LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mapeza
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2012 19:21

Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door mapeza »

Beste mensen,

Het volgende:
Vandaag was ik bij mijn schoonouders. We hadden het over energie en ze vertelden mij dat ze ruim 350 euro per maand betalen. Daar schrok ik best van, aangezien ze met twee personen in een klein 50m3 appartement leven. Ik vroeg dus of ik hun jaarafrekening mocht zien. Daarop zag ik het volgende:

De meterstanden van het gas waren geschat.
19 feb 2011: 52517 m3
18 feb 2012: 57719 m3

Ik ben gaan kijken in de meterkast en zag het volgende:
Meterstand gas 3-12-2012: 51125 m3

Dit zou 9 maanden geleden dus al ruim 6000m3 meer moeten zijn volgens Nuon.
Ik ben gaan kijken in hun historische gegevens en zag dat ze op 01-03-2010 zijn overgestapt op Nuon. De meterstand is toen doorgegeven: 47069m3
Sinds die tijd is de meterstand geschat.

Ze hebben toen gebeld met Nuon en de medewerker vertelde dat ze gewoon bij de volgende jaarafrekening de meterstanden moesten doorgeven en dat ze dan het geld van afgelopen jaar terug zouden krijgen dat ze teveel hebben betaald. Toen ze vroegen over de jaren daarvoor kregen ze te horen dat daar niks meer aan gedaan kon worden, aangezien niet meer gezien kan worden wat er in 2010 en 2011 is verbruikt...
Dit is als het goed is wel doorgegeven aan Stedin.

Mijn vraag is nu: Hebben zij niet recht op ontzettend veel geld teruggave van die jaren daarvoor? En wat moeten zij hier dan voor doen?

Alvast bedankt.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door ruud_a »

ze hadden misschien beter de moeite kunnen nemen hun meterstanden door te geven?
dan waren ze niet geschat

mapeza
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2012 19:21

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door mapeza »

Dat ben ik zeer zeker met je eens. Ze hadden zeker de meterstanden moeten doorgeven. Ze zeggen dat ze dat wel hebben gedaan. Maar dat is waarschijnlijk de meterstandenkaart van Stedin(netbeheerder) geweest.

Maar het gaat hier om duizenden euro's die teveel zijn betaald. Het lijkt mij dat ze toch wel recht op teruggave hebben. Toch?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door nevermind »

Op de eerste plaats, moet ik ruud gelijk geven.
Jaren geen meterstand ingeleverd, dan krijg je dit soort situatie´s.
De netbeheerder stuurt niet ieder jaar een meteropnemer, maar pas na 3 jaar komt deze langs, dus tussentijds, via de kaart welke je in de bus krijgt, of internet, als mogelijk.
Toen ze vroegen over de jaren daarvoor kregen ze te horen dat daar niks meer aan gedaan kon worden, aangezien niet meer gezien kan worden wat er in 2010 en 2011 is verbruikt...
Wat is dit voor een onzin, ik heb zeker nog van de laatste 15 jaren de afrekening, en deze hebben jouw schoonouders ook gekregen, of dat ook niet?
Daar kan het verbruik afgelezen worden, wat in de afgelopen jaren is geweest.

mapeza
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2012 19:21

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door mapeza »

Wat is dit voor een onzin, ik heb zeker nog van de laatste 15 jaren de afrekening, en deze hebben jouw schoonouders ook gekregen, of dat ook niet?
Daar kan het verbruik afgelezen worden, wat in de afgelopen jaren is geweest.
Ze hebben dus de jaarafrekening wel van de afgelopen jaren, maar allemaal met geschatte meterstanden. De laatst gemeten meterstand is 47069m3 op 01-03-2010.
Nu staat deze op 51125m3.

Nuon heeft dit geschat op 57719m3 op 18 feb 2012.

Op 1 februari 2013 moeten mijn schoonouders de meterstand weer doorgeven. Zij zullen dan ongeveer 52000 doorgeven denk ik. Dan zou het jaarverbuik dus in de min gaan komen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door nevermind »

mapeza schreef:
Wat is dit voor een onzin, ik heb zeker nog van de laatste 15 jaren de afrekening, en deze hebben jouw schoonouders ook gekregen, of dat ook niet?
Daar kan het verbruik afgelezen worden, wat in de afgelopen jaren is geweest.
Ze hebben dus de jaarafrekening wel van de afgelopen jaren, maar allemaal met geschatte meterstanden. De laatst gemeten meterstand is 47069m3 op 01-03-2010.
Nu staat deze op 51125m3.

