Pagina 1 van 2

foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 16:00
door four-eyes
Voor een Tex-Mex gerecht had ik chilipoeder nodig. Die betrek ik altijd bij AH. De chilipoeder die ik normaal gebruik is een blend van cayennepeper, komijn, koriander, oregano, knoflookpoeder en nog zo het een en ander. Van de week maakte ik een nieuw potje open, ook bij AH gekocht. Ik gooide een paar theelepels in de soep en ai: HEET ! TE HEET. Ik bekeek de ingrediënten eens goed. Er stond alleen chilipoeder op. Verder niks. Dus ik had pure cayennepeper in de soep gegooid en niet zo'n klein beetje ook! De soep heb ik weg moeten gooien. Daarna heb ik mijn beklag gedaan bij AH. Dat ging niet vlekkeloos. Het was mijn eigen schuld, had ik maar eerst de poeder moeten proeven ...
Vandaag kreeg ik van het hoofdkantoor het bericht dat ze de blend-chilipoeder niet meer verkopen. En dat de nieuwe potjes 100% pure gemalen chilipepers bevatten. En daar kon ik het mee doen!
Hoe kom ik nou aan de goeie chilipoeder is mijn vraag? Bij AH hoef ik dus niet aan te kloppen. En daar wil ook niet meer naar toe. AH is zeer klantonvriendelijk.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 16:15
door newmikey
four-eyes schreef:Voor een Tex-Mex gerecht had ik chilipoeder nodig. Die betrek ik altijd bij AH. De chilipoeder die ik normaal gebruik is een blend van cayennepeper, komijn, koriander, oregano, knoflookpoeder en nog zo het een en ander. Van de week maakte ik een nieuw potje open, ook bij AH gekocht. Ik gooide een paar theelepels in de soep en ai: HEET ! TE HEET. Ik bekeek de ingrediënten eens goed. Er stond alleen chilipoeder op. Verder niks. Dus ik had pure cayennepeper in de soep gegooid en niet zo'n klein beetje ook! De soep heb ik weg moeten gooien. Daarna heb ik mijn beklag gedaan bij AH. Dat ging niet vlekkeloos. Het was mijn eigen schuld, had ik maar eerst de poeder moeten proeven ...
Vandaag kreeg ik van het hoofdkantoor het bericht dat ze de blend-chilipoeder niet meer verkopen. En dat de nieuwe potjes 100% pure gemalen chilipepers bevatten. En daar kon ik het mee doen!
Hoe kom ik nou aan de goeie chilipoeder is mijn vraag? Bij AH hoef ik dus niet aan te kloppen. En daar wil ook niet meer naar toe. AH is zeer klantonvriendelijk.
Kan me uw frustratie wèl voorstellen maar uw boosheid op AH niet helemaal, net zoals uw conclusie dat AH zeer klantonvriendelijk zou zijn. Wat voor merk kruiden gebruikte u?

Dit werd al in 2011 gesignaleerd op http://edelikespijse.wordpress.com/2011 ... r-gebeurd/ bijvoorbeeld.

Er zijn inderdaad vele recepturen voor chilipoeder. Silvo (één van de kruiderijfabrikanten) vermeldt ook netjes op z'n website "Chilipoeder is de verzamelnaam voor een pikant meervoudig specerijenmengsel waarin 4 tot 20 verschillende specerijen en kruiden, zoals cayennepeper, komijnzaad en oregano, verwerkt kunnen zijn. Geur, kleur en smaak zijn afhankelijk van de gebruikte kruiden en specerijen. De smaak van chilipoeder kan van pikant tot zeer scherp variëren. De kleur varieert van rood tot donkerbruin. "

Het lijkt me inderdaad dat als je een ander produkt gaat gebruiken, de samenstelling kan afwijken en dat dit op het etiket te vinden is. Vind het op zich niet onredelijk dat AH dan ook verwijst naar uw eigen verantwoordelijkheid in deze.

