| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eenzijdig opzeggen onderhoudscontract door Tempus?
Eenzijdig opzeggen onderhoudscontract door Tempus?
Hallo allemaal,
Afgelopen januari hadden wij een lekkage aan de CV ketel, gelukkig hadden we een onderhoudscontract bij Tempus. De monteur kon snel langskomen, dus wij waren al blij dat alles zo snel geregeld kon worden.
Toen de monteur kwam en de kap van de CV ketel haalde, zag hij meteen wat het probleem was: Een lekke boiler. Deze monteur keek niet verder en wilde gelijk een offerte regelen voor een nieuwe ketel en weg was hij. Niks verder kijken of proberen iets te repareren, binnen 5 minuten stond deze meneer weer buiten.
Door deze werkwijze werden we toch wel een beetje achterdochtig en hebben we een andere monteur (van een ander bedrijf) laten komen. Deze monteur keek wel goed en het bleek dat de boiler niet lek was, maar dat de schuifmof was verschoven waardoor condens naar beneden drupte. Even de schuifmof verschuiven en voila, geen lekkage meer.
We hebben toen een klacht ingediend bij Tempus, maar hier hebben we nooit meer iets van gehoord, ook na meerdere belletjes kregen we alleen als antwoord dat de monteur aangesproken was op zijn werkwijze.
Oktober moest onze ketel weer voor het (2 jarig onderhoud, fijn zo'n wijziging in de voorwaarden waar je niet van op de hoogte gesteld wordt). Toen ik belde om een afspraak te maken bleek dit niet te kunnen omdat ons onderhoudscontract was opgezegd omdat de ketel total loss was! Dit is dus gedaan door Tempus zonder ons in te lichten en ook nog eens op verkeerde voorwaarden!
Helaas kan Tempus niets voor ons doen omdat dit nu eenmaal de werkwijze is! Rond uit te gek voor woorden. We hebben klachten ingediend bij Tempus en bij Eneco, maar beiden laten niets meer van zich horen.
Wat kunnen we hier tegen doen? Andere bedrijven willen de ketel niet in onderhoud nemen omdat deze te oud is. We zitten nu dus zonder contract door een grote fout van Tempus. Hierdoor worden we gedwongen om een nieuwe ketel te kopen terwijl de oude nog goed werkt.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet,
Kees
Afgelopen januari hadden wij een lekkage aan de CV ketel, gelukkig hadden we een onderhoudscontract bij Tempus. De monteur kon snel langskomen, dus wij waren al blij dat alles zo snel geregeld kon worden.
Toen de monteur kwam en de kap van de CV ketel haalde, zag hij meteen wat het probleem was: Een lekke boiler. Deze monteur keek niet verder en wilde gelijk een offerte regelen voor een nieuwe ketel en weg was hij. Niks verder kijken of proberen iets te repareren, binnen 5 minuten stond deze meneer weer buiten.
Door deze werkwijze werden we toch wel een beetje achterdochtig en hebben we een andere monteur (van een ander bedrijf) laten komen. Deze monteur keek wel goed en het bleek dat de boiler niet lek was, maar dat de schuifmof was verschoven waardoor condens naar beneden drupte. Even de schuifmof verschuiven en voila, geen lekkage meer.
We hebben toen een klacht ingediend bij Tempus, maar hier hebben we nooit meer iets van gehoord, ook na meerdere belletjes kregen we alleen als antwoord dat de monteur aangesproken was op zijn werkwijze.
Oktober moest onze ketel weer voor het (2 jarig onderhoud, fijn zo'n wijziging in de voorwaarden waar je niet van op de hoogte gesteld wordt). Toen ik belde om een afspraak te maken bleek dit niet te kunnen omdat ons onderhoudscontract was opgezegd omdat de ketel total loss was! Dit is dus gedaan door Tempus zonder ons in te lichten en ook nog eens op verkeerde voorwaarden!
Helaas kan Tempus niets voor ons doen omdat dit nu eenmaal de werkwijze is! Rond uit te gek voor woorden. We hebben klachten ingediend bij Tempus en bij Eneco, maar beiden laten niets meer van zich horen.
Wat kunnen we hier tegen doen? Andere bedrijven willen de ketel niet in onderhoud nemen omdat deze te oud is. We zitten nu dus zonder contract door een grote fout van Tempus. Hierdoor worden we gedwongen om een nieuwe ketel te kopen terwijl de oude nog goed werkt.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet,
Kees
Re: Eenzijdig opzeggen onderhoudscontract door Tempus?
hoe oud is de ketel waar het om gaat?
De ketel is inmiddels 15 jaar.
Waarom bellen jullie dan niet de vriendelijk monteur, welke het probleem heeft verholpen?
