Pagina 1 van 2

Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 22 dec 2012 10:59
door danmarc
Groot is mijn verbazing als ik gisteren, 21 december 2012, thuis kom en een brief van de firma Preventel vind. Hierin staat dat ik door de firma Telfort geregistreerd ben wegens een achterstallige vordering en dat deze registratie na betaling wordt verwijderd.

Vreemd denk ik nog, er moet iets fout zijn gegaan. Ik log-in op mijn Telfort.nl en controleer wat er aan de hand is.

Wat is namelijk het geval. Op 5 december 2010 verlengde ik mijn abonnement voor de zoveelste keer. Nu met 2 jaar. Je zou denken dat je abonnement dat loopt tot 5 december 2012. Toch blijkt de firma Telfort heel creatief met een abonnementsperiode om te gaan.

Reeds in Januari van dit jaar, 2012, had ik besloten mijn mobiele telefoon abonnement te beeindigen. Dat deed ik schriftelijk en zoals verwacht werd mijn aansluiting dan op netjes op 5 december 2012 uitgeschakeld. Natuurlijk verwacht je dan een eindafrekening. Maar nee ... niet dus. Wel volgt een rekening van 42,52 euro. Die, en let op, de periode beslaat van 1 December 2012 tot 1 Januari 2013. Mijn aansluiting wordt netjes op 5 december afgesloten, maar Telfort pikt nu 26 dagen. Want nadat ik ruim 15 minuten, aan een 10 cent per minuut lijn, met een medewerker van Telfort heb gesproken. Krijg ik doodleuk het antwoord dat het zo werkt. Je betaald dus even 26 dagen abonnement waarvoor klaarblijkelijk niets geleverd hoeft te worden. Hier wordt ik dus voor 26 dagen bestolen door de firma Telfort. Dan krijg ik ook nog te horen dat er nog een eindafrekening gaat plaats vinden.

Vreemd. Mijn rekening is gedateerd 5 december 2012 met als incasso datum 10 december 2012. Nogmaliter ontvang je bericht dat een incasso gestorneerd is als een incasso niet mocht lukken. Met het verzoek de rekening alsnog over te maken. Maar op 19 december 2012 meldt de firma Telfort mij doodleuk aan bij de firma Preventel. Ze pikken dus niet alleen 26 dagen abonnementsgeld waarvoor geen diensten geleverd worden. Je wordt ook nog eens in het verdomhoekje gegooid bij de firma Preventel. Nadat je 10 jaar abonnement hebt gehad en deze opzegd en nog binnen alle normale betalingsnormen je aan je betalingsverplichting kunt voldoen. Als ik al zou overwegen om nog een abonnement aan te gaan is dat zeker niet bij de firma Telfort. Ik vergeet niet dat de firma Telfort onder de paraplu van KPN valt. Dit bedrijf heeft het financieel moeilijk dus gaan ze over tot het bestelen van klanten. Ook daar zal ik dus niet meer heen gaan.

Nee de mobiele telefoonsector is wat mij betreft zwaar ziek.

Aan een ieder, hou er rekening mee als je een abonnement afsluit dat je dus niet 12 of 24 maanden betaald. Maar in het slechste geval op de 2de van een maand bent aangegaan en dus veroordeelt wordt tot het betalen van bijna 13 of 25 maanden abonnement. LET DUS GOED OP!!! Dit valt bij mij onder de firma LIST EN BEDROG!

Nou Telfort, een prettige Kerst en een slecht financieel 2013 toegewenst!

PS. Ter bevestiging van de juistheid van mijn verhaal hier heb ik scans klaar liggen om het e.e.a. te bewijzen en dus te voorzien van de feiten.

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 22 dec 2012 11:09
door Leo The Emperor
danmarc schreef:Dan krijg ik ook nog te horen dat er nog een eindafrekening gaat plaats vinden.
Zou het niet kunnen dat bij de eindafrekening deze 26 dagen worden gecrediteerd.
Zo werkt het bij KPN in ieder geval wel

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 22 dec 2012 12:29
door danmarc
vogels schreef:Ik zal je even uit de droom helpen: bij andere providers werkt het hetzelfde.
Dit is ronduit diefstal. Je brengt iets in rekening waarvoor niets wordt geleverd!

