LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Oververhitting iMac door ondeugdelijk ontwerp
Oververhitting iMac door ondeugdelijk ontwerp
In 2008 heb ik een top-of-the line 24” iMac gekocht, met de op dat moment snelste processor (3.06 GHz Core 2 Duo) en grafische kaart (NVIDIA GeForce 8800 GS) die Apple als built-to-order opties aanbood. Ik koop altijd een topmodel zodat ik er jaren mee vooruit kan, een jaar of zes is dan gemakkelijk haalbaar. Helaas staat met name dit type iMac erom bekend na verloop van tijd problemen te ontwikkelen met de grafische kaart: de GeForce 8800 GS geeft er na verloop van tijd de brui aan ten gevolge van hitteontwikkeling.
Afgelopen week was het zover met mijn iMac: tijdens het werken met Parallels Desktop waren de ventilatoren in de iMac behoorlijk hard aan het blazen en uiteindelijk werd de hitte te veel en werd het scherm eerst paars, daarna zwart en crashte de computer. Sindsdien is de iMac onbruikbaar geworden. Na volledig afkoelen kan ik de iMac ongeveer 10 tot 20 minuten gebruiken alvorens de warmte weer zorgt voor een crash. De symptomen zijn duidelijk: zodra de computer warm begint te worden geeft de grafische kaart het op.
De oorzaak van het probleem lijkt te zitten in de NVIDIA GeForce 8800 GS. De hele GeForce 8xxx familie aan grafische kaarten staat bekend om problemen met oververhitting. Bij andere typen kaarten in die familie (GeForce 8400 en 8600) heeft NVIDIA dat ook erkend na een rechtzaak. Apple heeft daarna een reparatieprogramma opgezet om eigenaren van getroffen Macs te helpen (zie http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=nl_NL). Helaas heeft NVIDIA nooit erkend dat de andere kaarten uit de 8xxx familie dezelfde problemen hebben, dus ook niet voor de GeForce 8800 GS. Ook Apple erkent niet dat er een structureel probleem is.
Ik wil nu mijn iMac ter reparatie aanbieden, maar zal waarschijnlijk geconfronteerd worden met hoge kosten voor de vervanging van de grafische kaart en mogelijk ook het moederbord. Uiteindelijk ben ik van mening dat dit probleem niet aan mijn gebruik ligt, maar aan een ondeugdelijk ontwerp van de fabrikant. Kijkend naar consumentenrecht, kan ik mij beroepen op een ondeugdelijk ontwerp? Moet de fabrikant binnen een acceptabele termijn voor reparatie of vervanging zorgen?
Afgelopen week was het zover met mijn iMac: tijdens het werken met Parallels Desktop waren de ventilatoren in de iMac behoorlijk hard aan het blazen en uiteindelijk werd de hitte te veel en werd het scherm eerst paars, daarna zwart en crashte de computer. Sindsdien is de iMac onbruikbaar geworden. Na volledig afkoelen kan ik de iMac ongeveer 10 tot 20 minuten gebruiken alvorens de warmte weer zorgt voor een crash. De symptomen zijn duidelijk: zodra de computer warm begint te worden geeft de grafische kaart het op.
De oorzaak van het probleem lijkt te zitten in de NVIDIA GeForce 8800 GS. De hele GeForce 8xxx familie aan grafische kaarten staat bekend om problemen met oververhitting. Bij andere typen kaarten in die familie (GeForce 8400 en 8600) heeft NVIDIA dat ook erkend na een rechtzaak. Apple heeft daarna een reparatieprogramma opgezet om eigenaren van getroffen Macs te helpen (zie http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=nl_NL). Helaas heeft NVIDIA nooit erkend dat de andere kaarten uit de 8xxx familie dezelfde problemen hebben, dus ook niet voor de GeForce 8800 GS. Ook Apple erkent niet dat er een structureel probleem is.
