Pagina 1 van 1

prijsoverzicht wordt niet aan consument verstrekt

Geplaatst: 16 dec 2003 11:43
door cammi
****** geen prijslijsten *****

Beste lezers,

Ik heb gemerkt dat verscheidene verzekeraars geen prijsoverzicht aan de consument beschikbaar stellen. Bijvoorbeeld: voor de autoverzekering, voor de ziektekostenverzekering. Misschien zijn er uitzonderingen, (UNIVE ziektekosten??), maar ik weet van FBTO, Ohra en AGIS(?, weet ik niet zeker), dat deze overzichten niet beschikbaar zijn.
Mijn stelling hierover is: dit kan een vorm van consumentenmisleding zijn. Immers ongunstige prijsstijgingen in de toekomst, bijv. bij ziektekostenverzekeringen de toename van de premie met de leeftijd en tot welke leeftijd , zijn niet zichtbaar. Dus al die "online-offertes" vind ik allemaal waardeloos. Het gaat bij de meeste verzekeringen om een totaal plaatje: je moet ook weten of je een postcode-toeslag betaalt, welke andere soorten (ziektekosten-)verzekeringen bij de zelfde verzekeraar aangeboden worden etc. etc. En deze info krijg je niet via een "online-offerte". Uberhaupt is de informatie op de sites van verzekeraars vaak erg summier. Ik zou iedereen die een verzekering overweegt ook atijd willen aanraden om de complete polisvoorwaarden door te lezen, alvorens een beslissing te nemen. De complete ploisvoorwaarden worden meestal niet spontaan gestuurd, meestal moet je er om vragen. Als zij wel gestuurd worden, is dat een pre voor die verzekering, want dat is de enige juiste en nette manier.

Graag jullie mening over het ontbreken van de prijslijsten en over de online-offerten.

P.S. Ook aan een offerte via een brief met als inhoud "u gaat ... betalen per maand hecht ik geen enkel belang. In mijn ogen is alleen het prijsoverzicht belangrijk, dan kun je het zelf zien. En een enkele optelling kun je zelf wel maken.

groeten, Cammi

Re: prijsoverzicht wordt niet aan consument verstrekt

Geplaatst: 16 dec 2003 21:54
door Simon
een goede tussenpersoon kan op alle onduidelijkheden antwoord geven.

Re: prijsoverzicht wordt niet aan consument verstrekt

Geplaatst: 28 dec 2003 12:09
door cammi
Ik reageer op de reactie van Simon.

Simon zegt dat een goede tussenpersoon op alle vragen een antwoord kan geven.

Ik denk dat hij geen gelijk heeft. Immers er zijn ook zgn. "directwriters", zoals de OHRA en de FBTO. Verder heb ik nu juist betoogd dat het belangrijk is om een prijsoverzicht voor je neus te hebben. Ik denk dat ook de tussenpersoon deze niet bezit, aangezien de verzekeringsmaatschappijen deze niet meer verstrekken. WIE WEET DE NAMEN TE NOEMEN VAN (ZIEKTEKOSTEN- en AUTO) VERZEKERINGEN DIE NOG WEL PRIJSLIJSTEN HANTEREN?

GROETEN VAN CAMMI.

Re: prijsoverzicht wordt niet aan consument verstrekt

Geplaatst: 06 jan 2004 22:18
door Simon
hallo Cammi,

hieronder staat een willekeurige premietabel van een willekerige maatschappij (de eerste de beste waarnaar ik op zoek ging). Zal een beetje onleesbaar zijn, maar het gaat om het idee.

groet, Simon


Premietabel Ziektekostenverzekering Top

Eigen risico
- Gezin 0,00 120,00 230,00 460,00 680,00 910,00
- Alleenstaand 0,00 60,00 115,00 230,00 340,00 455,00
t/m 27 jaar 114,07 109,13 104,83 95,26 88,06 82,89
28 - 34 jaar 121,64 116,64 112,35 102,44 95.85 90,49
35 - 39 jaar 133,26 128,25 124,06 115,01 107,82 102,14
40 - 44 jaar 146,67 141,72 137,41 128,20 121,60 115,50
45 - 49 jaar 162,94 157,96 153,64 144,99 138,36 131,84
50 - 59 jaar 168,78 163,83 159,54 150,97 144,36 137,62
60 - 64 jaar 174,59 169,68 165,41 157,28 150,23 143,42
kinderen 59,36 58,89 58,10 56,31 55,71 55,11

maandpremies en bedragen in euro's en geldig tot 31-12-2003
gebaseerd op klasse 3-verzekering en exclusief wettelijke bijdragen
voor maximaal 2 kinderen tot 18 jaar is premie verschuldigd
voor studerende kinderen van 18 tot 27 jaar meeverzekerd op de polis is de kinderpremie (0-17) verschuldigd
kortingen bij termijnbetaling: kwartaal 2,0 %, halfjaar 3,7 % en jaar 5,4 %