Een beetje zoeken zal de juiste mix wel weer opleveren en anders mengt u hem zelf even.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 16:18
door VioletPrue
Is het etiket van het 'nieuwe' potje exact gelijk aan de oude?
Dan heeft u een punt.
Zo niet, is het inderdaad slimmer om eerst even goed te kijken wat u voor potje in uw handen hebt.
Ook kan ik me niet voorstellen dat er op een potje waar cayennepeper inzit, chillipoeder op gezet wordt.

Maar wat had u precies van AH verwacht?

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 18:24
door four-eyes
Als je bij de balie van AH je beklag komt doen over het een en ander, biedt nooit iemand zijn excuses aan. In mijn geval - een pan soep moeten weggooien - interesseert ze niet. Ze hadden kunnen beginnen te zeggen: goh, wat vervelend voor u. Nee hoor, integendeel, ze proberen de schuld in mijn schoenen te schuiven. Dat noem ik klantonvriendelijk.

Op het "oude" potje staat chilipoeder. Draai je het om, krijg je de ingrediënten te lezen. Een mengsel van een stuk of 6 specerijen.
Op het "nieuwe" potje staat chilipoeder. Op de achterkant staat bij de ingrediënten: chilipoeder. Verder niks.
Ik gebruik al mijn hele leven zowat chilipoeder van AH. Dan ga ik ervan uit dat als er chilipoeder op het potje staat dat het hetzelfde mengsel is dat ik al meer dan 20 of 25 jaar gebruik. AH had duidelijk moeten maken dat het om een totaal ander product gaat. Als er op het potje cayennepeper had gestaan - wat dus in het nieuwe potje zit!!! - had ik het nooit gekocht. Van cayennepeper heb je een mespuntje nodig. Dat geldt niet voor de chilipoeder-blend. Daar kun je rustig een paar theelepeltjes van gebruiken.
Nog iets: de Engelse benaming voor cayennepeper is chillipowder. Het kan zijn dat de specerijenfabrikant heeft gedacht chillipowder is chilipoeder en dat daardoor de verwarring is ontstaan. Nogmaals er is een levensgroot verschil tussen chilipoeder en cayennepeper. Wat AH op het potje heeft staan dekt de lading dus niet. Op de achterkant hadden ze moeten zetten: 100% pure gemalen chilipepertjes of zoiets. Dat is pas duidelijk!!!
Ik ga de links nog bekijken die hierboven staan. Misschien dat ik ergens anders de goeie blend kan vinden.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 18:28
door four-eyes
newmikey schreef:
four-eyes schreef: ... Wat voor merk kruiden gebruikte u?
Ik gebruikte chilipoeder van het merk AH.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 19:18
door berndv
four-eyes schreef:Als je bij de balie van AH je beklag komt doen over het een en ander, biedt nooit iemand zijn excuses aan. In mijn geval - een pan soep moeten weggooien - interesseert ze niet. Ze hadden kunnen beginnen te zeggen: goh, wat vervelend voor u. Nee hoor, integendeel, ze proberen de schuld in mijn schoenen te schuiven. Dat noem ik klantonvriendelijk.
Dus u had liever dat iemand gedaan had alsof ze het erg voor u vonden?
four-eyes schreef:Dan ga ik ervan uit dat als er chilipoeder op het potje staat dat het hetzelfde mengsel is dat ik al meer dan 20 of 25 jaar gebruik.
maar als u al gezien had dat het een ander potje is, gaat u niet eerst proeven, maar gaat er gewoon van uit dat het gewoon hetzelfde is? En als dat niet zo is, is het schuld aan de AH, en totaal geen enkele schuld bij u zelf? :roll:

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 20:07
door Bob Schurkjens
Gebruikelijk is om bij gewijzigde ingrediënten bij hetzelde product "Vernieuwd recept" op het etiket te zetten. Of "Vernieuwde samenstelling".

Als dat er niet op staat, dan moet je er blind op kunnen varen dat de smaak ongeveer gelijk is wanneer je het product opnieuw koopt.

