LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Omega horloge beschadigd, bij vervanging van de batterijen

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Spezia

Omega horloge beschadigd, bij vervanging van de batterijen

Ongelezen bericht door Spezia »

Introductie
In 2008 ging ik trouwen, we hebben toen bij een Juwelier in Assen, twee Omega horloges gekocht.

Probleem 1
Paar maanden terug moest ik de batterijen laten vervangen van mijn horloge. Ik koos om terug te gaan naar dezelfde juwelier.
Deze heeft vervolgens de batterijen vervangen, maar bij aankomst thuis kwam ik tot mijn schrik diepe krassen tegen, aan de achterkant.
Na telefonisch contact, ben ik teruggegaan naar de Juwelier. Verdere navraag is er toen gezegd dat de krassen veroorzaakt is door een gereedschap die is vast komen te zitten. Ze hebben mijn horloge toen weer ingenomen om de krassen te verhelpen.
Echter toen ik het terugkreeg was, ik niet blij, omdat de krassen (met putjes) nog zichtbaar waren.

Probleem 2
Ik heb toen een aansprakelijkheidsbrief geschreven naar de Juwelier, omdat ze zelf vonden dat ze goed werk hadden afgeleverd. Ik kreeg een brief terug, met mededeling dat ze niet mee akkoord gaan en voor klachten dat ik contact moet opnemen met Federatie Goud en Zilver.
Na paar mailwisselingen kwam het volgende uit:
Inmiddels heeft een deskundige van onze klachtencommissie naar de kwestie met Juwelier gekeken en deze is tot de volgende conclusie gekomen.

Bij het openmaken van een horlogekast om een batterij te vervangen is het niet onmogelijk dat hierbij beschadigingen ontstaan. De mate van deze beschadigingen hangt af van het materiaal van de kast. Hoe zachter dit materiaal, hoe eerder beschadigingen ontstaan. Het is dan de taak van de horlogemaker om de beschadigingen zo veel mogelijk weg te werken. Helemaal wegwerken is niet in alle gevallen mogelijk..

Onze deskundige is van mening dat Juwelier in uw geval correct heeft gehandeld. De kwestie van de krasjes op de deksel en de kast ten gevolge van het openen van de kast en het zwarte puntje op het deksel is door de juwelier serieus afgehandeld. Verder heeft hij het deksel gepolijst om de krasjes daarop te verhelpen. Ook uw argwaan over de waterdichtheid heeft hij op correcte wijze geprobeerd weg te nemen door in uw bijzijn nogmaals hierop te testen.

Het lijkt onze deskundige buitenproportioneel om, gezien de, met alle respect, toch geringe schade, een geheel nieuwe kast en deksel te claimen. Ook het claimen van reistijd- en kosten acht hij niet redelijk.
Een horloge van vier jaar oud is niet meer als nieuw en er is sprake van een jaarlijkse afschrijving.
Een claim als die van u zou ertoe leiden, dat het horloge praktisch in de nieuwstaat wordt gebracht, zoals het er in 2008 bij de aankoop uitzag. Deze claim lijkt onze deskundige niet redelijk. Indien u een nieuwe kast en deksel wenst, zullen de kosten hiervoor voor u zijn en niet voor de juwelier.

Op grond van deze argumenten acht onze klachtencommissie uw klacht ongegrond.

Gezien bovenstaande is er voor ons verder geen rol in deze kwestie weggelegd. Indien u het niet eens bent met de conclusie van onze klachtencommissie, kunt u zich wenden tot de Geschillencommissie Sieraden en Uurwerken (http://www.degeschillencommissie.nl). Juwelier is hier nog niet bij aangesloten, maar met instemming van beide partijen kan gekeken worden of deze geschillencommissie de zaak toch in behandeling kan nemen.
Mijn vraag of graag jullie mening:
1. Wat is een redelijk claim? of ben ik onredig? Bottomline:Ik wil mijn horloge terugkrijgen zoals ik bij ze heb afgeleverd of zover mogelijk in originele.
2. Hoe partijdig / onpartijdig is Federatie Goud & Zilver / NJU ?
3. Kan ik beter via de Geschillencommisie mijn gelijk halen? of is er een alternatief?

nevermind

Re: Omega horloge beschadigd, bij vervanging van de batterijen

Ongelezen bericht door nevermind »

Onzin verhaal van de juwelier en Federatie Goud en Zilver. :mrgreen:
Ik denk, dat deze federatie geen onafhankelijk orgaan is.
Een juwelier/horlogemaker heeft het goede gereedschap, om de deksel aan de achterkant te openen.

Het zou mooi zijn, als bij iedere horloge na het verwisselen/vervangen van de batterij de achterkant met krassen bedekt is.
Vorige week nog bij een horloge van mij de batterij laten vervangen.
Daar is helemaal niets van een krasje zichtbaar.
Het enige, wat er van tevoren is besproken, dat er geen garantie op waterproof meer gegeven kan worden.

