LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DUO / IB-Groep Kunnen niet lezen!!!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
renegade66

DUO / IB-Groep Kunnen niet lezen!!!

Ongelezen bericht door renegade66 »

Beste Allemaal, DUO is een zeer onredelijke instelling en dat is nog zacht uitgedrukt.
in 2007 ben ik een opleiding gaan volgen MBO niveau 4 Directie Secretaresse, Deze heb ik moeten afbreken door een zeer vervelende zwangerschap, ik heb een nette brief gestuurd op advies van de school. Het zou gaan om kwijtschelden van het lesgeld, ik denk dat doe ik, heb zelf niet voor de situatie gekozen.

In het kort uitgelegd: tijdens mijn studie raakte ik zwanger, helemaal blij uiteraard, van een tweeling dat overkomt je niet vaak.
Ik leefde in een roes, volgde mijn opleiding goed en ineens begonnen er problemen te komen rondom de zwangerschap, 1 kindje is met 21 weken overleden en ons andere kindje was ook al bijna opgegeven.
Allerlei onderzoeken gehad, ook een universitair ziekenhuis heeft speciale echo's gemaakt, toch wonder boven wonder was ons kindje wat nog leefde een vechtertje, ze is uiteindelijk met 38 weken ter wereld gekomen, maar niet zonder slag of stoot, ze heeft een ernstige nierafwijking en dat draagt veel zorgen mee.

Ik heb dit alles netjes in een brief gezet en wat krijg ik terug, het gaat om familie-lid tweede graad. Dat is toch van de zotte het gaat hier om mijn eigen kind (is altijd nog 1e graad).

Hierop heb ik al 4 brieven geschreven, en ik heb vorige week maar een harde brief geschreven met daarin het volgende:

Geachte meneer/mevrouw,

Hierbij wil ik nogmaals bezwaar maken tegen het terugbetalen van het lesgeld 2008 - 2009.
Tijdens mijn studie ben ik in verwachting geraakt van een tweeling, helemaal op een roze wolk alles zag er rooskleurig uit.
Ik zou mijn opleiding afmaken en mijn moeder zou na de bevalling kunnen oppassen, het plaatje klopte helemaal.
Plotseling werd die mooie droom een hele nare nachtmerrie, het ging totaal niet goed met de zwangerschap, één van onze tweeling kwam te overlijden en de andere helft leek het ook niet goed mee te gaan. Er kwamen medische onderzoeken, verschillende echo's en ze hadden alles al opgegeven.
Wonder boven wonder kwam ons kindje (1 helft van een tweeling) levend ter wereld op 1 - .. - 2008 met een zeer ernstige nier-afwijking.
De hele medische molen begon, ik zat in een trein die maar door denderde, er kwam geen einde aan, ik kon er niet uit want als je pas moeder bent geworden van je eerste kindje ga je door, voor je kindje doe je alles.
ze is geboren op 1 .... , haar levenloze tweeling-zusje heb ik die gehele zwangerschap nog wel meegedragen en dit dochtertje hebben wij op 5 - .. -2008 begraven, dat is niet makkelijk dat kan ik wel zeggen.

School heeft mij in die tijd goed opgevangen, ik heb thuis tussendoor nog aardig wat kunnen maken qua huiswerk.
Ook toen ons dochtertje 3 maanden verbleef in het UMC .........., te ............. ik was daar dag en nacht en probeerde tussendoor het één en ander aan school te doen.
Maart 2009 kwamen we weer uit het ziekenhuis, ik probeerde er alles aan te doen mij te richten op school, maar door alles ben ik als een plump-pudding helemaal in elkaar gezakt, een kraamtijd heb ik niet gehad en ik ging maar door en ik probeerde overal mijn best voor te doen, zo ook voor school.

In april 2009 heb ik toch het moeilijke besluit genomen/moeten nemen om te stoppen met school, ik heb mij volledig laten uitschrijven, ik moest gaan voor mijn dochtertje, zij had haar moeder nodig en alle controles 1 keer in de maand naar het UMC ............ te ............ dat deed je en dat hoorde erbij, zwaar was het zeker.

School heeft mij geadviseerd om in bezwaar te gaan en vragen om kwijtschelding van het lesgeld want gezien mijn situatie zou dat heel normaal zijn, ik heb bezwaar gemaakt en jullie hebben dat allemaal weggeveegd onder het mom dat het zou gaan om een familie-lid tweede graad, maar dat is niet waar.
Mijn man en ik hebben wel een leeftijdsverschil van 19 jaar maar het gaat toch wel echt om mijn eigen dochtertje die ziek is geboren, geen kleinkind zoals jullie beamen.
Ik heb haar zelf ter wereld gezet en ze is in mij verwekt, het klinkt wat krom dat ik het zo zeg maar ik moet jullie toch duidelijk maken dat het gaat om FAMILIELID EERSTE GRAAD.

Maar er word nog niks mee gedaan, ben ik nou GEK of zijn ze daar nou heel erg onmenselijk?