Ik ben het dan ook helemaal met topicstarter eens dat dit niet kan. Anders moet je je bij alles wat je herhaald koopt gaan afvragen: "Gut, de smaak zou toch niet heel erg veranderd zijn?"

Onprofessioneel en stupide wat AH hier heeft gedaan. Meer off-topic:

AH heeft een zeer dominante positie in supermarktland. Dat is slecht voor consumenten, slecht voor toeleveranciers (bijvoorbeeld boeren) en slecht voor concurrenten. Maar uiteraard erg goed voor....AH. Misschien iets om bij stil te staan als je weer eens boodschappen doet bij Appie.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 21:30
door ruud_a
Bob Schurkjens schreef:Gebruikelijk is om bij gewijzigde ingrediënten bij hetzelde product "Vernieuwd recept" op het etiket te zetten. Of "Vernieuwde samenstelling".

ik dacht dat dit er gewoon regelmatig op staat omdat het product dan beter wordt verkocht, dan wel als excuus om de prijs te verhogen

Als dat er niet op staat, dan moet je er blind op kunnen varen dat de smaak ongeveer gelijk is wanneer je het product opnieuw koopt.

Ik ben het dan ook helemaal met topicstarter eens dat dit niet kan. Anders moet je je bij alles wat je herhaald koopt gaan afvragen: "Gut, de smaak zou toch niet heel erg veranderd zijn?"

Onprofessioneel en stupide wat AH hier heeft gedaan. Meer off-topic:

AH heeft een zeer dominante positie in supermarktland. Dat is slecht voor consumenten, slecht voor toeleveranciers (bijvoorbeeld boeren) en slecht voor concurrenten. Maar uiteraard erg goed voor....AH. Misschien iets om bij stil te staan als je weer eens boodschappen doet bij Appie.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 22:06
door newmikey
four-eyes schreef:Ik gooide een paar theelepels in de soep en ai: HEET ! TE HEET. De soep heb ik weg moeten gooien. Daarna heb ik mijn beklag gedaan bij AH.

Bij AH hoef ik dus niet aan te kloppen. En daar wil ook niet meer naar toe. AH is zeer klantonvriendelijk.
Dus héél AH is klantonvriendelijk als gevolg van één verknoeide pan soep en het feit dat er één bepaald potje kruiden uit de roulatie is genomen? Moeten we dit nu echt serieus nemen?

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 22:13
door witte angora
Vervelend als zoiets gebeurd, zeker als je een pan soep weg moet gooien. Maar misschien had Appie wel een reden om de blend uit het assortiment te halen. Bijvoorbeeld omdat er haast niks van verkocht werd, of omdat de fabrikant failliet is gegaan, en er een andere leverancier is gekomen. Het is heus niet altijd klantje pesten, wat er gebeurd....

Heb je niet een Indische of Turkse toko in de buurt? Daar heb je vaak goede kruiden, en duur is het zeker niet, alhoewel je natuurlijk wel wat dingetjes uit zult moeten proberen.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 23:15
door ruud_a
maar wat was er nu eigenlijk fout of onduidelijk aan de etikettering?
toen u hem ging lezen zag u dat er alleen maar chilipoeder in zat
met de etikettering was dus blijkbaar niets mis

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 09 nov 2012 23:50
door tenormin
ruud_a schreef:maar wat was er nu eigenlijk fout of onduidelijk aan de etikettering?
toen u hem ging lezen zag u dat er alleen maar chilipoeder in zat
met de etikettering was dus blijkbaar niets mis
Nee, ff lezen: de TS schrijft: er waren helemaal geen ingrediënten op het potje Chilipeper/etiket, behalve chilipeper.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 10 nov 2012 01:07
door newmikey
tenormin schreef:TS schrijft: er waren helemaal geen ingrediënten op het potje Chilipeper/etiket, behalve chilipeper.
Dus een pak suiker waar op staat dat er suiker inzit heeft géén ingredienten? Als hier toch op het potje stond dat er chilipeper in zat, dan lijkt dat me duidelijk.

