LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klim spaar deposito Friesland Bank komt te vervallen?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
student538

Klim spaar deposito Friesland Bank komt te vervallen?

Ongelezen bericht door student538 »

In de Leeuwarder Courant ( http://www.lc.nl/friesland/ecoregio/art ... nsterklus- ) van afgelopen weekend stond het volgende vermeld dat de Rabobank geenszins van plan is om het klim spaar deposito product van de Friesland Bank over te gaan nemen. Zij zoeken naar een goede alternatief.

Bij de AK-Bank was het toch zo toen zij er opeens mee op hielden haar klanten een schade vergoeding moest betalen in verband met het verbreken van de deposito, namelijk het gemiste rente deel?

Vraag me af hoe dit straks komt met de Rabobank en welke "goede" alternatief zij gaan bieden?

Shine

Re: Klim spaar deposito Friesland Bank komt te vervallen?

Ongelezen bericht door Shine »

@ ts
Dit was in juni 2012 al bij klanten van de frieslandbank bekend.
http://www.frieslandbank.nl/Prive/Betal ... iment.aspx

Voor diegenen die een dergelijke klimspaardeposito rekening hebben zal niets veranderen gedurende de looptijd. Zodra de looptijd is afgelopen, dan is het niet meer mogelijk dit product opnieuw af te sluiten.
De klant lijdt dus geen schade.
Je ziet wel vaker dat producten verdwijnen en nieuwe producten komen.

student538

Ik heb deze deposito afgesloten in 2010 met looptijd van 5 jaar. In de Leeuwarder Courant stond juist vermeld dat ze geenszins van plan zijn om dit product te gaan overnemen. Ik citeer dit even:
Alle tienduizenden klanten bijvoorbeeld die op voorspraak van Jort Kelder een klimspaardeposito hebben genomen bij de Friesland Bank krijgen volgend jaar een alternatief aangeboden. Rabobank heeft dit product niet in het pakket en wil het ook niet. "Het uitgangspunt is dat klanten daar niet minder van mogen worden zegt stelt Wijbrandi.
< stukje in het Fries is vertaald.

Dus wanneer dat het uitgangspunt is en geen enkel verlies is dan zal ik ook niet gaan zeuren. Van mij mogen ze het klimspaardeposito gaan middelen. Begon met 2,5% en eindigt met 5% dacht ik.

Shine

Nou, dat wordt dan spannend want ik heb er 2 voor de periode van ieder 5 jaar bij hun lopen.
Met 1 klimspaar van 5 jaar zit ik nu op hoge rente. (Iets van 6% zoniet nog hoger) Die loopt medio 2014 af.
Begin mei 2012 liep een van mijn beide deposito's af. Die heb ik toen opnieuw in een 5 jarig klimspaardeposito onder gebracht. Dat kon nog net want miv juni 2012 werd dit product niet meer aangeboden.
Mij werd toen verteld dat aan bestaande klimspaardeposito's geen veranderingen zouden plaatsvinden. Die zouden gewoon mee overgenomen worden.

We wachten maar gewoon even af wat er gebeurd.

student538

Zie ook verhaal van de AK Bank:

Bron: Consumentenbond:
Wat is er aan de hand?
AkBank vertrekt uit Nederland. Daarom moet zij de contracten die zij heeft met klanten eerder afwikkelen. Daar horen ook deposito's bij die een bepaalde looptijd hebben, maar die nu in sommige gevallen eerder worden terugbetaald door AkBank dan was afgesproken met de klant.

Hoe heeft AkBank bepaald wat zij de klant schuldig zijn? AkBank heeft eerst berekend op hoeveel rente de klant recht heeft tot en met de datum van eerdere terugbetaling. Vervolgens hebben zij gekeken naar de vijf beste rentes in de markt die gelden voor de looptijd die het deposito nog zou hebben gelopen als AkBank het niet eerder terug betaalde. Daarvan hebben zij het gemiddelde genomen. Op basis daarvan is gekeken of de klant die zijn geld eerder terug krijgt en zijn geld dus opnieuw bij een andere bank kan wegzetten, een nadeel ondervindt.

Een voorbeeld: een klant had een deposito bij AkBank dat nog 12 maanden zou lopen tegen 5%. De gemiddelde rente van de top vijf andere banken voor 12-maands deposito's is 4%. Het verschil is dus 1%. AkBank betaalde aan de klant de hoofdsom plus de 5% tot aan de datum van eerdere terugbetaling. Daarnaast vergoedde AkBank 1% (het verschil) over de resterende 12 maanden. Als de klant dan zijn geld bij een andere bank opnieuw wegzet voor 12 maanden tegen 4% zou hij geen nadeel hebben (afgezien van de rompslomp uiteraard).
Na te lezen op: http://www.consumentenbond.nl/campagnes ... rente-weg/

Shine

Verschil: frieslandbank gaat niet uit nederland weg, maar is gefuseerd met de rabobank die in nederland gevestigd is.

Verder zou ik me vooralsnog niet te druk maken, maar gewoon even afwachten wat er gaat gebeuren. We krijgen vanzelf bericht van de bank. Over het of, en hoe en wat.
De frieslandbank heeft har clienten steeds goed geinformeerd, dus ik verwacht dat dit hierover ook wel zal gebeuren. Mocht de rabobank besluiten de bestaande klimspaardeposito's niet willen uitdienen.

windthenk

Ongelezen bericht door windthenk »

zet je maar schrap.
Vandaag Friesland Bank nog maar eens gebeld.
Geen enkele garantie of zelfs maar geruststelling.
Het lijkt er op, dat Rabobank met een, ook voor de oud Friesland bankers, onvoldoende bod komt.
Wellicht is het beter bijtijds gezamenlijk wat stampij te maken via Radar of anderszijds.
Voordat het "aanbod" op de deurmat valt.
Als bedrijf/bank A bedrijf/bank B overneemt dan gaat dat met alle lusten en alle lasten.
De Rabobank dient zich dat aan te trekken.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Van de site van de Frieslandbank:

Het bericht van juni 2012:
Welke gevolgen heeft dit voor klanten met een KlimSpaardeposito?
Hebt u al een KlimSpaardeposito? Dan heeft dit besluit geen gevolgen voor u. U houdt op dit moment gewoon uw bestaande rekening. Loopt uw KlimSpaardeposito binnenkort af? Dan bieden wij u als alternatief een Particulier Deposito aan.
En over de overgang naar Rabobank:
Worden alle huidige afspraken nagekomen?
De bestaande contracten blijven onverminderd van kracht.
Houd ik dezelfde spaarrente?
De vaste rentes die contractueel met u zijn overeengekomen blijven ongewijzigd. Zoals altijd zullen variabele rentes zich aanpassen aan de marktontwikkelingen.
Blijft mijn rente ongewijzigd of worden de tarieven van Friesland Bank en Rabobank gelijkgetrokken?
Bestaande afspraken en contracten worden gerespecteerd. De rentes die contractueel met u zijn overeengekomen blijven dus ongewijzigd. Zoals altijd kunnen variabele rentes zich aanpassen aan de marktontwikkelingen.
Tja, wat moeten ze nog meer schrijven ter geruststelling?

Gesloten