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 22 dec 2012 12:32
door sjohie
danmarc schreef:
vogels schreef:Ik zal je even uit de droom helpen: bij andere providers werkt het hetzelfde.
Dit is ronduit diefstal. Je brengt iets in rekening waarvoor niets wordt geleverd!
Je betaald per maand, en zegt op per maand. Nergens in de voorwaarden, die je als goed geïnformeerde consument natuurlijk gelezen hebt voordat je je handtekening zette, staat dat je de resterende dagen van de maand gecrediteerd krijgt.

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 22 dec 2012 12:51
door danmarc
Leo The Emperor schreef:
danmarc schreef:Dan krijg ik ook nog te horen dat er nog een eindafrekening gaat plaats vinden.
Zou het niet kunnen dat bij de eindafrekening deze 26 dagen worden gecrediteerd.
Zo werkt het bij KPN in ieder geval wel
Dat is niet wat mij door de dame van Telfort is uitgelegd. Ik heb haar duidelijk gevraagd hoe het zit en zij verteld me dat dit normaal is.

Daarnaast is natuurlijk de brief die ik ontving van de firma Preventel wel erg prematuur. Want als er al een verrekening zou plaatsvinden, wat volgens Telfort niet zo is enkel de telefoon kosten tot 5 december 2012, dan hoort er geen bericht naar Preventel te gaan voordat de eindafrekening is opgemaakt en binnen de gestelde betalingstermijn betaald is!

Behalve de rekening is ook de stap naar Preventel onjuist! Incasso datum 10 december brief Preventel 19 december! Eindrekening op 22 december nog niet ontvangen!!

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 22 dec 2012 17:20
door GJvdZ
Heb je al aangifte gedaan? Lijkt me de eerste stap in geval van diefstal of oplichting.

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 22 dec 2012 18:24
door Har06
GJvdZ schreef:Heb je al aangifte gedaan? Lijkt me de eerste stap in geval van diefstal of oplichting.

woorden als diefstal oplichting ed worden gemakkelijk gehandteerd zonder afdoende bewijslast

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 24 dec 2012 12:28
door Telfort webcare
Danmarc,

Ik kan me goed voorstellen dat je hier enorm van baalt. Ik sluit mij deels aan bij wat ‘sjohie’ aangeeft. Je hebt namelijk een maand opzegtermijn, dit is ook terug te vinden in de algemene voorwaarden.
Je geeft aan dat je verkeerd bent voorgelicht door één van de medewerkers. Ik zoek dit graag verder voor je uit.
Ik wil benadrukken dat wij het enorm waarderen dat jij jarenlang voor Telfort hebt gekozen en wij zouden het dan ook betreuren als je met een vervelend gevoel overstapt.
De registratie bij stichting Preventel verdwijnt na betaling binnen 10 werkdagen automatisch uit hun bestand. Ik kijk graag voor je wat ik in deze kwestie voor jou kan betekenen.
Graag ontvang ik via het Telfort Forum jouw naw-gegevens en 06-nummer.

Denise

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 24 dec 2012 16:17
door alfatrion
Denmarc,

U geeft aan op 5 december 2010 uw abonnement te hebben verlengt met twee jaar. U geeft aan dat u januari 2012 schriftelijk hebt opgezegd en dat Telfort uw aansluiting op 5 december 2012 heeft beëindigt. U geeft aan dat Telfort wel de volledige maand heeft afgeschreven. U kunt dit bedrag laten storneren door de bank en zelf het correcte bedrag over maken.
sjohie schreef:Je betaald per maand, en zegt op per maand. Nergens in de voorwaarden, die je als goed geïnformeerde consument natuurlijk gelezen hebt voordat je je handtekening zette, staat dat je de resterende dagen van de maand gecrediteerd krijgt.
TS heeft een overeenkomst voor twee jaar gesloten op 5 december 2010, dus de vervaltermijn is 5 december 2012.
Telfort webcare schreef:Ik sluit mij deels aan bij wat ‘sjohie’ aangeeft. Je hebt namelijk een maand opzegtermijn, dit is ook terug te vinden in de algemene voorwaarden.
Daaraan heeft TS zich toch gehouden?

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 24 dec 2012 16:28
door sephora30
Als je een maand opzegtermijn hebt, wat je volgens mij bij alle providers hebt, dan klopt het toch. Ze hebben je zelfs 4 dagen gematst want eigelijk zou het abo dan lopen tm 5 Januari :idea:

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 24 dec 2012 17:11
door alfatrion
Een opzegtermijn is de periode die je bij het opzeggen in acht moet nemen voor de vervaltermijn. Met een opzegtermijn van 1 maand en een vervaltermijn van 5 december moet je voor 5 november hebben opgezegd om stilzwijgende verlenging te voorkomen. (Dit uiteraard alleen als stilzwijgende verlening is overeengekomen.)

