OV chip ellende en wanprestaties Q-buzz/OVburo in Drenthe
Geplaatst: 18 dec 2012 16:28
Al enige tijd reis ik met de belbus 58/54 en 44 (regio drenthe)en gebruik daarvoor mijn ov-chipkaart met reizen op saldo.
Op de sites van q-buzz en 9292 staat dat deze worden uitgevoerd met een 8 persoons bus.
In deze busjes is mobiele apparatuur aanwezig en de uitvoerder van deze ritten (VMNN) is in het bezit van een aantal losse apparaten.
Regelmatig komt het voor dat er geen busje maar een gewone taxi komt en dat de chauffeur geen chip apparaat bij zich heeft.
Bij het reserveren geef ik duidelijk aan dat ik reis op saldo en tijdens het reserveren word niet gezegd dat dat niet mogelijk is.
Nergens staat aangegeven dat reizen op saldo niet mogelijk is. Niet op de site van Q-buzz, niet op 9292.nl, niet op de site van VMMN en niet op de site van OV bureau.
Dan tref ik een chauffeur die dan 1 los kaartje bij zich heeft en deze beweert dan dat ik tegen een woeker tarief van 5 euro een kaartje moet kopen omdat hij geen apparaat heeft meegekregen of is vergeten ( de normale ritprijs is rond de 3,70 of bij een overstap mar 1,28 wat dus inhoud dat ik minimaal ruim 30% meer moet betalen en bij een overstap van ov-chipkaart 400% meer betaal)
Notabene wil hij dan met de hand iets op dat kaartje schrijven omdat hij ook geen stempel heeft, hij laat vervolgens een papiertje zien van het OV-buro dat dit zo mag. En dat iedereen een kaartje moet kopen als de chauffeur geen apparaat meekrijgt.
De chauffeur gaat er dan ook nog van uit dat ik een 5 euro kaartje moet en heeft niet eens een 2 euro kaartje bij zich.
De chauffeur probeert mij dat kaartje dan echt door de strot te drukken onder de melding mij er anders uit te zetten.
Deze situatie is voor mij onacceptabel en ik heb hierover al contact gehad met het Ov loket en VMNN en Qbuzz.
Alle 3 instanties geven mij gelijk en zeggen dat dit onrechtvaardig is maar ik word vervolgens alleen van het kastje naar de muur gestuurd, ze schuiven de schuld op elkaar af en de passagier mag de rekening betalen en er word helemaal niets gedaaan, deze ellende speelt al sinds mei dit jaar.
Restitutie aanvragen is mogelijk maar erg ingewikkeld.
Ik werk 6 dagen in de week en zal dus 6 keer per week restitutie moeten aanvragen en mag dan hopen dat ik mijn geld krijg, dit kost mij minimaal 18 euro per week wat ik extra betaal door het niet aanwezig zijn van ov chip apparatuur.
Tot 8 december liet ik het er altijd bij zitten maar sinds 9 december de nieuwe verslechterde dienstregeling er is besef ik wat ik wekelijks extra moet betalen omdat Q-buzz en OV-buro Groningen-Drenthe een wanprestatie leveren. Er word al 2 jaar het excuus gebruikt dat er geen extra ov apparatuur beschikbaar is omdat de leverancier zich heeft teruggetrokken, een oplossing is en komt er niet, dus de passagier mag daarvoor boeten en meer betalen
Een gesprek met het OV buro heeft alleen opgeleverd dat ze gaan kijken naar een persoonlijke oplossing die niet gaat gelden voor overige reizigers. Hier ga ik geen genoegen mee nemen, dit zal dan voor alle passagiers moeten gelden
Ik weet dat er meer reizigers zijn die de dupe zijn van deze praktijken. Ik zit regelmatig in de bus met mensen die het Pieterpad wandelen en uit de randstad komen, in het bezit zijn van een chipkaart maar vervolgens in deze lijnen losse veel te dure kaartjes moeten kopen en als ze geen contanten mee hebben er zelfs UIT GEZET WORDEN!
Ik hoop op reacties van mensen die dit hebben meegemaakt zodat we samen actie kunnen ondernemen tegen deze onwettige praktijken van Q-buzz en OVburo Groningen/Drenthe
Bij mij bestaat de indruk dat op deze manier het OV-buro Groningen/Drenthe zijn miljoenen verliezen wil terug pakken door de passagiers op deze manier te duperen. De klant betaald de rekening van hun wanprestaties
Op de sites van q-buzz en 9292 staat dat deze worden uitgevoerd met een 8 persoons bus.
