LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weigering door telefoonaanbieder.

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
OV86
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2012 10:26

Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door OV86 »

Al sinds eind oktober probeer ik een abonnement af te sluiten. Graag zou ik de nieuwe iPhone 5 willen, maar het schijnt een onmogelijke wens te zijn.


1. Vodaphone: Van hun kreeg ik per mail/klantenservice te horen dat ik geweigerd ben op basis van nationaliteit

2. T-mobile: Ik liep uit frustratie een T-mobile winkel binnen, van te voren heb ik ene en andere uitgezocht en helaas kreeg ik te horen dat ik met mijn buitenlands*-ID-bewijs geen abonnement mag afsluiten omdat het volgens T-mobile niet een geldige legitimatiebewijs is.

3. Mijn vriendin is Duits en voor haar heb ik met Tele2 gebeld, uit ervaring met de andere aanbieders besloot ik om eerst met de klantenservice te bellen. Na een mooi 0900 gesprek van bijna halfuur had ze succes. Ze kreeg binnen 2 weken haar telefoon binnen.

4. Vervolgens heb ik het zelfde geprobeerd, ook via Tele2. Ik ontving vervolgens het volgende mail:
"Bij de aanvraag voor een mobiel abonnement vraagt Tele2 bij Experian om informatie over het te verwachten betaalgedrag op basis van de door u verstrekte persoons- en adresgegevens. Experian is een organisatie, die betalingsinformatie verzamelt. Tele2 heeft de uitkomst van deze toets voor u negatief beoordeeld. Op basis hiervan kunnen wij deze aanvraag niet in behandeling nemen."

ik heb gebeld naar Experian en naar Tele2, ik ben geen schuld en uit de uitdraai van Experian bleek dat ook. Ik heb weer met Tele2 gebeld en ik kreeg te horen dat mijn vriendin eerst 2 facturen moest betalen en dan pas was het mogelijk om op 1 adres een nieuwe abonnement af te sluiten.

5. Ik heb gewacht tot dat zij betaald heeft en helaas was ik nog steeds schijnbaar 1 dag te vroeg met aanvragen. Dit werd "waarschijnlijk" geacht door Tele2. Ik kreeg te horen dat ik nog een aanvraag moet doen en dat het deze keer goed zou 'moeten

6. Afgelopen woensdag 5 december heb een weer een aanvraag gedaan. Gisteren ontving ik weer een mail: "Bij de aanvraag voor een mobiel abonnement vraagt Tele2 bij Experian om informatie over het te verwachten betaalgedrag op basis van de door u verstrekte persoons- en adresgegevens. Experian is een organisatie, die betalingsinformatie verzamelt. Tele2 heeft de uitkomst van deze toets voor u negatief beoordeeld. Op basis hiervan kunnen wij deze aanvraag niet in behandeling nemen.
Uit privacy overwegingen heeft Tele2 geen inzage in de redenen voor deze uitkomst. De klant zelf heeft wel recht op deze informatie. Willen zij inzage in hun gegevens of zijn ze van mening dat de informatie niet correct is? Dan kunnen ze contact op nemen met Experian via 0900 397 37 426."

's Avonds 11 december was ik druk: van webwinkel werd ik door gestuurd naar Tele2 en van Tele2 naar Experian en weer helemaal terug. Ik ben zo naïef geweest dat ik ze allemaal gebeld heb zonder enig resultaat.

Samenvatting van alle redenen dat ik al afgelopen maand heb gehoord:

#1. Experian: u heeft te veel aanvragen gedaan en daarom beoordelen wij u negatief.
#2. Tele2: het is een kwestie van Tele2-backcoffice, ik maak een dossiernummer aan en ze bellen u terug. (5-10 werkdagen)
#3. 10 minuten later, ander medewerker: Tele2: ik de computer staat het nu goed, u kunt een bestelling (weer) plaatsen
#4. webwinkel: ik raad u aan om nog een weer een order te plaatsen. (al 4x gehoord)
#5. Omdat geen Nederlander bent: het is praktisch verboden én onmogelijk om met een buitenlands identificatiebewijs een abonnement af te sluiten.
#6. Verkoper: een buitenlanders kunnen naar buitenland verhuizen en dan krijgen wij geen betalingen binnen en de risico achten wij té groot.


