Pagina 1 van 2
Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 02 nov 2012 21:41
door lindavandam
Ik heb in mei 2010 een Sym orbit 2 scooter 4 takt gekocht van bouwjaar 2009. Ik ben eerste eigenaar, 2 weken geleden hoorde ik hem een raar geluid maken en op weg naar mijn werk en de naastgelegen scooter reparateur hoor ik een schurend geluid en slaat hij af. Omdat ik niet meer werk in de plaats waar ik de scooter origineel gekocht heb, ben ik naar een andere reparateur overgestapt, welke overigens wel een sym dealer is.
Volgens de reparateur moet de krukas vervangen worden en in er rommel in de cilinder terecht gekomen. Het ding heeft in januari dit jaar zijn laatste onderhoud gehad. Ik heb iets minder dan 20.000 op de teller staan. Ik zit tegen een reparatie aan te kijken van 500 euro en eigenlijk ben ik het hier niet mee eens. Ik mag van een scooter toch wel verwachten dat hij meer dan 20.000 kilometer en langer dan 3 jaar mee gaat. Wat kan ik doen. Ik heb de scooter in dit geval overigens wel teruggebracht naar de originele verkoper en niet naar de dealer die hem in onderhoud heeft gehad de laatste tijd.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 02 nov 2012 22:11
door 1JanV
Het is moeilijk om schuld of verhaal te halen.
De vraag is, hoe weet je dat de krukas is gebroken?. is het mogelijk dat de schade is veroorzaakt door zuigerveren, zuigerveren worden dun bij een km stand 16.000 en zullen daarna kunnen breken met het gevolg lagerschade en cilinderschade . In dit geval is het verkeerd onderhoud. ook is het mogelijk dat de kleppen niet goed gesteld zijn geweest of nooit gesteld zijn geweest.
Jou 1e dealer hoeft geen garantie te geven omdat je zo en zo al bij een ander bent geweest enz. indien het een goede dealer is zal hij na inspectie jou kunnen vertellen welke schade en waardoor het is ontstaan. indien jou dealer er van overtuigd is dat het niet door verkeerd onderhoud is gekomen mag je mogelijk een tegemoetkoming kunnen krijgen van de importeur Motana. Ga niet op je achterste benen staan dat werkt als een rode lap voor een stier.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 02 nov 2012 22:43
door boef530
Krijg je op varakassa niet het antwoord ga je het hier proberen, mag wel maar toch. De scooter is van 2009, 20 duizend km op de klok dat ding is gewoon op. Vergelijk het eens met een kleine boodschappen auto die doet 7 duizend km per jaar x 3 is 21 duizend km totaal. Het is van de zotte dat een scooter dat zonder mankementen ook haalt.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 02 nov 2012 23:12
door 1JanV
boef530 schreef:Krijg je op varakassa niet het antwoord ga je het hier proberen, mag wel maar toch. De scooter is van 2009, 20 duizend km op de klok dat ding is gewoon op. Vergelijk het eens met een kleine boodschappen auto die doet 7 duizend km per jaar x 3 is 21 duizend km totaal. Het is van de zotte dat een scooter dat zonder mankementen ook haalt.
wie kan dit bepalen zonder het voertuig te hebben gezien? het verschil tussen een auto en een scooter? je mag verwachten dat je voertuig op zijn minst 50.000 mee kan als je er vanuit gaat de de Bovag er vanuit gaat dat er 1000 km per maand gereden wordt, dus 5 jaar is menselijk gezien de levensverwachting
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 02 nov 2012 23:20
door ruud_a
1JanV schreef:boef530 schreef:Krijg je op varakassa niet het antwoord ga je het hier proberen, mag wel maar toch. De scooter is van 2009, 20 duizend km op de klok dat ding is gewoon op. Vergelijk het eens met een kleine boodschappen auto die doet 7 duizend km per jaar x 3 is 21 duizend km totaal. Het is van de zotte dat een scooter dat zonder mankementen ook haalt.
wie kan dit bepalen zonder het voertuig te hebben gezien? het verschil tussen een auto en een scooter? je mag verwachten dat je voertuig op zijn minst 50.000 mee kan als je er vanuit gaat de de Bovag er vanuit gaat dat er 1000 km per maand gereden wordt, dus 5 jaar is menselijk gezien de levensverwachting
dat zal waarschijnlijk wel van het onderhoud afhangen
auto's hebben een onderhoudsboekje
scooters weet ik niet, maar indien wel, is dat dan opgevolgd?