Nuon heeft dit geschat op 57719m3 op 18 feb 2012.

Op 1 februari 2013 moeten mijn schoonouders de meterstand weer doorgeven. Zij zullen dan ongeveer 52000 doorgeven denk ik. Dan zou het jaarverbuik dus in de min gaan komen.

Dat de meterstanden geschat zijn, maakt toch niet uit, dan kan je altijd nog een verbruik vaststellen.
Je schrijft, dat een verbruik niet meer te controleren valt.
aangezien niet meer gezien kan worden wat er in 2010 en 2011 is verbruikt...
Waarom jouw schoonouders in februari weer een verkeerde meterstand opgeven, dat kan ik dan absoluut niet begrijpen, dan komt het nooit goed.

Het jaarverbruik komt niet in de min, want in de afgelopen jaren zijn de energiekosten niet zo hoog geweest, als nu.
Slim, dan zouden zij met terugwerkende kracht, het teveel betaalde aan de huidige prijs krijgen!

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door hawkwind »

@mapeza,
Hou oud zijn uw schoonouders?
Ik zit zojuist even te rekenen:
stand per 1-3-2010 : 47069 m3
stand per 3-12-2012 : 51125M3.

Dat is een gasverbruik van een eensgezinswoning nl.1450 m3 per jaar,en niet van
een appartementje van 50m2.
Hebben ze de thermostaat op >24 graden staan of nog hoger?
Ik heb hier aan de overkant een oud vrouwtje wonen die de thermostaat in de winter op
26 graden heeft staan , in een 2 persoons appartementje......
Gebruikt 2400-2600 m3 gas per jaar .
Ik heb een goed pensioen zegt ze dan........ :oops:

mapeza
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2012 19:21

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door mapeza »

Waarom jouw schoonouders in februari weer een verkeerde meterstand opgeven, dat kan ik dan absoluut niet begrijpen, dan komt het nooit goed.

Het jaarverbruik komt niet in de min, want in de afgelopen jaren zijn de energiekosten niet zo hoog geweest, als nu.
Slim, dan zouden zij met terugwerkende kracht, het teveel betaalde aan de huidige prijs krijgen!
Ze geven GEEN verkeerde meterstand door. Ik schat dat de meterstand in februari ergens onder de 52000 zal zijn. Die zullen ze dus op dat moment gaan doorgeven.

Op de rekening komt dan:
Beginstand op 18 feb 2012: 57719m3
Eindstand op 1 feb 2013: rond de 52000m3
Dat betekend dat ze in een jaar dus -5719m3 hebben gebruikt. Dat kan niet, dus vraag mij af hoe NUON dit gaat oplossen. Krijgen ze het geld dat ze vanaf 1 maart 2010 teveel hebben betaald terug, of krijgen ze alleen het geld van afgelopen jaar terug?

Hou oud zijn uw schoonouders?
Ik zit zojuist even te rekenen:
stand per 1-3-2010 : 47069 m3
stand per 3-12-2012 : 51125M3.

Dat is een gasverbruik van een eensgezinswoning nl.1450 m3 per jaar,en niet van
een appartementje van 50m2
Ze zijn nog niet zo oud, maar hebben een oude ketel. Ook is de isolering denk ik niet zo goed.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door Shine »

Inmiddels zijn uw ouders al zover in de periode mbt de nieuwe jaarafrekening, dat ik bijna zeker weet dat ze nu geen correctie zullen doen.
Het beste kunt u dit verschuiven naar volgend jaar januari of februari, wanneer de meterstanden weer doorgegeven moeten worden tbv de maak van de nieuwe jaarafrekening.
En even kijkende naar de periode zou het mij niet trouwens ook niet verbazen als dan een meteropnemer langs komt. Immers, eens per drie jaar is de netbeheerder verplicht de standen op te nemen middels een meteropnemer.
Mocht de meteropnemer niet langskomen adviseer ik u op de dag van de meerdtanden zelf noteren ook even foto's van de beide standen te nemen. Houd daarbij de krant van die dag ernaast, dat is nml het bewijs van datum foto. Ht zou kunnen zijn dat de leverancier naar bewijsmateriaal gaat vragen inzake de standen als u ze doorgeeft. Dan hebt u dat alvast maar.
Zorg er wel voor dat volgend jaar de standen goed worden doorgegeven. En kijk de jaarafrekening na ontvangst direct goed na. Zijn de dan doorgegeven meterstanden niet gebruikt, dan direct bellen en een correctie aanvragen. Nuon zal die correctie dan ook zeker doorvoeren.