Re: prijsoverzicht wordt niet aan consument verstrekt

Geplaatst: 08 jan 2004 20:38
door cammi
Beste Simon, bedankt voor je alerte reactie.
Toch denk ik nog steeds dat veel (particuliere) ziektekostenverzekeringen deze overzichten niet verstrekken c.q. niet op het internet zetten. Voorbeelden zijn oa. de AGIS, die vrij agressief mailings heeft verstuurd. Nog agressiever was de TRIAS. En onlangs ontving ik nog de NVS folder. Deze verzekeringen versturen allemaal een dikke envelop, maar in geen enkele zit een prijsoverzicht. Ik vind de prijs toch het eerste waar je in geinteresseerd bent. En zeker als je voordelig bent, dan wil je als verzekeringsmaatschappij die prijs toch wel laten zien?
Bij autoverzekeringen heb ik dezelfde ervaring. Is het misschien te wijten aan de werkwijze via de computer?
Ik denk dat er meer achter zit. De verzekeraars WILLEN geen transparantie meer verschaffen: dat brengt ze maar in een slechte concurrentie-positie, als de concurrent ook geen prijsoverzichten verstrekt.

Re: prijsoverzicht wordt niet aan consument verstrekt

Geplaatst: 08 jan 2004 21:01
door 16again
Met zo'n openbare prijstabel wordt het voor de consument erg makkelijk om de prijs te berekenen voor zijn keuze/situatie.

Echter, voor de concurrent is de prijsstelling dan net zo openbaar en wordt het net zo makkelijk om de eigen prijzen net te laten zakken tot onder die van de concurrent
De extra concurrentie is misschien goed voor de consument, maar niet voor de branche

Re: prijsoverzicht wordt niet aan consument verstrekt

Geplaatst: 08 jan 2004 22:15
door Simon
Zoals ik al eerder aangaf zijn tussenpersonen gewoon in het bezit van dergelijke prijsoverzichten. Als je wilt 'doe het zelven' door naar bijv. OHRA, Agis of Univé te gaan, zul je ook zelf achter zo'n overzicht moeten zien te komen.

Voor autoverzekeringen wordt inderdaad nog maar nauwelijks gebruik gemaakt van premietabellen. Dat komt doordat de berekening dusdanig ingewikkeld is (o.a. afschuwelijk veel kortingen en toeslagen), dat offerte programatuur dit bijna geheel heeft overgenomen.

De verzekeraars geven hun tarieven gewoon weg. Voor concurrentie zijn ze niet bang. Hoe denk je dat Independer de premies kan berekenen? juist.

Ik kan nog wel een paar prijsoverzichten hier neer zetten. Alleen niet nu, ik heb ze even niet bij de hand. Van Avero en de Amersfoortse weet ik zeker dat ze prijsoverzichten verstrekken. Bij de Amersfoortse staat dit zelfs gewoon in de brochure.

Re: prijsoverzicht wordt niet aan consument verstrekt

Geplaatst: 08 jan 2004 22:19
door Gast
Via Google kun je een overzicht van alle maatschappijen vinden.

Re: prijsoverzicht wordt niet aan consument verstrekt

Geplaatst: 17 jan 2005 14:07
door micro
hallo
wat mijn ervaring zo langzamer hand is dat er een speciale ziekte kosten verzekering moet komen voor 50+
als je bij unive kijkt betalen wij nog steeds voor kraam verzorging en ook de bereid heid om langs te komen is niet om over naar huis te schrijven
ook de kleine lettertjes moeten goed gelezen worden
bv alternatieve genees wijze en fysio als je later leest(in de polis) moeten ze aan gesloten zijn zo niet kun je de vergoeding wel vergeten
ook bepaalde middelen die voor mij wel goed zijn en helpen wordt weer niet vergoed maar wel de premie verhogen.
want de minister heeft bepaalt welke middelen wel en wat niet vergoed wordt ik hoop niet dat de minister ergens last van krijgt en nu net medicijnen nodig heeft wat niet vergoed wordt(maar ja hij kan het betalen )
dus met andere woorden ik ben voor een algemene ziekte kosten verzekering en wie bepaalde modules wil hebben dat je dat naar keuze kunt doen.

gast