Pagina 1 van 1

'Minimumloon bezorgers kost dagbladen miljoenen'

Geplaatst: 03 dec 2012 22:47
door verzendingen
Vandaag in de Volkskrant. Nu willen ze zielig doen omdat het allemaal zo duur wordt. Ik vind dat iedereen gelijke loon dient te ontvangen. Geen constructies meer waardoor de werkgever de werknemers kan uitbuiten.
Krantenbezorger 's ochtends op pad. Minister Asscher (Sociale Zaken) wil het wettelijk minimumloon voor bezorgers verplicht stellen. Zij werken nu voor stukloon. Foto Gabriel Eisenmeier AMSTERDAM De Nederlandse dagbladuitgevers zijn aangenaam verrast dat ze hun krantenbezorgers het wettelijk minimumloon moeten gaan betalen. Brancheorganisatie NDP
Nieuwsmedia denkt dat de distributiekosten van de krantenmakers hierdoor met enkele miljoenen euro's per jaar zullen
stijgen. VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER YVONNE HOFS Minister Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) kondigde vrijdag aan dat hij het minimumloon verplicht wil stellen voor mensen die onder een overeenkomst van opdracht (ovo) werken. Dat zijn mensen met kleine, flexibele banen, onder wie veel post- en krantenbezorgers. Zij werken nu voor stukloon, een salaris dat afhangt van het aantal poststukken en kranten dat ze bezorgen. Het wetsvoorstel moet een einde maken aan de slechte arbeidsmarktpositie van met name postbestellers. De dagbladuitgevers zagen de wetswijziging aankomen en lobbyen al een tijdje voor een uitzonderingspositie voor krantenbezorgers. De distributie van kranten is namelijk echt een andere tak van sport dan postbezorging, betogen zij. FritsBoekhoff, directeur Distributie bij Wegener en voorzitter van de bezorgcommissie van de NDP, zegt enigszins overvallen te zijn door de plotselinge dadendrang van Asscher. 'We waren hierover in goed gesprek met het ministerie en nu fietst dit er ineens doorheen. In die zin verrast dit nieuws me wel.'Boekhoff ontkent dat de uitgevers gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. 'Wij betalen onze bezorgers nu al
grosso modo het minimumloon. Alleen krijgt bij ons een 15-jarige evenveel als een 23-jarige. Een 15-jarige krantenbezorger verdient daardoor veel meer dan het minimumloon dat bij zijn leeftijd hoort. Oudere bezorgers krijgen juist wat minder. Als we iedereen het minimumloon moeten betalen, zouden we de lonen van de jonge bezorgers dus moeten verlagen en die van de ouderen moeten verhogen. Maar omdat er een enorm tekort aan krantenbezorgers is, laat de markt waarschijnlijk niet toe dat we de lonen van de jongste bezorgers verlagen. Dan lopen ze allemaal weg. Dus die nieuwe wet zal er in de praktijk op uitdraaien dat de we de jongeren hetzelfde moeten blijven betalen en de ouderen meer.' Per krantenconcern zal dat de distributiekosten met enkele miljoenen per jaar opdrijven, schat Boekhoff.Dalende oplagen Die extra kostenpost kunnen de
krantenbedrijven, die kampen met dalende oplagen en dito advertentie-inkomsten, bijzonder slecht gebruiken. Frits Campagne, directeur van Persgroep Nederland, schat de 'schade' voor zijn werkgever op '3 à 4 miljoen euro per jaar'. 'Dit voorstel van Asscher komt ons een beetje rauw op het dak vallen. Het plan is bedoeld om de problemen bij de postbedrijven
aan te pakken, maar het vervelende is dat wij als een soort bijvangst ook worden geraakt. We moeten hier met het ministerie nog maar eens goed naar kijken.' Een ander specifiek probleem in de dagbladbranche is het hoge verloop onder krantenbezorgers. oekhoff: 'Er zijn 35 duizend krantenbezorgers, waarvan er elk jaar 16 tot 18 duizend wisselen. Het
is een onmogelijke administratieve opgave al die loonmutaties te verwerken, telkens als een 19-jarige bezorger plaatsmaakt voor een 17-jarige. Daarnaast heb je nog de informele vervanging bij ziekte. Wanneer een bezorger door griep wordt geveld, wordt zijn krantenronde meestal op het laatste moment door zijn broer, zus of vader overgenomen. Het is voor ons geen doen om voor een of twee dagen het loon aan te passen, maar dat zou onder de nieuwe wet wel moeten.' De uitgeverijen hopen
bij het ministerie alsnog begrip te kweken voordat het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gaat.

Bron Volkskrant

Re: 'Minimumloon bezorgers kost dagbladen miljoenen'

Geplaatst: 16 feb 2013 13:59
door MrMo
Hey,

Ik ben al jaren in dienst bij een distributiebedrijf. Namelijk de Persgroep (vroeger PCM-Distributie).

Op zich is het niet verkeerd dergelijk werk met onder een overeenkomst van opdracht te doen. Mits het bedrijf in kwestie redelijke vergoedingen hanteert. Ik kan echter bevestigen dat dit in ieder geval voor de Persgroep niet het geval is. Alles en iedereen wordt vakkundig door de heer van Thillo en vriendjes uitgemolken. (tot aan de overname van PCM door de Persgroep leek alles in orde te zijn, nu wordt alles wat geld of moeite kost bij voorbaat afgewezen)

Het is van groot belang dat degene die een dergelijke overeenkomst met een distributiebedrijf aangaat weet welke gevolgen het voor zijn/haar inkomen heeft (geen vakantiedagen, vakantiegeld, pensioenopbouw, recht op ziektewet, tijdige belastingafdracht, etc). In de regel wordt bezorgwerk door jongeren gedaan. Voor velen hun eerste betaalde baantje. Deze jongeren hebben normaal gesproken geen flauw benul waar ze voor tekenen. In deze situatie niet iets wat onbelangrijk is.

Het probleem waar je met name tegenaan zult lopen bij loondienst is dat men niet weet hoe lang iemand over bezorgwerkzaamheden doet. Dit kan sterk per persoon verschillen. In alle gevallen die bij mij bekend zijn is de indicatietijd (de schatting van te werken tijd) lager ingeschat dan de werkelijke bezorgtijd. Iets wat in het geval van loondienst een grotere rol gaat spelen.

Conclusie:

Dagbladbezorgers worden inderdaad ondermaats behandeld. Het probleem zit niet zozeer in de hoogte van de netto vergoedingen, hoewel deze zeker aan de lage kant zijn. Het probleem zit hem in de afwezigheid van zaken als vakantiegeld, vakantiedagen, pensioenopbouw, recht op ziektewet, e.d.. Loondienst zal deze bezwaren wegnemen. Mocht bezorgwerk onder loondienst komen te vallen dan dient er ook door een onafhankelijke partij op toegezien te worden dat gewerkte uren ook daadwerkelijk vergoed gaan worden en onkosten ook vergoed blijven worden (geld voor benzine, fiets, handschoenen e.d.). Anders gaat er op deze gebieden zeker onverantwoord "bezuinigd" worden.