LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RSI en nieuwe baan

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Iris_D

RSI en nieuwe baan

Ongelezen bericht door Iris_D »

Ik heb inmiddels 7 maanden last van RSI (eigenlijk overbelaste nek) en mijn contract wordt bij mijn huidige werkgever straks niet verlengd. Ik werk inmiddels alweer bijna 4 volle dagen.
Ondertussen ben ik aan het solliciteren bij een ander bedrijf(voor 32 uur) dat nog niets van mijn klachten weet. Ik wil het niet verzwijgen en bij het eventuele tweede gesprek voorzichtig (en met soort positieve insteek)ter sprake brengen.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

merkez

Re: RSI en nieuwe baan

Ongelezen bericht door merkez »

Beste Iris D,

Niks zeggen, anders word je niet aangenomen. Werkgevers hebben geen zin in (aanstaande) zieken, want dat kost ze geld.
Met eerlijkheid bereik je niks in deze wereld. Kijk maar om je heen.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

merkez schreef:Beste Iris D,

Niks zeggen, anders word je niet aangenomen. Werkgevers hebben geen zin in (aanstaande) zieken, want dat kost ze geld.
Zeer slim advies. Volg je het op en krijg je er bij je nieuwe baas ook last van, dan kunnen ze je er zo uitschoppen en verspeel je al je rechten want dan ben je verwijtbaar werkloos.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ja het beste is om de boel te belazeren , lijkt me een prima basis voor een goede werkverhouding met je nieuwe werkgever.wat een dom advies zeg.
als je RSI een aanwijsbare oorzaak heeft en je hebt het onder controle, dan kan je dat toch gewoon melden bij je nieuwe werkgever.

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Het is verboden voor een werkgever om bij een sollicitatie te vragen naar ziektegeschiedenis of ziekte!! De sollicitant moet er dan ook niet over beginnen is nergens voor nodig. Iris die andere 3 reacties zijn onzin!!

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ondanks dat ik ben voor eerlijkheid is RSI (en een succesvolle behandeling daarvan) moeilijk in te schatten, zeker qua tijd dus ALS je er over begint loop je een kans dat een werkgever dat "risico" niet aan wil. Sluit me dan ook aan bij "weetnietveel".

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Behandel uw werkgever zoals u zelf behandeld zou willen worden.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het is van belang of u mag verwachten dat RSI voor uw nieuwe baan een probleem gaat opleveren.

Zo zal bijvoorbeeld een stratenmaker met versleten knieeen dit vooraf dienen te melden, omdat hij kan verwachten dat dit voor zijn nieuwe baan een probleem gaat worden.
Een burn-out in verband met stress op zijn vorige baan hoeft hij echter niet te melden, omdat dit niet inherent is aan de werkzaamheden van een stratenmaker, en helemaal geen probleem hoeft te worden.

Kortom het is van belang welke werkzaamheden in uw nieuwe baan de hoofschotel vormen.

Nu is RSI in dit kader een lastige ziekte, omdat het niet alleen met beeldschermgebruik puur sec te maken heeft, maar ook met de (zit)houding, afwisseling, pauzeren, muisgebruik, oefening en werkdruk.

Het kan dus zijn dat een ingeschakelde ergotherapeut en eventuele hulpmiddelen als een trackbal, of anti RSI-software, zelfs bij 8 uur beeldschermgebruik per dag ervoor zorgen dat de klachten niet terugkomen.

Daarom zou ik de RSI ook niet melden aan de nieuwe werkgever, maar wetende dat RSI bij u op de loer ligt er wel na aanvang van de werkzaamheden voor zorgen dat u bovengenoemde maatregelen in acht neemt of u werkgever verzoekt om waar mogelijk deze toe te passen .
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 29 dec 2012 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Iris_D schreef:Ik heb inmiddels 7 maanden last van RSI (eigenlijk overbelaste nek) en mijn contract wordt bij mijn huidige werkgever straks niet verlengd. Ik werk inmiddels alweer bijna 4 volle dagen.
Ondertussen ben ik aan het solliciteren bij een ander bedrijf(voor 32 uur) dat nog niets van mijn klachten weet. Ik wil het niet verzwijgen en bij het eventuele tweede gesprek voorzichtig (en met soort positieve insteek)ter sprake brengen.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Niet zelf over beginnen.
Is RSI de reden dat je contract niet verlengd wordt?
Zijn de werkzaamheden bij de evt. nieuwe baan hetzelfde, dwz dezelfde belasting voor je nek?