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 03 nov 2012 07:49
door lindavandam
Ik probeer gewoon wat informatie te krijgen Boef dat is alles, ja een tegemoedkoming zou erg leuk zijn wat jan1v zegt herken ik wel van wat de dealer mij verteld had, ik ben zelf een leek op dit gebied, maar 1 van de cilinders was beschadigd en een of andere ketting gebroken had hij het over. Zoals ik bij kassa ook al gemeld heb, ik verwacht heus wel dat er slijtage aan het ding is. Hij is niet nieuw.
Onderhoud heeft hij wel gehad, hoewel ik wel het vermoeden heb dat dat toen niet goed is uitgevoerd. Ik moest na het laatste onderhoud binnen een week al weer terug omdat de benzineleiding zweette. Er zat een haarscheurtje in vervolgens kon ik binnen een paar dagen weer terug omdat er een terugslagklepje vast zat waardoor hij letterlijk benzine pieste. Daarna nog een keertje een probleem gehad met de uitlaat. Verder zonder problemen gereden.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 03 nov 2012 08:11
door 1JanV
ruud_a schreef:1JanV schreef:boef530 schreef:Krijg je op varakassa niet het antwoord ga je het hier proberen, mag wel maar toch. De scooter is van 2009, 20 duizend km op de klok dat ding is gewoon op. Vergelijk het eens met een kleine boodschappen auto die doet 7 duizend km per jaar x 3 is 21 duizend km totaal. Het is van de zotte dat een scooter dat zonder mankementen ook haalt.
wie kan dit bepalen zonder het voertuig te hebben gezien? het verschil tussen een auto en een scooter? je mag verwachten dat je voertuig op zijn minst 50.000 mee kan als je er vanuit gaat de de Bovag er vanuit gaat dat er 1000 km per maand gereden wordt, dus 5 jaar is menselijk gezien de levensverwachting
dat zal waarschijnlijk wel van het onderhoud afhangen
auto's hebben een onderhoudsboekje
scooters weet ik niet, maar indien wel, is dat dan opgevolgd?
Er zijn bedrijven die wel een onderhoudboekje bijhouden dus je er zit 70% een onderhoudsboekje bijgeleverd. accepteer nooit een factuur waar onduidelijkheid op staat je moet aan de vermelding op factuur garantie kunnen innen en je moet gewoon weten waarvoor je betaald, de meeste doen het er mee af om iets kort te vermelde. indien je een onderhoudsbeurt (klein) hebt uitgevoerd zijn de kosten gemiddeld 150 euro, is de beurt groot geweest dan zit je meestal gemiddeld op 250 euro. er zijn veel omstreden ideeen van uitvoering en uiteraard om het ook uitvoeren ervan. de meeste scooters worden niet eens onderhouden onder de 10.000 km want wat kan er nu versleten zijn? juist die gedachten is fout gezien de kwaliteit op producten vele malen minder zijn dan de ,merken en productieland.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 03 nov 2012 08:20
door 1JanV
[quote="lOnderhoud heeft hij wel gehad, hoewel ik wel het vermoeden heb dat dat toen niet goed is uitgevoerd. Ik moest na het laatste onderhoud binnen een week al weer terug omdat de benzineleiding zweette. Er zat een haarscheurtje in vervolgens kon ik binnen een paar dagen weer terug omdat er een terugslagklepje vast zat waardoor hij letterlijk benzine pieste. Daarna nog een keertje een probleem gehad met de uitlaat. Verder zonder problemen gereden.[/quote]
Ook de ketting gebroken, oeps dan is er zeker iets niet goed gedaan/gegaan. indien je spanner versleten is moet dat in de afgetapte olie zichtbaar zijn geweest ook de filter had vol moeten zitten. na mijn weten heb je maar een cilinder, indien je ketting te slap heeft gestaan moet de scooter ook erg onregelmatig hebben gereden,indien alle het niet geval, is het een spontane breuk en dat mag je niet verwachten op die kilometerstand. maar is het ergens een gebrek aan bijvoorbeeld de olie of opgevoerd wordt het een ja en nee strijd.