Ik wil nu mijn iMac ter reparatie aanbieden, maar zal waarschijnlijk geconfronteerd worden met hoge kosten voor de vervanging van de grafische kaart en mogelijk ook het moederbord. Uiteindelijk ben ik van mening dat dit probleem niet aan mijn gebruik ligt, maar aan een ondeugdelijk ontwerp van de fabrikant. Kijkend naar consumentenrecht, kan ik mij beroepen op een ondeugdelijk ontwerp? Moet de fabrikant binnen een acceptabele termijn voor reparatie of vervanging zorgen?
Re: Oververhitting iMac door ondeugdelijk ontwerp
u kunt u beroepen op het consumentenrecht, echter bij een imac die 4 jaar geleden is aangeschaft, zult u wel zelf met de bewijzen moeten komen dat u er ook daadwerkelijk recht op heeft.pfrencken schreef:Ik wil nu mijn iMac ter reparatie aanbieden, maar zal waarschijnlijk geconfronteerd worden met hoge kosten voor de vervanging van de grafische kaart en mogelijk ook het moederbord. Uiteindelijk ben ik van mening dat dit probleem niet aan mijn gebruik ligt, maar aan een ondeugdelijk ontwerp van de fabrikant. Kijkend naar consumentenrecht, kan ik mij beroepen op een ondeugdelijk ontwerp? Moet de fabrikant binnen een acceptabele termijn voor reparatie of vervanging zorgen?
Gezien de tijd (4 jaar geleden) en de symptomen lijkt het een beetje op de problemen waar Microsoft lang mee gekampt heeft met de XBox. Vanwege de 'milieuvriendelijke' manier van solderen , (loodvrij) zijn er bij veel fabrikanten problemen ontstaan waardoor GPU's (je grafische processor) agv (te) hoge temperaturen los kwam van de printplaat of slechte contacten ging krijgen.
Qua bewijs zou je een poging kunnen wagen aan te tonen dat het productieproces niet helemaal je-van-het was. Google eens op 'imac GeForce 8800 GS reball'
Qua bewijs zou je een poging kunnen wagen aan te tonen dat het productieproces niet helemaal je-van-het was. Google eens op 'imac GeForce 8800 GS reball'
Bedankt voor de adviezen en de tip over het "reball" proces. Ik zie op internet dat meerdere mensen het probleem rond deze specifieke iMac hebben aangekaart bij Apple en soms met succes een tegemoetkoming of vervangend product hebben gekregen. Ik heb besloten om het proces in te gaan en heb een incident ingediend bij Apple Support. Kost me zo'n 45 Euro, want uiteraard is mijn garantie verlopen, maar dan begint in ieder geval de dossiervorming. Morgen krijg ik telefoon van Apple Support en zal ik zien wat ze adviseren over dit probleem.
Helemaal top dat u ook al begonnen bent met dossiervorming, probeer zoveel mogelijk schriftelijk(mail) te doen, dat zal eventuele claims later makkelijker kunnen maken.pfrencken schreef:Bedankt voor de adviezen en de tip over het "reball" proces. Ik zie op internet dat meerdere mensen het probleem rond deze specifieke iMac hebben aangekaart bij Apple en soms met succes een tegemoetkoming of vervangend product hebben gekregen. Ik heb besloten om het proces in te gaan en heb een incident ingediend bij Apple Support. Kost me zo'n 45 Euro, want uiteraard is mijn garantie verlopen, maar dan begint in ieder geval de dossiervorming. Morgen krijg ik telefoon van Apple Support en zal ik zien wat ze adviseren over dit probleem.
En natuurlijk, indien mogelijk, ook de uitkomst vertellen, we zijn benieuwd.
De oorzaak hier zou kunnen zijn dat groen-links en vele andere partijen, hier en in Europa, lood hebben verboden in solderingen omdat dit volgens hun slecht is voor het mileu. Misschien correct, maar ook slecht voor solderingen binnen electronica. Connecties kunnen hierdoor beschadigen omdat deze niet bestand zijn tegen hoge temperaturen en stukken minder schokabsorberend als lood.Helaas staat met name dit type iMac erom bekend na verloop van tijd problemen te ontwikkelen met de grafische kaart: de GeForce 8800 GS geeft er na verloop van tijd de brui aan ten gevolge van hitteontwikkeling.