Ik weet nu eerlijk gezegd niet meer wat ik moet doen en wie ik moet geloven.

Als steun heb ik wel een mail van: College voor de Rechten van de Mens: "Op grond van de gelijkebehandelingswetgeving is het in principe niet toegestaan om iemand met een andere nationaliteit af te wijzen bij het aanbieden van telefonieabonnementen. De Commissie Gelijke Behandeling (nu: het College voor de Rechten van de Mens) heeft een aantal oordelen gegeven in soortgelijke kwesties. Ik wijs u op de volgende oordelen: 2012-106, 2012-105 en 2011-168. U kunt deze oordelen nalezen via onze website: http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen.


Maar nog steeds ben ik er helaas heel zeker van dat ik onder de kerstboom geen nieuwe telefoon zal vinden.

Weet iemand raad?
En ontzettend bedankt voor het lezen!

Ik kan er nog beetje om lachen maar ooit hoop ik door deze bureaucratische berg te komen...

*EU

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door Barman »

Neem pre-pay.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door grun »

Heb je geen NL identiteitsbewijs dan? Je zult toch wel ergens in NL geregistreerd staan, neem ik aan.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door nevermind »

Geen vaste woonplaats in Nederland?

HTCHenk007
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 jul 2010 14:15

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door HTCHenk007 »

Uit ervaring weet ik dat je bij Vodafone niet op basis van Nationaliteit afgewezen wordt, bijna alle paspoorten uit land van herkomst worden namelijk geaccepteert het enige is dat je een nederlandse bankrekening moet hebben.
Mijn vermoeden zegt dat je niet op basis van nationaliteit afgewezen wordt maar waarschijnlijk om een andere reden.
Het zou mogelijk kunnen zijn dat je op een "zwarte" lijst staat, Vodafone/T-Mobile/KPN werken daarbij met preventel. Daar zou je eventueel ook contact mee op nemen.

Succes,

MVG,

Henk

HTCHenk007
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 jul 2010 14:15

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door HTCHenk007 »

ID-kaarten worden alleen geaccepteerd uit België en Duitsland.

belkostenwijzer
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jul 2012 15:27
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door belkostenwijzer »

Beste,

Wanneer er een abonnement afgesloten word door een consument worden er de volgende punten gecontroleerd:

- Preventel
- Adres
- paspoort / id / rijbewijs
- geldig woonadres
- nederlandse bankpas

Wanneer er ergens in dit lijstje een blokkade op zit dan word er afgewezen. Het kan zomaar zijn dat als je een postcode invult en degene die voor jou daar gewoond heeft er een zooi van gemaakt heeft kan je ook afgekeurd worden. Het adres word dan een risico adres.

Het is heel naar om te horen dat je afgekeurd wordt. Neem eventueel contact op met Preventel zoals hierboven is aangegeven. Deze instantie kan precies zien waarom je afgekeurd word.

Succes!

Groet Belkostenwijzer

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gewoon hier http://store.apple.com/nl/browse/home/s ... ly/iphone5 bestellen en een SIM only of prepaid kaartje erin. Problem solved.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door sjohie »

T-mobile vraagt, conform wetgeving het tonen van een geldig paspoort, rijbewijs of Nederlandse ID kaart, bij afsluiten van een abonnement, en dat zijn de wettelijk bepaalde methoden van "officiële" identificatie. In dit geval gaat het om een geldzaak, en dus accepteren ze alle drie smaken. Ter info, een rijbewijs accepteert de belastingdienst bijvoorbeeld niet, omdat dat niks zegt over de verblijfsstatus van de houder ervan.

Maar een buitenlandse ID kaart, welke dus niet dezelfde status als een buitenlands paspoort heeft, accepteren ze niet bij T-mobile. Dat is dus geen discriminatie oid, die bepalingen gelden voor al hun klanten.

