Hollands Nieuwe rekent 3G/data kosten tijdens Wifi gebruik.
Geplaatst: 21 dec 2012 13:29
Sinds 2 maanden overgestapt gemaakt naar HN met Samsung Ace, met een bundel van 275 mb.
De bundel, die bij alleen internet thuis op de Wifi, na paar uur zo goed als op was ? Huh hoe kan dat, Wifi is toch gratis ? Ook al meerdere malen gebeld (standaard minstens 10 minuten wachten). Ze zeggen steeds, instellingen, push berichten, synchroniseren en al dat geneuzel, terwijl dat allang allemaal uitgeschakeld staat, ook per app (ik laat ze niet automatisch updaten e.d.) (gebruik alleen Facebook en Whatsapp, en Buienalarm). Diverse keren gebeld en gemaild, ze reageren nauwelijks ergens op, al mn berichtjes bewaard en klacht geplaatst op http://www.klacht.nl, toen kreeg ik eindelijk een mail, dat ze een nieuwe simkaart zouden sturen ?? Die heb ik ontvangen, maar het probleem is nog steeds hetzelfde, telefoon ook geheel gereset, maar zodra ik mn “mobiele datapakket” activeer en ook thuis op de Wifi zit, vreet hij al mn MB's/beltegoed op !?
Ook als ik “mobiele datapakket” aan heb staan, loop de deur uit, dus buiten bereik van Wifi, en de telefoon zit 8 uur lang in mn tas zonder gebruik, dan is er toch bijna 200 MB van mn tegoed af !? Dat kan toch niet de bedoeling zijn ?
Bij onze andere smartfone (bij gelukkig andere provider) staat ‘mobiele dataverbuik’ standaard altijd aan, en schakelt hij dus zelf over van Wifi, en zodra ik de deur uit loop, over naar 3G. Klopt allemaal, en ik krijg van die smartfone dus ook géén extra kosten of dataverbruik tijdens gebruik van de Wifi. Waarom bij HN dan wel ?
Dit is een citaat uit een mail van HN:
Voor het feit dat ondanks u wifi u toch data heeft verbruikt met hollandsnieuwe heeft niets met onze diensten als provider te maken.
Ieder toestel is standaard zo ingesteld dat Whatsapp, iMessage, email en alle andere pushberichten zoals bv. Facebook en Twitter berichten, invites etc. altijd via het 3G netwerk verlopen wanneer dit actief is. Dus ook wanneer een klant WiFi gebruikt. Dit is een standaardinstelling die in ieder toestel is geprogrammeerd zodat pushberichten sneller worden ontvangen. Zolang een klant mobiel datagebruik aan heeft staan zullen alle pushberichten altijd via 3G verlopen. Om dit te voorkomen dient u dus mobiel data uit te zetten wanneer gebruik gemaakt wordt van WiFi. Wanneer u weer de wifi zone verlaat dient u dit uiteraard weer in te schakelen.
Dit is de oplossing die ik u kan bieden, wellicht niet geheel bevredigend maar wel efficient aangezien uw data verbruik binnen de wifi zone niet meer opgebruikt wordt.
Ik heb al meerdere andere telecom providers gesproken (Vodafone en T-Mobile, ook in de Belcompay winkel geweest) daar zegt iedereen hetzelfde, er kan en mag geen dataverbruik van je abb. zijn wanneer je op een Wifi zit.
HN zegt dus, als oplossing, je “mobiele datapakket” uit laten staan. Wat heb ik dan aan mn smartfone als ik buiten mn Wifi ben? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je zelf steeds je datapakket aan en uit zet continu ? dat betekent ook dat ik onderweg via bijv. whatsapp. niet bereikbaar bent. Durf mn datapakket hierdoor niet aan te zetten, en ben ik al 2 maanden dus nauwelijks bereikbaar.