Heb heb een macbook pro met een videokaart uit zelfde periode, zelfde defect. Apple zou deze binnen 4 jaar na aankoop herstellen. Kwam er een week of twee buiten de 4 jaar later achter, ook al was deze al meer dan 3 kwart jaar defect.
Het is mogelijk dat jouw GPU niet kapot is gegaan door deze oorzaak, maar de wetgeving geeft een redelijke mogelijkheid dat dit de oorzaak is. Weer lood mogen gebruiken in solderingen zou electronica weer betrouwbaarder maken.
Gisteren heb ik contact gehad met Apple Support. Ik heb het probleem uitgelegd aan de medewerker, die in eerste instantie suggereerde om de iMac via een Authorized Reseller voor service aan te bieden, uiteraard tegen betaling. Ik heb uitgelegd dat ik van mening ben dat het hier om een ondeugdelijk product gaat dat defect is door een hittegevoelige verbinding tussen de Nvidia GPU en het logic board. Ik werd doorverbonden met een Senior Advisor, die aangaf het probleem niet te herkennen, maar wel bereid was het te escaleren naar engineers in Ierland voor onderzoek als ik bewijsmaterialen verzamelde. Er zijn meer dan voldoende voorbeelden van dit probleem te vinden op internet, dus ik kan me daarin vinden.
Het is geen garantie dat het probleem opgelost wordt, of dat Apple me tegemoet wil komen, maar ik ga hier wel mee verder. Overigens was mijn eerste contact met Apple Support positief, ik had niet het gevoel te worden afgescheept en werd vriendelijk te woord gestaan.
Het is geen garantie dat het probleem opgelost wordt, of dat Apple me tegemoet wil komen, maar ik ga hier wel mee verder. Overigens was mijn eerste contact met Apple Support positief, ik had niet het gevoel te worden afgescheept en werd vriendelijk te woord gestaan.
Probeer eens een PRAM reset vaak helpt dit, controleer ook eens je schijfbevoegdheden.
Even een update over het probleem.
Anderhalve week geleden kreeg ik telefonisch bericht van de AppleCare Senior Advisor. De Apple engineers in Ierland hadden geconstateerd dat de problemen inderdaad van de grafische kaart zouden kunnen komen, maar dat er momenteel geen vervangingsprogramma van Apple is voor dit type iMac. Advies van de AppleCare Senior Advisor was om de iMac voor onderzoek aan te bieden bij een geautoriseerde Apple-serviceprovider en consumentenrecht te claimen.
Afgelopen vrijdag heb ik mijn iMac inclusief alle correspondentie en toelichting afgegeven bij een geautoriseerde Apple-serviceprovider. Vandaag ontving ik bericht dat er inderdaad een defecte grafische kaart geconstateerd is, en dat deze onder garantie vervangen wordt.
Nu weet ik van meerdere berichten op internet dat vervanging van de grafische kaart geen garantie voor succes is: er zijn meerdere gevallen bekend van iMacs waarbij deze grafische kaart tot twee of drie keer toe vervangen is. Maar ik wacht af hoe de machine zich gedraagt bij terugkomst, en welke garantie gegeven wordt op de reparatie. Met een beetje geluk kunnen we dan nog een jaar of twee vooruit, en haalt de iMac de zes jaar.
Overigens wordt e.e.a. door alle betrokken partijen zeer correct en professioneel afgehandeld.
Anderhalve week geleden kreeg ik telefonisch bericht van de AppleCare Senior Advisor. De Apple engineers in Ierland hadden geconstateerd dat de problemen inderdaad van de grafische kaart zouden kunnen komen, maar dat er momenteel geen vervangingsprogramma van Apple is voor dit type iMac. Advies van de AppleCare Senior Advisor was om de iMac voor onderzoek aan te bieden bij een geautoriseerde Apple-serviceprovider en consumentenrecht te claimen.
