LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geweigerd voor aanvullende verzekering

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
mrjeffrey1

Geweigerd voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door mrjeffrey1 »

Beste lezers,

Ik zit met een probleem waar ik op internet weinig over terug kan vinden.
Afgelopen week heb ik een zorgverzekering bij ONVZ aangevraagd. Een basisverzekering met een de Superfit aanvullende verzekering.

Ze bieden een ruime dekking voor onder andere tandartskosten, fysiotherapie, eigen bijdrage voor geneesmiddelen etc. Ik heb al sinds mijn 5e ADHD en PDD-NOS. Ik gebruik daarom het medicijn Concerta dosering 54 mg. Dit medicijn wordt maar voor een klein gedeelte vergoed uit de basisverzekering en de rest a € 42,50 euro per maand moet ik zelf bijbetalen. De reden waarom ik deze verzekering heb aangevraagd is dat ik goed verzekerd wil zijn en niet voor onverwachte kosten wil komen te staan. En dat ik niet elke maand bij moet betalen voor mijn medicijnen. Volgens de polisvoorwaarden van ONVZ wordt de eigen bijdrage voor geneesmiddelen die niet vergoed worden vanuit de basisverzekering voor 100% vergoed. Hier zit geen limiet aan.

Bij de aanvraag moest ik een aantal medische vragen beantwoorden. Dit heb ik netjes en naar alle eerlijkheid ingevuld. Vandaag 1 november 2012 jl. heb ik bericht gekregen van ONVZ dat ze mijn aanvraag hebben afgewezen omdat de onvoorziene kosten voglens hun hoger zullen zijn dan zij kunnen vergoeden. Het gaat dan om de kosten die ze moeten vergoeden voor mijn medicijnen (Concerta). Op hun eigen website staat dat ze de Concerta wel vergoeden. http://collectievezorgverzekering.com/i ... Itemid=130 Verder staat nergens op de website nog wel de polisvoowaarden vermeld dat zij wegens het gebruik van deze medicijnen mijn aanvraag mogen afwijzen. Als alternatief kon ik het Benfit aanvullende pakket afnemen wat maximaal € 200 euro per jaar vergoed. Dan moet ik alsnog meer dan de helft zelf bijbetalen.

Tevens heeft een medewerker gezegd dat als ik op het moment van de aanvraag van de verzekering niet ziek zou zijn deze wel geaccepteerd zou worden en mocht ik dan een dag na het ingaan van mijn verzekering deze ziekte krijgen dat ze dan wel alles zouden vergoeden. Ik vind dit persoonlijk een ernstige beledeging en voel mij hierdoor erg gediscrimineerd. Net of ik er om gevraagd heb om deze chronische ziekte te krijgen?

Mijn vraag is dan ook: mag een zorgverzekeraar om deze reden mijn aanvraag afwijzen? Het gaat immers om een aanvullende verzekering om je te verzekeren tegen de kosten die een basisverzekering niet vergoed. Een gezond mens als die überhaupt al bestaat op deze wereld zonder enkele ziekte of beperking gaat dan geen dure aanvullende verzekering afsluiten als hij of zij daar toch geen gebruik van maakt. In mijn mening is deze hele aanvullende verzekering dan ook niet nodig.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of zijn ervaringen met een soort vergelijkbare positie kan delen.

Groeten Jeffrey.

witte angora

Re: Geweigerd voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn vraag is dan ook: mag een zorgverzekeraar om deze reden mijn aanvraag afwijzen? Het gaat immers om een aanvullende verzekering om je te verzekeren tegen de kosten die een basisverzekering niet vergoed.
Als het om een aanvullende verzekering gaat: Ja, dat mag. Voor de basisverzekering zijn ze verplicht je te accepteren.

De naam 'verzekering' zegt het al: als je een polis afsluit, ben je gedekt voor risico's die niet te voorzien zijn. Daar is in jouw geval, wat je medicatie betreft, geen sprake van. Het risico is niet onvoorzien, het is bekend dat de kosten gemaakt zullen moeten worden. Als de vergoeding hoger wordt dan de premie, is het inderdaad niet vreemd dat een verzekeraar afhaakt.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

mrjeffrey1 schreef:Beste lezers,

Ik zit met een probleem waar ik op internet weinig over terug kan vinden.
Afgelopen week heb ik een zorgverzekering bij ONVZ aangevraagd. Een basisverzekering met een de Superfit aanvullende verzekering.

