LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen ledlampen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Slobberbone

Ervaringen ledlampen

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Ik ben bijna door mijn voorraad spaarlampen heen en nu lijkt mij 2013 ideaal om de overstap naar de ledlamp te maken.

Wie gebruik ze al jaren en kan mij vertellen waar ik op moet letten?

Zie prijzen van 4 maar ook van 30 euro per stuk is er echt een kwaliteitsverschil.

Hoe lang gaan ze mee, mij is opgevallen bij spaarlampen enorme kwaliteits verschil sommige houden het geen jaar uit,pas geleden 2 vervangen en hebben slechts 3 jaar gebrand.

En de nu veel opkomende ledlampen met meerdere leds (zag al 54
stuks in een lamp) is dat beter ?

En waar zijn ze voordelig te koop ?

bprosman

Re: Ervaringen ledlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Heb slechte ervaringen met de "El cheapo" Chinese rommel zowel qua levensduur als lichtkleur. Heb goede ervaringen met de Ikea versie.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

er is heel veel kwaliteitsverschil! En goedkoop is vaak duurkoop. Lampen met veel ledjes zijn vaak juist slechte lampen. Zet veel goedkope ledjes bij elkaar en je hebt iets goedkoops wat wel wat licht geeft, maar totaal niet efficient en ook niet voldoende. Je kunt beter een goede 'power led' lamp kopen. Kost wel een stuk meer in aanschaf, maar geeft tenminste echt licht. Helaas ook daar veel kaf tussen het koren. Je kunt ook bij olino kijken om testresultaten te vergelijken.

Let ook op de afmetingen. Veel halogeenvervangers zijn bv een stuk groter en misschien past dar niet. Ik heb zelf wel goede ervaringen met de philips 5watt spot (witte spot in paars doosje). Wel duur, 25 euro, maar geeft goed licht in juiste kleur en heeft normale afmetingen. Helaas nog niet bekend hoe lang hij mee zal gaan, want doet het nog...

Slobberbone

kweenie schreef:er is heel veel kwaliteitsverschil! En goedkoop is vaak duurkoop. Lampen met veel ledjes zijn vaak juist slechte lampen. Zet veel goedkope ledjes bij elkaar en je hebt iets goedkoops wat wel wat licht geeft, maar totaal niet efficient en ook niet voldoende. Je kunt beter een goede 'power led' lamp kopen. Kost wel een stuk meer in aanschaf, maar geeft tenminste echt licht. Helaas ook daar veel kaf tussen het koren. Je kunt ook bij olino kijken om testresultaten te vergelijken.

Let ook op de afmetingen. Veel halogeenvervangers zijn bv een stuk groter en misschien past dar niet. Ik heb zelf wel goede ervaringen met de philips 5watt spot (witte spot in paars doosje). Wel duur, 25 euro, maar geeft goed licht in juiste kleur en heeft normale afmetingen. Helaas nog niet bekend hoe lang hij mee zal gaan, want doet het nog...

Bedankt voor de tip, ga eens kijken naar testresultaten. 25 euro de lamp :shock: en dan vindt ik 5 Watt nogal veel heb nu veel 7 Watt spaarlampen en dan is de besparing minimaal en dan ook zo,n dure lamp dan mag hij wel 200 jaar branden hiero :lol:

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

door Slobberbone » 10 jan 2013 10:30

Ik ben bijna door mijn voorraad spaarlampen heen en nu lijkt mij 2013 ideaal om de overstap naar de ledlamp te maken.

Zie prijzen van 4 maar ook van 30 euro per stuk is er echt een kwaliteitsverschil.

