Panasonic / E-care klacht!
Geplaatst: 14 okt 2012 22:19
In augustus 2011 bij DigitalStreet (in de winkel in Beuningen, inmiddels zijn ze verhuisd naar Heumen) een Panasonic Lumix DMC FZ-100 gekocht. Na een aantal fotoshoots ging ik eea editen (helaas pas veel later) en zag toen dat de kwaliteit van de foto's op z'n zachtst gezegd belabberd was. Heb dat een tijdje aangezien, heel veel instellingen uitgeprobeerd maar zag geen verbetering.
Dus contact opgenomen met E-care, het bedrijf dat reparaties voor Panasonic doet. Ik kon de camera opsturen, samen met een omschrijving van de klacht (ik heb er nog zeer duidelijke foto's bijgedaan van wat er mis was met de kwaliteit). Ik had geen zin om het via Digitalstreet te doen, te omslachtig en had me net zo goed verzend- dan wel reiskosten gekost, dus voor eigen rekening naar E-care verzonden. Eind mei later kwam de camera eindelijk! retour, de printplaat was vervangen. Mooi! dacht ik, maar dat was te vroeg gejuicht. De kwaliteit van de foto's was er niet echt op vooruit gegaan, buiten dat maakte de zoomlens ineens ratelende geluiden.
Een maand of 2 later (eind juli) was ik aan het fotograferen, boem! hield de camera er acuut mee op. Ik dacht dat de accu leeg was maar na een andere te hebben geprobeerd, plus nog een accu die vers uit de oplader kwam, bleek dat de cam gewoon helemaal dood was. Contact opgenomen met E-care, camera weer op eigen kosten opgestuurd, tevens melding gemaakt dat de zoomlens rare geluiden maakt.
Heb daarna meteen een email naar Panasonic gestuurd met de vraag of ik een andere camera kon krijgen, desnoods met bijbetaling, omdat ik er weinig vertrouwen meer in had nu hij binnen nog geen jaar tijd 2 x in reparatie moest, maar zij zeiden 'tja, zolang hij gerepareerd kan worden is dat niet mogelijk.'
Na ongeveer een maand was camera weer terug, de printplaat was opnieuw vervangen. Het gereutel in de lens is echter nog luid en duidelijk hoorbaar, daarnaast merkte ik dat nu de auto-focus niet helemaal goed meer werkt. Ook is er een probleem met de sluitertijd, bijv. bij 6 x kort achter elkaar afdrukken (als de autofocus dat tenminste pakt) gaat de camera uit zichzelf tussendoor ineens 1 foto met sluitertijd van 1 tot 2 seconden maken, om daarna weer terug te gaan naar de normale sluitertijd. Dit heeft niks te maken met het opslaan op de SD kaart, want zo werk ik vaker en vóór de 2e reparatie deed ie dit dus niet. Verder viel me een verschil in kleur en belichting tussen foto's die ik achter elkaar, onder gelijke omstandigheden, had gemaakt.
Ik WEER contact op genomen met Panasonic dat ik het helemaal heb gehad met deze camera. Reactie: ik moest hem dan maar terug brengen naar de dealer, die konden dan zonodig weer contact opnemen met Panasonic, zodat de dealer weer kon kijken wat er mogelijk was mbt inruilen/omruilen/whatever. Omslachtig? Neuj hoe kom je erbij! Maar HELAAS! Digitalstreet vertelde mij dat de camera volgens Panasonic toch naar E-care moet om nagekeken dan wel gerepareerd te worden! Ik Panasonic gebeld, die zeiden 'tja, zolang ie gerepareerd kan worden is omruilen niet mogelijk'. Taktiek van de kapotte grammofoonplaat dus...
Kortom: ik heb een camera van een paar honderd euro gekocht, daarbij nog voor een x bedrag aan accessoires aangeschaft (oa 2 extra accu's, een externe microfoon, speciale flitser, etc), en het ding gaat twee keer kapot binnen een jaar, is inmiddels dan ook 2 keer gerepareerd maar werkt nog steeds niet zoals dat zou moeten! Hij is na 2 bezoekjes aan E-care eerder slechter dan beter geworden. Tot overmaat van ramp lees ik hier op het forum dan een vergelijkbaar verhaal van iemand die z'n Panasonic camera terugkreeg van E-care en ineens honderd-zoveel euro moest betalen voor de reparatie!
IK heb er dus helemaal GEEN vertrouwen meer in. Maar ik mag hem van Panasonic wel weer ter reparatie naar E-care sturen, ditmaal via Digitalstreet zelf, en dan in de hoop dat ergens iemand wakker wordt, na gaat denken en zegt 'heej, die camera is gewoon een barrel, we geven die man een andere.' De service van Panasonic laat ZEER te wensen over. Ook kan men zijn twijfels hebben over de efficiëncy van E-care, in ieder geval als het op reparatie/herstel van Panasonic camera's aankomt. Nu mag ik de cam alsnog retour sturen of persoonlijk naar Digitalstreet brengen, oftewel wéér extra kosten! Normaal lig ik daar niet wakker van, als het ook z'n vruchten afwerpt, maar dit is gewoon idioot! Ik heb tot 5 keer toe tegen betrokken partijen gezegd dat ik bereid ben om geld BIJ TE BETALEN om van deze camera af te komen als ik daar een goed werkend exemplaar voor terug krijg, geen respons en ondertussen word ik gewoon van het Panasonic kastje naar de E-care muur gestuurd!