Ze bieden een ruime dekking voor onder andere tandartskosten, fysiotherapie, eigen bijdrage voor geneesmiddelen etc. Ik heb al sinds mijn 5e ADHD en PDD-NOS. Ik gebruik daarom het medicijn Concerta dosering 54 mg. Dit medicijn wordt maar voor een klein gedeelte vergoed uit de basisverzekering en de rest a € 42,50 euro per maand moet ik zelf bijbetalen. De reden waarom ik deze verzekering heb aangevraagd is dat ik goed verzekerd wil zijn en niet voor onverwachte kosten wil komen te staan. En dat ik niet elke maand bij moet betalen voor mijn medicijnen. Volgens de polisvoorwaarden van ONVZ wordt de eigen bijdrage voor geneesmiddelen die niet vergoed worden vanuit de basisverzekering voor 100% vergoed. Hier zit geen limiet aan.

Bij de aanvraag moest ik een aantal medische vragen beantwoorden. Dit heb ik netjes en naar alle eerlijkheid ingevuld. Vandaag 1 november 2012 jl. heb ik bericht gekregen van ONVZ dat ze mijn aanvraag hebben afgewezen omdat de onvoorziene kosten voglens hun hoger zullen zijn dan zij kunnen vergoeden. Het gaat dan om de kosten die ze moeten vergoeden voor mijn medicijnen (Concerta). Op hun eigen website staat dat ze de Concerta wel vergoeden. http://collectievezorgverzekering.com/i ... Itemid=130 Verder staat nergens op de website nog wel de polisvoowaarden vermeld dat zij wegens het gebruik van deze medicijnen mijn aanvraag mogen afwijzen. Als alternatief kon ik het Benfit aanvullende pakket afnemen wat maximaal € 200 euro per jaar vergoed. Dan moet ik alsnog meer dan de helft zelf bijbetalen.

Tevens heeft een medewerker gezegd dat als ik op het moment van de aanvraag van de verzekering niet ziek zou zijn deze wel geaccepteerd zou worden en mocht ik dan een dag na het ingaan van mijn verzekering deze ziekte krijgen dat ze dan wel alles zouden vergoeden. Ik vind dit persoonlijk een ernstige beledeging en voel mij hierdoor erg gediscrimineerd. Net of ik er om gevraagd heb om deze chronische ziekte te krijgen?

Mijn vraag is dan ook: mag een zorgverzekeraar om deze reden mijn aanvraag afwijzen? Het gaat immers om een aanvullende verzekering om je te verzekeren tegen de kosten die een basisverzekering niet vergoed. Een gezond mens als die überhaupt al bestaat op deze wereld zonder enkele ziekte of beperking gaat dan geen dure aanvullende verzekering afsluiten als hij of zij daar toch geen gebruik van maakt. In mijn mening is deze hele aanvullende verzekering dan ook niet nodig.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of zijn ervaringen met een soort vergelijkbare positie kan delen.

Groeten Jeffrey.
Er is geen acceptatieplicht bij aanvullende verzekeringen. Men kan en mag u weigeren voor een aanvullende verzekering. Misschien is er een andere zorgverzekeraar die meer vergoed vanuit de basisverzekering, dat zult u moeten uitzoeken.

Maar er zijn met u meer mensen met een chronische ziekte die geen aanvullende verzekering kunnen afsluiten en dus jaarlijks kosten hebben daardoor.

mrjeffrey1

Bedankt voor jullie reacties!

Het is erg vreemd want ik zit op dit moment bij Zilveren Kruis en heb daar de uitgebreidste aanvullende verzekering en die is ook met medische acceptatie en daar ben ik gewoon geaccepteerd. Ik zit daar sinds vorig jaar dus toen was er ook al sprake van deze medicatie. Verder valt mijn eigen bijdrage van € 42,50 per maand en als je dat keer 12 doet is dat € 510 euro per jaar binnen de hoogte van de maximale vergoeding voor de kosten van de eigen bijdrage.