Als zij het al aanbieden, zou ik direct de geschillenkommisie inschakelen.
Laatst gewijzigd door nevermind op 18 okt 2012 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat je om een oplossing van de beschadigingen vraagt lijkt me redelijk, zonder het gezien te hebben is het uiteraard moeilijk een uitspraak te doen of iemand anders het qua kwaliteit wel redelijk vindt.
De brief heeft het namelijk of krasjes, terwijl TS het heeft over krassen.
Ook het claimen van reistijd- en kosten acht hij niet redelijk.
Bij het claimen van reiskosten en vooral reistijd krijg ik toch wel een "onderste uit de kan" gevoel.
Laatst gewijzigd door bprosman op 18 okt 2012 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Spezia

- Reiskosten en reistijd wordt als onredelijk gezien, heb dus besloten om dat niet mee te nemen in mijn zaak.

Het is de vraag of we überhaubt naar de geschillencommissie kunnen gaan. De Juwelier is hier nog niet bij aangesloten.
Alleen heb ik een onderbuik gevoeld mbt de geschillencommissie namelijk NJU / Federatie Goud & Zilver zitten er ook in. Ik kan alleen maar hopen dat niet dezelfde deskundige krijg...

Zeker als ik een brief van ze krijg en een deskundige zegt in trend van:
openmaken van een horlogekast om een batterij te vervangen is het niet onmogelijk dat hierbij beschadigingen ontstaan
Het is dan de taak van de horlogemaker om de beschadigingen zo veel mogelijk weg te werken. Helemaal wegwerken is niet in alle gevallen mogelijk.
met alle respect, toch geringe schade, een geheel nieuwe kast en deksel te claimen
etc.
Een horloge van vier jaar oud is niet meer als nieuw en er is sprake van een jaarlijkse afschrijving.
Een claim als die van u zou ertoe leiden, dat het horloge praktisch in de nieuwstaat wordt gebracht, zoals het er in 2008 bij de aankoop uitzag
Laatst gewijzigd door Spezia op 19 okt 2012 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind

Het is de vraag of we überhaubt naar de geschillencommissie kunnen gaan. De Juwelier is hier nog niet bij aangesloten.
Alleen heb ik een onderbuik gevoeld mbt de geschillencommissie namelijk NJU / Federatie Goud & Zilver er ook in. Ik kan alleen maar hopen dat niet dezelfde deskundige krijg...
Maakt contact met de geschillencommissie dan krijg je wel te horen, of zij iets voor jouw kunnen betekenen.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik heb de krassen niet gezien. Mogelijk zijn ze erg klein en is de reactie van de juwelier zoals hierboven beschreven terecht en bent U te pietluttig. Wanneer ze op de achterkant zitten zie je ze trouwens toch niet ?
Het probleem is zo groot als je het zelf maakt.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Zonder het horloge gezien te hebben kan ik alleen maar zeggen dat ik de reactie van de Fedratie niet geheel onredelijk vind. Je kunt inderdaad niet verwachten of eisen dat het horloge weer in nieuwstaat wordt gebracht na 4 jaar gebruik en enkele krasjes op de achterkant (die je nooit ziet)...

Maar ja, kan me ook uw reactie goed voorstellen: duur horloge toevertrouwd aan een vakman, daar verwacht je dit niet uiteraard.

Wat is wijsheid? Ellenlange procedures lossen zelden iets op - €100 schadevergoeding voor u tegenover nòg meer reiskosten en verloren tijd?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je mag verwachten dat het horloge in dezelfde staat terug gegeven wordt als waarin deze is afgegeven. Een paar kleine krasjes lijken mij nog wel geoorloofd. ALS de juwelier het horloge echt heeft beschadigt, dan is het niet meer dan redelijk om de reiskosten vergoed te krijgen. De reistijd kom voor eigen rekening. Maar zoals, Sjoegel beschrijft zijn de beschadigingen zo niet te beoordelen.

nevermind

Ik denk, dat is de hamvraag:

De brief heeft het namelijk of krasjes, terwijl TS het heeft over krassen.

aerox

Ongelezen bericht door aerox »

Beiden gaan akkoortd met zo'n comissie maar als je dan niet je gelijk krijgt ga je weer verder zoeken tot je iemand vind die je gelijk geeft.

Reiskosten vergoeding is ook onzin. De volgende stap is dan dat je een dag vrij moest nemen om het product te ruilen en nu je loon vergoed moet worden door de juwelier.

grun

Ongelezen bericht door grun »

aerox schreef:Beiden gaan akkoortd met zo'n comissie maar als je dan niet je gelijk krijgt ga je weer verder zoeken tot je iemand vind die je gelijk geeft.
Nee, de uitspraak is bindend. Met deze voorwaarde moeten beiden van tevoren akkoord gaan, anders wordt de zaak niet eens behandeld.

Spezia

Een korte reactie

1. Krasjes/krassen hebben ze gepolijst. Ze kunnen het niet helemaal wegwerken.
2. Om het weer terug te krijgen in originele staat mag ik dus de schade zelf gaan betalen? Extra krasservice hadden ze gewoon achterwege moeten laten. Dan was ik gewoon tevreden geweest.
3. Als het geen object met sentimentale waarde was geweest, dan verspeelde ik mijn tijd echt niet aan.