Er word ook door hunzelf gezegd over de telefoon, als u een asielzoeker was geweest dan waren de mogelijkheden wel anders geweest. DIT IS TOCH VAN DE ZOTTE!!!
Laatst gewijzigd door renegade66 op 16 okt 2012 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje

Re: DUO / IB-Groep Kunnen niet lezen!!!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

En ik de hele tijd denken dat je een man bent :oops: of mis ik iets?

renegade66

Niks met onmenselijk te maken, gewoon zakelijk. Je hebt ten onrechte studiefinanciering gehad, dat moet worden terug betaald.
lezen is nog steeds moeilijk vogels????? je kan zo bij DUO aan het werk :P
het gaat om lesgeld en dat is heel iets anders dan studiefinanciering.
lesgeld krijg je niet maar moet je betalen.
hiervan kun je kwijtschelding krijgen mits er een goede reden is.

niks zakelijks aan dus maar gewoon mogelijkheden die iedere nederlander kan gebruiken.
(lekker bijdehand dan)
wie is er nu bijdehand??????

en ja, mijn vrouw mag onder mijn naam schrijven hoewel dat wel ff verwarrend is. normaal doet ze dit niet.

bij deze dus, nu geef ik (renegade66) de antwoorden terug.

renegade66

Om het lekker duidelijk te houden. Ze kan toch voor zichzelf spreken en een eigen account aan maken?
tuurlijk kan dat, maar waarom moeilijk doen als het zo ook kan.

of wordt het dan te moeilijk voor je??? :lol: :lol:

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

vogels schreef:Lesgeld zou n.m.m. idd moeten worden kwijtgescholden:

http://www.ib-groep.nl/particulieren/le ... rijgen.asp
Klopt, maar de brief gaat niet over het lesgeld.
renegade66 schreef:Hierbij wil ik nogmaals bezwaar maken tegen het terugbetalen van de ontvangen studiefinanciering.
en even verderop:
renegade66 schreef:School heeft mij geadviseerd om in bezwaar te gaan en vragen om kwijtschelding van de studiefinanciering want gezien mijn situatie zou dat heel normaal zijn,
Dus dit is een beetje een overbodige reactie:
renegade66 schreef:het gaat om lesgeld en dat is heel iets anders dan studiefinanciering.
lesgeld krijg je niet maar moet je betalen.
hiervan kun je kwijtschelding krijgen mits er een goede reden is.
Misschien het juiste bezwaar schrijven, bezwaar leveren op de juiste punten, onderbouwd met de voorwaarden welke ze zelf opstellen.

En tevens misschien dikgedrukt melden dat het om jullie dochter gaat, wat toch echt geen 2e graad is, maar 1e graad.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ah rr!

ja natuurlijk! kan dat ....sorry :oops: maar ja kan toch dat ik verkeerd ingeschat had...

iedereen is vrij om met haar account te doen wat hij wilt,als je vrouw even wilt schrijven prima toch!!!

ArneLH

Ongelezen bericht door ArneLH »

Ik zou trouwens wel overal expliciet inzetten dat het geen beroep (of bezwaar) meer is, anders wordt als het goed is het 2e bezwaar al doorgezonden naar de rechtbank (art. 2:3 Awb), met het gevolg dat je griffierecht moet betalen.

renegade66

oeps, er zat dus wel een foutje in het bericht. gelukkig staat het in de brief wel goed.

om het wat duidelijker te maken is het nu aangepast.
Als jullie naar instanties net zo onduidelijk zijn, vind ik het niet vreemd dat je om de haverklap gedoe met instanties hebt (zoals te lezen in diverse postings).
moet je nu echt op alle slakken zout leggen en mensen gelijk weer afkraken?
heb je nu echt niks beters te doen?

geef gewoon advies en reageer anders niet.

@arneL,

bedankt voor het goede advies. maar zo slim waren we al.

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Als je echt zo'n brief naar DUO hebt gestuurd dan kan ik me voorstellen dat ze er niet veel chocola van kunnen maken.

Natuurlijk is het begrijpelijk dat het je hoog zit, maar bij officiële instanties bereik je meer als je probeert om zakelijk en bondig op te schrijven wat de situatie is en wat je verzoek is. Met je emoties kun je beter terecht bij je familie- en vriendenkring dan bij een anonieme organisatie als DUO.

renegade66

Is hij ook, maar mss zit vrouwtje lief onder zijn account te schrijven? (lekker bijdehand dan)
wie begon er ook alweer?

renegade66

tsja, waarom zou ik zakelijk moeten schijven? wij zijn ook maar mensen met een gevoel.
er wordt gewoon uitgelegd wat we hebben meegemaakt om duidelijkheid te scheppen bij een log instituut zoals de overheid is.

het is toch gewoon niet normaal dat na zoveel meegemaakt te hebben en 3 jaar vechten tegen dit orgaan, je te horen moet krijgen dat je beter een asielzoeker had kunnen zijn, dan was het makkelijker geweest, want daar gelden andere regels voor.

zet anders eens een voorbeeld neer, dan leer ik er misschien ook wat van.

asterix346

Ongelezen bericht door asterix346 »

renegade66 schreef:tsja, waarom zou ik zakelijk moeten schijven?
Omdat dat het beste resultaat oplevert.