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 24 dec 2012 17:16
door sephora30
Weet je zeker dat dat zo is? Zit je niet gewoon nog een maand na eind contractdatum eraan vast?

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 24 dec 2012 17:31
door alfatrion
Ja, dat weet ik 200% zeker. Anders zou het o.a. in strijd zijn met de vertrouwensleer ex art. 3:35 BW.

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 24 dec 2012 17:35
door berndv
TS heeft een abonnement verlengd, dit heeft hij gedaan op 5 december 2010. Dat betekent dat TS dus al een abonnement had op dat moment. Een verlenging komt achter je huidige termijn aan en ik lees nergens dat dat ook 5 december was. Zolang het dus niet duidelijk is wat de ingangsdatum van de verlenging is, is ook niet te zeggen of de afschrijving onrechtmatig is en het contract te lang door loopt.

De opzegtermijn heeft TS ruimschoots in acht genomen, die wordt inderdaad zoals alfa ook al aangeeft niet nog na het lopende contract uitgevoerd.

Voor wat betreft de facturatie gebeurt het wel vaker. Aangezien je de abonnementskosten vooraf betaald en de gebruikskosten achteraf, brengen de meeste providers, ook bij een opzegging, de volledige maand in rekening en krijg je nadat je bent afgesloten een verrekening, waarbij het teveel betaalde abonnementsgeld verrekend wordt met de nog te betalen gebruikskosten.

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 25 dec 2012 09:16
door Frits Bband
Telfort is gewoon een boevenbende!
Bij mij hebben ze ipv een verlenging een tweede abo gestart. Da's drie jaar getouwtrek geworden, ze hebbend de vordering verkocht en die hebben me zelgs gedagvaard.Toen het ze te heet onder de voeten werd hebben ze de zaak teruggetrokken en werd, met mijn goedkeuring, als afgedaan beschouwd.

Van je registratie bij Preventel ben je zomaar niet af. Deze verdwijnt zodra je betaalt. Niet zodra je een rechtszaak wint....

Boevenbende, bah!

Mijn advies is om voet bij stuk te houden en ze meteen te vragen je te dagvaarden omdat je niet zal betalen.

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 25 dec 2012 09:50
door alfatrion

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 03 jan 2013 01:49
door danmarc
GJvdZ schreef:Heb je al aangifte gedaan? Lijkt me de eerste stap in geval van diefstal of oplichting.
Ben bij het politieburo geweest voor aangifte van diefstal. Hun antwoord, ze kunnen niets voor mij doen en nemen ook geen aangifte op!!! Lekker hè, dit is Nederland.

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 03 jan 2013 01:57
door danmarc
sephora30 schreef:Als je een maand opzegtermijn hebt, wat je volgens mij bij alle providers hebt, dan klopt het toch. Ze hebben je zelfs 4 dagen gematst want eigelijk zou het abo dan lopen tm 5 Januari :idea:

5 december 2010 t/m 5 januari 2013 = 25 maanden volgens mij?! Of kan ik niet rekenen???

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 03 jan 2013 02:00
door danmarc
alfatrion schreef:De bezwaarprocedure:
http://www.preventel.nl/content6.html

Bedankt!!

Re: Oplichting/diefstal door Telfort

Geplaatst: 03 jan 2013 02:36
door danmarc
sjohie schreef:
danmarc schreef:
vogels schreef:Ik zal je even uit de droom helpen: bij andere providers werkt het hetzelfde.
Dit is ronduit diefstal. Je brengt iets in rekening waarvoor niets wordt geleverd!
Je betaald per maand, en zegt op per maand. Nergens in de voorwaarden, die je als goed geïnformeerde consument natuurlijk gelezen hebt voordat je je handtekening zette, staat dat je de resterende dagen van de maand gecrediteerd krijgt.
Dus is 24 maanden soms 25 maanden! Als dat de praktijken zijn is mijn advies, nooit meer een abonnement afsluiten op een andere dag dan de laatste dag van de maand. Op alle andere dagen word je immers bestolen doordat er een extra termijn aanvast zit tot het einde van die maand! Dus op de 1ste moet je betalen t/m de 31ste!!!

Goed om te weten.