LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bedrijf is verkocht, na bijna 2 jaar nieuw contract

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Cass1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2012 13:18

bedrijf is verkocht, na bijna 2 jaar nieuw contract

Ongelezen bericht door Cass1962 »

Ik werk bij een bedrijf en heb daar al 8 jaar een vast dienstverband voor onbepaalde tijd (30 uur per week)
De enige aandeelhouder is met pensioen en heeft zijn bedrijf verkocht.
De nieuwe eigenaar is ook enig aandeelhouder, maar heeft nog meer bedrijven.
Sinds begin dit jaar zijn alle bedrijven samen een nieuw pand betrokken.
Omdat er tussen de bedrijven veel verschillende arbeidsovereenkomsten zijn (en regels) krijgen wij eind dit jaar (als kleinste bedrijf) nieuwe arbeidsovereenkomsten aangeboden.

Mijn vraag is: kan dit zo maar?
Want is het niet zo dat de oude overeenkomst eerst opgezegd moet worden, voordat er een nieuwe kan worden afgesloten.
Begin je dan weer met een proeftijd of is de nieuwe overeenkomst automatisch ook weer voor onbepaalde tijd?
Wat als ik het niet eens ben met mijn nieuw aangeboden overeenkomst?

Wat zijn mijn rechten en plichten en vooral...waar moet ik op letten?

Er is geen OR en onze BV is te klein om hulp te krijgen via de bond.

alfatrion
Berichten: 22054
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: bedrijf is verkocht, na bijna 2 jaar nieuw contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt een vast arbeidscontract, dus je hoeft niet akkoord te gaan met de nieuwe arbeidsovereenkomst. Maar ik zou er pragmatisch mee omgaan. Als er je niet echt op achteruitgaat dan zou ik het accepteren.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: bedrijf is verkocht, na bijna 2 jaar nieuw contract

Ongelezen bericht door crazyme »

Je kunt in de nieuwe overeenkomst laten opnemen dat elke bepaling in de nieuwe overeenkomst een beperking van jouw rechten inhoudt nietig is.

Er lopen hier vast wel juristen rond welke dat in de juiste taal kunnen gieten.

Ik kan mij voorstellen dat de werkgever de zaken gelijk wil trekken, maar ik begrijp ook dat je niet alles tot op de bodem wil (laten) uitzoeken en bedsicussieren.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: bedrijf is verkocht, na bijna 2 jaar nieuw contract

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

bel het juridisch loket eens...

misschien kan je idd clausule er in laten zetten dat je al 8 jr in dienst bent?
is wel handig stel dat er wat gebeurd....dan heb je wel nog recht op die 8 jr arbeidsverleden,denk aan gouden handdruk...

niet dat je daar nu vanuit moet gaan!!!!!! maar altijd aandenken,misschien vervalt dat dienst verband dan wel en begin je opnieuw en stel,ik zeg stel,dat je over 2 jr ontslag krijgt,reorganisatie en gouden handdruk komt dan krijg je maar 2 jr ipv 10 jr!
even iets om aandacht aan te besteden vind ik persoonlijk...

dus zou toch wel even advies inwinnen hoe je dit het beste kan aanpakken zonder al teveel problemen te veroorzaken,..je wilt ook niet gelijk met een slechte start beginnen,

plankvoordekop
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:12

Re: bedrijf is verkocht, na bijna 2 jaar nieuw contract

Ongelezen bericht door plankvoordekop »

rozemarijntje schreef:bel het juridisch loket eens...

misschien kan je idd clausule er in laten zetten dat je al 8 jr in dienst bent?
is wel handig stel dat er wat gebeurd....dan heb je wel nog recht op die 8 jr arbeidsverleden,denk aan gouden handdruk...

niet dat je daar nu vanuit moet gaan!!!!!! maar altijd aandenken,misschien vervalt dat dienst verband dan wel en begin je opnieuw en stel,ik zeg stel,dat je over 2 jr ontslag krijgt,reorganisatie en gouden handdruk komt dan krijg je maar 2 jr ipv 10 jr!
even iets om aandacht aan te besteden vind ik persoonlijk...

dus zou toch wel even advies inwinnen hoe je dit het beste kan aanpakken zonder al teveel problemen te veroorzaken,..je wilt ook niet gelijk met een slechte start beginnen,
Als UWV het ontslag goedkeurt en de werknemer is het daarmee oneens, dan kan de ontslagen werknemer zich tot de kantonrechter wenden. De kantonrechter moet het UWV besluit zwaar laten wegen. Ook voor de kantonrechter gelden dezelfde ontslagcriteria die gelden voor het UWV. Als de kantonrechter het ontslag onterecht vindt of verwijtbaar aan de werkgever, kan hij een beperkte ontslagvergoeding toekennen. De kantonrechtersformule is niet meer van toepassing. De ontslagvergoeding bedraagt een half maandsalaris per gewerkt jaar, met een maximum van € 75.000,-. Als de werkgever het negatief ontslagadvies van UWV niet opvolgt, kan de kantonrechter het ontslag ook ongedaan maken.

Cass1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2012 13:18

Re: bedrijf is verkocht, na bijna 2 jaar nieuw contract

Ongelezen bericht door Cass1962 »

Het is bijna zeker dat er direct een nieuwe arbeidsovereenkomst wordt voorgelegd.
Als ik die teken ben ik automatisch akkoord met het ontbinden van de oude overeenkomst toch?
Kan ik een aangeboden nieuwe overeenkomst eerst bij iemand laten controleren op juistheid?
En als ik niet teken, dan....tja wat dan....??