Besef wel dat als je in april uitschrijft je slechts een klein deel van het lesgeld terug kan krijgen. Heb je dat op tijd en voorzien van de benodigde verklaring van een arts aangevraagd?

Asterix.

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

renegade66 schreef:er wordt gewoon uitgelegd wat we hebben meegemaakt om duidelijkheid te scheppen bij een log instituut zoals de overheid is.
Dat is een denkfout. Je schept duidelijkheid door je bij de feiten te houden en de rest achterwege te laten.
Wat je allemaal meegemaakt hebt kun je kwijt bij je vrienden en familie, maar niet bij een anonieme DUO-medewerker. Die DUO-medewerker kent jou niet en kan niks met jouw verhaal, en dus heeft het ook geen meerwaarde om het te vertellen.
renegade66 schreef:zet anders eens een voorbeeld neer, dan leer ik er misschien ook wat van.
Zoiets?
Geachte heer, mevrouw,

In uw brief van [datum] met het kenmerk [vul hier kenmerk in] heeft u mij meegedeeld dat de studiefinanciering over het studiejaar 2008-2009 door mij terugbetaald moet worden omdat ik mijn opleiding "MBO niveau 4 directiesecretaresse" niet afgemaakt heb. Echter, volgens paragraaf [paragraafnummer] van uw voorwaarden ben ik geen terugbetaling verschuldigd als het afbreken van een opleiding het gevolg is van medische omstandigheden.

Aangezien ik in het genoemde studiejaar te maken heb gehad met een zeer problematisch verlopen zwangerschap die het mij onmogelijk heeft gemaakt om de opleiding met goed gevolg af te ronden ben ik van mening dat de hierboven genoemde paragraaf uit uw voorwaarden op mij van toepassing is en dat ik geen terugbetaling verschuldigd ben.

Graag ontvang ik van u een schriftelijke reactie op deze brief.

Met vriendelijke groet,
[jouw naam]
(disclaimer: dit is maar een voorbeeldje. Ik voel me niet verantwoordelijk voor de gevolgen als je dit daadwerkelijk naar Groningen stuurt)

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

renegade66 schreef:tsja, waarom zou ik zakelijk moeten schijven? wij zijn ook maar mensen met een gevoel.
e
Gevoel kan je niet ruiken in geschreven tekst zodat het al gauw tot een verkeerde interpretatie leidt. Gewoon zakelijk de feiten opsommen zorgt ervoor dat de lezer in ieder geval zeker weet waar het over gaat.

Het feit dat het nu fout loopt geeft wel aan dat het niet zakelijk schrijven inderdaad niet voor het gewenste resultaat zorgt.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

renegade66 schreef:tsja, waarom zou ik zakelijk moeten schijven? wij zijn ook maar mensen met een gevoel.
er wordt gewoon uitgelegd wat we hebben meegemaakt om duidelijkheid te scheppen bij een log instituut zoals de overheid is.
Het schept dus geen duidelijkheid voor DUO/IB groep. Je zult duidelijk moeten maken dat het om familiedlid eerstegraad gaat, daar zit bij DUO de fout. Het verzoek is niet afgewezen, omdat men niet kan begrijpen wat jullie hebben meegemaakt, het wordt niet afgewezen omdat het allemaal niet erg genoeg zou zijn, maar omdat zij de fout hebben gemaakt het als familielid tweedegraad te zien.

asterix346

@TS.

Je begint in oktober 2012 over iets wat volgens jou in 2009 is gebeurd. Mensen geven daarop een reactie. Daarna zwijg je in alle talen. Waarom?

Asterix.

renegade66

@TS.

Je begint in oktober 2012 over iets wat volgens jou in 2009 is gebeurd. Mensen geven daarop een reactie. Daarna zwijg je in alle talen. Waarom?

Asterix.
hoezo ik zwijg in alle talen???
ben ik verplicht overal op te antwoorden?????

ik heb de adviezen gelezen en ben daar mee bezig.
zodra er meer bekend is wordt dat vanzelf aangegeven.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

asterix346 schreef:@TS.

Asterix.
Renegade heeft die 16de oktober meerdermale gereageerd, soms moet je afwachten hoe iets
afloopt doordat je mischien wel moet wachten op antwoord van een instantie of dergelijke.

asterix346

renegade66 schreef: ben ik verplicht overal op te antwoorden?????
Nee, daar ben je niet toe verplicht. Ik maakte alleen een opmerking over de hoogte van het bedrag wat je eventueel terug zou kunnen krijgen en vroeg of je het tijdig en voorzien van de juiste verklaring had aangevraagd. Gewoon een poging om de situatie duidelijk te krijgen. Als je dan niet wil antwoorden vind ik dat jammer.

Succes ermee,

Asterix.

Gesloten