Vastgestelde verkoopprijzen Stressless producten?
Geplaatst: 28 okt 2012 15:22
Ik was gisteren bij een Stressless dealer om een scherpe aanbieding te krijgen voor de aanschaf van nieuwe zitmeubelen.
De verkoopmedewerker vertelde echter dat hij helemaal niets met de prijzen kon doen omdat hij anders het risico zou lopen om niet meer geleverd te krijgen door de firma Ekornes, de leverancier van Stressless producten. Zijn bedrijf heeft namelijk een overeenkomst moeten ondertekenen waarin zij Stressless hebben toegezegd de meubels niet onder de Stressless adviesprijzen te zullen verkopen. Ook Auping had dat van ze geƫist om stopzetting van levering te voorkomen, zo vertelde hij.
Ik vraag mij echter af of dit verhaal klopt. Het lijkt mij namelijk een prima manier om de concurrentie tussen aanbieders lam te leggen, iets waar een instantie als de NMA m.i. (om het zachtjes uit te drukken) geen voorstander van is.
Heeft iemand hier wel eens van gehoord? En zou zijn uitspraak op waarheid kunnen berusten en zouden deze praktijken anno 2012 door deze grote merken nog steeds toegepast worden?
Vooralsnog houd ik het erop dat deze medewerker met dit argument een prijsdiscussie met mij wilden blokkeren.
De verkoopmedewerker vertelde echter dat hij helemaal niets met de prijzen kon doen omdat hij anders het risico zou lopen om niet meer geleverd te krijgen door de firma Ekornes, de leverancier van Stressless producten. Zijn bedrijf heeft namelijk een overeenkomst moeten ondertekenen waarin zij Stressless hebben toegezegd de meubels niet onder de Stressless adviesprijzen te zullen verkopen. Ook Auping had dat van ze geƫist om stopzetting van levering te voorkomen, zo vertelde hij.
Ik vraag mij echter af of dit verhaal klopt. Het lijkt mij namelijk een prima manier om de concurrentie tussen aanbieders lam te leggen, iets waar een instantie als de NMA m.i. (om het zachtjes uit te drukken) geen voorstander van is.
Heeft iemand hier wel eens van gehoord? En zou zijn uitspraak op waarheid kunnen berusten en zouden deze praktijken anno 2012 door deze grote merken nog steeds toegepast worden?
Vooralsnog houd ik het erop dat deze medewerker met dit argument een prijsdiscussie met mij wilden blokkeren.