Slangen zijn inderdaad slegt, de benzineverdelers tegenwordig ook de imitatie is velemalen beter.
uitlaten blijven een probleem voor velen.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 00:11
door lindavandam
Bij een koude motor had ik inderdaad wat problemen met wegrijden. Hij had de neiging te gaan hikken en in te houden. Mijn schoonzusje heeft ook een orbit, precies hetzelfde probleem. Daarom dacht ik eigenlijk dat dit een van de "kinderziektes" was van deze scooter. Ik had er al minder last van dan zij. Ik heb wel eens met een zure bek geroepen dat ik een goede scooter gebracht heb en een krakkemikkige scooter terug kreeg bij het laatste onderhoud.
hij heeft op ongeveer 6000 een onderhoud gehad bij de originele verkoper, op 13.000 bij een ander en hij was weer toe aan een onderhoud op 18.000. Oliepeil goed in de gaten gehouden, hij gebruikte nagenoeg geen olie, ik heb heel erg in het begin een keertje hoeven bijvullen, en kort voor dit gebeurde (2 dagen ervoor) heb ik olie laten bijvullen, oliestand was toen laag, maar niet dramatisch, ik heb de olie door een dealer laten bijvullen en had dat nagevraagd aangezien ik er totaal geen verstand van heb en dat het eerste was waar ik aan dacht toen het ding kapot ging.
Heel erg bedankt voor je reacties trouwens 1JanV. Een echt onderhoudsboekje heb ik niet, maar onder de buddy zitten wel de reminder stickers voor het volgende onderhoud.
Als ik jouw reacties zo lees lijkt het mij een gevalletje "take your loss", gewoon een heel vervelende toeval, fixen die hap, en sparen voor weer een gloednieuwe. Ik heb mijn Aprilia rally (al een tweedehandsje bij aankoop) weggedaan omdat die inmiddels ruim 45.000 op de teller had en ik het onderhoud te kostbaar vond worden, achteraf heb ik spijt, (maar achteraf kijk je een koe in zijn achterste) ik had beter dat ding kunnen laten reviseren geloof ik. De dealer die mij deze scooter verkocht heeft treft overigens totaal geen blaam, ik ben nog steeds tevreden over de behandeling en zal ook rustig de volgende keer weer een scooter daar kopen. Ik ga alleen niet meer voor een Sym, ik ga nog liever voor een tweedehands Aprilia of een mooie Peug of Yamaha, tot nu toe hebben we daar veel betere ervaringen mee.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 00:59
door bartsscooterservice
[quote="lindavandam"]hij heeft op ongeveer 6000 een onderhoud gehad bij de originele verkoper, op 13.000 bij een ander en hij was weer toe aan een onderhoud op 18.000. Oliepeil goed in de gaten gehouden, hij gebruikte nagenoeg geen olie, ik heb heel erg in het begin een keertje hoeven bijvullen, en kort voor dit gebeurde (2 dagen ervoor) heb ik olie laten bijvullen, oliestand was toen laag, maar niet dramatisch[/quote)
Een onderhoudsbeurt hoort elke 3000 km te gebeuren, dit is veel te weinig, en waarschijnlijk zo te lezen zal het ook wel slecht zijn uitgevoerd. Kom het helaas dagelijks tegen, ook gewoon Sym en Piaggio blokken die hun volle levensduur NIET halen, door slecht/ te weinig uitgevoerd onderhoud.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 01:06
door bartsscooterservice
lindavandam schreef: Ik ga alleen niet meer voor een Sym, ik ga nog liever voor een tweedehands Aprilia of een mooie Peug of Yamaha, tot nu toe hebben we daar veel betere ervaringen mee.
Nu schuif je de schuld naar Sym, terwijl het probleem waarschijnlijk bij slecht/ondeskundig onderhoud gezocht moet worden.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 09:39
door 1JanV
bartsscooterservice schreef:lindavandam schreef: Ik ga alleen niet meer voor een Sym, ik ga nog liever voor een tweedehands Aprilia of een mooie Peug of Yamaha, tot nu toe hebben we daar veel betere ervaringen mee.
Nu schuif je de schuld naar Sym, terwijl het probleem waarschijnlijk bij slecht/ondeskundig onderhoud gezocht moet worden.
Ik deel deze menig ook met je. Echter Bovag adviseert elke 4000 km een beurt omdat de ouderwetse 3000 km overdreven snel is. Aan de andere kant lees ik in de boekjes voor onderhoud die Chinese dat dit bij elke 1500 km moet (dit geld dus duidelijk voor de slechtere merken daar onder).