JanTinusPlukvet

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

De reactie van 'Weetnietveel' is de enige correcte.
De reactie van Barman klopt niet. Maar wat dat betreft blaat hij veel onzin of nietszeggende reacties.
Zelfs al zal je contract niet verlengd worden na de eerste periode bij je nieuwe baas, heb je nog steeds recht op een WW uitkering.
Je arbeidsverleden van zowel je oude als nieuwe baas, dus de duur dat je totaal gewerkt hebt, is bepalend voor de duur van je WW uitkering.

De reactie van Riddert is heel nobel maar werkt niet. De nieuwe werkgever zal zich wel 4x bedenken alvorens je aan te nemen.

edit:
Overigens kan RSI soms verholpen worden door een andere zithouding en/of meubilair. Misschien is het meubilair van je nieuwe werkgever zo goed dat je klachten vanzelf verdwijnen.
Zelf advies inwinnen bij een arbo-deskundige over zithouding e.d. kan jou natuurlijk ook helpen.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Arbeidsrecht / Sociaal Zekerheidsrecht
Verzwijgen van (chronische) ziekte bij sollicitatie

De wet bepaalt dat het recht op loon bij ziekte vervalt als de ziekte het gevolg is van een gezondheidsgebrek waarover de werknemer in het kader van een aanstellingskeuring valse informatie heeft verstrekt of heeft gezwegen, waardoor de toetsing door de werkgever aan de voor de functie opgestelde belastbaarheideisen niet juist kon worden uitgevoerd. In het uiterste geval kan deze verzwijging of misleiding zelfs tot een ontslag leiden. De wet probeert aan de ene kant te voorkomen dat werkgevers de sollicitatieprocedure gebruiken om oneigenlijke selectie op gezondheid toe te passen en anderzijds werknemers toch het recht te geven te zwijgen over medische kwesties die voor de uitoefening van de functie niet rechtstreeks van belang zijn.

De vraag is dus, ook als er geen aanstellingskeuring is, wanneer de bescherming van de medische privacy van de sollicitant voorgaat boven zijn verplichting informatie te verstrekken over zijn gezondheid, nu het zo is dat in beginsel aan ieder beroep gezondheidseisen kunnen worden gesteld en niet slechts aan functies waarvoor bijzondere eisen gelden op het punt van de medische geschiktheid, of functies met bijzondere risico's voor veiligheid en gezondheid. In de rechtspraak heeft zich inmiddels de regel ontwikkeld dat de werknemer bij sollicitatie niet mag verzwijgen dat hij een kwaal heeft die hem ongeschikt maakt voor het verrichten van de functie waarnaar hij solliciteert en de werknemer dit wist of had moeten begrijpen. Een sollicitant is dan ook verplicht spontaan te melden dat hij medische beperkingen heeft, dan wel inlichtingen verschaft over zijn gezondheid. Niet waar het betreft gezondheidsaspecten die voor de vervulling van de functie niet rechtstreeks van belang zijn, maar wel als sprake is van belangrijke (oude) gezondheidsklachten die hem (mogelijk al van begin af aan) minder geschikt of ongeschikt maken voor de baan in kwestie.

Het gaat hier dus om een bijzondere informatieplicht voor de werknemer. Immers, dat iemand een ziekte heeft, maakt hem op zich nog niet ongeschikt voor een functie. En om deze reden mag een werkgever tijdens een sollicitatieprocedure dan ook geen vragen stellen over de gezondheid, ziekteverzuim in het verleden of eventuele beperkingen, anders dan door het stellen van de algemene vraag of de sollicitant eigener beweging nog iets naar voren wil brengen over zijn gezondheid.

Neem bijvoorbeeld de verkoopster die in het sollicitatiegesprek niet heeft gemeld dat zij last heeft van rug- en heupklachten, om die reden haar vorige baan heeft opgezegd en in haar nieuwe baan weer uitvalt vanwege deze klachten. Zij kan haar recht op loon verspelen, dan wel kan haar baan verliezen. Zij wist of behoorde te weten dat haar klachten haar ongeschikt ma(a)k(t)en voor haar functie en zij had deze klachten derhalve moeten melden.
http://www.stvm-advocaten.nl/juridisch-weblog/

Steek die maar in je zak Plukvet.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

weetnietveel schreef:Het is verboden voor een werkgever om bij een sollicitatie te vragen naar ziektegeschiedenis of ziekte!! De sollicitant moet er dan ook niet over beginnen is nergens voor nodig. Iris die andere 3 reacties zijn onzin!!
Niks zeggen kán, maar als je nu zo te lezen krap aan 4 dagen kan werken in een voor je bekende baan en omgeving, ben ik benieuwd hoelang je die leugen kan volhouden in een nieuwe baan, waar je je de eerste paar maanden toch moet inwerken en je goede wil moet tonen, en op zeg ~105% moet werken.