Dus, conclusie: Panasonic is leuk spul, zolang het werkt. Zodra er iets fout gaat heb je een probleem. MAAR: ik ga me er hard voor maken dat ik op wat voor manier dan ook een andere camera krijg, mocht dat zo zijn zal ik de resultaten en stappen die ik heb ondernomen hier vermelden, misschien dat iemand er dan nog wat aan heeft.
grtzzz...
Dus contact opgenomen met E-care, het bedrijf dat reparaties voor Panasonic doet. Ik kon de camera opsturen, samen met een omschrijving van de klacht (ik heb er nog zeer duidelijke foto's bijgedaan van wat er mis was met de kwaliteit). Ik had geen zin om het via Digitalstreet te doen, te omslachtig en had me net zo goed verzend- dan wel reiskosten gekost, dus voor eigen rekening naar E-care verzonden. Eind mei later kwam de camera eindelijk! retour, de printplaat was vervangen. Mooi! dacht ik, maar dat was te vroeg gejuicht. De kwaliteit van de foto's was er niet echt op vooruit gegaan, buiten dat maakte de zoomlens ineens ratelende geluiden.
Een maand of 2 later (eind juli) was ik aan het fotograferen, boem! hield de camera er acuut mee op. Ik dacht dat de accu leeg was maar na een andere te hebben geprobeerd, plus nog een accu die vers uit de oplader kwam, bleek dat de cam gewoon helemaal dood was. Contact opgenomen met E-care, camera weer op eigen kosten opgestuurd, tevens melding gemaakt dat de zoomlens rare geluiden maakt.
Heb daarna meteen een email naar Panasonic gestuurd met de vraag of ik een andere camera kon krijgen, desnoods met bijbetaling, omdat ik er weinig vertrouwen meer in had nu hij binnen nog geen jaar tijd 2 x in reparatie moest, maar zij zeiden 'tja, zolang hij gerepareerd kan worden is dat niet mogelijk.'
Na ongeveer een maand was camera weer terug, de printplaat was opnieuw vervangen. Het gereutel in de lens is echter nog luid en duidelijk hoorbaar, daarnaast merkte ik dat nu de auto-focus niet helemaal goed meer werkt. Ook is er een probleem met de sluitertijd, bijv. bij 6 x kort achter elkaar afdrukken (als de autofocus dat tenminste pakt) gaat de camera uit zichzelf tussendoor ineens 1 foto met sluitertijd van 1 tot 2 seconden maken, om daarna weer terug te gaan naar de normale sluitertijd. Dit heeft niks te maken met het opslaan op de SD kaart, want zo werk ik vaker en vóór de 2e reparatie deed ie dit dus niet. Verder viel me een verschil in kleur en belichting tussen foto's die ik achter elkaar, onder gelijke omstandigheden, had gemaakt.
Ik WEER contact op genomen met Panasonic dat ik het helemaal heb gehad met deze camera. Reactie: ik moest hem dan maar terug brengen naar de dealer, die konden dan zonodig weer contact opnemen met Panasonic, zodat de dealer weer kon kijken wat er mogelijk was mbt inruilen/omruilen/whatever. Omslachtig? Neuj hoe kom je erbij! Maar HELAAS! Digitalstreet vertelde mij dat de camera volgens Panasonic toch naar E-care moet om nagekeken dan wel gerepareerd te worden! Ik Panasonic gebeld, die zeiden 'tja, zolang ie gerepareerd kan worden is omruilen niet mogelijk'. Taktiek van de kapotte grammofoonplaat dus...
Kortom: ik heb een camera van een paar honderd euro gekocht, daarbij nog voor een x bedrag aan accessoires aangeschaft (oa 2 extra accu's, een externe microfoon, speciale flitser, etc), en het ding gaat twee keer kapot binnen een jaar, is inmiddels dan ook 2 keer gerepareerd maar werkt nog steeds niet zoals dat zou moeten! Hij is na 2 bezoekjes aan E-care eerder slechter dan beter geworden. Tot overmaat van ramp lees ik hier op het forum dan een vergelijkbaar verhaal van iemand die z'n Panasonic camera terugkreeg van E-care en ineens honderd-zoveel euro moest betalen voor de reparatie!
IK heb er dus helemaal GEEN vertrouwen meer in. Maar ik mag hem van Panasonic wel weer ter reparatie naar E-care sturen, ditmaal via Digitalstreet zelf, en dan in de hoop dat ergens iemand wakker wordt, na gaat denken en zegt 'heej, die camera is gewoon een barrel, we geven die man een andere.' De service van Panasonic laat ZEER te wensen over. Ook kan men zijn twijfels hebben over de efficiëncy van E-care, in ieder geval als het op reparatie/herstel van Panasonic camera's aankomt. Nu mag ik de cam alsnog retour sturen of persoonlijk naar Digitalstreet brengen, oftewel wéér extra kosten! Normaal lig ik daar niet wakker van, als het ook z'n vruchten afwerpt, maar dit is gewoon idioot! Ik heb tot 5 keer toe tegen betrokken partijen gezegd dat ik bereid ben om geld BIJ TE BETALEN om van deze camera af te komen als ik daar een goed werkend exemplaar voor terug krijg, geen respons en ondertussen word ik gewoon van het Panasonic kastje naar de E-care muur gestuurd!
Dus, conclusie: Panasonic is leuk spul, zolang het werkt. Zodra er iets fout gaat heb je een probleem. MAAR: ik ga me er hard voor maken dat ik op wat voor manier dan ook een andere camera krijg, mocht dat zo zijn zal ik de resultaten en stappen die ik heb ondernomen hier vermelden, misschien dat iemand er dan nog wat aan heeft.
grtzzz...