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: bedrijf is verkocht, na bijna 2 jaar nieuw contract

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

plankvoordekop schreef:
rozemarijntje schreef:bel het juridisch loket eens...

misschien kan je idd clausule er in laten zetten dat je al 8 jr in dienst bent?
is wel handig stel dat er wat gebeurd....dan heb je wel nog recht op die 8 jr arbeidsverleden,denk aan gouden handdruk...

niet dat je daar nu vanuit moet gaan!!!!!! maar altijd aandenken,misschien vervalt dat dienst verband dan wel en begin je opnieuw en stel,ik zeg stel,dat je over 2 jr ontslag krijgt,reorganisatie en gouden handdruk komt dan krijg je maar 2 jr ipv 10 jr!
even iets om aandacht aan te besteden vind ik persoonlijk...

dus zou toch wel even advies inwinnen hoe je dit het beste kan aanpakken zonder al teveel problemen te veroorzaken,..je wilt ook niet gelijk met een slechte start beginnen,
Als UWV het ontslag goedkeurt en de werknemer is het daarmee oneens, dan kan de ontslagen werknemer zich tot de kantonrechter wenden. De kantonrechter moet het UWV besluit zwaar laten wegen. Ook voor de kantonrechter gelden dezelfde ontslagcriteria die gelden voor het UWV. Als de kantonrechter het ontslag onterecht vindt of verwijtbaar aan de werkgever, kan hij een beperkte ontslagvergoeding toekennen. De kantonrechtersformule is niet meer van toepassing. De ontslagvergoeding bedraagt een half maandsalaris per gewerkt jaar, met een maximum van € 75.000,-. Als de werkgever het negatief ontslagadvies van UWV niet opvolgt, kan de kantonrechter het ontslag ook ongedaan maken.

Het gaat hier niet om dat ts ontslag krijgt! Maar ander contract en je zegt zelf....vergoeding per gewerkt jr,dus? Zijn die 8 jr wel degelijk van belang?die komen nu te vervallen...

Leuke naam plank voor je kop!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: bedrijf is verkocht, na bijna 2 jaar nieuw contract

Ongelezen bericht door crazyme »

Cass1962 schreef:Het is bijna zeker dat er direct een nieuwe arbeidsovereenkomst wordt voorgelegd.
Als ik die teken ben ik automatisch akkoord met het ontbinden van de oude overeenkomst toch?
Kan ik een aangeboden nieuwe overeenkomst eerst bij iemand laten controleren op juistheid?
En als ik niet teken, dan....tja wat dan....??
Het is niet vreemd wanneer je zegt dat je de overeenkomst even meeneemt naar huis om even rustig te bekijken.

En zoals met elke overeenkomst mag je altijd een voorstel doen om dingen aan te passen.

Een werkgever die dat niet wil moet je wantrouwen.

Handige link : http://www.wetrecht.nl/werknemers-bij-o ... derneming/

Cass1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2012 13:18

Re: bedrijf is verkocht, na bijna 2 jaar nieuw contract

Ongelezen bericht door Cass1962 »

Interessante link...dank je wel!

Er is sprake van voortgang van de onderneming, de identiteit blijft gehanhaafd.
Een nieuwe arbeidsovereenkomst zou dus eigenlijk een wijziging of aanvulling op de bestaande overeenkomst moeten worden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: bedrijf is verkocht, na bijna 2 jaar nieuw contract

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Cass1962 schreef:Een nieuwe arbeidsovereenkomst zou dus eigenlijk een wijziging of aanvulling op de bestaande overeenkomst moeten worden.
Ik denk eerder dat er een nieuwe arbeidsovereenkomst in de plaats van het oude komt. Het komt wel vaker voor dat bedrijven die uit veel verschillende bedrijven bestaan meer gelijkheid willen tussen de arbeidscontracten en alle regelingen.

Zoals crazyme ook al aangaf, is het helemaal niet gek als u het aangeboden nieuwe contract eens rustig mee naar huis neemt om het uitgebreid te lezen of zelfs door anderen te laten lezen. Om goed te kunnen vergelijken is het handig dat u het huidige contract en regelingen bij de hand heeft. Ik zou eerst eens rustig bekijken wat het nieuwe contract inhoud en vooral opletten of u er niet op achteruit gaat in primaire of secundaire voorwaarden. Als dat niet het geval is, is het denk ik beter om het gewoon te accepteren. Als uw werkgever het contract overhandigd en nogal erop staat dat u direct tekent, moet u zich niet onder druk laten zetten.

Als u er wel (teveel) op achteruit gaat, hoeft u dat niet zomaar te accepteren. Dan ligt het maar net eraan wat het is of er een halszaak van gemaakt moet worden. Als het echt iets onbelangrijks is, is het misschien in de huidige tijden ook maar beter om er niet als enige werknemer een hekel punt van te maken en de stempel "lastig" te krijgen. Dit wil overigens zeker niet zeggen dat u het allemaal maar voor zoete koek moet slikken. Stel de werkgever verzorgde altijd kinderopvang en doet dit nu niet meer of u kreeg extra vrijheid om de kinderen te brengen en halen en u heeft bijvoorbeeld helemaal geen kinderen meer in die leeftijd dat dit nodig is, is dit voor u wellicht niet zo'n belangrijk punt als het salaris een stuk verlaagd zou worden, bijvoorbeeld.

U kunt ook eens informatie inwinnen via een juridisch loket. Een eerste advies is doorgaans gratis.
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

Gesloten