Weigering door telefoonaanbieder.
Geplaatst: 11 dec 2012 10:59
Al sinds eind oktober probeer ik een abonnement af te sluiten. Graag zou ik de nieuwe iPhone 5 willen, maar het schijnt een onmogelijke wens te zijn.
1. Vodaphone: Van hun kreeg ik per mail/klantenservice te horen dat ik geweigerd ben op basis van nationaliteit
2. T-mobile: Ik liep uit frustratie een T-mobile winkel binnen, van te voren heb ik ene en andere uitgezocht en helaas kreeg ik te horen dat ik met mijn buitenlands*-ID-bewijs geen abonnement mag afsluiten omdat het volgens T-mobile niet een geldige legitimatiebewijs is.
3. Mijn vriendin is Duits en voor haar heb ik met Tele2 gebeld, uit ervaring met de andere aanbieders besloot ik om eerst met de klantenservice te bellen. Na een mooi 0900 gesprek van bijna halfuur had ze succes. Ze kreeg binnen 2 weken haar telefoon binnen.
4. Vervolgens heb ik het zelfde geprobeerd, ook via Tele2. Ik ontving vervolgens het volgende mail:
"Bij de aanvraag voor een mobiel abonnement vraagt Tele2 bij Experian om informatie over het te verwachten betaalgedrag op basis van de door u verstrekte persoons- en adresgegevens. Experian is een organisatie, die betalingsinformatie verzamelt. Tele2 heeft de uitkomst van deze toets voor u negatief beoordeeld. Op basis hiervan kunnen wij deze aanvraag niet in behandeling nemen."
ik heb gebeld naar Experian en naar Tele2, ik ben geen schuld en uit de uitdraai van Experian bleek dat ook. Ik heb weer met Tele2 gebeld en ik kreeg te horen dat mijn vriendin eerst 2 facturen moest betalen en dan pas was het mogelijk om op 1 adres een nieuwe abonnement af te sluiten.
5. Ik heb gewacht tot dat zij betaald heeft en helaas was ik nog steeds schijnbaar 1 dag te vroeg met aanvragen. Dit werd "waarschijnlijk" geacht door Tele2. Ik kreeg te horen dat ik nog een aanvraag moet doen en dat het deze keer goed zou 'moeten
6. Afgelopen woensdag 5 december heb een weer een aanvraag gedaan. Gisteren ontving ik weer een mail: "Bij de aanvraag voor een mobiel abonnement vraagt Tele2 bij Experian om informatie over het te verwachten betaalgedrag op basis van de door u verstrekte persoons- en adresgegevens. Experian is een organisatie, die betalingsinformatie verzamelt. Tele2 heeft de uitkomst van deze toets voor u negatief beoordeeld. Op basis hiervan kunnen wij deze aanvraag niet in behandeling nemen.
Uit privacy overwegingen heeft Tele2 geen inzage in de redenen voor deze uitkomst. De klant zelf heeft wel recht op deze informatie. Willen zij inzage in hun gegevens of zijn ze van mening dat de informatie niet correct is? Dan kunnen ze contact op nemen met Experian via 0900 397 37 426."
's Avonds 11 december was ik druk: van webwinkel werd ik door gestuurd naar Tele2 en van Tele2 naar Experian en weer helemaal terug. Ik ben zo naïef geweest dat ik ze allemaal gebeld heb zonder enig resultaat.
Samenvatting van alle redenen dat ik al afgelopen maand heb gehoord:
#1. Experian: u heeft te veel aanvragen gedaan en daarom beoordelen wij u negatief.
#2. Tele2: het is een kwestie van Tele2-backcoffice, ik maak een dossiernummer aan en ze bellen u terug. (5-10 werkdagen)
#3. 10 minuten later, ander medewerker: Tele2: ik de computer staat het nu goed, u kunt een bestelling (weer) plaatsen
#4. webwinkel: ik raad u aan om nog een weer een order te plaatsen. (al 4x gehoord)
#5. Omdat geen Nederlander bent: het is praktisch verboden én onmogelijk om met een buitenlands identificatiebewijs een abonnement af te sluiten.
#6. Verkoper: een buitenlanders kunnen naar buitenland verhuizen en dan krijgen wij geen betalingen binnen en de risico achten wij té groot.
Ik weet nu eerlijk gezegd niet meer wat ik moet doen en wie ik moet geloven.
Als steun heb ik wel een mail van: College voor de Rechten van de Mens: "Op grond van de gelijkebehandelingswetgeving is het in principe niet toegestaan om iemand met een andere nationaliteit af te wijzen bij het aanbieden van telefonieabonnementen. De Commissie Gelijke Behandeling (nu: het College voor de Rechten van de Mens) heeft een aantal oordelen gegeven in soortgelijke kwesties. Ik wijs u op de volgende oordelen: 2012-106, 2012-105 en 2011-168. U kunt deze oordelen nalezen via onze website: http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen.
Maar nog steeds ben ik er helaas heel zeker van dat ik onder de kerstboom geen nieuwe telefoon zal vinden.
Weet iemand raad?