Toen het werd gekocht/vervangen van de batterijen wordt je ook niet geinformeerd over mogelijke schade bij het omwisselen van de batterijen. Of is het een logisch conclusie? om te openen moet je het beschadigen?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Of is het een logisch conclusie? om te openen moet je het beschadigen?
Beschadigingen en krassen , krasjes zijn een relatief begrip. Het is heel moeilijk om daar iets over te zeggen als je ze niet kunt zien.

bosse bol

Ongelezen bericht door bosse bol »

Spezia schreef:Een korte reactie

1. Krasjes/krassen hebben ze gepolijst. Ze kunnen het niet helemaal wegwerken.
2. Om het weer terug te krijgen in originele staat mag ik dus de schade zelf gaan betalen? Extra krasservice hadden ze gewoon achterwege moeten laten. Dan was ik gewoon tevreden geweest.
3. Als het geen object met sentimentale waarde was geweest, dan verspeelde ik mijn tijd echt niet aan.

Toen het werd gekocht/vervangen van de batterijen wordt je ook niet geinformeerd over mogelijke schade bij het omwisselen van de batterijen. Of is het een logisch conclusie? om te openen moet je het beschadigen?
Heb zelf een Seiko .10ato dus waterdicht op 40mtr. Moest batterij vervangen
worden koste 60€ inc.waterproof. Heb voor 17€ op marktplaats horlogegereedschap
gekocht en voor 12€ batterij + ringetjes voor de Seiko.Alles paste perfect en heb nu
voor 29€ alles vervangen en hij is waterdicht.Geprobeerd op 50mtr.diepte.
Volgende keer kost het me 7€ voor een batterijtje heb nml nog 5 ringen en gereedschap.
Heb je nu niks aan maar mischien een volgende keer wel of andere forummers.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Spezia schreef:3. Als het geen object met sentimentale waarde was geweest, dan verspeelde ik mijn tijd echt niet aan.
Persoonlijk vermoed ik dat het hierom draait. U kunt er niet meer objectief naar kijken, omdat het voor u een emotionele lading heeft. Een geschillencommissie (of ieder ander) houdt hier geen rekening mee.

nevermind

bosse bol schreef:
Heb zelf een Seiko .10ato dus waterdicht op 40mtr. Moest batterij vervangen
worden koste 60€ inc.waterproof. Heb voor 17€ op marktplaats horlogegereedschap
gekocht en voor 12€ batterij + ringetjes voor de Seiko.Alles paste perfect en heb nu
voor 29€ alles vervangen en hij is waterdicht.Geprobeerd op 50mtr.diepte.
Volgende keer kost het me 7€ voor een batterijtje heb nml nog 5 ringen en gereedschap.
Heb je nu niks aan maar mischien een volgende keer wel of andere forummers.
nevermind schreef: Een juwelier/horlogemaker heeft het goede gereedschap, om de deksel aan de achterkant te openen.

Het zou mooi zijn, als bij iedere horloge na het verwisselen/vervangen van de batterij de achterkant met krassen bedekt is.
Vorige week nog bij een horloge van mij de batterij laten vervangen.
Daar is helemaal niets van een krasje zichtbaar.
Het enige, wat er van tevoren is besproken, dat er geen garantie op waterproof meer gegeven kan worden.

Kosten: 3 Euro

Spezia

Sorry, mijn internet ligt er uit moet via mijn mobiel intypen.

Wat is een redelijke claim?
En hoe voorkomt men degelijke situatie?
Als ik van te voren had geweten dat er een kans was van beschadiging en ik had de keuze om zelf te doen of door een juwelier.
Dan had ik het heel anders overwogen.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Sorry maar het lijkt mij weer een broodje aap of trollen verhaal. De afgelopen dagen worden we overstelpt met dit soort verhalen.
Ik neem U niet meer serieus. Juwelier is gaan polijsten, krasjes nagenoeg weg en U begint over een claim ?
Ik sluit me aan bij crazyme zijn uitspraak.

Spezia

sjoegel schreef:Sorry maar het lijkt mij weer een broodje aap of trollen verhaal. De afgelopen dagen worden we overstelpt met dit soort verhalen.
Ik neem U niet meer serieus. Juwelier is gaan polijsten, krasjes nagenoeg weg en U begint over een claim ?
Ik sluit me aan bij crazyme zijn uitspraak.
Sjoegel, lees mijn eerste bericht maar goed door.
Had dit [situatie] voorkomen kunnen worden als er van te voren was informeerd?
Laatst gewijzigd door Spezia op 21 okt 2012 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind

Spezia schreef:
En hoe voorkomt men degelijke situatie?
Als ik van te voren had geweten dat er een kans was van beschadiging en ik had de keuze om zelf te doen of door een juwelier.
Dan had ik het heel anders overwogen.
Dus heb je het niet door een juwelier laten doen, maar door een...........
Ik koos om terug te gaan naar dezelfde juwelier.
:shock:

Gesloten