Hoe lang gaan ze mee, mij is opgevallen bij spaarlampen enorme kwaliteits verschil sommige houden het geen jaar uit,pas geleden 2 vervangen en hebben slechts 3 jaar gebrand.

ik denk dat 2013 een goed jaar is om nog wat spaarlampen te kopen en te wachten tot er wat duidelijkheid is over de kwaliteit van die ledlampen
[in 2016, 2017, 2018 of zo]

kweenie

tussen het verbruik van led en spaarlamp zal niet veel verschil komen. Wel in kleur en 'opwarmeffect'. Bij een spaarlamp duurt het een tijd voor hij op volle kracht is, zeker als hij al wat ouder is. In hoeverre led in de praktijk langer meegaat, moet de praktijk uitwijzen.

Led is dus vooral handig waar je snel veellicht wil of als de lichtkleur je meer bevalt. Je moet het niet zien als voordeliger alternatief voor spaarlampem.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik verwacht gezien de fabrieken die ze nu bouwen in China dat je over enkele jaren teveel lampen zult hebben dus de Led dus ook de extra sterke met minder cellen ook goedkoper worden.

Net als de zonnepanelen bouwen ze net zo lang tot er teveel is en de prijs verziekt word.
Zodra de Europese stoppen is die tijd, en nu nog niet.
voorlopig is de spaarlamp die al terug loopt het voordelige alternatief.
De spiraal vormige meestal beter als de oude staven, die zijn soms vorige generatie.

Ook de spaarlampen werden beter maar de Led, nog even wachten als je voor weinig geld zekerheid wilt dus nog 1x alle spaarlampen?
Ik heb er maar enkele van Action om te proberen maar de meeste zullen dus nog de spaarlampen worden.

jufmdb

Ongelezen bericht door jufmdb »

Wij hebben een behoorlijk aantal lampen in huis vervangen door goede warm wit ledlampen. We houden de meterstanden elke maand bij en zien wel een besparing. Maar inderdaad past het niet overal in en je moet er op letten dat sommige armaturen met een trafo (ingebouwd)werken en daardoor een minimum wattage nodig hebben. Onze lampen boven de eettafel op een inbouwdimmer kunnen het ook niet aan en dan moet ik een dure nieuwe dimmer aanschaffen. Dan is je besparing weer teniet gedaan. Dus die laten we nog even zo tot het allemaal goedkoper is.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik kocht een LED-lamp bij de Action om het te proberen. Als je houdt van koud gevangenislicht op de wc..... En dan te bedenken dat zo'n ding wel 10 jaar mee kan gaan :?

Inmiddels vervangen door een Philips halogeen "gloeilamp" (conventioneel gloeilampmodel met halogeen er in). Stukken beter. Dan maar wat meer stroom verbruiken.

kweenie

Dat ligt meer aan de keuze voor het 'merk' led-lamp dan aan de led-technologie zelf. Goedkoop is hier vaak duurkoop. Ik heb zelf ook eens zo'n goedkope led-lamp gekocht en daar word je inderdaad vaak niet blij van. Maar ik heb ook alsmvervanging voor halogeen (veel duurdere) Philips led-spotjes gekocht en die geven wel écht warm licht en ook echt fel, niet minder dan wat er zat. Terwijl het verbruik toch ong. 90% minder is. Het kost dan wel veel meer geld, maar je hebt in elk geval iets wat je ook wil en gaat gebruiken in plaats van een lamp die je hoogstens voor je schuur wil gebruiken.

Het is dus verstandig om voordat je een ledlamp koopt, eerst te zien hoeveel licht hij geeft en wat voor kleur licht hij geeft. Of het uiteindelijk voordeliger is moet de praktijk nog uitwijzen. Volgens mij heb ik ze na 2.500 uur (pas) terugverdiend, en zo lang heb ik ze nog niet. Maar ik kan tot die tijd in elk geval het licht aandoen terwijl dat me nauwelijks iets aan stroom kost. En als de lampen werkelijk een paar duizend uur zouden meegaan, dan maak ik er uiteindelijk ook nog een fikse winst op.

Slobberbone

Bob Schurkjens schreef:Ik kocht een LED-lamp bij de Action om het te proberen. Als je houdt van koud gevangenislicht op de wc..... En dan te bedenken dat zo'n ding wel 10 jaar mee kan gaan :?