In deze busjes is mobiele apparatuur aanwezig en de uitvoerder van deze ritten (VMNN) is in het bezit van een aantal losse apparaten.
Regelmatig komt het voor dat er geen busje maar een gewone taxi komt en dat de chauffeur geen chip apparaat bij zich heeft.
Bij het reserveren geef ik duidelijk aan dat ik reis op saldo en tijdens het reserveren word niet gezegd dat dat niet mogelijk is.
Nergens staat aangegeven dat reizen op saldo niet mogelijk is. Niet op de site van Q-buzz, niet op 9292.nl, niet op de site van VMMN en niet op de site van OV bureau.
Dan tref ik een chauffeur die dan 1 los kaartje bij zich heeft en deze beweert dan dat ik tegen een woeker tarief van 5 euro een kaartje moet kopen omdat hij geen apparaat heeft meegekregen of is vergeten ( de normale ritprijs is rond de 3,70 of bij een overstap mar 1,28 wat dus inhoud dat ik minimaal ruim 30% meer moet betalen en bij een overstap van ov-chipkaart 400% meer betaal)
Notabene wil hij dan met de hand iets op dat kaartje schrijven omdat hij ook geen stempel heeft, hij laat vervolgens een papiertje zien van het OV-buro dat dit zo mag. En dat iedereen een kaartje moet kopen als de chauffeur geen apparaat meekrijgt.
De chauffeur gaat er dan ook nog van uit dat ik een 5 euro kaartje moet en heeft niet eens een 2 euro kaartje bij zich.
De chauffeur probeert mij dat kaartje dan echt door de strot te drukken onder de melding mij er anders uit te zetten.
Deze situatie is voor mij onacceptabel en ik heb hierover al contact gehad met het Ov loket en VMNN en Qbuzz.
Alle 3 instanties geven mij gelijk en zeggen dat dit onrechtvaardig is maar ik word vervolgens alleen van het kastje naar de muur gestuurd, ze schuiven de schuld op elkaar af en de passagier mag de rekening betalen en er word helemaal niets gedaaan, deze ellende speelt al sinds mei dit jaar.
Restitutie aanvragen is mogelijk maar erg ingewikkeld.
Ik werk 6 dagen in de week en zal dus 6 keer per week restitutie moeten aanvragen en mag dan hopen dat ik mijn geld krijg, dit kost mij minimaal 18 euro per week wat ik extra betaal door het niet aanwezig zijn van ov chip apparatuur.
Tot 8 december liet ik het er altijd bij zitten maar sinds 9 december de nieuwe verslechterde dienstregeling er is besef ik wat ik wekelijks extra moet betalen omdat Q-buzz en OV-buro Groningen-Drenthe een wanprestatie leveren. Er word al 2 jaar het excuus gebruikt dat er geen extra ov apparatuur beschikbaar is omdat de leverancier zich heeft teruggetrokken, een oplossing is en komt er niet, dus de passagier mag daarvoor boeten en meer betalen
Een gesprek met het OV buro heeft alleen opgeleverd dat ze gaan kijken naar een persoonlijke oplossing die niet gaat gelden voor overige reizigers. Hier ga ik geen genoegen mee nemen, dit zal dan voor alle passagiers moeten gelden
Ik weet dat er meer reizigers zijn die de dupe zijn van deze praktijken. Ik zit regelmatig in de bus met mensen die het Pieterpad wandelen en uit de randstad komen, in het bezit zijn van een chipkaart maar vervolgens in deze lijnen losse veel te dure kaartjes moeten kopen en als ze geen contanten mee hebben er zelfs UIT GEZET WORDEN!
Ik hoop op reacties van mensen die dit hebben meegemaakt zodat we samen actie kunnen ondernemen tegen deze onwettige praktijken van Q-buzz en OVburo Groningen/Drenthe
Bij mij bestaat de indruk dat op deze manier het OV-buro Groningen/Drenthe zijn miljoenen verliezen wil terug pakken door de passagiers op deze manier te duperen. De klant betaald de rekening van hun wanprestaties