Maar zoals al geopperd, je kan zo'n toestel kopen er een prepaid kaart in stoppen. Het hebben van een gsm-abonnement en hieraan gekoppeld toestel is geen grondrecht wat je nu ontzegt wordt hoor.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door renegade66 »

Maar zoals al geopperd, je kan zo'n toestel kopen er een prepaid kaart in stoppen. Het hebben van een gsm-abonnement en hieraan gekoppeld toestel is geen grondrecht wat je nu ontzegt wordt hoor.
ik ben ff een tijdje weggeweest, maar wat zie ik toch weer een onzin antwoorden voorbij komen zeg!!

waarom zou TS geen abbo kunnen krijgen en zijn vriendin (duitse nationaliteit) wel.
hij doet het op precies dezelfde manier en wordt afgewezen.

het is van de zotte dat je op adres en/of postcode afgewezen kunt worden omdat een vorige bewoner op dat adres er een zooitje van maakte.

dit betekend gewoon dat er niet gehandeld word naar gelijke rechten.

vriending krijgt wel een abbo maar vriend op zelfde adres krijgt er geen omdat er iets niet klopt.

heel erg vaag.

ohja, argument prepaid is gewoon een kul argument. deze belkosten e.d zijn vele malen duurder.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door grun »

renegade66 schreef:ohja, argument prepaid is gewoon een kul argument. deze belkosten e.d zijn vele malen duurder.
Ja, per tijdseenheid wel ja. Daar staat tegenover dat je alleen betaalt als je ook daadwerkelijk belt. Als je een belbundel hebt betaal je wel voor bijvoorbeeld 100 minuten terwijl je in werkelijkheid misschien veel minder belt. Wat je niet verbruikt is ook weggegooid geld want meestal kun je het restant niet meenemen naar de volgende maand.

Los daarvan: TS heeft het helemaal niet over belkosten gehad, maar over de vraag waarom hij met een buitenlands ID geen abonnement bij een Nederlandse provider kan afsluiten. Hij wil wel graag een Iphone 5, een toestel wat los 745 euro kost. Ergens heb ik de indruk dat het dus niet om de kosten gaat en als dat zo is, zou een prepaid kaart een prima mogelijke oplossing zijn.
Laatst gewijzigd door grun op 12 dec 2012 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door sjohie »

renegade66 schreef:
Maar zoals al geopperd, je kan zo'n toestel kopen er een prepaid kaart in stoppen. Het hebben van een gsm-abonnement en hieraan gekoppeld toestel is geen grondrecht wat je nu ontzegt wordt hoor.
ik ben ff een tijdje weggeweest, maar wat zie ik toch weer een onzin antwoorden voorbij komen zeg!!

waarom zou TS geen abbo kunnen krijgen en zijn vriendin (duitse nationaliteit) wel.
hij doet het op precies dezelfde manier en wordt afgewezen.

het is van de zotte dat je op adres en/of postcode afgewezen kunt worden omdat een vorige bewoner op dat adres er een zooitje van maakte.

dit betekend gewoon dat er niet gehandeld word naar gelijke rechten.

vriending krijgt wel een abbo maar vriend op zelfde adres krijgt er geen omdat er iets niet klopt.

heel erg vaag.

ohja, argument prepaid is gewoon een kul argument. deze belkosten e.d zijn vele malen duurder.
Omdat een buitenlands ID bewijs geen status heeft in Nederland? Dat is een ander document als een paspoort namelijk. De ID wetgeving in Nederland zegt volgens mij een paspoort, rijbewijs of Nederlands ID bewijs. Grote kans dat zijn vriendin met een Duits paspoort dus wél een abonnement krijgt, aangezien daar niet de term "Nederlands" aan vooraf gaat.

Als het mobiel bereikbaar zijn het belangrijkste doel van TS is, is een prepaid smartphone zoals de Samsung Galaxy pocket icm AH mobiel binnen 10 minuten te regelen, voor 99 euro.

OV86
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2012 10:26

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door OV86 »

Beste iedereen,

Bedankt voor alle reactie! Jullie commentaar heeft mij nieuwe inzicht gegeven.

