Pagina 1 van 1

TNT misleid klanten met douane verhaal

Geplaatst: 19 okt 2012 17:29
door tnt-ellende
Als je pakketje uit het buitenland nog niet binnen is en je belt TNT dan krijg je heel vaak het antwoord: het ligt bij de douane en die mogen 30 dagen doen over de inklaring.

Nou dat is dus pertinent onjuist. Douane gesproken (wij voeren veel in dus die kunnen we wel bereiken).
Verhaal is heel simpel:
- de douane controleerd z'n 5% van de zendingen (ze weten wat binnenkomt en weten wat ze willen controleren)
- ALLE vervoerders doen douane werkzaamheden voor de douane, dus die klaren in voor de douane
- De douane geeft alle zendingen die ze niet willen controlere gelijk vrij (1-2 dagen)

En nu komt het: dat betekend dat 95% van de zendingen gelijk worden vrijgegeven en dat elke vervoerder dit dus kan afhandelen (duurt bij dhl express letterlijk 1 dag .....).

Bel je echter TNT dan krijg je te horen dat het bij de douane ligt:
- onjuist in 95% van de gevallen.
- het ligt bij hun afdeling die Douane werkzaamheden verricht !!!
- dat is dus GEEN douane maar een TNT afdeling die erg lang doet over dingen die veel sneller kunnen

Hele discussie gehad met hun medewekers en ze kunnen niet anders dan toegeven dat het TNT is en niet de douane. Hun afdeling heeft geen ENKELE douane status.

Hoop dat iedereen ze belt en gaat doorvragen over dit probleem. Zodat ze gaan toegeven dat het niet de douane is maar de douane afhandelings afdelingen binnen TNT en dat is GEEN douane dat is gewoon TNT.
Die 30 dagen die ze noemen is dus ook niet wettelijk, dat gebruiken ze als excuus.


o ja neem dhl nooit problemen mee....ja is duurder maar als je het omrekend veel goedkoper....

Re: TNT misleid klanten met douane verhaal

Geplaatst: 19 okt 2012 20:27
door newmikey
In grote lijnen een correct verhaal, maar een paar kanttekeningen van mijn kant om de puntjes op de i te zetten:

- de douane controleert zelfs géén 5% van de zendingen - het werkelijke aantal zit iets onder de 2%

- Niet ALLE vervoerders doen douane werkzaamheden. Er zijn er die het uitbesteden aan z.g. douaneagentschappen. In alle gevallen wordt het werk gedaan niet "vóór de Douane" maar voor risico en rekening van de geadresseerde, die is de importeur en heeft de aangifteplicht. Dit is de z.g. "indirecte vertegenwoordiging" op basis van het Europees Douane Wetboek (CDW).

- De douane geeft alle zendingen die ze niet willen controleren gelijk vrij maar dat moet je eerder in minuten dan in dagen rekenen. Vanaf het moment dat een aangifte elektronisch verstuurd is duurt het tussen de 30 seconden en 3 minuten voordat de vrijgave binnen is. De aangiften worden echter vaak in kantooruren gedaan waardoor de pakjes pas de dag erna met de bestelwagentjes meekunnen - een puur logistiek probleem.

De TNT afdeling doet inderdaad soms erg lang over dingen die veel sneller kunnen. In sommige gevallen ligt dit echter aan "slimme" geadresseerden die met opzet "GIFT" op het pakje hebben laten zetten of géén behoorlijke faktuur op het pakje laten doen. In andere gevallen zijn het de afzenders (Amerikanen voorop) die niet zoveel kaas hebben gegeten van internationaal verzenden en niet de benodigde gegevens hebben aangeleverd.

DHL kan er bij vlagen sneller mee omgaan ja, net zoals UPS en FEDEX bijvoorbeeld maar die hebben een groter volume aan kleine pakjes maar juist véél minder kleine poststukken. De inklaringskosten zijn bij deze bedrijven vaak ook iets hoger dan bij postzendingen.

Voor de rest kan ik uw verhaal alleen maar beamen - het is hier al zo vaak gezegd maar het lijkt wel niet zo te beklijven...