EUREKA ! !
Soms moet je informatie meerdere keren doornemen voordat je die in detail begrijpt. Dat is wat mij betreft ook hier het geval. Ik denk dat ik nu in de gaten heb hoe de saldering werkt.
Op dit topic hebben NUON en OXXIO gereageerd. In die reacties noemden beide bedrijven in feite
alleen de financiële aspecten van de saldering voor het bedrijf, terwijl ik steeds - zoals duidelijk aangegeven - de volledige saldering incl. energiebelasting voor ogen had. De energiebelasting is voor mij als klant ook van groot belang. Die beslaat incl. BTW tenslotte maar liefst 65% van de totaalprijs die ik betaal, het tarief energiebedrijf incl. BTW slechts 35%.
Ik begreep maar niet dat NUON en OXXIO de energiebelasting nergens noemden, althans elke beschouwing daarover achterwege lieten.
De overtuiging, die ik nu heb gekregen, is dat de saldering van kosten energiebedrijf en de saldering van kosten energiebelasting geheel van elkaar zijn losgekoppeld. Ik zal de verrekeningsmethodiek uiteenzetten.
Saldering kosten energiebedrijf en BTW daarover
De saldering over verbruiken hoog en laag tarief vindt gescheiden plaats en is als volgt:
- • Is er netto laag tarief een levering, dan betaalt de klant per kWh het lage tarief;
• Is er netto hoog tarief een levering, dan betaalt de klant per kWh het hoge tarief;
• Is er netto laag tarief een teruglevering, dan ontvangt de klant per kWh de terugleververgoeding laag tarief;
• Is er netto hoog tarief een teruglevering, dan ontvangt de klant per kWh de terugleververgoeding hoog tarief;
- Terugleververgoeding
Tot een levering van 5000 kWh heeft de klant recht op een volledige saldering, d.w.z. dat de terugleververgoeding minimaal 100 % van het kale leveringstarief bedraagt.
Boven 5000 kWh levering verschillen de terugleververgoedingen per bedrijf (zie overzicht op energieleveranciers.nl). Een aantal bedrijven betaalt 100% van het kale leveringstarief, sommige minder.
Bij enkele bedrijven is de terugleververgoeding hoger dan het kale leveringstarief.
De berekening van de BTW over verbruiken hoog en laag tarief is als volgt:
- • In geval voor beide tarieven sprake is van netto levering, dan wordt over de totale kosten BTW berekend;
• In geval voor beide tarieven sprake is van netto teruglevering, dan is de BTW nihil;
• In geval voor het ene tarief sprake is van netto levering en voor het andere van netto teruglevering, dan wordt het verschil BTW levering – BTW teruglevering berekend. Is dit verschil positief, dan moet dit bedrag aan BTW worden betaald. Is het verschil 0 of negatief, dan is de BTW nihil.
Saldering kosten energiebelasting
De verbruiken hoog en laag tarief worden eerst gesommeerd en vervolgens vindt saldering plaats.
- • Is er netto een levering, dan betaalt de klant per kWh de energiebelasting incl. BTW.;
• Is er netto een teruglevering, dan is de energiebelasting incl. BTW nihil.
NB: Greenchoice heeft een unieke regeling. Bij een netto teruglevering kleiner dan 1000 kWh betaalt Greenchoice toch energiebelasting + BTW aan de klant. Dit doet het bedrijf in de verwachting dat over meerdere jaren gezien per saldo geen teruglevering plaatsvindt.
Saldering kosten opslag duurzame energie.
Sinds 1 januari 2013 is er een nieuwe overheidsheffing, de "opslag duurzame energie", die niet is opgenomen in de energiebelasting. Voor elektriciteit is de heffing 0,13 ct/kWh incl. BTW, voor gas 0,28 ct/m3 incl. BTW. Wat betreft saldering gelden hiervoor dezelfde regels als voor de energiebelasting elektriciteit
Rekenvoorbeeld
In mijn bijdrage van 21 januari gaf ik een rekenvoorbeeld, dat ik nu doorreken met de tarieven 2013 van Oxxio (Oxxio Budget Pakket, volgens de energievergelijker van de Consumentenbond)
...............................Levering
...........Teruglevering
Laag tarief
.............2000 kWh
.........1000 kWh
Hoog tarief
...........1000 kWh
.........2000 kWh
Voor de netto levering laag tarief is de klant per kWh het lage tarief 4,37 ct verschuldigd.
Voor 1000 kWh zijn de kosten € 43,70.
Voor de netto teruglevering hoog tarief ontvangt de klant per kWh het hoge tarief 5,94 ct.
Voor 1000 kWh zijn de ontvangsten € 59,40.
De BTW over de levering bedraagt 1000 x 0,918 ct = € 9,18, de BTW over de teruglevering 1000 x 1,51 ct = € 12,48. Het verschil is - € 3,30. De BTW is dan nihil.
Het verschil levering - teruglevering = 0. De energiebelasting en de opslag duurzame energie zijn beide nihil.
Eindresultaat : De klant ontvangt € 59,40 - € 43,70 = € 15,70.
Dit lijkt mij een logische en correcte verrekeningsmethode. Mocht het toch anders zijn dan hoop ik dit op dit forum te vernemen.