Hebben meerdere mensen hier ervaring mee, of eigenlijk nog liever, een oplossing voor? Ik kom er met HN niet uit, ik ben van mening dat het niet correct is wat HN doet.
De bundel, die bij alleen internet thuis op de Wifi, na paar uur zo goed als op was ? Huh hoe kan dat, Wifi is toch gratis ? Ook al meerdere malen gebeld (standaard minstens 10 minuten wachten). Ze zeggen steeds, instellingen, push berichten, synchroniseren en al dat geneuzel, terwijl dat allang allemaal uitgeschakeld staat, ook per app (ik laat ze niet automatisch updaten e.d.) (gebruik alleen Facebook en Whatsapp, en Buienalarm). Diverse keren gebeld en gemaild, ze reageren nauwelijks ergens op, al mn berichtjes bewaard en klacht geplaatst op http://www.klacht.nl, toen kreeg ik eindelijk een mail, dat ze een nieuwe simkaart zouden sturen ?? Die heb ik ontvangen, maar het probleem is nog steeds hetzelfde, telefoon ook geheel gereset, maar zodra ik mn “mobiele datapakket” activeer en ook thuis op de Wifi zit, vreet hij al mn MB's/beltegoed op !?
Ook als ik “mobiele datapakket” aan heb staan, loop de deur uit, dus buiten bereik van Wifi, en de telefoon zit 8 uur lang in mn tas zonder gebruik, dan is er toch bijna 200 MB van mn tegoed af !? Dat kan toch niet de bedoeling zijn ?
Bij onze andere smartfone (bij gelukkig andere provider) staat ‘mobiele dataverbuik’ standaard altijd aan, en schakelt hij dus zelf over van Wifi, en zodra ik de deur uit loop, over naar 3G. Klopt allemaal, en ik krijg van die smartfone dus ook géén extra kosten of dataverbruik tijdens gebruik van de Wifi. Waarom bij HN dan wel ?
Dit is een citaat uit een mail van HN:
Voor het feit dat ondanks u wifi u toch data heeft verbruikt met hollandsnieuwe heeft niets met onze diensten als provider te maken.
Ieder toestel is standaard zo ingesteld dat Whatsapp, iMessage, email en alle andere pushberichten zoals bv. Facebook en Twitter berichten, invites etc. altijd via het 3G netwerk verlopen wanneer dit actief is. Dus ook wanneer een klant WiFi gebruikt. Dit is een standaardinstelling die in ieder toestel is geprogrammeerd zodat pushberichten sneller worden ontvangen. Zolang een klant mobiel datagebruik aan heeft staan zullen alle pushberichten altijd via 3G verlopen. Om dit te voorkomen dient u dus mobiel data uit te zetten wanneer gebruik gemaakt wordt van WiFi. Wanneer u weer de wifi zone verlaat dient u dit uiteraard weer in te schakelen.
Dit is de oplossing die ik u kan bieden, wellicht niet geheel bevredigend maar wel efficient aangezien uw data verbruik binnen de wifi zone niet meer opgebruikt wordt.
Ik heb al meerdere andere telecom providers gesproken (Vodafone en T-Mobile, ook in de Belcompay winkel geweest) daar zegt iedereen hetzelfde, er kan en mag geen dataverbruik van je abb. zijn wanneer je op een Wifi zit.
HN zegt dus, als oplossing, je “mobiele datapakket” uit laten staan. Wat heb ik dan aan mn smartfone als ik buiten mn Wifi ben? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je zelf steeds je datapakket aan en uit zet continu ? dat betekent ook dat ik onderweg via bijv. whatsapp. niet bereikbaar bent. Durf mn datapakket hierdoor niet aan te zetten, en ben ik al 2 maanden dus nauwelijks bereikbaar.
Hebben meerdere mensen hier ervaring mee, of eigenlijk nog liever, een oplossing voor? Ik kom er met HN niet uit, ik ben van mening dat het niet correct is wat HN doet.