Dus hoe kan ik dan zulke "hoge" onvoorziene kosten maken als het limiet onbeperkt is voor de eigen bijdrage van geneesmiddelen en ik maar € 510 euro per jaar declareer voor mijn medicijnen?

mrjeffrey1

vogels schreef:Als je huis in de fik staat, kan je ook geen inboedelverzekering meer afsluiten. Zelfde telt voor jou vwb de aanvullende verzekering.
Ik vind dit een beetje een achterhaald antwoord. Dit kun je niet vergelijken met een chronische ziekte waarmee je geboren wordt. En als je nog niet leeft kun je ook geen verzekering afsluiten. Sowieso niet eerder dan je 18 jaar bent dus hoe dan ook zou dit betekenen dat mensen met een chronische ziekte of andere ziekte zich niet aanvullend mogen verzekeren tegen de kosten omdat de verzekeraar dit niet toestaat. Dat vind ik persoonlijk een belemmering in keuze vrijheid waar ONVZ zich aan voordoet.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

@MrJeffrey1,

Dit heeft verder weinig te maken met je ziektekostenverzekering, maar is wellicht toch nuttig voor je;

Krijg je vanuit het CAK niets vergoed als tegemoetkoming in de extra kosten die je maakt omdat je een chronische ziekte hebt?
Je kunt dit eenvoudig nakijken op http://www.testwtcg.nl

mrjeffrey1

riddert schreef:@MrJeffrey1,

Dit heeft verder weinig te maken met je ziektekostenverzekering, maar is wellicht toch nuttig voor je;

Krijg je vanuit het CAK niets vergoed als tegemoetkoming in de extra kosten die je maakt omdat je een chronische ziekte hebt?
Je kunt dit eenvoudig nakijken op http://www.testwtcg.nl
Riddert,

Bedankt voor je reactie. Ja, ik krijg van het CAK een Compensatie eigen risico. Dit is € 85 euro voor het jaar 2012. De algemene tegemoetkoming (wtcg) kom is pas volgend jaar voor in aanmerking i.v.m. mijn PGB. Maar in ieder geval bedankt voor je tip!

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Gelukkig krijg je nog je vak tegemoetkoming,alles van mij 3 medicijnen vallen erbuiten en ik ben veel meer kwijt als de 510 per jr..

Aanvullende bij zilverkruis ,dat dat wel gelukt is sommige accepteren wel en sommige niet
Menzis wel...

Neem aan dat als je grens niet zo hoog is dat je het ook terug kan halen via de belasting?

Cz neemt bv ook niet zomaar mensen klakkeloos aan,het is nu eenmaal zo en ,eigenlijk algemeen bekent.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

mrjeffrey1 schreef:.....De reden waarom ik deze verzekering heb aangevraagd is dat ik goed verzekerd wil zijn en niet voor onverwachte kosten wil komen te staan. En dat ik niet elke maand bij moet betalen voor mijn medicijnen. ......
En juist hierom kan en mag een maatschappij je weigeren. Het zijn namelijk geen onverwachte kosten meer. En dus kan de maatschappij simpel berekenen, dat de premie die je gaat betalen minder zal zijn de kosten waarvan nu al bekend, dat zij die moeten gaan vergoeden. En dus zullen ze in jouw geval verlies maken en dat is niet de bedoeling van een bedrijf. Simpel gezegd is het in jouw geval geen risico maar een zekerheid.
En misschien gaat de ene verzekering daar anders mee om dan een andere, maar dat is de vrijheid die een verzekering nu eenmaal heeft.