Tja, dan kan ik me voorstellen dat een ander deze niet in onderhoud wil nemen, in ieder geval niet via een onderhoudscontract. Maar dat uw contract, kennelijk zonder kennisgeving, zomaar is opgezegd is wat lastiger. Hoe staat het in de voorwaarden beschreven? En op basis van welk deel van deze voorwaarden kunnen ze dit naar u onderbouwen?tokolosh schreef:De ketel is inmiddels 15 jaar.
Ze kunnen niet zomaar op basis van een duidelijke fout van een monteur, welke ze ook hebben toegegeven, uw ketel Total loss verklaren, en uw contract opzeggen.
Dat hebben we gedaan, maar die wil ons niet te woord staan. Ze geven aan dat dat via tempus moet..nevermind schreef:Waarom bellen jullie dan niet de vriendelijk monteur, welke het probleem heeft verholpen?
15 jaar is wel erg oud inderdaad voor een ketel.
als je de ketel per se wilt behouden, bel dan een andere installateur en vraag of ze het onderhoud op regiebasis willen doen.
aan de andere kant kun je je beter afvragen of vervangen niet beter is, lagere stookkosten en milieu enzo...
als je de ketel per se wilt behouden, bel dan een andere installateur en vraag of ze het onderhoud op regiebasis willen doen.
aan de andere kant kun je je beter afvragen of vervangen niet beter is, lagere stookkosten en milieu enzo...
tokolosh schreef:Dat hebben we gedaan, maar die wil ons niet te woord staan. Ze geven aan dat dat via tempus moet..nevermind schreef:Waarom bellen jullie dan niet de vriendelijk monteur, welke het probleem heeft verholpen?
die monteur was toch van een ander bedrijf? (stond in de OP)
Klopt, sorry las de post verkeerd. Deze monteur is helaas gestopt. Hij zou het echter wel zwart kunnen doen, maar dat heb ik liever niet.thecure schreef:tokolosh schreef:Dat hebben we gedaan, maar die wil ons niet te woord staan. Ze geven aan dat dat via tempus moet..nevermind schreef:Waarom bellen jullie dan niet de vriendelijk monteur, welke het probleem heeft verholpen?
Heel veel voordeliger is een nieuwe niet, deze is nog steeds zeer zuinig. En bovendien vind ik het zonde om geld uit te geven aan een nieuwe ketel terwijl de oude misschien nog twee jaar mee kan. Zeker omdat we binnenkort gaan trouwen en we daar hard aan het sparen zijnthecure schreef:15 jaar is wel erg oud inderdaad voor een ketel.
Dan heb je niet veel keuze, als je iemand zoekt, die de ketel wil onderhouden.tokolosh schreef:Klopt, sorry las de post verkeerd. Deze monteur is helaas gestopt. Hij zou het echter wel zwart kunnen doen, maar dat heb ik liever niet.thecure schreef:tokolosh schreef:
Dat hebben we gedaan, maar die wil ons niet te woord staan. Ze geven aan dat dat via tempus moet..
Als ik het zo lees, dan zijn er alleen twee opties, namelijk de vriendelijke zwarte monteur, of een nieuwe ketel kopen.
Jaarlijks onderhoud moet wel te regelen zijn, een vast onderhoudscontract zal lastiger worden. Vervolgens zult u dan de nodige defecten en reparaties gewoon op incident basis moeten laten verhelpen.(weet niet of dit bedoelt wordt met "op regiebasis")
Misschien een tip, overweeg eens een leasecontract. Ik zat in dezelfde situatie, minder dan een jaar voor onze trouwerij hield de ketel er langzaam maar zeker mee op. Leasecontract voor 5 jaar, met volledig eigendom na 5 jaar zonder meerprijs en, natuurlijk, volledig onderhoud tijdens de lease periode kost ons iets meer dan 50 euro per maand.
Misschien een tip, overweeg eens een leasecontract. Ik zat in dezelfde situatie, minder dan een jaar voor onze trouwerij hield de ketel er langzaam maar zeker mee op. Leasecontract voor 5 jaar, met volledig eigendom na 5 jaar zonder meerprijs en, natuurlijk, volledig onderhoud tijdens de lease periode kost ons iets meer dan 50 euro per maand.
Dan spreek je over een bedrag van euro 3000 in 5 jaar.berndv schreef:Jaarlijks onderhoud moet wel te regelen zijn, een vast onderhoudscontract zal lastiger worden. Vervolgens zult u dan de nodige defecten en reparaties gewoon op incident basis moeten laten verhelpen.(weet niet of dit bedoelt wordt met "op regiebasis")
Dat vind ik alles behalve een oplossing, en veel te duur.
