de bank komt er na een half jaar achter, dan loop je het risico dat de overeenkomst met hen ontbonden wordt en de verhuurovereenkomst ongeldig. Op dat moment loop je het risico dat de bank van het huis af wil. Daarnaast, als de huurovereenkomst ongeldig wordt verklaard, kan de huurder alle betaalde huur terug eisen. Dus er zitten een behoorlijk aantal grote risico's aan het verhuren van een koopwoning zonder toestemming van de hypotheekverstrekker.
Beste Jeroen,
Voorzichtig met verhuren zonder toestemming!!
Kijk goed in je hypotheekvoorwaarden, in die van mij staat nl. dat de geldverstrekker het recht heeft om mij per direct te onteigengen als ik mijn pand onderverhuur zonder toestemming.
Ik heb geen ervaring met jou geldvestrekker, mijn hypotheek loopt via Quion (nog veel erger), ik heb vanochtend hierover op dit Forum ook een reactie geplaatst, vind je terug als je via zoeken Quion invult.
Gr, Lydie
Voorzichtig met verhuren zonder toestemming!!
Kijk goed in je hypotheekvoorwaarden, in die van mij staat nl. dat de geldverstrekker het recht heeft om mij per direct te onteigengen als ik mijn pand onderverhuur zonder toestemming.
Ik heb geen ervaring met jou geldvestrekker, mijn hypotheek loopt via Quion (nog veel erger), ik heb vanochtend hierover op dit Forum ook een reactie geplaatst, vind je terug als je via zoeken Quion invult.
Gr, Lydie
Met de leegstandswet is toch geen toestemming nodig van de bank?
Mits je aan enkele voorwaarden voldoet zoals het verpanden van de opbrengst aan de bank doet de bank hier doorgaans niet moeilijk over. Verhuur moet ook geschieden met een beroep op de leegstandswet. vraag het gewoon de bank dan krijg je een lijstje met voorwaarden.
Jawel. Die wet regelt vooral de huurbescherming. Toestemming blijft altijd nodig.Zaphod schreef:Met de leegstandswet is toch geen toestemming nodig van de bank?