Laatst was hier bij mijn zoon een klant die het wel erg bont mee maakte. Deze man heeft een Kymco Agility gekocht bij een collega en moest voor de eerste beurt 500 km al 80 euro neerleggen, bij een tweede beurt 2500 km 170 euro versleten snaar en Variateur. De eigenaar was hierdoor van slag en is naar een andere collega gegaan ook een erkende dealer. Bij 5000 km versleten snaar en Variateur kosten 250 euro.
Klant boos en kwam met een km stand 3100 km bij mijn zoon en vertelde welke problemen hij had met die K.. Kymco. Mijn zoon geloofde het niet maar de gegevens stonden echter wel op de factuur.
Mijn zoon maakte de snaardeksel open waar de eigenaar dan ook bijstond, mijn zoon was al snel van mening dat deze deksel nog niet open was geweest (een ervaring gevoel) wat bleek de snaar was nog origineel 16,4 5mm en de variateurhuis origineel kost maar 20 euro maar was niet vervangen dit was duidelijk aan de snaar sporen te zien.
Kymco (Creco)gebeld en deze vorm van mogelijke oplichting voorgelegd, Kymco doet hieraan niets omdat de verkoop cijfers van de dealers goed zijn. Als iedereen gaat klagen stoort ook dit merk in door slechte service.
Overigens is deze ontdekking aan de Agility aan een zakelijke onderdelen importeur laten zien die bij toeval op de Koffi kwam en beaamde dit ook dat deze varia origineel vanuit de fabriek er nog in zat.
Wat deze man vertelde kwam mij in ieder geval bekent voor “wat kan er stuk gaan een nieuwe scooter dus schrijven maar als de proefrit perfect is”. Het was vroeger ook al zo er werden bij de motorfiets de in zicht zijnde bougie vervangen maar die onder de tank zitten werden overgeslagen hup weer een half uur op de factuur wat kan er stuk gaan en als dat zo is? Jammer dan is het mogelijk garantie of was er iets anders de oorzaak. Ik ben van mening dat een importeur de klachten van de consument over een bedrijf serieus moeten nemen en een proef op de som moeten doen met een eigen voertuig. En blijkt dat deze inderdaad over de schreef gaat zijn dealerschap moet ontzeggen het kost namelijk de importeur zijn merknaam. SYM is goed garantie verhalen bij Motana is wat moeilijker. Maar dat is ook bij de rest van de A en B merken.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 11:49
door lindavandam
Nou ervan uitgaande dat dit gewoon een ongelukkig toeval is, had mij dit ook kunnen gebeuren met een ander merk. Echter is dit mijn eerste kennismaking met Sym en heb ik met andere merken (ik rij al 14 jaar scooter, altijd 2e handsjes gehad, dit was mijn eerste nieuwe scooter) gewoon betere ervaringen, uit bovenstaande blijkt dat ik toch wel zeer intensief gebruik maak van mijn scootertje. Uiteindelijk, bouwjaar is 2009, hij is in mei 2010 op mijn naam gezet en ik heb sindsdien van de 19.000 en een beetje daar zeker 16.000 zelf van gereden, overige KM waren testkilometers en hij is een keer gebruikt voor een noodgeval als leenscooter en door mijn echtgenoot, die overigens maar 2 standen kent voor wat betreft de gashendel, open en dicht. Door de slechte ervaring kies ik gewoon liever voor een ander merk. Dit is een persoonlijke mening en moet mensen die geinteresseerd zijn in een Sym niet tegenhouden. Hij reed verder hartstikke fijn, lekker rustig, heerlijk om mee te toeren.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 15:35
door bartsscooterservice
lindavandam schreef:Nou ervan uitgaande dat dit gewoon een ongelukkig toeval is, had mij dit ook kunnen gebeuren met een ander merk. Echter is dit mijn eerste kennismaking met Sym en heb ik met andere merken (ik rij al 14 jaar scooter, altijd 2e handsjes gehad, dit was mijn eerste nieuwe scooter) gewoon betere ervaringen, uit bovenstaande blijkt dat ik toch wel zeer intensief gebruik maak van mijn scootertje. Uiteindelijk, bouwjaar is 2009, hij is in mei 2010 op mijn naam gezet en ik heb sindsdien van de 19.000 en een beetje daar zeker 16.000 zelf van gereden, overige KM waren testkilometers en hij is een keer gebruikt voor een noodgeval als leenscooter en door mijn echtgenoot, die overigens maar 2 standen kent voor wat betreft de gashendel, open en dicht. Door de slechte ervaring kies ik gewoon liever voor een ander merk. Dit is een persoonlijke mening en moet mensen die geinteresseerd zijn in een Sym niet tegenhouden. Hij reed verder hartstikke fijn, lekker rustig, heerlijk om mee te toeren.
