LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regio ster abonnement

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
TheDoc

Regio ster abonnement

Ongelezen bericht door TheDoc »

Tot nu toe rij ik dagelijks van mijn huisadres in Puttershoek (Hoekse Waard) met Arriva naar Rotterdam Zuidplein en vanaf Rotterdam Zuidplein met de RET metro naar metrostation Rotterdam Stadhuis op een regio ster abonnement van 109,05 (3 sterrren, centrumzone 5328).
Door de afschaffing van de regio ster abonnementen is dit vanaf heden niet meer mogelijk.
De mogelijkheid die nu geboden wordt is de altijd korting kaart. Met deze kaart betaal ik voor hetzelfde traject per maand ca 175 Euro, een verhoging van 65 Euro per maand.
Bus Puttershoek - Rotterdam Zuidplein 132 Euro, metro Rotterdam Zuidplein-Rotterdam Stadhuis per maand (22 reisdagen) 66,44 Euro. Totaal 198,44 Euro.
16,50 Euro kosten voor de "altijd korting" kaart (20% korting geeft deze in mijn geval) dus 39,67 Euro er weer vanaf geeft een totaal prijs van 175,27 Euro per maand.

Ik vind een verhoging van 66.22 per maand op een bedrag van 109,05 Euro wel heel erg veel.

Ik heb verschillende optie's trachten te zoeken maar allen komen rond hetzelfde bedrag uit.

Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen en is er iets aan te doen?

Groeten TheDoc

Dirkie

Re: Regio ster abonnement

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik loop er niet tegenaan, maar er is wel wat aan te doen volgens de site van OVChipkaart. Daar staat letterlijk te lezen:
Let op! Als u in 2012 een landelijk 1 t/m 6-sterabonnement heeft aangeschaft, is dit abonnement uiteraard nog wel geldig tijdens de looptijd in 2013!
M.a.w. u kunt het dus wel een jaar uitstellen zo te lezen.

TheDoc

Bedankt voor je reply, ik ben daar echter te laat mee. Hij is nu niet meer aan te schaffen.
Voor mij een verhoging van zo'n 45% en voor mijn dochter een verhoging van ca 35%.

mary1957

Ongelezen bericht door mary1957 »

Ook wij hebben voor onze dochter normaal een sterabonnement voor de bus. Dat kost nu per maand € 48,60.

Vanaf januari gaat het ons € 74,-- kosten. Een belachelijke verhoging. Ze is met de bus slechts een kwartier onderweg, dus dan vind ik die verhoging proportioneel hoog.

Lang leve het openbaar vervoer. Is dat ook straks alleen voor de "rijkere" mensen te betalen?

Herotje

Ongelezen bericht door Herotje »

Ik heb zelf een normaal ster abonnement. deze kost 720 euro per jaar. (reductie)
Volgend jaar moet ik 2 abonnementen. 1 van de arriva 1400 euro + 1 van RET 295 euro(reductie).
Dus een verhoging van meer als 130% Dat is toch van de zotten?

joflossie1966

Ongelezen bericht door joflossie1966 »

Ook ik werd hier vandaag mee geconfronteerd toen ik voor mijn twee kinderen hun 2 sterrenabonnement wilde verlengen.
Normaal betaal ik voor het maandabonnement (route Strijen - Albert Schweitzerplaats te Dordrecht) € 48. Vanaf januari ga ik € 2, 69 per enkeltje betalen (mits ze het geluk hebben de rechtstreekse sneldienst 175 te kunnen pakken). Dit komt op ongeveer € 5,38 per dag, en op € 112,98 per maand (uitgaande van 21 dagen). We kunnen een 40% kortingskaart kopen van € 16,50. We zijn dan per maand € 112,98 - 40% (€45,19) + € 16,50 = € 84,29 per kind kwijt. In vergelijk met vroeger is dit een prijsstijging van 75%!!!!!

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn!!!

Met vriendelijke groet,

Jolanda

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Waarom laat je de kinderen niet fietsen dan? 't Is maar 15 km, en nog gratis ook.

TheDoc

riddert schreef:Waarom laat je de kinderen niet fietsen dan? 't Is maar 15 km, en nog gratis ook.
Het gaat om de verhogingen die Arriva doorvoert bij de wijziging van de abonnementen, dat iemand toevallig een aardige buurvrouw ofzo heeft waar ie mee mee kan rijden of een fiets, al dan niet met hulpmotor, is totaal niet van toepassing. Het subject is Regio Ster Abonnement.

TheDoc

jvanderster

Ongelezen bericht door jvanderster »

Hier hetzelfde geconstateerd en bizar dit zo te ontdekken. De provincie heeft zitten slapen denk ik. Ongelooflijk dat dit kan. Vorig jaar de week abonnementen er uit, nu dit. Terwijl de ritprijs hiervoor ook al is aangepast. Het is goedkoper met de auto...