mrjeffrey1

Dirkie schreef:
mrjeffrey1 schreef:.....De reden waarom ik deze verzekering heb aangevraagd is dat ik goed verzekerd wil zijn en niet voor onverwachte kosten wil komen te staan. En dat ik niet elke maand bij moet betalen voor mijn medicijnen. ......
En juist hierom kan en mag een maatschappij je weigeren. Het zijn namelijk geen onverwachte kosten meer. En dus kan de maatschappij simpel berekenen, dat de premie die je gaat betalen minder zal zijn de kosten waarvan nu al bekend, dat zij die moeten gaan vergoeden. En dus zullen ze in jouw geval verlies maken en dat is niet de bedoeling van een bedrijf. Simpel gezegd is het in jouw geval geen risico maar een zekerheid.
En misschien gaat de ene verzekering daar anders mee om dan een andere, maar dat is de vrijheid die een verzekering nu eenmaal heeft.
Daar is een aanvullende verzekering voor. Om je te verzekeren tegen kosten die je anders zelf moet betalen. Anders heeft zo'n verzekering geen nut. Je gaat niet 220 euro in de maand of meer betalen voor een verzekering waar je geen eens gebruik van gaat maken. Al met al vind ik het erg vreemd en discriminerend en blijkbaar zijn er tot nu toe helaas nog geen mensen die mijn mening kunnen delen.

witte angora

mrjeffrey1 schreef:Daar is een aanvullende verzekering voor. Om je te verzekeren tegen kosten die je anders zelf moet betalen. Anders heeft zo'n verzekering geen nut. Je gaat niet 220 euro in de maand of meer betalen voor een verzekering waar je geen eens gebruik van gaat maken. Al met al vind ik het erg vreemd en discriminerend en blijkbaar zijn er tot nu toe helaas nog geen mensen die mijn mening kunnen delen.
Jeffrey, je zult onderscheid moeten maken tussen de basisverzekering en de aanvullende verzekering.

Voor de basisverzekering zijn de verzekeraars verplicht iedereen te accepteren, ongeacht of mensen wel of geen zorgkosten maken. Keerzijde is dat iedere burger verplicht is een basisverzekering af te sluiten, ook als men dat niet nodig heeft - op het moment dan. Voor de aanvullende verzekeringen zijn de verzekeraars dit niet verplicht. Keerzijde is dat niemand verplicht is een aanvullende verzekering af te sluiten.

Voor de aanvullende verzekeringen geldt in feite precies hetzelfde als voor alle andere verzekeringen. De basisverzekering zou je daarentegen, vanwege het verplichte karakter nauwelijks een verzekering kunnen noemen, naar mijn mening.

Dat het een teleurstelling voor je is snap ik. Maar zo is het leven nu eenmaal. Het enige wat er op zit is dat je naar een andere maatschappij omziet die je wel accepteert voor de aanvullende verzekering. Het zal even zoeken zijn, dat had ik ook met de tandartsverzekering, maar er waren er 4 die -wel met een aantal voorwaarden - bereid waren mij voor de duurste verzekering aan te nemen zonder dat er medische vragen werden gesteld.

Ik kan je dus alleen maar het advies geven te stoppen met klagen over wat niet lukt, maar op zoek te gaan naar iets dat wel lukt.

grun

Ongelezen bericht door grun »

mrjeffrey1 schreef:Daar is een aanvullende verzekering voor. Om je te verzekeren tegen kosten die je anders zelf moet betalen. Anders heeft zo'n verzekering geen nut. Je gaat niet 220 euro in de maand of meer betalen voor een verzekering waar je geen eens gebruik van gaat maken. Al met al vind ik het erg vreemd en discriminerend en blijkbaar zijn er tot nu toe helaas nog geen mensen die mijn mening kunnen delen.
Je maakt een gedachtenfout. Als je een verzekering afsluit, betaal je een premie voor het risico dat je in de toekomst iets zou kunnen overkomen. Bij jou is het echter geen risico meer, maar een zekerheid. Dat is gewoonweg niet te verzekeren. Stel dat je op jaarbasis 300 euro betaalt aan premie waar jij 500 euro aan medicatie voor terug wilt. Als iedereen zo zou redeneren, waar moet die maatschappij dan van bestaan? Dan maakt hij verlies en gaat dus failliet.

mrjeffrey1

Bedankt voor de reacties!

