Pagina 1 van 1

Vastgestelde verkoopprijzen Stressless producten?

Geplaatst: 28 okt 2012 15:22
door Josvg
Ik was gisteren bij een Stressless dealer om een scherpe aanbieding te krijgen voor de aanschaf van nieuwe zitmeubelen.

De verkoopmedewerker vertelde echter dat hij helemaal niets met de prijzen kon doen omdat hij anders het risico zou lopen om niet meer geleverd te krijgen door de firma Ekornes, de leverancier van Stressless producten. Zijn bedrijf heeft namelijk een overeenkomst moeten ondertekenen waarin zij Stressless hebben toegezegd de meubels niet onder de Stressless adviesprijzen te zullen verkopen. Ook Auping had dat van ze geƫist om stopzetting van levering te voorkomen, zo vertelde hij.

Ik vraag mij echter af of dit verhaal klopt. Het lijkt mij namelijk een prima manier om de concurrentie tussen aanbieders lam te leggen, iets waar een instantie als de NMA m.i. (om het zachtjes uit te drukken) geen voorstander van is.

Heeft iemand hier wel eens van gehoord? En zou zijn uitspraak op waarheid kunnen berusten en zouden deze praktijken anno 2012 door deze grote merken nog steeds toegepast worden?
Vooralsnog houd ik het erop dat deze medewerker met dit argument een prijsdiscussie met mij wilden blokkeren.

Re: Vastgestelde verkoopprijzen Stressless producten?

Geplaatst: 28 okt 2012 17:28
door Brainless
Er zijn veel meer leveranciers/fabrikanten die een minimale prijs bedingen bij de verkopers.
Dit geldt ook voor de levensmiddelen-bruin/witgoedbranche.

Re: Vastgestelde verkoopprijzen Stressless producten?

Geplaatst: 28 okt 2012 18:44
door crazyme
Kletskoek, juist bij stressless wordt veel korting gegeven.

Re: Vastgestelde verkoopprijzen Stressless producten?

Geplaatst: 28 okt 2012 19:04
door sjoegel
Elke winkelier is vrij zijn eigen prijzen te bepalen. Adverteren met lagere prijzen dan de adviesprijzen is echter not done in die wereld. In een face to face gesprek kan ze gewoon korting geven. Ze zal het echter niet voor je opschrijven omdat je dan naar een concurent kunt met dat blaadje. dat komt dan weer bij de levernacier en dan wordt die weer boos op de winkel.