LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hifu-Behandeling = door middel van ultrasone golven

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
gerard van den enden

Hifu-Behandeling = door middel van ultrasone golven

Ongelezen bericht door gerard van den enden »

Hoi allemaal.
Bij mijn is december 2011 prostaatkanker geconstateerd na enkele gesprekken met mijn uroloog en de huisdokter is voor mij een Hifu-Behandeling =( door middel van ultrasone golven) te laten doen door Dr. Chris D’Hont van het Urologisch Centrum te Antwerpen.Deze behandeling wordt ook wel in Nederlander gedaan in 4 ziekenhuizen maar deze hebben nog niet zo veel ervaring mee als Dr. D'Hout deze heeft al 10 jaar ervaring hier mee.
Ik heb mijn zorgverzekering (turien & co vgz) van tevoren telefonisch gevraag of deze HIFU behandeling vergoed werd.
Op 19 maart 2012 wordt mijn aanvraag formeel afgewezen, terwijl ik reeds op 9 februari telefonisch (na initiatief van mijn kant) te horen heb gekregen van Mevr. Schaafsma dat de HIFU-behandeling zich nog in een experimentele fase bevindt. 15 jaar nog een experimentele fase?? denk na daar
Na de telefonische afwijzing heb ik op 1 maart 2012 een verzoek tot coulance ingediend (via E-mail), mbt de vergoeding van de HIFU-behandeling. Opnieuw heb ik op 19 maart 2012 telefonisch contact gezocht (afd. machtigingen buitenland) en gevraagd naar de stand van zaken inzake de coulance aanvraag. Wederom kreeg ik te horen dat de (coulance-)aanvraag voor de HIFU behandeling zou worden afgewezen met als argument: VGZ moet de richtlijnen van CVZ volgen.( gemakkelijk toch )
Ik heb ook de ombudsman ingeschakeld maar deze konden ook niets doen ( of niets gedaan hebben ?)
Meer dan 15 jaar wordt de HIFU-behandeling, in Amerika en Europa, met succes toegepast in de behandeling van prostaatkanker en is dus de fase van ‘experiment’ reeds lang ontstegen.
Het kan toch niet zo zijn dat de HIFU-behandeling, die door een top-uroloog wordt genoemd als een reguliere behandelingsmethode, geen verzekerde zorg betreft.

Ik heb intussen deze behandeling laten doen en is zeer goed verlopen en zonder complicaties

Mijn vraag is nu of iemand wel weet hoe ik deze behandeling vergoed kan krijgen of gedeeltelijk daar van.
want je denk toch dat een zorgverzekering wel goed om gaat met je geld (ja niet uit betalen) en een goede en goed koper behandeling toch eerder willen vergoede als al die ander behandelingen Laparoscopische radicale prostatectomie of Radiotherapie of Brachytherapie

Mathilde D.

Re: Hifu-Behandeling = door middel van ultrasone golven

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik raad u aan om de SKGZ op te bellen om te vragen of daarover al eerder uitspraken zijn gedaan door de geschillencommissie. Als dat het geval is en met positieve uitkomst, dan kunt u ook dat traject ingaan: heroverweging vragen bij verzekeraar, geschil aanmelden bij geschillencommissie SKGZ.

Gesloten