Consumenten programma's
Geplaatst: 09 dec 2012 12:57
Ik kwam onderstaand bericht tegen en ben benieuwd wat uw mening is over deze programma's
De bekendste consumentenprogramma’s op televisie zijn toch wel Radar van de Tros en Kassa van de Vara. Wat is de zin en onzin rond de invulling van deze programma’s?
Wat Radar met DSB heeft gedaan is zondermeer goed, goede journalistiek en opkomen voor de consumenten. Maar zo goed als het ene onderwerp is, zo nietszeggend is het andere onderwerp. Zo worden in genoemde programma’s producten getest op hun inhoud versus de verpakking.
Daar zitten grote verschillen in en dat weten we allemaal, maar dat die verschillen op kunnen lopen naar een substantieel percentage van het product is wellicht minder bekend.
Dat hierover iets meegenomen wordt in een dergelijk programma is meer dan goed. Dan kan de consument nl. zelf bepalen of hij/zij voor de gek gehouden wil worden of niet. De klachtenlijn te bellen en daar de dames of heren te spreken die van niets weten, is misschien wel amusant maar voegt niets toe. Iedereen weet dat de meeste klachtenlijnen met “standaard callcenter medew.” bemand zijn en behalve de standaarden weinig expliciet kunnen oplossen. Door deze mensen en hun vaak knullige antwoorden te laten horen, voegt niets toe aan de inhoud van het onderwerp en is alleen voor de amusementswaarde.
Als je als programmamakers dit soort praktijken storend vindt, zorg dan dat je bij de bepalers aan tafel komt en vraag daar om uitleg. Of is de materie niet belangrijk genoeg om de bepalers hierover te willen spreken? In dat geval is het melding maken aan de consument dat ze voor de gek gehouden worden, ook meer als voldoende.