* heb een Slowaakse Paspoort én ID-pas, (beide zijn officiële identificatie-bewijzen)
* sinds 1998 heb ik een vaste verblijfplaats in Nederland dus ook een sofi-/bs-nr.
* heb een gewone Nederlandse bankrekening.
* heb gestudeerd in Nederland.
* heb al bijna 3 jaar vaste baan.
* ben nooit in aanraking gekomen met een deurwaarder.
* pre-paid vind ik te duur.

Zoals al 1 van jullie heeft gezegd. ik heb gisteren een lossen toestel besteld bij Apple. En ook een Sim-Only. En volgens mijn mooie excel berekening ben ik zo bijna 100 euro goedkoper uit! (over totale periode) En ik zit NIET 2 jaar vast.

Ik vind het heel maar echt heel erg spijtig dat ik niet via het normale weg een abonnement met toestel kan afsluiten zoals paar jaar geleden. Maar ik vond het (sorry voor mijn woordkeuze) gezeik zat. Ik heb ook uitgerekend dat ik ruim 40 euro al betaald heb om de klantenservice te bellen.

Ergens voel ik me gediscrimineerd en waarschijnlijk is het niet bewust, maar het komt door het 'lastige' bureaucratische systeem dat providers hanteren. Maar hoe ze het doen is discriminerend: http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen.


Vandaag wordt mijn iPhone 5 bezorgd, lekker heel snel.

Nu nog hopen dat ik niet geweigerd wordt voor Sim-Only want dan vraag ik familielid met een Nederlands paspoort om voor mij te bestellen. Klaar! :)
Laatst gewijzigd door OV86 op 15 jan 2013 06:52, 1 keer totaal gewijzigd.

HTCHenk007
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 jul 2010 14:15

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door HTCHenk007 »

Bedankt voor de update! En succes alvast gewenst met je nieuwe Iphone 5.

MVG,

Henk

Tele2 Webcare
Berichten: 653
Lid geworden op: 08 feb 2010 12:53

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door Tele2 Webcare »

Beste OV86,

Ik vind het erg jammer dat je al zo lang een abonnement probeert aan te vragen en dat dit tot op heden niet gelukt is. Ik betreur het te lezen dat je aanvraag werd afgewezen toen je een bestelling probeerde te plaatsen bij Tele2, terwijl je aangeeft geen betalingsachterstand te hebben. Ik kan het goed begrijpen dat dit voor verwarring zorgt. We hebben meer meldingen hierover ontvangen, zoals je ook op ons forum kunt lezen: https://forum.tele2.nl/bestelling-and-l ... ndex2.html

Ik wil je dan ook bedanken voor je feedback over het aanmeldproces. We zijn druk bezig dit proces te verbeteren en zullen je reactie meenemen hierin.

Wil je het me laten weten als ik je verder nog kan helpen hierbij of als je hier nog vragen over hebt?

Ik ben in ieder geval blij dat het alsnog gelukt is een los toestel bij Apple te bestellen.

Met vriendelijke groet,

Danielle van Tele2

OV86
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2012 10:26

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door OV86 »

Update van vandaag.


Na een drukke werkdag logde ik van op mijn gmail en ik vond dit:

---------------------------
Geachte heer/mevrouw,

Dank u wel voor uw bericht.
Uw aanvraag is afgewezen door de provider, u krijgt van ons een brief of
u heeft deze al gekregen waarin staat waar u informatie kunt opvragen
over de afwijzing. Om privacy redenen heeft -------- geen inzage in de
reden van de afwijzing, -------- kan u hier dus geen informatie over
verstrekken.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.


Vriendelijke groet,
Klantenservice
---------------------------


Sinds vandaag ben ik dus geweigerd voor een Sim-Only! Ik geloofde mijn ogen niet maar het is waar. Nu ben ik er daarom even klaar mee. Bestelling van een losse iPhone 5 heb ik zonet geannuleerd en ik geef het tijdelijk op. Volgende keer misschien in Januari en dan nogmaals MAAR dan ga ik wel direct langs http://www.mensenrechten.nl. Nu ff rust en na de vakantie over 3 weken WEER een nieuwe poging.