Doe mee met de petitie:
https://petities.nl/petitie/arriva-verh ... ent-met-88

En daarbij, bij normaal weer wordt er inderdaad gefietst

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

joflossie1966 schreef:Ook ik werd hier vandaag mee geconfronteerd toen ik voor mijn twee kinderen hun 2 sterrenabonnement wilde verlengen.
Normaal betaal ik voor het maandabonnement (route Strijen - Albert Schweitzerplaats te Dordrecht) € 48. Vanaf januari ga ik € 2, 69 per enkeltje betalen (mits ze het geluk hebben de rechtstreekse sneldienst 175 te kunnen pakken). Dit komt op ongeveer € 5,38 per dag, en op € 112,98 per maand (uitgaande van 21 dagen). We kunnen een 40% kortingskaart kopen van € 16,50. We zijn dan per maand € 112,98 - 40% (€45,19) + € 16,50 = € 84,29 per kind kwijt. In vergelijk met vroeger is dit een prijsstijging van 75%!!!!!

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn!!!

Met vriendelijke groet,

Jolanda
De "Altijd korting scholier" geeft 55% korting.

joflossie1966

Ongelezen bericht door joflossie1966 »

@riddert. De afstand woonhuis Strijen- school Dordrecht is geen 15 km, maar bijna 20 km. Daarbij moet 10 km over een gevaarlijke donkere dijk worden gefietst. Zomers fietsen mijn kinderen gewoon, maar in de winter is dat bijna geen doen. Daarnaast ben ik eens met de reactie van TheDoc, het gaat om het principe!!
@Jolijn: scholierenkorting wordt niet gegeven. 40% is de hoogste korting die je kan krijgen.

hooijmeijer

Ongelezen bericht door hooijmeijer »

Heel herkenbaar probleem:
Mijn beide dochters reizen nu met een maand-2-sterabonnement van Koudum, Centrum naar Bolsward, Bargefenne. Dat kost nu ongeveer €72 per maand per kind. Er gaan nu geruchten dat dit per 1 januari 2013 niet meer mogelijk is. Er moet dan een scholierenmaandkortingkaart van €16,50 worden aangeschaft waarmee je 55% korting krijgt op het reguliere tarief van €3,79 per enkele reis. Als ik het goed begrijp dan krijgen ze daarop dus 55% korting waarmee het bedrag per dag komt op €3,41 (0,45 x 2 x €3,79) per dag. Als ik dit met 30 dagen vermenigvuldig, dan komt het dus neer op €102,33 + €16,50 = €118,83 per maand. Dat is dus een prijsstijging van 65%, ofwel voor 2 kinderen bijna €100 per maand meer betalen!

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ljas

Ongelezen bericht door Ljas »

Ik kan niet begrijpen dat een prijsverhoging van meer dan 100% gewoon algemeen geaccepteerd wordt in Nederland Niemand kan zomaar prijzen met 100% verhogen geen tandarts supermarkt waarom grijpt de overheid niet in! Mijn dochter gaat van Franeker naar Leeuwarden met de bus en afgezien van het feit dat de bussen niet op tijd rijden overvol zijn en je soms geweigerd wordt om mee te gaan om hij vol zit er minder bussen per uur rijden en de tijden veranderd zijn kunnen ze nu ook gewoon het dubbele vragen!!!!!!!

mary1957

Ongelezen bericht door mary1957 »

Onze dochter moet met de bus van Drempt naar Doetinchem. Ze heeft geen keuze welke bus. Het kan zijn een bus van Arriva of een bus van Connexxion.
Altijd korting scholier aangevraagd via Arriva, want we gingen ervan uit dat dat bij elke vervoerder gold.
Nu werd er als ze reed met Connexxion de volle ritprijs berekend.
Ik een mail gestuurd naar de klantenservice van Connexxion, met de vraag hoe het kon dat ze bij Arriva wel de korting krijgt en bij Connexxion niet.
Ik kreeg bericht terug dat ik door kon geven wanneer ze met de bus ging en dat we dan restitutie zouden ontvangen.
Tot mijn stomme verbazing krijg ik nu ineens een mail dat de korting alleen geldig is op de bussen van Arriva omdat daar de altijd korting scholier is besteld.
Dit houdt dus in, dat ze zal moeten wachten tot er een bus van Arriva komt, terwijl ze daar geen keuze in heeft, want we weten niet wanneer Connexxion rijdt of wanneer Arriva rijdt.
Dit is namelijk elke keer wisselend.
Het zou dus betekenen dat we bij 2 verschillende maatschappijen altijd korting scholier zouden moeten bestellen. Te gek voor woorden.
Eerder betaalden we met regio ster abonnement 48,60 en nu al 96 euro per maand, daar zou dan nog eens 16,50 euro bijkomen.

Gesloten