Trouwens misschien is het ook niet onverstandig om eens te denken aan de aanschaf van een nieuwe ketel. Dat spaart ook nogal wat energie uit. Veel bedrijven kunnen een vrijblijvend advies/offerte maken.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door h@rm@n »

De meterstanden van het gas waren geschat.
19 feb 2011: 52517 m3
18 feb 2012: 57719 m3

Ik ben gaan kijken in de meterkast en zag het volgende:
Meterstand gas 3-12-2012: 51125 m3
Dit zou 9 maanden geleden dus al ruim 6000m3 meer moeten zijn volgens Nuon.
Ik ben gaan kijken in hun historische gegevens en zag dat ze op 01-03-2010 zijn overgestapt op Nuon. De meterstand is toen doorgegeven: 47069m3
Sinds die tijd is de meterstand geschat.
Elke maand neemt een percentage van het gasverbruik voor zijn rekening. (Bijvoorbeeld in de zomer juli/augustus respectievelijk 1 en 2 % en in de winter jan/feb 16 en 14 %). Voor een jaar natuurlijk 100%. Tussen 01-03-2010 en 03-12-2012 liggen 33 maanden en dit komt overeen met 255 %. Daadwerkelijk in 33 maanden (01-03-2010 tot 03-12-2012) 51.125 – 47.069 = 4.056 m3 gas verbruikt.
Dit komt neer op een jaarverbruik van 4.056/255*100= 1.590 m3 gas. Ook is de eindstand medio feb 2013 te berekenen. In de maanden dec 2012 en jan 2013 en ½ feb 2013 wordt nog 38 % gasverbruik afgenomen, zodat de vermoedelijke eindstand 51.125 + 604 = 51.729 m3 zal zijn.
Indien dit verbruikersjaar de schatting van 57.719 – 52.517 = 5.202 m3 per jaar aangehouden is zal de eindstand medio feb 2013 volgens NUON uitkomen op 62.921 m3.
De eindstand volgens berekening zal 51.729 zijn, waaruit dus blijkt dat er hoe dan ook 11.192 m3 gas in de jaren teveel in rekening is gebracht m.b.t. het gasverbruik. Globaal berekent met een gasprijs van ± € 0.60 komt dit overeen met een teruggave van ± € 6.700,00 dat weer overeenkomt met een maandelijks bedrag van ± € 200,00. Hierdoor kom je werkelijk op een voorschot van € 150,00 uit dat waarschijnlijk ook aannemelijker is dan de huidige ruime € 350,00
Dus NOUN terugbetalen en snel, want de standen spreken voor zich :lol: .

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door nevermind »