Ik denk helaas niet dat het een " ongelukkig toeval " is... meer gewoon te weinig/slecht uitgevoerd onderhoud.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 15:42
door bartsscooterservice
1JanV schreef:bartsscooterservice schreef:lindavandam schreef: Ik ga alleen niet meer voor een Sym, ik ga nog liever voor een tweedehands Aprilia of een mooie Peug of Yamaha, tot nu toe hebben we daar veel betere ervaringen mee.
Nu schuif je de schuld naar Sym, terwijl het probleem waarschijnlijk bij slecht/ondeskundig onderhoud gezocht moet worden.
Ik deel deze menig ook met je. Echter Bovag adviseert elke 4000 km een beurt omdat de ouderwetse 3000 km overdreven snel is. Aan de andere kant lees ik in de boekjes voor onderhoud die Chinese dat dit bij elke 1500 km moet (dit geld dus duidelijk voor de slechtere merken daar onder).
Uit praktijk ervaring doen wij de beurten in ieder geval om de 3000 km bij een 4-takt ( ook Chinees), een 2-takt 4000 km. Dat wil overigens nog niet zeggen, dat de klanten zich daar altijd aan houden....
Eigenlijk zou het verplicht moeten zijn, vaak stellen ze het dan uit, om geld te besparen, en dan moet er naderhand meer vervangen worden, en zijn ze zelfs duurder uit.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 15:51
door bartsscooterservice
1JanV schreef:bartsscooterservice schreef:lindavandam schreef: Ik ga alleen niet meer voor een Sym, ik ga nog liever voor een tweedehands Aprilia of een mooie Peug of Yamaha, tot nu toe hebben we daar veel betere ervaringen mee.
Nu schuif je de schuld naar Sym, terwijl het probleem waarschijnlijk bij slecht/ondeskundig onderhoud gezocht moet worden.
Laatst was hier bij mijn zoon een klant die het wel erg bont mee maakte. Deze man heeft een Kymco Agility gekocht bij een collega en moest voor de eerste beurt 500 km al 80 euro neerleggen, bij een tweede beurt 2500 km 170 euro versleten snaar en Variateur. De eigenaar was hierdoor van slag en is naar een andere collega gegaan ook een erkende dealer. Bij 5000 km versleten snaar en Variateur kosten 250 euro.
Klant boos en kwam met een km stand 3100 km bij mijn zoon en vertelde welke problemen hij had met die K.. Kymco. Mijn zoon geloofde het niet maar de gegevens stonden echter wel op de factuur.
Mijn zoon maakte de snaardeksel open waar de eigenaar dan ook bijstond, mijn zoon was al snel van mening dat deze deksel nog niet open was geweest (een ervaring gevoel) wat bleek de snaar was nog origineel 16,4 5mm en de variateurhuis origineel kost maar 20 euro maar was niet vervangen dit was duidelijk aan de snaar sporen te zien.
Kymco (Creco)gebeld en deze vorm van mogelijke oplichting voorgelegd, Kymco doet hieraan niets omdat de verkoop cijfers van de dealers goed zijn. Als iedereen gaat klagen stoort ook dit merk in door slechte service.
Overigens is deze ontdekking aan de Agility aan een zakelijke onderdelen importeur laten zien die bij toeval op de Koffi kwam en beaamde dit ook dat deze varia origineel vanuit de fabriek er nog in zat.
Wat deze man vertelde kwam mij in ieder geval bekent voor “wat kan er stuk gaan een nieuwe scooter dus schrijven maar als de proefrit perfect is”. Het was vroeger ook al zo er werden bij de motorfiets de in zicht zijnde bougie vervangen maar die onder de tank zitten werden overgeslagen hup weer een half uur op de factuur wat kan er stuk gaan en als dat zo is? Jammer dan is het mogelijk garantie of was er iets anders de oorzaak. Ik ben van mening dat een importeur de klachten van de consument over een bedrijf serieus moeten nemen en een proef op de som moeten doen met een eigen voertuig. En blijkt dat deze inderdaad over de schreef gaat zijn dealerschap moet ontzeggen het kost namelijk de importeur zijn merknaam. SYM is goed garantie verhalen bij Motana is wat moeilijker. Maar dat is ook bij de rest van de A en B merken.