Zal morgen bij de wekelijkse boodschappen dit wereldschokkende probleem eens grondig uitpluizen :lol: :mrgreen:

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 10 nov 2012 08:28
door berend12
Was de prijs hetzelfde? Waarschijnlijk zijn de andere smaakmakers uit het potje in prijs gestegen en hebben ze die er daarom maar uitgehaald.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 10 nov 2012 09:56
door rozemarijntje
ik heb ook de chilipoeder van ah in een molentje...

staat op chili(molen)

ingridienten chilipoeder,weet wel er is niet veel van nodig :lol: en als je flink hebt staan schudden dan uh...slaan de vlammen ergens uit zeg maar :lol:

maar als je nu iets anders hebt?dan proef je toch soms even van..hoe smaakt het nu?
flesje of zakje ziet er al anders uit,dan zou ik denken mmmm

en wat verwacht u dan nu van appie een pan soep?
scusses omdat u flink aan de haal gaat met de kruiden...

even reeel blijven :wink:

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 10 nov 2012 15:31
door zusjej21
Poeh, poeh. Waar een mens zich al niet druk om kan maken: had die kruiden eerst maar even geproefd, je had het etiket al gelezen, er stond iets anders op.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 11 nov 2012 09:22
door berend12
zusjej21 schreef:Poeh, poeh. Waar een mens zich al niet druk om kan maken: had die kruiden eerst maar even geproefd, je had het etiket al gelezen, er stond iets anders op.
Als klant vertrouw je op een constante kwaliteit, dat was in dit geval dus niet meer het geval. In dat geval mag je daar best over klagen.
Veel bedrijven hebben de btw verhoging aangegrepen om de prijzen te verhogen. Dat kan o.a. door de prijs te verhogen, minder in het pakje te doen of door de kwaliteit te verlagen. Dit lijkt allemaal futiel als het om chilipoeder gaat maar je ziet het bij heel veel producten, het is een trend en daarom buitengewoon vervelend voor de klant.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 11 nov 2012 09:28
door rozemarijntje
Denk niet dat dit daar wat mee te maken heeft,ander profijt geworden...
of misschien hebben ze nu wel 2 soorten ?je bent er.zelf toch nog beetje bij hoeveel kruiden je in gerecht doet.

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 11 nov 2012 10:12
door berend12
Laatst werd toch toegegeven dat ze minder koffie in de koffiepads van Senseo hadden gedaan? Dat zie je met zoveel dingen. Verkade koek smaakt ook niet meer, bleek en smakeloos geworden (een ouweltje heeft nog meer smaak). Kleding is bij de Hema is flink in prijs gestegen en zo kan je nog wel even doorgaan.
Een beetje chillipoeder zou nog een beetje smaak geven aan de koffie :D

Re: foute/onduidelijke etikettering AH

Geplaatst: 11 nov 2012 12:11
door four-eyes
berndv schreef:
four-eyes schreef:Als je bij de balie van AH je beklag komt doen over het een en ander, biedt nooit iemand zijn excuses aan. In mijn geval - een pan soep moeten weggooien - interesseert ze niet. Ze hadden kunnen beginnen te zeggen: goh, wat vervelend voor u. Nee hoor, integendeel, ze proberen de schuld in mijn schoenen te schuiven. Dat noem ik klantonvriendelijk.
Dus u had liever dat iemand gedaan had alsof ze het erg voor u vonden?
four-eyes schreef:Dan ga ik ervan uit dat als er chilipoeder op het potje staat dat het hetzelfde mengsel is dat ik al meer dan 20 of 25 jaar gebruik.
maar als u al gezien had dat het een ander potje is, gaat u niet eerst proeven, maar gaat er gewoon van uit dat het gewoon hetzelfde is? En als dat niet zo is, is het schuld aan de AH, en totaal geen enkele schuld bij u zelf? :roll:
Luister nou eens. AH verandert om de haverklap van potjes. Alles moet altijd anders bij ze. Gelukkig hebben ze de inhoud de afgelopen 20 à 25 jaar niet veranderd. Nu dus wel. En dat hadden ze - naar mijn mening - moeten vermelden op het etiket.