LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurwoning (ruim 1jr) foutief geadverteerd

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
MrJvG

Huurwoning (ruim 1jr) foutief geadverteerd

Ongelezen bericht door MrJvG »

Ruim 1 jaar ben ik bezig om een woning te krijgen in een bepaalde straat en bij iedere vrij komende woning in deze straat reageer ik als woningzoekende. Dit doe ik via een (sociale)woningbouwvereniging.
Vorige maand was ik dan eindelijk de eerste in rang volgorde en mocht ik een kijkje gaan namen bij de woning. Tot mijn verbazing klopte de afmetingen niet van de woonkamer met wat in de advertentie stond vermeld.
In de advertentie wordt de woonkamer geadverteerd als 29 m2, terwijl in werkelijkheid de woonkamer 20,5 m2 is. Je kan toegang tot de woonkamer krijgen via 2 gangen die beide 4,2 m2 zijn, waardoor je uiteindelijk wel op 29 m2 (afgerond) uitkomt. Echter mag de woningbouwvereniging deze ruimtes niet als wateroppervlakte meenemen in de afmeting van de woonkamer. Dit heb ik nagevraagd bij de woningbouwvereniging en mij is verteld dat de advertentie dan foutief is gepubliceerd en dat gangen nooit als wateroppervlakte mag worden berekend. Ook de huurcommissie bevestigd dit.

Ik heb reeds alle vorige advertenties opgezocht van de woningen in deze straat, en in alle advertenties in deze straat (alle woningen zijn hetzelfde) wordt met 29 m2 geadverteerd.
Als ik dit van te voren had geweten had ik niet op deze woningen gereageerd, hierdoor ben ik misschien wel andere woningen mis gelopen (je mag wekelijks maar op max 2 woningen reageren).

De huurcommissie kan me niet verder van advies voorzien, omdat ze simpelweg niet hierover gaan.

Natuurlijk wil ik een klacht indienen bij de klachtencommissie van de woningbouwvereniging, maar kan ik ook een tegenprestatie eisen? Zo ja, wat is dan een redelijke eis? Kan ik überhaupt wel iets eisen? Is er wel sprake van misleiding of gewoon een domme fout van de woningbouw die niemand is opgevallen? Wie weet wat voor stappen ik kan ondernemen?

Isabel1

Re: Huurwoning (ruim 1jr) foutief geadverteerd

Ongelezen bericht door Isabel1 »

er zal vast wel ergens in de kleine lettertjes staan "tikfouten voorbehouden" dus volgens mij heb je helemaal nergens recht op.
Maar in alle eerlijkheid, je hebt ook niet echt schade. Een tegenprestatie omdat jij anders misschien op andere woningen had gereageerd die je dan wellicht misschien eventueel had gekregen lijkt me niet echt aan de orde.

isabel

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lijkt mij dat je hier helemaal niks aan kan doen, fouten maken is menselijk. Heb je al geinformeerd bij de huurcommissie wat je rechten in deze zijn?

MrJvG

De huurcommissie wil zich niet uitlaten over wat m'n rechten zijn, aangezien het moeilijk aan te tonen is of het hier om een fout of een misleidende advertentie.
Wel is het zo dat bij de advertenties die online stonden, geen plattegrond van de woning is toegevoegd, hoewel dit wel gebruikelijk is bij online advertenties.

Toen ik om een plattegrond vroeg en deze toegestuurd kreeg, zag ik daarop staan dat de woonkamer 20,5 m2 is.

Natuurlijk is fouten maken menselijk, de persoon die ik aan de telefoon had van de woningbouwvereniging gaf wel toe dat het onacceptabel is dat advertenties voor deze woningen al zo'n lange tijd foutief worden geadverteerd.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Ruim 1 jaar ben ik bezig om een woning te krijgen in een bepaalde straat en bij iedere vrij komende woning in deze straat reageer ik als woningzoekende. Dit doe ik via een (sociale)woningbouwvereniging.
Waarom moest je zonodig een woning in deze straat hebben en nu blijkbaar niet meer?
Ik heb reeds alle vorige advertenties opgezocht van de woningen in deze straat, en in alle advertenties in deze straat (alle woningen zijn hetzelfde) wordt met 29 m2 geadverteerd.
Als ik dit van te voren had geweten had ik niet op deze woningen gereageerd, hierdoor ben ik misschien wel andere woningen mis gelopen (je mag wekelijks maar op max 2 woningen reageren).
Nu de woning tegenvalt moet de wbv met rechten komen omdat ze een foutje in de advertentie hebben gemaakt.

