LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar zit welke vitamines in?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
verzendingen

Waar zit welke vitamines in?

Ongelezen bericht door verzendingen »

Ben opzoek naar een website waarop staat vermeld in welk eten welke vitamines inzitten. Bijvoorbeeld in banaan zit vitamine c maar ook magnesium. Heeft iemand tip welke website dit kan zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar.

newmikey

Re: Waar zit welke vitamines in?

Ongelezen bericht door newmikey »

verzendingen schreef:Ben opzoek naar een website waarop staat vermeld in welk eten welke vitamines inzitten. Bijvoorbeeld in banaan zit vitamine c maar ook magnesium. Heeft iemand tip welke website dit kan zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Sinds wanneer is magnesium een vitamine?

verzendingen

Ongelezen bericht door verzendingen »

Bedoel tevens mineralen e.d. dus ook belangrijke stoffen die een menselijk lichaam nodig heeft. Evenals vezels e.d. Dus daar ben ik óók naar opzoek. In bovenstaande heb ik ook niet aangegeven dat magnesium een vitamine is.

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

verzendingen schreef:Ben opzoek naar een website waarop staat vermeld in welk eten welke vitamines inzitten. Bijvoorbeeld in banaan zit vitamine c maar ook magnesium. Heeft iemand tip welke website dit kan zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Als je niet deskundig bent op gebied van voeding kun je niks met dat soort informatie en als je wel deskundig bent op dat gebied heb je zo'n website niet nodig...

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Nicky_The

klaas1978 schreef:
Als je niet deskundig bent op gebied van voeding kun je niks met dat soort informatie en als je wel deskundig bent op dat gebied heb je zo'n website niet nodig...
Dat lijkt mij aan TS om te bepalen.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

klaas1978 schreef:
Niet de juiste antwoorden op het topic met het kranten bezorgen gekregen, nemen wij gewoon een ander onderwerp, waar wederom het begin al weer de mist ingaat.
Sinds wanneer is magnesium een vitamine?

Robjee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Robjee »

of:
http://nevo-online.rivm.nl/

Het Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO) bevat gegevens over de voedingskundige samenstelling van circa 2800 voedingsmiddelen. NEVO is eigendom van het ministerie van VWS en wordt beheerd en onderhouden door het RIVM. Zij wordt hierbij geadviseerd door een begeleidingscommissie van deskundige gebruikers en toeleveranciers van voedingswaardegegevens.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwer ... ntroductie

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Robjee schreef:of:
http://nevo-online.rivm.nl/

Het Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO) bevat gegevens over de voedingskundige samenstelling van circa 2800 voedingsmiddelen. NEVO is eigendom van het ministerie van VWS en wordt beheerd en onderhouden door het RIVM. Zij wordt hierbij geadviseerd door een begeleidingscommissie van deskundige gebruikers en toeleveranciers van voedingswaardegegevens.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwer ... ntroductie
Ja, da's een leuke site. De TS vraagt waar wat in zit. Moet hij op deze site de hele groente-en moestuin stuk voor stuk invullen. Is hij de hele nacht bezig, en TS moet morgenochtend weer vroeg op om de krant te bezorgen :mrgreen: tenminste, als hij nog bezorgt.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Het heeft weinig zin om zo de voedingswaarde van producten op te zoeken. Veel vitaminen en mineralen kun je alleen in combinaties opnemen. Dus ook al zit er een vitamine of mineraal in een product betekent dat niet dat je die ook feitelijk kunt opnemen.

Isabel

Nicky_The

Isabel1 schreef:Het heeft weinig zin om zo de voedingswaarde van producten op te zoeken. Veel vitaminen en mineralen kun je alleen in combinaties opnemen. Dus ook al zit er een vitamine of mineraal in een product betekent dat niet dat je die ook feitelijk kunt opnemen.

Isabel
Dat is aan TS. Voedingswaarden kunnen ook elders voor gebruikt worden.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

goed punt

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Gewoon gevarieerd eten, en dan bedoel ik niet -maandag macdrek- dinsdag baggerking- woensdag Febo- etc. Dan heb je al die lijsten niet nodig.

Wat wel leuk is om te doen, is een onderzoekje doen waar bepaalde vitamines toe dienen. Zo ben ik er achter gekomen dat ouderen best wel wat extra vitamine D kunnen gebruiken, omdat de behoefte na het 50ste jaar verdubbeld. Vitamine D is van belang voor de Calciumopname. Als je met dat soort dingen bezig bent, kom je er vaak vanzelf achter waar het betreffende vitamine of mineraal veel in zit.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Nicky_The schreef:
Isabel1 schreef:Het heeft weinig zin om zo de voedingswaarde van producten op te zoeken. Veel vitaminen en mineralen kun je alleen in combinaties opnemen. Dus ook al zit er een vitamine of mineraal in een product betekent dat niet dat je die ook feitelijk kunt opnemen.