Ik ben vol onbegrip over waarom ik WEER geweigerd wordt!!
Laatst gewijzigd door OV86 op 15 jan 2013 06:53, 1 keer totaal gewijzigd.

danmarc
Berichten: 67
Lid geworden op: 31 mar 2008 22:31

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door danmarc »

Experian met dit bedrijf heb ik ook enige ervaring. Het is een ballentent die te pas en onpas tot allerhande vreemde conclusies komt. Wanneer je die weerlegt met feiten wordt er telkens een andere reden verzonnen. Mijn credo ... los het zelf op. Koop de mobieltjes zelf, zoek de goedkoopste sim oplossingen pre-paid dan wel abonnement. Zeg direct na activatie schriftelijk op zodat je er ook weer op tijd vanaf bent (bij abo's) en kijk naar nieuwe mogelijkheden. Internet, data bundels kunnen ook gebruikt worden voor programma's als Viber (voice en message). Log zoveel mogelijk via thuis netwerken in je kennissenkring. Ook op die manier kan je besparen. McDonald en vele anderen hebben ook gratis wifi voorzieningen.

m1mi.dan0s
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2010 14:39
Contacteer:

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door m1mi.dan0s »

Beste OV86,

Ik vind het vreemd dat je zoveel problemen bij Tele2 hebt ondervonden bij het aanvragen van een abonnement.

Voor zover ik weet vereist Tele2 een EUROPESE ID kaart. Bij Vodafone is dat hetzelfde verhaal.

Mijn vrouw is Bulgaarse en heeft bij Vodafone (2 jaar geleden) een abonnement gehad op basis van haar Bulgaarse (lees: Europese) ID kaart en Nederlandse Bankrekening, ze moest destijds wel 1 eurocent pinnen én een bankafschrift niet ouder dan één maand overhandigen.

Experian is niet meer dan een Europese "BKR-check", dus als je op basis daarvan afgewezen word dan heeft Experian dus een "probleem" met jouw kredietwaardigheid. En lijkt mij dat je daar ook de oplossing zal vinden.

Op dit moment zitten wij middenin het wachten op een antwoord over het Tele2-abonnement van mijn vrouw (met nummerbehoud) en ik zal hier dan ook zeker een bericht achterlaten wanneer het afgerond is. Ik voorzie in ieder geval geen moeilijkheden.

Groeten,

Daan van den Bergh

OV86
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2012 10:26

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door OV86 »

Bedankt voor alle reacties!

Zoals ik al eerder heb vermeld zou ik in het nieuwe jaar een nieuwe poging ondernemen.

Afgelopen vrijdag heb ik uitgebreid contact gehad met Tele2. (dat heeft weer iets gekost) Mijn paspoort zou (zeggen ze) absoluut geen probleem moeten zijn. Probleem lag (volgens hun) bij de aanbieder, zij moeten als de aanvrager een buitenlands id heeft de bestelling telefonisch aan Tele2 aanbieden. Uiteraard heb ik ook met de internetwinkel gebeld en zij wisten van niks. Maar ik heb ze alles verteld en hopelijk geven ze mijn bestelling nu telefonisch door...

Werkelijk waar, bijna elke keer krijg ik iets anders te horen. Ik hoop dat ik deze keer wel mijn bestelling krijg. Deze week verwacht ik een bericht...:)

m1mi.dan0s
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2010 14:39
Contacteer:

Re: Weigering door telefoonaanbieder.

Ongelezen bericht door m1mi.dan0s »

Reken op twee weken. Ik heb vrijdagavond 4 januari mijn order geplaatst bij Castle Electronics. Deze heeft het contract 8 januari doorgestuurd naar Tele2. Na vandaag wacht ik dus een week op een reactie.

De klantenservice van Castle Electronics vertelde mij dat ik beter op twee weken kon rekenen, dan viel het altijd mee. Dus doe jij dat ook, dan voorkom je teleurstellingen.

Gesloten