Een wazig verhaal

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Vorige maand was ik dan eindelijk de eerste in rang volgorde
......................
Als ik dit van te voren had geweten had ik niet op deze woningen gereageerd, hierdoor ben ik misschien wel andere woningen mis gelopen
Je zegt het heel goed, misschien ben je andere woningen mis gelopen - en misschien ook niet. En aangezien niemand dat weet zou ik niet weten wat je voor tegenprestatie zou moeten krijgen. Urgentie misschien? Vergeet het maar mooi.

Iedere week mag je op maximaal 2 woningen reageren. Je koos er voor in die ene straat te wonen, maar je maakt mij niet wijs dat er iedere week minimaal 2 woningen in die straat vrij komen. Feitelijk had je al die tijd ook op andere woningen kunnen reageren, maar dat wilde je niet.

MrJvG

puma73 schreef:Waarom moest je zonodig een woning in deze straat hebben en nu blijkbaar niet meer?
Het is toch aan mezelf om te bepalen in welke straten/wijken ik wel of niet wil wonen.
En de straat waar de woningen staan is zo'n straat/wijk waar ik graag wil wonen.

Niet meer, dat is duidelijk. Ik heb bepaalde eisen voor een woonkamer, en dat is dat de woonkamer ruim is. Een woonkamer van 20,5 m2 is niet bepaald groot, 29 m2 daarentegen is natuurlijk een stuk groter.
puma73 schreef:Nu de woning tegenvalt moet de wbv met rechten komen omdat ze een foutje in de advertentie hebben gemaakt.
Een wazig verhaal
Begrijp niet wat er wazig aan is. En het is niet zomaar een 'foutje'. Als een elektronicawinkel zo'n 6x pj een advertentie plaats waarin een tv voor € 250,- wordt aangeboden en in de winkel aangekomen staat er € 350,- dan voel je je toch ook misleid. Dat is wel een beetje een vergelijking in hetzelfde straatje zoals ik dit ervaar.

MrJvG

witte angora schreef:
Vorige maand was ik dan eindelijk de eerste in rang volgorde
......................
Als ik dit van te voren had geweten had ik niet op deze woningen gereageerd, hierdoor ben ik misschien wel andere woningen mis gelopen
Je zegt het heel goed, misschien ben je andere woningen mis gelopen - en misschien ook niet. En aangezien niemand dat weet zou ik niet weten wat je voor tegenprestatie zou moeten krijgen. Urgentie misschien? Vergeet het maar mooi.

Iedere week mag je op maximaal 2 woningen reageren. Je koos er voor in die ene straat te wonen, maar je maakt mij niet wijs dat er iedere week minimaal 2 woningen in die straat vrij komen. Feitelijk had je al die tijd ook op andere woningen kunnen reageren, maar dat wilde je niet.

Daar heb je gelijk in. De keuze van welke 2 woningen is natuurlijk aan mijzelf.
Ik ga ook niet van urgentie uit, maar ik vraag mezelf nog steeds af of ik ergens recht op heb.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

MrJvG schreef:Ruim 1 jaar ben ik bezig om een woning te krijgen in een bepaalde straat en bij iedere vrij komende woning in deze straat reageer ik als woningzoekende. Dit doe ik via een (sociale)woningbouwvereniging.
Vorige maand was ik dan eindelijk de eerste in rang volgorde en mocht ik een kijkje gaan namen bij de woning. Tot mijn verbazing klopte de afmetingen niet van de woonkamer met wat in de advertentie stond vermeld.
In de advertentie wordt de woonkamer geadverteerd als 29 m2, terwijl in werkelijkheid de woonkamer 20,5 m2 is. Je kan toegang tot de woonkamer krijgen via 2 gangen die beide 4,2 m2 zijn, waardoor je uiteindelijk wel op 29 m2 (afgerond) uitkomt. Echter mag de woningbouwvereniging deze ruimtes niet als wateroppervlakte meenemen in de afmeting van de woonkamer. Dit heb ik nagevraagd bij de woningbouwvereniging en mij is verteld dat de advertentie dan foutief is gepubliceerd en dat gangen nooit als wateroppervlakte mag worden berekend. Ook de huurcommissie bevestigd dit.

De huurcommissie kan me niet verder van advies voorzien, omdat ze simpelweg niet hierover gaan.