En, recht hebben volgens de letter van de wet is leuk en aardig, maar recht krijgen in de huidige arbeidsmarkt is een heel andere zaak. Eerlijk zijn, zal er voor zorgen dat je normaliter die baan niet zal krijgen, voor TS tien anderen die géén RSI historie hebben.

Dan kunnen we hier wel juridisch en politiek correct gaan lopen kwebbelen, maar de harde werkelijkheid is dat op dit moment werkgevers risico's vermijden, en dit is een simpel te vermijden risico door een zinnetje als "we denken niet dat je in het team past" of iets anders subjectiefs waar je als sollicitant niet langs komt.

merkez

kokka schreef:

ja het beste is om de boel te belazeren , lijkt me een prima basis voor een goede werkverhouding met je nieuwe werkgever.wat een dom advies zeg.
als je RSI een aanwijsbare oorzaak heeft en je hebt het onder controle, dan kan je dat toch gewoon melden bij je nieuwe werkgever.
Zeer naief. Je gaat er blijkbaar van uit dat een werkgever er voor de werknemer is. Een werkgever denkt alleen maar aan kosten en baten en wil zoveel mogelijk winst maken. Daar past een zieke werknemer niet bij. Daar wil hij het liefst zo snel mogelijk vanaf want dat kost geld.
Idealist zeker? :lol:

merkez

riddert schreef:Behandel uw werkgever zoals u zelf behandeld zou willen worden.
Christen? :lol:
Een werkgever is poeslief tegen je als hij je nodig heeft. Als hij je niet meer nodig heeft steekt hij je een dolk in de rug.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

merkez schreef:
riddert schreef:Behandel uw werkgever zoals u zelf behandeld zou willen worden.
Christen? :lol:
Een werkgever is poeslief tegen je als hij je nodig heeft. Als hij je niet meer nodig heeft steekt hij je een dolk in de rug.
Nee, geen christen, maar ben zelf werkgever.

bprosman

En welke kandidaat zou u kiezen bij verder gelijke geschiktheid maar de ene met en de ander zonder RSI klachten ?

merkez

bprosman schreef:
En welke kandidaat zou u kiezen bij verder gelijke geschiktheid maar de ene met en de ander zonder RSI klachten ?
Nou, dat laat zich raden, hè ? Bprosman citeert zelfs de bijbel om zijn gelijk te halen. ( Wat gij niet wilt dat u geschiedt, zo doe dit ook een ander niet). Een lafaard!

bprosman

Bprosman citeert zelfs de bijbel om zijn gelijk te halen. ( Wat gij niet wilt dat u geschiedt, zo doe dit ook een ander niet). Een lafaard!
Nu weet ik dat ik af en toe last heb van Alzheimer light maar dit kan ik me toch niet herinneren, waar citeer ik de Bijbel ?

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Iris_D, je schrijft niet wat voor werkzaamheden je doet, wat van belang kan zijn. Neem aan dat nieuwe job het zelfde soort werk betreft? Wat is wijsheid in deze? 't Is inderdaad zo dat een werkgever niet naar je medische historie mag vragen, maar dat gebeurd wel, niet rechtstreeks als het een "gehaaide" personeelschef is, maar toch. Heb je een chronisch RSI label gekregen van arts of is het zijns inziens van tijdelijke aard. Kan n.l. heel goed. Wat al geschreven is, goede houding, goede stoel, niet te lang zitten, enz. enz. Maar daar kan je dus, als je niets zegt, niet mee aankomen op een sollicitatiegesprek met al deze "voorwaarden". Zou persoonlijk ook niet de "heilige Jozef" spelen en alles vertellen. Dilemma, hé? Toch succes met je sollicitatie.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:
Bprosman citeert zelfs de bijbel om zijn gelijk te halen. ( Wat gij niet wilt dat u geschiedt, zo doe dit ook een ander niet). Een lafaard!
Nu weet ik dat ik af en toe last heb van Alzheimer light maar dit kan ik me toch niet herinneren, waar citeer ik de Bijbel ?
Nee, je word verward met riddert (neem ik aan tenminste). Of merkez.

Gesloten