Ik vind het allemaal maar erg vreemd dat een zorgverzekeraar op deze wijze mag handelen. In mijn ogen is dit niet eerlijk en zeker niet aangezien er niks in de polisvoorwaarden vermeld staat over een specifieke afwijzing bij het gebruik van het medicijn Concerta. In tegenstelling tot een duidelijke verwijzing naar de punten waarop ONVZ je mag afwijzen maken ze je blij met mooie praatjes dat ze Concerta wel vergoeden.

Nergens op hun website, polisvoorwaarden of dekkingsinformatie staat vermeld dat mensen met Concerta niet worden aangenomen. En ze bestempelen zichzelf als de verzekeraar met vrije zorgkeuze en dat je zelf je eigen medicijn mag kiezen. Ongeacht of het een duurder medicijn is of niet. Dit is dus in werkelijkheid helemaal niet waar en zo misleidend als het maar kan.

Jammer dat ik geen reacties krijg van mensen die ook met dit zelfde probleem zitten en/of alsnog zijn aangenomen bij ONVZ die ook Concerta gebruiken.

Ik ben zelf aan het onderzoeken of ONVZ zich wel houdt aan hun eigen beleidsregels en/of dit op deze manier afgewezen had mogen worden.

Zodra ik meer nieuws heb zal ik dat hier posten.

witte angora

mrjeffrey1 schreef:Bedankt voor de reacties!
Graag gedaan.
mrjeffrey1 schreef:Ik ben zelf aan het onderzoeken of ONVZ zich wel houdt aan hun eigen beleidsregels en/of dit op deze manier afgewezen had mogen worden.

Zodra ik meer nieuws heb zal ik dat hier posten.
*Zucht*... Je doet je best maar. Ik ben benieuwd naar het resultaat, alhoewel ik eigenlijk het antwoord al weet...

grun

Ongelezen bericht door grun »

mrjeffrey1 schreef:Daar is een aanvullende verzekering voor. Om je te verzekeren tegen kosten die je anders zelf moet betalen. Anders heeft zo'n verzekering geen nut. Je gaat niet 220 euro in de maand of meer betalen voor een verzekering waar je geen eens gebruik van gaat maken.
Ik wel en met mij miljoenen andere mensen want dat is nu eenmaal het principe van verzekeren. Op de een of andere manier schijn je niet te begrijpen hoe een verzekering werkt. Jij wilt uitsluitend premie betalen als er ook iets tegenover staat, je wilt er meer voor terug dan wat je aan premie betaalt alsof het een loterij zonder nieten is.

Neem nu een brandverzekering. Die keert uit als je huis in brand vliegt, in ruil voor een premie. Normaal gesproken krijg je geen brand en daarmee is de premie dus weggegooid geld (volgens jou).

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

grun schreef:
mrjeffrey1 schreef:Daar is een aanvullende verzekering voor. Om je te verzekeren tegen kosten die je anders zelf moet betalen. Anders heeft zo'n verzekering geen nut. Je gaat niet 220 euro in de maand of meer betalen voor een verzekering waar je geen eens gebruik van gaat maken.
Ik wel en met mij miljoenen andere mensen want dat is nu eenmaal het principe van verzekeren. Op de een of andere manier schijn je niet te begrijpen hoe een verzekering werkt. Jij wilt uitsluitend premie betalen als er ook iets tegenover staat, je wilt er meer voor terug dan wat je aan premie betaalt alsof het een loterij zonder nieten is.

Neem nu een brandverzekering. Die keert uit als je huis in brand vliegt, in ruil voor een premie. Normaal gesproken krijg je geen brand en daarmee is de premie dus weggegooid geld (volgens jou).
Helamaal mee eens..
Welkom in de echte wereld...het werkt nu eenmaal zo,ik als chronisch zieke zit ook mijn levenlang vast aan cz.....ik ga niet eigenwijs doen van...nee zo werkt het niet.

En tja bijbetalen met een av...heb ik ook,nog veel meer als jij,en tich andere mensen hier ook..
Dus ja weet weet het is...maar bereid je voor,wordt nog veel erger..

Ga vooral door,energie voor niks..zucht..