Natuurlijk wil ik een klacht indienen bij de klachtencommissie van de woningbouwvereniging, maar kan ik ook een tegenprestatie eisen? Zo ja, wat is dan een redelijke eis? Kan ik überhaupt wel iets eisen? Is er wel sprake van misleiding of gewoon een domme fout van de woningbouw die niemand is opgevallen? Wie weet wat voor stappen ik kan ondernemen?
Een paar dingen vallen mij wel op. U wilt bij voorkeur in een bepaalde straat wonen en u reageerde vaker op dit tye woning. Hoeveel types woningen heeft de wbv dan in die ene straat ? En wat heeft nu eigenlijk de voorkeur ? Die straat of de 9 m2 meer of minder ?

Bent u nog in de woning wezen kijken ? Het ligt er maar net aan hoe de 20m2 verdeeld zijn en hoe de muren en ramen zich verhouden wat maakt dat iets ruim genoeg of te klein is.

Dan vraag ik me ook af wat u eigenlijk wil eisen ? U reageert op woningen in 1 straat, zoveel woningen kunt u dan haast toch niet zijn misgelopen. Ze kunnen ook moeilijk ineens 9m2 erbij plakken. Wellicht dat de huurprijs lager kan door minder m2 woonkamer. En natuurlijk is het slordig maar op zich best logisch dat ze allemaal verkeerd waren. Ze hebben het een keer fout neergezet en die gegevens iedere keer weer gebruikt. U kunt misschien eens advies inwinnen bij een juridisch loket, eerste advies is doorgaans gratis. Maar ik denk dat er weinig te eisen valt. U kunt misschien een vragen of u een paar keer vaker mag reageren. Overigens als u met die wbv verder moet, is het handig de verstandhouding een beetje te onderhouden en "eisen" zorgt er misschien weer voor dat u in de categorie "lastig" wordt geplaatst.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

MrJvG schreef:
Niet meer, dat is duidelijk. Ik heb bepaalde eisen voor een woonkamer, en dat is dat de woonkamer ruim is. Een woonkamer van 20,5 m2 is niet bepaald groot, 29 m2 daarentegen is natuurlijk een stuk groter.
Da's relatief en ligt ook aan de indeling. Sterk overdreven heeft u echt veel meer aan een woonkamer van 4 x 5 dan 1 x 29. Natuurlijk is dit een beetje gechargeerd, maar het ligt er maar net aan wat de mogelijkheden zijn van een woonkamer.

MrJvG

Emmy75 schreef:Een paar dingen vallen mij wel op. U wilt bij voorkeur in een bepaalde straat wonen en u reageerde vaker op dit tye woning. Hoeveel types woningen heeft de wbv dan in die ene straat ? En wat heeft nu eigenlijk de voorkeur ? Die straat of de 9 m2 meer of minder ?
In deze straat staan zo'n 150 woningen die allemaal hetzelfde zijn. Dit heb ik bevestigd gekregen van de woningbouwvereniging.
Emmy75 schreef:Bent u nog in de woning wezen kijken ? Het ligt er maar net aan hoe de 20m2 verdeeld zijn en hoe de muren en ramen zich verhouden wat maakt dat iets ruim genoeg of te klein is.
Ja, er is nu ook duidelijk geworden dat de gevraagde huurprijs verkeerd is berekend voor de aangeboden woningen.
Emmy75 schreef:Dan vraag ik me ook af wat u eigenlijk wil eisen ? U reageert op woningen in 1 straat, zoveel woningen kunt u dan haast toch niet zijn misgelopen. Ze kunnen ook moeilijk ineens 9m2 erbij plakken. Wellicht dat de huurprijs lager kan door minder m2 woonkamer. En natuurlijk is het slordig maar op zich best logisch dat ze allemaal verkeerd waren. Ze hebben het een keer fout neergezet en die gegevens iedere keer weer gebruikt. U kunt misschien eens advies inwinnen bij een juridisch loket, eerste advies is doorgaans gratis. Maar ik denk dat er weinig te eisen valt. U kunt misschien een vragen of u een paar keer vaker mag reageren. Overigens als u met die wbv verder moet, is het handig de verstandhouding een beetje te onderhouden en "eisen" zorgt er misschien weer voor dat u in de categorie "lastig" wordt geplaatst.
Ik weet niet wat ik wil eisen, aangezien ik me afvraag of ik wel iets kan eisen.
Ik heb in 1 jaar 6x op 1 van deze woningen gereageerd, er zijn sinds vorig jaar november 6 woningen in de betreffende straat vrij gekomen. Ook heb ik op 54 andere woningen gereageerd, sinds vorig jaar november.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