En ontzettend bedankt voor het lezen!
Ik kan er nog beetje om lachen maar ooit hoop ik door deze bureaucratische berg te komen...
*EU
1. Vodaphone: Van hun kreeg ik per mail/klantenservice te horen dat ik geweigerd ben op basis van nationaliteit
2. T-mobile: Ik liep uit frustratie een T-mobile winkel binnen, van te voren heb ik ene en andere uitgezocht en helaas kreeg ik te horen dat ik met mijn buitenlands*-ID-bewijs geen abonnement mag afsluiten omdat het volgens T-mobile niet een geldige legitimatiebewijs is.
3. Mijn vriendin is Duits en voor haar heb ik met Tele2 gebeld, uit ervaring met de andere aanbieders besloot ik om eerst met de klantenservice te bellen. Na een mooi 0900 gesprek van bijna halfuur had ze succes. Ze kreeg binnen 2 weken haar telefoon binnen.
4. Vervolgens heb ik het zelfde geprobeerd, ook via Tele2. Ik ontving vervolgens het volgende mail:
"Bij de aanvraag voor een mobiel abonnement vraagt Tele2 bij Experian om informatie over het te verwachten betaalgedrag op basis van de door u verstrekte persoons- en adresgegevens. Experian is een organisatie, die betalingsinformatie verzamelt. Tele2 heeft de uitkomst van deze toets voor u negatief beoordeeld. Op basis hiervan kunnen wij deze aanvraag niet in behandeling nemen."
ik heb gebeld naar Experian en naar Tele2, ik ben geen schuld en uit de uitdraai van Experian bleek dat ook. Ik heb weer met Tele2 gebeld en ik kreeg te horen dat mijn vriendin eerst 2 facturen moest betalen en dan pas was het mogelijk om op 1 adres een nieuwe abonnement af te sluiten.
5. Ik heb gewacht tot dat zij betaald heeft en helaas was ik nog steeds schijnbaar 1 dag te vroeg met aanvragen. Dit werd "waarschijnlijk" geacht door Tele2. Ik kreeg te horen dat ik nog een aanvraag moet doen en dat het deze keer goed zou 'moeten
6. Afgelopen woensdag 5 december heb een weer een aanvraag gedaan. Gisteren ontving ik weer een mail: "Bij de aanvraag voor een mobiel abonnement vraagt Tele2 bij Experian om informatie over het te verwachten betaalgedrag op basis van de door u verstrekte persoons- en adresgegevens. Experian is een organisatie, die betalingsinformatie verzamelt. Tele2 heeft de uitkomst van deze toets voor u negatief beoordeeld. Op basis hiervan kunnen wij deze aanvraag niet in behandeling nemen.
Uit privacy overwegingen heeft Tele2 geen inzage in de redenen voor deze uitkomst. De klant zelf heeft wel recht op deze informatie. Willen zij inzage in hun gegevens of zijn ze van mening dat de informatie niet correct is? Dan kunnen ze contact op nemen met Experian via 0900 397 37 426."
's Avonds 11 december was ik druk: van webwinkel werd ik door gestuurd naar Tele2 en van Tele2 naar Experian en weer helemaal terug. Ik ben zo naïef geweest dat ik ze allemaal gebeld heb zonder enig resultaat.
Samenvatting van alle redenen dat ik al afgelopen maand heb gehoord:
#1. Experian: u heeft te veel aanvragen gedaan en daarom beoordelen wij u negatief.
#2. Tele2: het is een kwestie van Tele2-backcoffice, ik maak een dossiernummer aan en ze bellen u terug. (5-10 werkdagen)
#3. 10 minuten later, ander medewerker: Tele2: ik de computer staat het nu goed, u kunt een bestelling (weer) plaatsen
#4. webwinkel: ik raad u aan om nog een weer een order te plaatsen. (al 4x gehoord)
#5. Omdat geen Nederlander bent: het is praktisch verboden én onmogelijk om met een buitenlands identificatiebewijs een abonnement af te sluiten.
#6. Verkoper: een buitenlanders kunnen naar buitenland verhuizen en dan krijgen wij geen betalingen binnen en de risico achten wij té groot.
Ik weet nu eerlijk gezegd niet meer wat ik moet doen en wie ik moet geloven.
Als steun heb ik wel een mail van: College voor de Rechten van de Mens: "Op grond van de gelijkebehandelingswetgeving is het in principe niet toegestaan om iemand met een andere nationaliteit af te wijzen bij het aanbieden van telefonieabonnementen. De Commissie Gelijke Behandeling (nu: het College voor de Rechten van de Mens) heeft een aantal oordelen gegeven in soortgelijke kwesties. Ik wijs u op de volgende oordelen: 2012-106, 2012-105 en 2011-168. U kunt deze oordelen nalezen via onze website: http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen.
Maar nog steeds ben ik er helaas heel zeker van dat ik onder de kerstboom geen nieuwe telefoon zal vinden.
Weet iemand raad?
En ontzettend bedankt voor het lezen!
Ik kan er nog beetje om lachen maar ooit hoop ik door deze bureaucratische berg te komen...
*EU