Als de ketel nog goed is, waarom vervangen.
Ik zou kiezen voor een alternatief.
Bel een bedrijf als iets mankeerde, dan ben je op het ogenblikje het goedkoopste uit.
Ben ik met je eens dat het niet de goedkoopste oplossing is, vooral als de ketel nog functioneert, dat gaf ik ook in het eerste deel van mijn post al aan.nevermind schreef:
Dan spreek je over een bedrag van euro 3000 in 5 jaar.
Bel een bedrijf als iets mankeerde, dan ben je op het ogenblikje het goedkoopste uit.
Die 3000 euro is natuurlijk inclussief het onderhoudscontract, à 13 euro per maand, dus in totaal voor de ketel inclussief installatie kwamen we op 2200 euro uit. Maar goed, dat terzijde.
met regiebasis bedoel ik niets anders dan gewoon een monteur voor het onderhoud laten komen, en de gemaakte uren en onderdelen in rekening te brengen.berndv schreef:Jaarlijks onderhoud moet wel te regelen zijn, een vast onderhoudscontract zal lastiger worden. Vervolgens zult u dan de nodige defecten en reparaties gewoon op incident basis moeten laten verhelpen.(weet niet of dit bedoelt wordt met "op regiebasis")
2200 Euro is dan ook een ander beeld, en een beetje acceptabel.berndv schreef:Ben ik met je eens dat het niet de goedkoopste oplossing is, vooral als de ketel nog functioneert, dat gaf ik ook in het eerste deel van mijn post al aan.nevermind schreef:
Dan spreek je over een bedrag van euro 3000 in 5 jaar.
Die 3000 euro is natuurlijk inclussief het onderhoudscontract, à 13 euro per maand, dus in totaal voor de ketel inclussief installatie kwamen we op 2200 euro uit. Maar goed, dat terzijde.
Wat mij bij dit contracten stoort, dat je 13 Euro per maand betaald voor het onderhoudscontact.
Laten wij schappelijk wezen, en de maanden mei tot en met september niet rekenen, dan betaal je toch een klein Euro 156 per jaar, waar een monteur een keer per jaar komt kijken, of nog alles in order is.
Want dit soort controles stellen niets voor.
Monteurs die alleen kijken, die moeten ze meteen een schop geven.
Sommige typen ketels moet je zeker wel elk jaar uit elkaar halen om het e.e.a. schoon te maken, b.v. de brander en warmtewisselaar.
als je het onderhoud goed wilt doen ben je zeker wel een uur tot anderhalf uur bezig.
Het geld van een onderhoudscontract is het dan zeker wel waard.
Helaas is niet elke monteur even serieus...
Sommige typen ketels moet je zeker wel elk jaar uit elkaar halen om het e.e.a. schoon te maken, b.v. de brander en warmtewisselaar.
als je het onderhoud goed wilt doen ben je zeker wel een uur tot anderhalf uur bezig.
Het geld van een onderhoudscontract is het dan zeker wel waard.
Helaas is niet elke monteur even serieus...
Ik heb even wat rondgesnuffeld. Is onderstaand voor u een idee? Zij nemen wel oude ketels in onderhoud. Ht eneige is dat bij ketels ouder dan 12 jaar daarvoor kunt u alleen het eenvoudige onderhoudscontract afsluiten.
http://www.nuon.nl/cv-ketel/onderhoud-c ... -ketel.jsp
Is u trouwens nooit opgevallen dat er ineens geen gekd meer afgeschreven werd door Tempus tbv een onderhoudscontract?
Maar idd erg erg vreemd dat u nooit een schrijven hebt gehad van en beeindiging van het onderhoudscontract. Zou mijn inziens wel moeten.
Is u trouwens nooit opgevallen dat er ineens geen gekd meer afgeschreven werd door Tempus tbv een onderhoudscontract?
Maar idd erg erg vreemd dat u nooit een schrijven hebt gehad van en beeindiging van het onderhoudscontract. Zou mijn inziens wel moeten.
Het is ons nooit opgevallen dat er geen geld meer werd afgeschreven, omdat dit via de voorschotten van Eneco gaat.Shine schreef:Ik heb even wat rondgesnuffeld. Is onderstaand voor u een idee? Zij nemen wel oude ketels in onderhoud. Ht eneige is dat bij ketels ouder dan 12 jaar daarvoor kunt u alleen het eenvoudige onderhoudscontract afsluiten.
-
Energiefreak
Ik heb zelf het onderhoudscontract waar Shine het over heeft. Voldoet me prima. Mijn ketel is inmiddels 17 jaar oud, maar bij elke onderhoudsbeurt zegt de monteur dat hij nog wel mee kan. Waarom iets vervangen wat nog goed werkt.