Wees kritisch op je tandartsnota: code C112
Geplaatst: 21 okt 2012 16:26
Ik ging 3 maanden geleden voor mijn halfjaarlijkse gebitsreiniging naar tandartsenpraktijk Brandenburg Tandartsen in Bilthoven. Ik nam plaats in de stoel en de preventieassistente begon met de behandeling. Na ca. 8 minuten zei ze dat ze het beetje tandsteen dat er zat had verwijderd en dat ze kon zien dat ik mijn gebit goed verzorgde. Na het polijsten zei ze dat ze klaar was en dat ik er nu weer een half jaar tegenaan kon. Binnen 15 minuten stond ik weer buiten.
Een paar weken later krijg ik van mijn zorgverzekeraar het bericht dat zij €69,- aan mijn tandarts hebben betaald en het verzoek dit aan hun over te maken, ik heb geen tandartsdekking. Op de nota staat naast €48,- voor een 'gebitsreiniging uitgebreid' ook nog €21,- voor 'Preventieve voorlichting en/of instructie' (code C112).
Omdat ik geen seconde voorlichting heb gehad en er ook geen enkele aanleiding was om dit aan mij te geven heb ik de praktijk een mail gestuurd met het verzoek die €21,- te crediteren.
Na 3 weken kreeg ik een reactie van de praktijeigenaar dhr. Albert Roks waarin hij zegt dat ik geen credit krijg omdat ik bekend ben met het feit dat zij dit bedrag standaard in rekening brengen. Hij meldt me ook direct dat als het me niet bevalt ik maar een andere praktijk moet gaan zoeken.
Het klopt dat ik bekend was met deze code omdat die ook op mijn vorige nota had gestaan. Destijds gaf ik aan hier niet voor te willen betalen omdat ik nauwelijks instructie had gehad (slechts een tip over nieuwe tandenstokers) en ook niet wist dat dergelijk advies in rekening gebracht zou worden. Dit verzoek werd toen, volgens dhr. Albert Roks uit 'coulance', wel ingewilligd.
Omdat ik het er niet bij wilde laten zitten heb ik vervolgens contact opgenomen met de Nederlandse Zorgautoriteit en hun gevraagd of deze manier van factureren is toegestaan. Hun reactie was heel stellig. De code C112 Preventieve voorlichting en/of instructie mag alleen in rekening worden gebracht als de patiënt deze instructie heeft gehad gedurende een periode van minimaal 10 minuten. Er moet dus sprake zijn van een gedegen instructie waarvoor mogelijk ook een aanleiding moet zijn geweest, zoals bijvoorbeeld hevig ontstoken tandvlees. Een paar zinnetjes over hoe je je tandenborstel moet vasthouden of hoe je een tandenstoker gebruikt zijn dus niet voldoende om C112 op de rekening te zetten en vallen onder de standaard taak van de behandelaar waar geen kosten mee gemoeid zijn.
Met deze kennis op zak heb ik weer een mail gestuurd naar dhr. Albert Roks. Ik heb hem wederom gezegd dat ik geen instructie heb gehad, ik heb hem verteld over de mening van de NZa en ik heb het vermoeden uitgesproken dat hij zijn facturen ongegrond voorziet van de code C112. Bij mijn dochter was dit namelijk ook al op de rekening gezet zonder dat er een woord aan instructie was gegeven. Die kosten zijn toen wederom na ons verzoek gecrediteerd. Helaas hield dhr. Albert Roks voet bij stuk en vertelde hij mij zelfs doodleuk dat hij mij niet meer serieus kon nemen omdat ik volgens zijn interpretatie onduidelijk was in mijn klacht (??). Ik heb toen meerdere malen verzocht tot telefonisch contact om het dan mondeling te bespreken maar daar werd niet op in gegaan. Vervolgens heb ik voorgesteld om dan maar even bij de preventieassistente langs te komen zodat zij kon vaststellen dat ik van haar geen instructie heb gehad. Maar ook dat voorstel werd weggewimpeld en afgedaan als onzinnig.
Nadat ik voor de zoveelste keer heb verzocht om dit probleem mondeling toe te lichten kreeg ik de reactie dat dhr. Albert Roks niet verder op de zaak in wil gaan en dat hij wil crediteren als ik naar een andere praktijk zou gaan.
Aangezien ik de handelswijze van dhr. Albert Roks onacceptabel vond en ons gezin al reeds had aangemeld bij een andere praktijk heb ik dit voorstel aangenomen.
Naast het contact met de NZa heb ik ook wat navraag gedaan over hoe andere praktijken hiermee omgaan. Het blijkt dat er praktijken zijn die de regels naleven en deze code nauwelijks hanteren of er een heel laag tarief voor hanteren. Maar er zijn ook tandartsen die deze code C112 zonder enige vorm van tegenprestatie op de rekening zetten en dan tegen het volle tarief van 20 tot 27 euro.