Met jouw berekening ben ik het helemaal eens.
Alleen deze passus niet.
Globaal berekent met een gasprijs van ± € 0.60 komt dit overeen met een teruggave van ± € 6.700,00 dat weer overeenkomt met een maandelijks bedrag van ± € 200,00.
Dit had ik al eens geschreven, dat een teruggave mogelijk is, maar dan niet een berekening, naar de huidige prijzen, dus dit moet dan ook uit gepuzzeld worden, hoe de prijs en hoeveel in het jaar 2010 en 2011 gehandhaafd moet worden.
Waarom schoonzoon lief niet eens naar het juridisch loket gaat, om informatie te verkrijgen, en afwacht, tot een nieuwe afrekening komt, is mij een raadsel.
Misschien is het ook handig, om bij de netbeheerder aan te vragen, dat in dit geval een meteropnemer komt, om de stand en de meter op onregelmatigheden te controleren.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wat @harman schrijft lijkt me het meest logisch.
Als de meterstanden geschat worden en er blijkt na ca 3 jaar dat die standen te laag waren, moet er bijbetaald worden. Het omgekeerde geldt toch ook? In een klein appartement is een geschat verbruik van ca 5000 kuub per jaar toch veel te hoog? Idem natuurlijk het maandbedrag van €350. :o
Het exacte verbruik van bijv. 1 januari 2011 tot 1 januari 2012 kun je niet meer weten, maar dat hoeft toch ook niet? Er komt een moment dat Nuon zelf iemand zal sturen, die meterstand zal dan zeker voor waar worden aangenomen. Het verschil tussen de voorlaatste en laatste exacte meterstand is het verbruik en dat kost € xxx. Als over die periode het totaal van de voorschotten €xx is zal €x moeten worden bijbetaald. Als er € xxxx aanvoorschotten betaald is krijg je € x terug.
Nuon zal zich waarschijnlijk wel even achter de oren krabben.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 04 dec 2012 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het verschil tussen 3-12-2012: 51125 m3 en 01-03-2010 zijn overgestapt op Nuon. De meterstand is toen doorgegeven: 47069m3is 4056 kuub. Dat lijkt me heel best kunnen voor een appartement (warmte van onderburen e.d.?) van 50 vierkante meter.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door Shine »

Natuurlijk krijgen uw schoonouders het teveel betaalde terug!
D correctie zal als volgt plaatsvinden.
Vanaf de overstap naar nuon
- jaarnota 2010-2011 wordt gecorrigeerd. Geen heuse jaarmeterstanden dan wordt er een herberekening gedaan middels opnieuw geschatte meterstanden gerelateerd aan de meterstanden zoals ze tbv de jaarafrekening 2012-2013 doorgegeven zullen worden. Hiervoor zijn rekenmethodes overeenkomstig zoals h@rm@n aangeeft.
-dit gebeurd ook met de jaarafrekening 2011-2012.
M.a.w. Deze 2 rekeningen worden tbv de doorvoer van de corrercties heropend en herberekend. De teruggave wordt dus berekend middels de eenheidsprijs die toen ook gebruikt zijn.
- en zo gebeurd het ook met de opmaak van de jaarafrekening 2012-2013.

Hoe dan ook, uw schoonouders krijgen het te veel betaalde terug. Nuon heeft een juiste beginstand doorgekregen ten tijde van de switch en een juiste jaarmeterstand 2013 (die u volgend jaar in januari 2013 doorgeeft of door meteropnemer opgenomen wordt). Tenzij nuon webcare hier gaat reageren, zal die teruggave tgv de correctie plaatsvinden volgend jaar 2013 als het weer tijd is voor het maken van de jaarafrekening. Omdat de meterstanden veel lager zijn dan de geschatte standen krijg je vanzelf een kettingreactie naar de voorgaande jaarafrekeningen die dus ook gecorrigeerd zullen worden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door nevermind »

De teruggave wordt dus berekend middels de eenheidsprijs die toen ook gebruikt zijn.
Ja, dat bedoel ik, een geen gemiddelde eenheidsprijs.

mapeza
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2012 19:21

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door mapeza »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal aan hen doorgeven dat ze dus gewoon even moeten wachten totdat ze weer de meterstand moeten doorgeven. Dan de juiste meterstand doorgeven en dat ze daarna hun geld terug zullen krijgen.
Daar zullen ze vast erg blij mee zijn.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Jaarrekening klopt vanaf 2010 al niet.

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het exacte verbruik van bijv. 1 januari 2011 tot 1 januari 2012 kun je niet meer weten.
Dit is wel mogelijk met de graaddagen methodiek. De beginstand is bekend per 01-03-2010. Vanaf die datum zijn ook de graaddagen bekend. Hieruit is per graaddag te berekenen hoeveel er verstookt wordt en vervolgens kun je tussen welke datums dan ook het verbruik en zelfs de standen uitrekenen als het nodig is.
Met jouw berekening ben ik het helemaal eens.
Alleen deze passus niet.
In mijn eerdere reactie heb gemakshalve een prijs van € 0.60 genomen om bij benadering aan te geven welk hoog bedrag er gemoeid is met de terug betaling. Zeker zal er met de m3 gasprijs van de betreffende periodes gerekend worden met de daarbij horende verbruiken die met de graaddagenmethodiek wordt bepaald. :roll:

Gesloten