Isabel
Mag ik vragen waar u dan zoal aan denkt ? Er schiet mij zo gauw geen voorbeeld te binnen.
Ik vond het punt van Isabel zeker een zinnige bijdrage. Doorgaans wil en toch juist weten waar wat in zit om bepaalde stoffen juist wel of niet binnen te krijgen, daarvoor is kennis over de werking van bepaalde combinaties wel handig. Bepaalde vitamines en mineralen zorgen er namelijk weer voor dat andere voedingsstoffen weer juist goed of niet goed worden opgenomen door het lichaam.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Dat is wel waar wat Witte Angora schrijft, over b.v. vitamine D. Zit o.a. in vette vis, margarine e.d. producten, maar inderdaad is zonlicht belangrijk. Als die zon echter niet schijnt en/of je komt niet veel buiten kunnen vitamine D tabletten je daarbij helpen. Of zo nu en dan een zonnebankje. Nee, niet te vaak, goed gedoseerd kan het geen kwaad (i.v.m. huidkanker). Als je het hele alfabet binnen wilt krijgen heb je toch best veel uit te vogelen.

Nicky_The

Emmy75 schreef:
Nicky_The schreef:

Isabel
Mag ik vragen waar u dan zoal aan denkt ? Er schiet mij zo gauw geen voorbeeld te binnen.
Ik vond het punt van Isabel zeker een zinnige bijdrage. Doorgaans wil en toch juist weten waar wat in zit om bepaalde stoffen juist wel of niet binnen te krijgen, daarvoor is kennis over de werking van bepaalde combinaties wel handig. Bepaalde vitamines en mineralen zorgen er namelijk weer voor dat andere voedingsstoffen weer juist goed of niet goed worden opgenomen door het lichaam.
Er zijn genoeg dingen te bedenken, maar bijvoorbeeld het maken van een opstel/werkstuk/boek etc.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Nicky_The schreef: Er zijn genoeg dingen te bedenken, maar bijvoorbeeld het maken van een opstel/werkstuk/boek etc.
Oja in die richting had ik eigenlijk nog niet gedacht.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou ik kijk ook wel eens naar bepaalde dingen

eet zelf niet gek veel vlees...ja soms,meer van de vis..en kip..
doordat ik dus minder vlees eet heb ik weer kans dat ik dan bepaalde voedingsstoffen mis...
en door mijn medicatie gebruik...

ik heb soms ook kalium te kort en ijzer gebrek ik weet dan welke producten goed voor me zijn om te beetje in de hand te houden ,door te weten welke dingetjes ik kan eten..

nou ja wa

zo.n weekplanner zoals jij noemt ene dag...bv shoarma,dan patat,dan mac,burgerking,domino komen we de week wel rond,je moet eens weten hoeveel er zo eten en nog kerngezond zijn ook :evil:

nou ja..nog wel..

dus eerlijk gezegd heb ik ook wel sites waar ik soms even kijk van,zijn er nog lekkere dingen die heel gezond zijn,nu weer tik van pompoenpitten schijnen heel gezond te zijn! zeggen ze

Robjee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Robjee »

verzendingen schreef:Ja, da's een leuke site. De TS vraagt waar wat in zit. Moet hij op deze site de hele groente-en moestuin stuk voor stuk invullen. Is hij de hele nacht bezig, en TS moet morgenochtend weer vroeg op om de krant te bezorgen tenminste, als hij nog bezorgt.
Dat is aan TS. Hij/zij wil weten in welk eten welke vitamines zitten. Dus niet primair in welke voedingsmiddelen bijvoorbeeld vitamine K zit, maar welke vitamines er in voedingsmiddel X zitten. In ieder geval begrijp ik dat zo aan de hand van het voorbeeld dat gegeven wordt.

Nevo-online is het meest uitgebreide en betrouwaarste voedingsstoffenbestand van Nederland.

Gebruik maken van de zonnebank om aan voldoende vitamine D te komen zou ik overigens niet adviseren.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... .e5909.pdf

gezondheid

Ongelezen bericht door gezondheid »

Voor vitamine B1: vlees, brood, aardappelen.
Voor vitamine B12: ei, melk, kabeljauw, zalm, kaas yoghurt, kaas.
Voor vitamine B6: aardappelen, spruiten, melk, brood.
Voor foliumzuur: kastanjes, noten, spinazie, veldsla.

Voor ijzer: granen, peulvruchten, kruiden, groenten en fruit.
Voor selenium: brood, graanproducten, groenten.
Voor zink: vlees, brood, noten, kaas, melk.

Gesloten