Ik denk dat de meeste patiënten het bedrag gewoon maar betalen omdat ze niet beter weten maar in feite worden ze stuk voor stuk een beetje opgelicht.
Een paar weken later krijg ik van mijn zorgverzekeraar het bericht dat zij €69,- aan mijn tandarts hebben betaald en het verzoek dit aan hun over te maken, ik heb geen tandartsdekking. Op de nota staat naast €48,- voor een 'gebitsreiniging uitgebreid' ook nog €21,- voor 'Preventieve voorlichting en/of instructie' (code C112).
Omdat ik geen seconde voorlichting heb gehad en er ook geen enkele aanleiding was om dit aan mij te geven heb ik de praktijk een mail gestuurd met het verzoek die €21,- te crediteren.
Na 3 weken kreeg ik een reactie van de praktijeigenaar dhr. Albert Roks waarin hij zegt dat ik geen credit krijg omdat ik bekend ben met het feit dat zij dit bedrag standaard in rekening brengen. Hij meldt me ook direct dat als het me niet bevalt ik maar een andere praktijk moet gaan zoeken.
Het klopt dat ik bekend was met deze code omdat die ook op mijn vorige nota had gestaan. Destijds gaf ik aan hier niet voor te willen betalen omdat ik nauwelijks instructie had gehad (slechts een tip over nieuwe tandenstokers) en ook niet wist dat dergelijk advies in rekening gebracht zou worden. Dit verzoek werd toen, volgens dhr. Albert Roks uit 'coulance', wel ingewilligd.
Omdat ik het er niet bij wilde laten zitten heb ik vervolgens contact opgenomen met de Nederlandse Zorgautoriteit en hun gevraagd of deze manier van factureren is toegestaan. Hun reactie was heel stellig. De code C112 Preventieve voorlichting en/of instructie mag alleen in rekening worden gebracht als de patiënt deze instructie heeft gehad gedurende een periode van minimaal 10 minuten. Er moet dus sprake zijn van een gedegen instructie waarvoor mogelijk ook een aanleiding moet zijn geweest, zoals bijvoorbeeld hevig ontstoken tandvlees. Een paar zinnetjes over hoe je je tandenborstel moet vasthouden of hoe je een tandenstoker gebruikt zijn dus niet voldoende om C112 op de rekening te zetten en vallen onder de standaard taak van de behandelaar waar geen kosten mee gemoeid zijn.
Met deze kennis op zak heb ik weer een mail gestuurd naar dhr. Albert Roks. Ik heb hem wederom gezegd dat ik geen instructie heb gehad, ik heb hem verteld over de mening van de NZa en ik heb het vermoeden uitgesproken dat hij zijn facturen ongegrond voorziet van de code C112. Bij mijn dochter was dit namelijk ook al op de rekening gezet zonder dat er een woord aan instructie was gegeven. Die kosten zijn toen wederom na ons verzoek gecrediteerd. Helaas hield dhr. Albert Roks voet bij stuk en vertelde hij mij zelfs doodleuk dat hij mij niet meer serieus kon nemen omdat ik volgens zijn interpretatie onduidelijk was in mijn klacht (??). Ik heb toen meerdere malen verzocht tot telefonisch contact om het dan mondeling te bespreken maar daar werd niet op in gegaan. Vervolgens heb ik voorgesteld om dan maar even bij de preventieassistente langs te komen zodat zij kon vaststellen dat ik van haar geen instructie heb gehad. Maar ook dat voorstel werd weggewimpeld en afgedaan als onzinnig.
Nadat ik voor de zoveelste keer heb verzocht om dit probleem mondeling toe te lichten kreeg ik de reactie dat dhr. Albert Roks niet verder op de zaak in wil gaan en dat hij wil crediteren als ik naar een andere praktijk zou gaan.
Aangezien ik de handelswijze van dhr. Albert Roks onacceptabel vond en ons gezin al reeds had aangemeld bij een andere praktijk heb ik dit voorstel aangenomen.
Naast het contact met de NZa heb ik ook wat navraag gedaan over hoe andere praktijken hiermee omgaan. Het blijkt dat er praktijken zijn die de regels naleven en deze code nauwelijks hanteren of er een heel laag tarief voor hanteren. Maar er zijn ook tandartsen die deze code C112 zonder enige vorm van tegenprestatie op de rekening zetten en dan tegen het volle tarief van 20 tot 27 euro.
Ik denk dat de meeste patiënten het bedrag gewoon maar betalen omdat ze niet beter weten maar in feite worden ze stuk voor stuk een beetje opgelicht.