MrJvG schreef: Ik weet niet wat ik wil eisen, aangezien ik me afvraag of ik wel iets kan eisen.
Ik heb in 1 jaar 6x op 1 van deze woningen gereageerd, er zijn sinds vorig jaar november 6 woningen in de betreffende straat vrij gekomen. Ook heb ik op 54 andere woningen gereageerd, sinds vorig jaar november.
Gewoon doorgaan en je verlies nemen. U wilde een bepaalde woning heel graag hebben, misschien ook de hand in eigen boezem steken. U had ook op voorhand info kunnen vragen bij de wbv.

witte angora

Eigenlijk geeft dit al aan dat je op een andere woning ook geen kans had gehad, zoals je eerst als mogelijkheid opperde.

Ik snap je teleurstelling, maar de woningen zijn nu eenmaal zoals ze zijn, daar doe je niks aan. Compensatie zit er niet in, je hebt geen enkel verlies geleden.

Daarbij is het maar de vraag of die berekening echt zo verkeerd is. Het zou zomaar kunnen dat een aantal woningen (in ieder geval de woning waarop de plattegrond op gebaseerd is) die twee gangen niet heeft, omdat de muren uit zijn gebroken. Met name bij oudere woningen zie je dat er nogal eens hak- en breekwerk is geweest. Dan zou de woning die je nu hebt afgewezen een van degenen zijn geweest die nog in de oorspronkelijke staat is.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb in 1 jaar 6x op 1 van deze woningen gereageerd, er zijn sinds vorig jaar november 6 woningen in de betreffende straat vrij gekomen
Waarom ben je nooit eens in die straten gaan vragen? Staat nog altijd vrij om zoiets te doen, want nu heb je een jaar voor noppes gereageerd.

witte angora

ciske schreef:
Ik heb in 1 jaar 6x op 1 van deze woningen gereageerd, er zijn sinds vorig jaar november 6 woningen in de betreffende straat vrij gekomen
Waarom ben je nooit eens in die straten gaan vragen? Staat nog altijd vrij om zoiets te doen, want nu heb je een jaar voor noppes gereageerd.
Ook wel een goeie vraag/tip eigenlijk. Ik ben bezig (naja bezig, gaat nog tussen de twee en vier jaar duren) met een verhuizing naar een andere regio, maar heb daar inmiddels al een aantal keren mijn licht opgestoken. Buurten bekeken, woningen langs gereden waar ik voor in aanmerking wil komen, plattegronden zijn er helaas niet, maar als een woning toevallig leeg staat zie je toch al een hoop. En dat is zo'n 80 kilometer hier vandaan...

Beetje sfeer proeven in het dorp, beetje babbelen met de mensen om er achter te komen hoe de buurt is, immers, als je de knoop doorhakt zit je er wel weer een tijdje, dan kun beter maar zoveel mogelijk informatie inwinnen om de kans op succes zo groot mogelijk te maken. En dingen die niet helemaal naar wens zijn, daar kan je je dan op instellen - of je maakt een andere keuze.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Beetje sfeer proeven in het dorp, beetje babbelen met de mensen om er achter te komen hoe de buurt is, immers, als je de knoop doorhakt zit je er wel weer een tijdje, dan kun beter maar zoveel mogelijk informatie inwinnen om de kans op succes zo groot mogelijk te maken. En dingen die niet helemaal naar wens zijn, daar kan je je dan op instellen - of je maakt een andere keuze.
beetje babbelen met de buren, weet je ook min of meer of dat enigszins normale mensen zijn

isabel

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Echter mag de woningbouwvereniging deze ruimtes niet als wateroppervlakte meenemen in de afmeting van de woonkamer.

ik heb zelf liever geen huis waar een sloot doorheen loopt
misschien als ik vissen of kikkers vangen leuk had gevonden

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Lijkt mij dat je hier helemaal niks aan kan doen, fouten maken is menselijk.
Het valt mij op dat fouten wel heel vaak in eigen voordeel werken.....

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
Wie heeft hier dan voordeel bij gehad?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

GJvdZ schreef:
16again schreef:
Wie heeft er in dit geval voordeel bij gehad?

En in het algemeen: mensen gaan niet klagen als een fout in het voordeel van de consument uitvalt....

Gesloten