Dit soort gevallen kom ik helaas bijna dagelijks tegen...je wil niet weten wat er binnenkomt. Ben ik het mee eens, het zou harder gecontroleerd moeten worden met steekproeven bijv, maar de praktijk valt altijd vies uit.. corrupt maakt corrupt is het spreekwoord
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 15:52
door oo4load
Ziet de motordeksel er zo uit:
zo ja dan is het een goedkoop chinees blok met SYM motordeksel, deze zijn gebruikt in de eerste series Fiddle 1/2 Orbit 1/2 etc.. , deze zijn van beduidend slechtere kwaliteit dan deze:
Dat zijn de huidige SYM blokken en daar zitten geen goedkope chinese onderdelen in. (maar nog steeds niet op het niveau van een chinees kymco blok). Dit type blok zit ook onder de Peu Vivacity 4, Peu Tweet en Peu SF3 4t.
Het is hoe dan ook gewoon pech gehad of slechte materiaal kwaliteit (waardoor je kans op pech groter is). Je kan onderhoud plegen wat je wilt, maar dat je de olie na 2000 ipv 4000 km vervangt gaat er niet voor zorgen dat een krukaslager of zuiger langer mee gaat. Als dat wel het geval zou zijn, dan zou ik snel op zoek gaan naar betere olie. Maar mensen in Azie hebben geen geld om na 3 rondjes om de kerk nieuwe olie te kopen en die goedkope rammelkasten die ze daar hebben lopen zelfs met die veel slechtere minerale olie die de daar gebruiken niet zo snel in puin.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 16:01
door bartsscooterservice
oo4load schreef:
Het is hoe dan ook gewoon pech gehad of slechte materiaal kwaliteit (waardoor je kans op pech groter is). Je kan onderhoud plegen wat je wilt, maar dat je de olie na 2000 ipv 4000 km vervangt gaat er niet voor zorgen dat een krukaslager of zuiger langer mee gaat. Als dat wel het geval zou zijn, dan zou ik snel op zoek gaan naar betere olie. Maar mensen in Azie hebben geen geld om na 3 rondjes om de kerk nieuwe olie te kopen en die goedkope rammelkasten die ze daar hebben lopen zelfs met die veel slechtere minerale olie die de daar gebruiken niet zo snel in puin.
Het zit hem toch echt in onderhoud, en je moet er geen Hema motorolie ingooien natuurlijk..
Heb genoeg klanten met Chinese scooters die al tegen de 25.000 km aanzitten. Correct onderhoud is het sleutelwoord...
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 17:38
door oo4load
Maar Bart wist jij al dat die olie van de Hema geproduceerd wordt bij een hele normale oliefirma en dat die aan dezelfde ISO keuringseisen voldoet als die dure olie van een "echt merk" ?
Elke olie heeft een keurmerk, die zijn er in verschillende klasses. Slechte olie, die heb je in europa gek genoeg alleen van bekende merken .... want alleen merken als Castrol en Shell durven het aan om olie van de laagste LGA of LGB ISO kwaliteitsklasse nog aan de man te brengen (die zie je wel eens staan in de bouwmarkt of de benzinepomp).
Voorbeeld: Hema 2takt olie voldoet aan ISO L EGD. Dat is de hoogste klasse, en menig olie van dure merken voldoet daar niet eens aan. LGD klasse is langer bestand tegen "rijden met te weinig smering en te hoge temperatuur" dan LGC klasse en heeft ook nog eens minder last van roetvorming!
Merk en prijs zegt niets. Kijk naar de ISO klasse. Bij 4takt olie heb je ook deze ISO klasse, heten iets anders, maar ook daar geldt: huismerk olie van Hema is prima en beter dan duur verkochte goedkope bocht van de bekende merken die je soms nog tegenkomt.
Het begint een beetje eentonig te worden, maar leer eens iets over auto en motortechniek. Ik neem aan dat een monteur wel wat kennis mag hebben van olie ?
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 17:43
door 1JanV
En Motul dan?