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

je verzekert je als het goed is voor dingen waarvan je hoopt dat het niet gebeurt, maar wanneer het dan toch gebeurt de gevolgen financieel dusdanig kunnen zijn dat je in relatie tot premiebedrag gek zou zijn dat risico zelf te lopen. Mede omdat je niet alles kan vermijden of voorkomen...

En de vraag of een aanvullende verzekeringen in de zorg nodig is is zeker van toepassing, maar heel erg individueel bepaald.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

mrjeffrey1 schreef: In tegenstelling tot een duidelijke verwijzing naar de punten waarop ONVZ je mag afwijzen maken ze je blij met mooie praatjes dat ze Concerta wel vergoeden.
Ze zullen het ook wel gewoon vergoeden aan die verzekerden die er al verzekerd zijn en er later mee in aanraking komen.
mrjeffrey1 schreef: Nergens op hun website, polisvoorwaarden of dekkingsinformatie staat vermeld dat mensen met Concerta niet worden aangenomen.
Nee ze gaan geen ellelange lijsten op internet zetten welke mensen niet worden geaccepteerd voor de aanvullende verzekering. Daarom is gewoon zo'n vragenlijst bedacht. Dat u die heeft moeten invullen moet al aanwijzing 1 zijn dat er dus medische acceptatie is op de gewenste aanvullende verzekering.

Elke verzekeraar mag zijn eigen beleid bepalen wat betreft de aanvullende verzekeringen. Dat de een u wel accepteert, is geen garantie voor acceptatie bij de ander. Zoals rozemarijntje al schreef er zijn genoeg mensen die eigenlijk "vast" zitten aan hun verzekeraar wegens de aanvullende verzekering die ze hebben omdat ze door bepaalde later gekregen problemen nooit meer geaccepteerd worden voor de verzekering die ze hebben of een uitgebreide verzekering bij een andere maatschappij.
Ah mooi dan zeg ik gelijk mijn basisverzekering, autoverzekering, inboedel en opstalverzekering, rechtsbijstandsverzekering etc op. Ik verzeker me wel pas als ik in het ziekenhuis lig, mijn huis in de fik staat, ik de auto total loss heb gereden of voor de rechtbank sta. Eens kijken of ik dan een verzekeraar kan vinden. Iets zegt mij dat dit niet gaat lukken.

harley68

Ongelezen bericht door harley68 »

Sommige dingen zijn een beetje kort door de bocht. Het gaat niet alleen om onvoorziene gebeurtenissen natuurlijk. Een tandartsverzekering sluit je af omdat je naar de tandarts gaat en kosten maakt. Omdat die kosten ineens hoger kunnen uitvallen neem je een polis. Zwangerschappen net zo. Je wordt, in de meeste gevallen bewust zwanger, en die kosten worden vergoed vanuit de verzekering. Dat zijn bewust gemaakte kosten. Chronisch zieke mensen kunnen niets veranderen aan de situatie. De werking van ons sociale stelsel is juist dat wij met zijn allen premie betalen om sommigen te helpen.

Het enige probleem is hier de hebzucht van de verzekeringsmaatschappijen en de aandeelhouders.

Enne.... voor wie zich aangesproken wil voelen.... wat zijn sommige van jullie azijnpissers zeg. Altijd dat felle afbranden van een ts-er..

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

harley68 schreef: Een tandartsverzekering sluit je af omdat je naar de tandarts gaat en kosten maakt. Omdat die kosten ineens hoger kunnen uitvallen neem je een polis.
Een uitgebreide (de meest uitgebreide) tandartsverzekering kan men bij de meeste maatschappijen ook wel vergeten als er verwacht wordt dat er kronen en bruggen nodig zijn. Veelal is er voor de uitgebreidere tandartsverzekeringen ook een tandartsverklaring nodig dat er niet al te veel aan kosten te verwachten is. Dus kan men zich alleen verzekeren met een uitgebreide polis tegen de onverwachte dingen.
harley68 schreef: Het enige probleem is hier de hebzucht van de verzekeringsmaatschappijen en de aandeelhouders.
Ik zeg dan ook niet dat het systeem deugt van de zorgverzekering, maar dit lijkt me buiten de scope van het topic te vallen.

Gesloten