Inmiddels vervangen door een Philips halogeen "gloeilamp" (conventioneel gloeilampmodel met halogeen er in). Stukken beter. Dan maar wat meer stroom verbruiken.

Dat is toch die Majestic (van Action) die zijn best goed, goede lichtopbrengst. En heb hier nog paar Chineesjes hangen van 1,5 en 3 watt dat is echt mini verlichting :lol:

Drentie

Ongelezen bericht door Drentie »

Wij gebruiken al aantal jaren ledlampen. Heel veel verschillende soorten in huis (gehad) maar er zit echt verschil in kwaliteit en licht. Wij hebben nu voor de badkamer ledlampen van Ikea en deze zijn prima. Zijn niet zo duur als heel veel andere ledlampen en voor zolang het duurt is de kwaliteit ook goed. De ander ledjes in huis zijn inmiddels minimaal 7 jaar oud en doen het nog steeds.
Het gebruik van ledlampen is zeker vele malen goedkoper dan spaarlampen. Ze verbruiken zo enorm weinig stroom. Daar staat wel tegenover dat ze in aanschaf duurder zijn, maar uiteindelijk is de ledlamp goedkoper.
Wat ons in het begin heel erg opviel is dat het licht per soort/merk lamp anders is. Je hebt geel licht, wit licht etc. Dat witte licht is bijna blauw en is voor de huiskamer niet fijn, dan kun je beter warm wit kiezen. Ook de omranding of kleureffect kan per merk verschillen. Opzoek gaan naar wat jij dus het mooist vindt.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Slobberbone schreef:Ik ben bijna door mijn voorraad spaarlampen heen en nu lijkt mij 2013 ideaal om de overstap naar de ledlamp te maken.

De kwaliteit verschilt inderdaad enorm.
Als u in de buurt van Eindhoven woont kan ik u via een pb een adres geven waar u een redelijke prijs betaalt en levenslange garantie op de (meeste) LED lampen krijgt.
Eigen ervaring is dat zelfs na 5 of 6 jaar een kapotte LED lamp, zonder morren worden vervangen door nieuwe.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:Ik kocht een LED-lamp bij de Action om het te proberen.
Dat is net zo iets als een opoefiets bij Gamma kopen om te kijken of mountainbiken wat voor je is ;-)

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik heb goede ervaringen met IKEA ledlampen, van groot tot klein. De kleine leeslampjes geven prima licht om 's avonds in bed nog even te lezen, en de grote geven fraai licht in de woonkamer. Die grote ledlampen hebben echter wel een prijskaartje waar je vaak nog even over moet nadenken voordat je 'm koopt.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Zelfde (goede) ervaring met IKEA lampen, mooie kleur ook. Jammer dat de LED GU10 lampen die ik tot nu toe had niet dimbaar waren (misschien nu inmiddels wel).

Jolien Fabri

Ongelezen bericht door Jolien Fabri »

Wij hebben thuis ook LED lampen, qua licht sterkte is het even goed als normale lampen en het bespaart verbruik waardoor ook gelde :)

Roned70

Ongelezen bericht door Roned70 »

Voor goede LED-verlichting moet je toch echt naar de verlichtingsspeciaalzaak en niet naar de bouwmarkt op de hoek.

mariekev1989

Ongelezen bericht door mariekev1989 »

Hallo allemaal,

Ik heb mijn led lampen op sterkledverlichting.nl gekocht en ben super tevreden. Hele goede kwaliteit.

bugs1031

Ongelezen bericht door bugs1031 »

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik philips led spots gekocht

Nu ben ik van plan om ook de TL buizen in de garage te vervangen door LED TL omdat deze sneller "opstarten"
Zijn er mensen die ervaring hebben met de levensduur?
Laatst gewijzigd door Radar op 28 jun 2014 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële informatie verwijderd

Gesloten