Afgelopen vrijdag heb ik mijn iMac inclusief alle correspondentie en toelichting afgegeven bij een geautoriseerde Apple-serviceprovider. Vandaag ontving ik bericht dat er inderdaad een defecte grafische kaart geconstateerd is, en dat deze onder garantie vervangen wordt.
Nu weet ik van meerdere berichten op internet dat vervanging van de grafische kaart geen garantie voor succes is: er zijn meerdere gevallen bekend van iMacs waarbij deze grafische kaart tot twee of drie keer toe vervangen is. Maar ik wacht af hoe de machine zich gedraagt bij terugkomst, en welke garantie gegeven wordt op de reparatie. Met een beetje geluk kunnen we dan nog een jaar of twee vooruit, en haalt de iMac de zes jaar.
Overigens wordt e.e.a. door alle betrokken partijen zeer correct en professioneel afgehandeld.
Wees blij. Liever af en toe een kapot stukje elektronica dan nog meer kanker....53o schreef: De oorzaak hier zou kunnen zijn dat groen-links en vele andere partijen, hier en in Europa, lood hebben verboden in solderingen omdat dit volgens hun slecht is voor het mileu.
Serieus, geloof je dit? Alle onderzoeken die gaan over kankerverwekkende eigenschappen van lood gaan over werknemers die blood gesteld worden in fabrieken aan disproportionele hoeveelheden van de gassen van lood. Hoeveelheden die niet bestaan voor normale gebruikers. Om levens te redden moet je niet de electronica aanpakken, maar voorkomen dat werknemers in de fabrieken niet worden bloodgesteld aan extreme situaties. Dit verbieden en extreem aanpakken vergeleken met het bijna totaal verbieden van het gebruik van lood zou beter zijn voor de economie, zou miljarden hebben bespaard in de overgang van productielijnen en zou ons betrouwbaardere producten geven.
Een laatste update over mijn defecte iMac. De Apple-serviceprovider heeft de computer onderzocht en inderdaad geconstateerd dat de grafische kaart defect was. Na overleg met Apple is besloten om deze kosteloos te vervangen. Een week voor de kerst kon ik de iMac weer afhalen, en hij werkt weer goed. Aan het geringe geluid van de ventilatoren te horen is de machine van binnen ook gereinigd. Er wordt 90 dagen garantie gegeven op de reparatie.
De vraag blijft natuurlijk of het probleem nogmaals kan optreden, aangezien de vervangende grafische kaart van exact hetzelfde type is. Of de soldering nu anders is weet ik niet. Ik hoop dat de iMac het nog een jaar of twee volhoudt, dan heeft deze de beoogde levensduur van zes jaar bereikt en vervang ik hem.
De vraag blijft natuurlijk of het probleem nogmaals kan optreden, aangezien de vervangende grafische kaart van exact hetzelfde type is. Of de soldering nu anders is weet ik niet. Ik hoop dat de iMac het nog een jaar of twee volhoudt, dan heeft deze de beoogde levensduur van zes jaar bereikt en vervang ik hem.
Je kunt hem nu natuurlijk ook al vervangen.
Onzin, ik heb jarenlang in een loodmeniefabriek gewerkt als bijbaantje en heb er een jaar of 10 naast gewoond. Daar werden broodjes van 25 Kilo met de hand (je kreeg er wel spieren van) in een smeltkroes gehangen , gesmolten en af en toe eens lekker in geroerd vervolgens werd er lucht (later zuurstof) bij geblazen om te laten oxyderen.Serieus, geloof je dit? Alle onderzoeken die gaan over kankerverwekkende eigenschappen van lood gaan over werknemers die blood gesteld worden in fabrieken aan disproportionele hoeveelheden van de gassen van lood.
Iedere maand werd het bloed van het personeel gecontroleerd (en ook van ons) en in die 10 jaar is het loodgehalte nog nooit te hoog geweest in mijn bloed.